Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AM_Horses

Berichten: 2620
Geregistreerd: 10-05-16

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 08:24

Gefeliciteerd. Knappe veulentjes

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 08:59

Gefeliciteerd!
Mooie veulentjes allebei <3

Lizzii

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Rocamadour, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:18

Gefeliciteerd, diortje, fokfanaat en Baudyh!
Leuke veulentjes toch wel weer.

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:26

Gefeliciteerd allemaal weer! Knapperdjes hoor!

Wat zijn jullie (succes) verhalen met eitje afspuiten? 1x Kjento insemineren blijkbaar te vroeg, na 2 dagen zat het ei er nog. Toen ‘s ochtends injectie gekregen en ‘s avonds geïnsemineerd. Hoefde enkel de 18 dagen scan te doen maar was benieuwd of jullie dit standaard doen bijvoorbeeld?

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:29

Afbeelding

Hier is mijn merrie ook bevallen van Livius!
Enorm blij want het is een merrietje. Heb staan dansen in de stal van blijdschap haha. Na 3 hengsten gaf ze nu eindelijk een merrie!

Veulen is uit mijn Elite, Ibop dres, Prok, DO-C van Florencio x Jazz x Amethist.
De volle broer van dit veulen was vorig jaar een van de veiling toppers, deze ziet er weer erg goed uit! Deze blijft van mij <3

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:53

tjakka123 schreef:
Gefeliciteerd allemaal weer! Knapperdjes hoor!

Wat zijn jullie (succes) verhalen met eitje afspuiten? 1x Kjento insemineren blijkbaar te vroeg, na 2 dagen zat het ei er nog. Toen ‘s ochtends injectie gekregen en ‘s avonds geïnsemineerd. Hoefde enkel de 18 dagen scan te doen maar was benieuwd of jullie dit standaard doen bijvoorbeeld?

Dan had ik wel gecontroleerd of het eitje wel echt weg is. Het insemineren was waarschijnlijk niet te vroeg, het eitje gaat gewoon niet.

Elisa2

Berichten: 37293
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:57

Gefeliciteerd met de veulens!

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:22

tjakka123 schreef:
Gefeliciteerd allemaal weer! Knapperdjes hoor!

Wat zijn jullie (succes) verhalen met eitje afspuiten? 1x Kjento insemineren blijkbaar te vroeg, na 2 dagen zat het ei er nog. Toen ‘s ochtends injectie gekregen en ‘s avonds geïnsemineerd. Hoefde enkel de 18 dagen scan te doen maar was benieuwd of jullie dit standaard doen bijvoorbeeld?


Ik spuit eigenlijk standaard af. Dan hoef ik zo min mogelijk te insemineren en dus ook zo min mogelijk vuil te maken.
Ik scan thuis, dus dan scan je minder dan als je bij de hengstenboer staat waar 2 keer daags een DA staat te scannen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:25

Ik laat toch ook altijd scannen of het eraf is en er geen vocht oid zit

AM_Horses

Berichten: 2620
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:29

Hier scannen we ook altijd nadien nog een keer. Of ei weg is, en of er geen vocht in de baarmoeder is.

Mijn schimmel merrie is van de week weer geinsemineerd. Nu leek het eindelijk een beetje normaal te gaan met een ei iets over de 5cm. Cyclussen hiervoor had ze 7.5cm en 8.6 cm. Ik ben benieuwd of het nu wel gelukt is

_Lorette_

Berichten: 12095
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:41

Ik scan wel of het gesprongen is e.d., maar ga niet standaard afspuiten. Om een of andere reden was het nooit zo'n succes als wij merries hengstig gingen spuiten of het ei een zetje gaven. Als we er niets extra's aan deden, waren ze meteen drachtig. Het zal toeval zijn geweest, maar je wordt er wel een beetje bijgelovig van.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:49

_Lorette_ schreef:
Ik scan wel of het gesprongen is e.d., maar ga niet standaard afspuiten. Om een of andere reden was het nooit zo'n succes als wij merries hengstig gingen spuiten of het ei een zetje gaven. Als we er niets extra's aan deden, waren ze meteen drachtig. Het zal toeval zijn geweest, maar je wordt er wel een beetje bijgelovig van.

Ik ben er ook niet voor. Hormoonhuishouding gaat toch van slag ermee.

AM_Horses

Berichten: 2620
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:10

Hengstig spuiten doe ik liever ook niet. Enkel als niet anders kan.

Chorulon spuiten doen we meestal wel als we voor de 2e keer moeten insimineren. Nu bij mijn schimmel al wel gelijk gedaan. Omdat ze hiervoor mega eieren had

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:13

_Lorette_ schreef:
Ik scan wel of het gesprongen is e.d., maar ga niet standaard afspuiten. Om een of andere reden was het nooit zo'n succes als wij merries hengstig gingen spuiten of het ei een zetje gaven. Als we er niets extra's aan deden, waren ze meteen drachtig. Het zal toeval zijn geweest, maar je wordt er wel een beetje bijgelovig van.


Ik scan trouwens ook altijd nog na.
Heb hier ze ook eigenlijk altijd in 1 keer drachtig met afspuiten. Maar snap jullie kijk erop ook…
Zal de volgende is niet doen, kijken hoe t bevalt.

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:41

janderegelaa schreef:
_Lorette_ schreef:
Ik scan wel of het gesprongen is e.d., maar ga niet standaard afspuiten. Om een of andere reden was het nooit zo'n succes als wij merries hengstig gingen spuiten of het ei een zetje gaven. Als we er niets extra's aan deden, waren ze meteen drachtig. Het zal toeval zijn geweest, maar je wordt er wel een beetje bijgelovig van.

Ik ben er ook niet voor. Hormoonhuishouding gaat toch van slag ermee.

Dit gevoel had ik nu ook bij mijn merrie. Ik wilde haar laten insemineren maar de kliniek had per ongeluk mijn sperma in een andere merrie gestopt maar ze was wel de dag ervoor al gespoten omdat ik een hengst heb uit Denemarken die maar een paar keer per week dekt en ik dus wel zaterdag sperma kon krijgen maar niet zondag en zoals het eruit zag zou ze zondag ovuleren. Dus gespoten. Helaas dus niet meer kunnen insemineren maar die cyclus erop had ze ineens een baarmoeder die totaal niet hengstig voelde/eruit zag en 2 eieren waarvan 1 spikkel ei (ik heb gekozen haar niet hengstig te laten spuiten maar gewoon te wachten dus dit was weer rond de 19 dagen later). Laten insemineren maar toch niet drachtig. Deze cyclus wel weer een goed hengstige baarmoeder en een normaal ei. Gister geïnsemineerd en nu afwachten. Maar mijn gevoel zei direct al dat het spuiten wat doet met de hormonen, blij om terug te lezen dat het dus echt zo is. Kon er op internet niet veel over vinden en bij de kliniek zeggen ze dat het geen probleem is/vaak gedaan wordt.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 12:14

Mijn merrie reageerde totaal niet goed op hormonen, overal waar we dr wilde helpen leek het eerder averechts te werken.
Uiteindelijk rustig afgewacht en toen keurig drachtig..

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 12:19

Ik heb tot nu toe 2 merries gehad die ik eieren afspuiten deed. Maar beide werden daar niet drachtig van.

_Roxanne

Berichten: 1061
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 12:20

Gefeliciteerd met eindelijk een merrieveulen Balko!

Hier zitten we ook vaker in dubio om wel of niet een zetje te geven, kwa hengstig spuiten, eitje af spuiten etcetera... Als je vooraf toch zou weten waar je goed aan deed.


Mijn tweede/laatste merrie is nu 3 dagen na de datum en begint achter dikke benen te krijgen. Zoals ze het de afgelopen jaren heeft gedaan is het veulen er dan binnen een paar dagen. Nog even afwachten dus :-)

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 13:54

Gefeliciteerd met de veulentjes! <3 Ziet er goed uit!

Ik ben er ook voor om de natuur zijn gang te laten gaan en niet teveel zelf de cyclus te beïnvloeden.
Vorig haar hadden we een merrie die niet meer hengstig werd vanwege endometriale cups. Dat is wel frustrerend, want hier kun je niks aan doen. We hebben 3 maanden moeten wachten voor er weer een hengstigheid kwam.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:40

Wij doen het soms wel, bijvoorbeeld als ze veel stress van het scannen hebben of bij diepvries. Ik zie geen verschil qua drachtigheids percentage eigenlijk..

Ik heb voor mezelf de eerste 4 drachtig :) van Omar sharif, Dancier Gold, Nashville en Expectation.

karinna
Berichten: 1763
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:47

Gefeliciteerd met de mooie veulens <3

#Vulina fijn dat de eerste 4 alweer drachtig zijn. Leuke hengsten ook!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:58

Idd, erg benieuwd.

oji

Berichten: 4256
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:14

Interessant om te lezen over hengstig spuiten en ei eraf spuiten. Ik zit ook met dat dilemma maar dit zo lezende wacht ik mooi gewoon rustig de volgende cyclus af.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15921
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:16

oji schreef:
Interessant om te lezen over hengstig spuiten en ei eraf spuiten. Ik zit ook met dat dilemma maar dit zo lezende wacht ik mooi gewoon rustig de volgende cyclus af.

Het einde van het seizoen kan het altijd nog.

CharmFaith

Berichten: 894
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Castricum

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:55

Hier was de merrie na 1ste cyclus insemineren niet drachtig en ook niet hengstig gebeurde helemaal niks dus uit eindelijk hengstig gespoten.
Na 5 dagen geinsemineerd (sperma niet gecontroleerd door mijn da) 2 dagen later scannen ei zat er nog dus ei afgespoten en sperma besteld. Sperma savonds gecontroleerd door mijn da alles dood.. geen 1 levende spermacel. Dus uiteraard niet er in gedaan volgende ochtend gescand ei was weg nabehandeld. Vandaag gescand op 17 dagen en toch drachtig.
Dusja vind lastig te zeggen of het wel of niet invloed heeft