Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:50

Ah kijk! Ik ben ook wel benieuwd.

Interessante opties en leuke keuzes heb je voor de boeg!

carola

Berichten: 8694
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:56

Vandaag een super dagje; we hebben de twee draagmerries gescand waar we vorige week de embryo's in hebben gedaan (Vaderland x Special D en een McLaren x Uphill embryo). En mazzel; beide embryo's waren mooi aangeslagen! Heel blij mee!
Verder kon ik vandaag 3 van mijn eigen merries insemineren, die liepen allemaal gelijk op. De volgende combinaties zijn het geworden: Mauro Turfhorst x Special D (om te spoelen), Frankie Lee x Uphill (ik denk zelf dragen maar misschien toch spoelen als ik mij niet kan beheersen) en als laatste Mauro Turfhorst x Tuschinski (zelf dragen).
Ik heb 2 draagmerries ook hengstig, dus dat lijkt weer mooi te gaan.

Over het karakter van draagmerries: ik kijk er toch echt wel naar hoor. In hoeverre het veulen het karakter overneemt durf ik niet te zeggen, dat kan best wisselend zijn. Maar je hebt toch ook die draagmerrie 1,5 jaar in handen. Ik heb dan geen zin in een gecompliceerd, lastig dier. En ik wil ook geen dier met een stalgebrek ofzo (bijv. luchtzuigen), daar irriteer ik me dan het jaar rond aan.
Ik heb nu 5 draagmerries staan, en ze hoeven niet knap te zijn, maar alleen maar makkelijk, braaf, lief, en vruchtbaar. Ze moeten gewoon in de koppel kunnen, normaal naar de hoefsmid kunnen, normaal zijn met opvoelen, enzovoorts. Anders ben ik er snel klaar mee.

paardje; charmeur x houston klinkt als heftig karakter. Hoe is dat bij jou merrie? Ook voor een eventuele verkoop zou ik wel gaan voor een hengst die bekend staat om een fijn karakter. De duitse voorwaarden houden mij ook altijd tegen om daarmee te dekken. Maar Duits gefokte hengsten staan er inmiddels ook genoeg in NL zelf (bijv. bij Reesink).

Desperado ken ik ook wel kleintjes van inderdaad.

Balko; Next Level stond ook op mijn lijstje, leuk hoor! Ik denk dat hij volgend jaar wel in Duitsland staat dus moeilijker verkrijgbaar is wellicht.
Hitmaker is eigenlijk een hengst waar ik weinig mee heb. Ik heb er nog zo weinig van gezien.

Bon Bravour is een gave hengst, maar zo zonde dat hij jarenlang in de schaduw heeft gestaan.

Yvonne; het is heel moeilijk om aan draagmerries te komen inderdaad. Ik heb er onlangs een paar aangekocht en moest daar toch wel serieus geld voor betalen. Maar goed, huren kost ook best wat.

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:19

Carola, door de voorwaarden gebruik ik inderdaad ook geen Duitse Duiters :'). Genoeg moois in Nederland te verkrijgen.
Soms wel jammer, maar altijd wel een hengst op het lijstje die wel goed te verkrijgen is in NL tegen betere voorwaarden.

Ik twijfelde beetje over Next Level maar dacht ook; nu of niet. En vind hem zo gaaf!

Dat is juist het lastige met Hitmaker, ergens denk ik een ondergewaardeerde hengst. De nakomelingen die ik zie wel allemaal bovengemiddeld. Maar moet het wellicht keer proberen, vind het dan alleen lastig qua verkoop… minder commercieel, dan moet je eigenlijk tot 3 jaar aanhouden willen ze wat waard zijn. Ansich prima, maar ik mag van mezelf niet alles aanhouden en moet ook verkopen. Het liefst bepaal ik dat aan wat me het meest aanstaat ipv houden ivm slecht verkoopbaar :').

Wat kost de aanschaf van een draagmerrie nu?

En wat kost het spoelen van Embryo’s gemiddeld? Hoor daar hele wisselende verhalen over. Laatst sprak iemand over 7000 met merrie. Dan worden het wel hele dure veulentjes als je de merrie ook nog 1,5 jaar moet voeren :wow:.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:22

ligt er ook aan hoeveel geluk je hebt, met 1 x spoelen en direct aanslaan is het wel voordeliger.

ik wil het dit jaar gaan proberen met een eigen merrie
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 16-05-22 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

s0173957

Berichten: 5397
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:23

De voorwaarden in Duitsland zijn quasi altijd even goed als in NL.
Schockemohle is eerder uitzondering dan regel.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:23

ik ben toch ook altijd bang voor slecht sperma of dat ze het niet alle dagen kunnen leveren

s0173957

Berichten: 5397
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:28

Nog nooit problemen mee gehad... alleen op maandag leveren ze soms niet.
En Blue Hors (maar dat is Denemarken) doet dikwijls om de 2 dagen.
Maar een beetje goeie dierenarts kan dat wel sturen bij de merrie...

s0173957

Berichten: 5397
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:29


splenius

Berichten: 1113
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:34

paardje2013 schreef:
Ik heb nog een apart topic lopen die is al wat ouder ik zal hem weer ophoog schoppen.

Mijn merrie kan zeker maat en formaat gebruiken. Ze heeft een iets kort voorbeen. Ze is iets strak in het lendengebied of nouja het kwpn noemt het royaal ontwikkeling.



wat vind je van
https://www.deijzerenman.com/paarden/blue-hors-farrell/

daar ken ik een aantal hele fijn paarden van hij geeft maat en formaat en kan zeker hete paarden hebben.

splenius

Berichten: 1113
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 17:36

splenius schreef:
paardje2013 schreef:
Ik heb nog een apart topic lopen die is al wat ouder ik zal hem weer ophoog schoppen.

Mijn merrie kan zeker maat en formaat gebruiken. Ze heeft een iets kort voorbeen. Ze is iets strak in het lendengebied of nouja het kwpn noemt het royaal ontwikkeling.



wat vind je van
https://www.deijzerenman.com/paarden/blue-hors-farrell/

daar ken ik een aantal hele fijn paarden van hij geeft maat en formaat en kan zeker hete paarden hebben.


Zelf heb ik een Grote Desperado merrie veulen gekregen dit jaar. Dus hij kan ook grote fokken.

Nicky1963

Berichten: 1991
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:00

splenius schreef:
paardje2013 schreef:
Ik heb nog een apart topic lopen die is al wat ouder ik zal hem weer ophoog schoppen.

Mijn merrie kan zeker maat en formaat gebruiken. Ze heeft een iets kort voorbeen. Ze is iets strak in het lendengebied of nouja het kwpn noemt het royaal ontwikkeling.



wat vind je van
https://www.deijzerenman.com/paarden/blue-hors-farrell/

daar ken ik een aantal hele fijn paarden van hij geeft maat en formaat en kan zeker hete paarden hebben.

Daar heb ik in 2020 een geweldig mooi en heel lief vosmerrieveulen van gehad uit mijn Hanna-Amanda (v. Alexandro-P) Helaas is zij met 14 maanden ingeslapen als gevolg van ataxie.
Wij overwegen Hanna dit jaar weer bij Farrell te doen.

s0173957

Berichten: 5397
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:02

Geen schrik om dan terug eentje met ataxie te hebben?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:06

Balko schreef:
Carola, door de voorwaarden gebruik ik inderdaad ook geen Duitse Duiters :'). Genoeg moois in Nederland te verkrijgen.
Soms wel jammer, maar altijd wel een hengst op het lijstje die wel goed te verkrijgen is in NL tegen betere voorwaarden.

Ik twijfelde beetje over Next Level maar dacht ook; nu of niet. En vind hem zo gaaf!

Dat is juist het lastige met Hitmaker, ergens denk ik een ondergewaardeerde hengst. De nakomelingen die ik zie wel allemaal bovengemiddeld. Maar moet het wellicht keer proberen, vind het dan alleen lastig qua verkoop… minder commercieel, dan moet je eigenlijk tot 3 jaar aanhouden willen ze wat waard zijn. Ansich prima, maar ik mag van mezelf niet alles aanhouden en moet ook verkopen. Het liefst bepaal ik dat aan wat me het meest aanstaat ipv houden ivm slecht verkoopbaar :').

Wat kost de aanschaf van een draagmerrie nu?
En wat kost het spoelen van Embryo’s gemiddeld? Hoor daar hele wisselende verhalen over. Laatst sprak iemand over 7000 met merrie. Dan worden het wel hele dure veulentjes als je de merrie ook nog 1,5 jaar moet voeren :wow:.


Nee joh, zoveel kost dat niet. Reken voor de draagmerrie 2500. Maar die heb je dan ook dus dat mag je niet meetellen. Spoelen en inplanten 750 euro max.

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:28

Ohh dat valt me alles mee Jan, dat is een druppel op de gloeiende plaat :').
Merrie heb ik zelf in principe wel staan dus dat scheelt weer.

S01…… Ik zie zelf toch vaak geen gustregeling maar korting volgende dekjaar. En vaak niet 7 dagen springen.

yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:30

Ik gebruik zelf ook altijd draagmerries en ik ben voor insemineren/spoelen/overzetten, dekgeld en huur draagmerrie ongeveer 5500,- kwijt mits het in 1x pakt. Dit jaar geluk gehad en beide rondes gelijk raak met Las Vegas en Secret. Nu hopen dat het ook in de draagmerrie blijft zitten.

Nicky1963

Berichten: 1991
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:58

s0173957 schreef:
Geen schrik om dan terug eentje met ataxie te hebben?

Zou dat erfelijk zijn dan? Nooit van gehoord eigenlijk..... Als dat zo is gaan we natuurlijk niet bij Farrell dekken...
Ik kan er op internet niks over vinden, iemand hier die iets zinnigs hierover kan zeggen?
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 16-05-22 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:00

Balko ik zie dat inderdaad ook vaak staan. Zo heb ik naar farrell gekeken maar die dekt ook niet alle dagen. Het lijkt mij dan zo ingewikkeld worden. Hoe is dat in de praktijk?

Carola wat gaaf dat is wel heel fijn.

Yeentll dat is top maar als het liet in 1x lukt lopen die kosten wel snel op lijkt mij.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:02

Balko schreef:
En wat kost het spoelen van Embryo’s gemiddeld? Hoor daar hele wisselende verhalen over. Laatst sprak iemand over 7000 met merrie. Dan worden het wel hele dure veulentjes als je de merrie ook nog 1,5 jaar moet voeren :wow:.

Spoelen kost hier €212 ex BTW

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:06


splenius

Berichten: 1113
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:29

yvonnepuntnl schreef:
Balko schreef:
En wat kost het spoelen van Embryo’s gemiddeld? Hoor daar hele wisselende verhalen over. Laatst sprak iemand over 7000 met merrie. Dan worden het wel hele dure veulentjes als je de merrie ook nog 1,5 jaar moet voeren :wow:.

Spoelen kost hier €212 ex BTW

yvonnepuntnl schreef:
s0173957 schreef:
https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn-ver ... rverwezen/

Alle 4 uit een Duitse vader.
Bewuste strategie of de betere paarden?

Ik ben bij de aanlevering geweest, maar dit waren wel echt de betere hengsten!


Ik heb secret lover bij de show gezien bij van olst. Heel leuk paard fijn bewegen en zo op het oog een fijn karakter deed braaf zijn rondje.
En hoor ook dat hij in Ermelo heel fijn te rijden is.
Hij is alleen beschikbaar voor zijn eigen merries en voor vaste klanten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:35

yeentll schreef:
Ik gebruik zelf ook altijd draagmerries en ik ben voor insemineren/spoelen/overzetten, dekgeld en huur draagmerrie ongeveer 5500,- kwijt mits het in 1x pakt. Dit jaar geluk gehad en beide rondes gelijk raak met Las Vegas en Secret. Nu hopen dat het ook in de draagmerrie blijft zitten.

Dan heb je duur sperma of een dure draagmerrie.

E_D_E
Berichten: 703
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:58

Wij gebruiken er geen meer. Maar hier bij ons (in BE) betaal je dit jaar €3200 a 3400/draagmerrie.

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:39

Carola, ben beniuwd naar je Frankie Lee x Uphill. Ik denk dat hij helaas te pittig is voor mijn merrie.

yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:56

janderegelaa schreef:
yeentll schreef:
Ik gebruik zelf ook altijd draagmerries en ik ben voor insemineren/spoelen/overzetten, dekgeld en huur draagmerrie ongeveer 5500,- kwijt mits het in 1x pakt. Dit jaar geluk gehad en beide rondes gelijk raak met Las Vegas en Secret. Nu hopen dat het ook in de draagmerrie blijft zitten.

Dan heb je duur sperma of een dure draagmerrie.


1500 euro sperma en 3485 euro draagmerrie..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 23:50

Dure draagmerrie dus…

Ik stopte ze altijd in Franse dravers. Relatief groot en lieve paarden. En ze kostten bijna niks.