Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariekeS_

Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 13:52

Het is de afgelopen paar jaar een stuk makkelijker geworden voor veel fokkers om hun veulens online te promoten denk ik...explosieve groei in aantal veilingen, Facebook groepen met veel beeldmateriaal, iedereen heeft wel een mobieltje dat een filmpje kan maken.

Waar je tot nog maar een paar jaar geleden echt bij de fokker langs moest om kwaliteit te zien, op de paar bekende veilingen na, is het nu toegankelijker.

Tel daarbij op dat alle veilingen over het algemeen een professionele fotograaf hebben waar je op Social media mee plat gespamd wordt...de marktplaats
'kiekjes' van een fokker moet je dan doorheen kunnen kijken. Dat kan niet iedereen :+

Ik denkt bijvoorbeeld dat het veulen van s0173957 met ander beeldmateriaal ander publiek zal trekken en dat is echt niks ten nadele van het veulen zelf, maar wel wat de markt nu vraagt :o aan de andere kant heb je maar 1 geïnteresseerde nodig en dan liever misschien iemand die er net wel doorheen kijkt...

En ik zie ook wel droomprijzen voorbij komen. Prima dat de prijzen gestegen zijn, vraag en aanbod etc. Maar correcte leuke veulens van 5-7k van een paar jaar terug staan nu geregeld voor 10-15k erop.

Ik ben blij dat ik niks wil kopen dit jaar in ieder geval :+

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 14:39

Als veulens al voor 10-15k staan, voor hoeveel moet een L lopend jong paard dan wel niet te koop staan?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 14:46

Zou het niet kunnen zijn dat er een verschuiving is naar de recreatieve kant ook?

Men deed altijd ook alsof koudbloeden minder waard zijn. Mijn hengstveulen (Tinker) had ik binnen een maand verkocht voor een prijs die redelijk gemiddeld is aan de 2e veulen veiling van kwpn. Wat gemiddelde van de 1e veiling was heb ik niet gevolgd. Toevallig die ene koper tegen komen was hier niet het geval, ik had 4 gegadigden en heb zelf de best passende gekozen. 2 van de 3 die ik heb afgewezen hebben vaker dan eens gevraagd of ik ze nog verder kon helpen. Een heeft daarop een Tinker veulen in gelijke prijsklasse gekocht.

Dat beeldmateriaal en communicatie hierin veel doet, is zeker waar. Ik heb nu een aantal veulens in bemiddeling, maar je merkt echt dat in deze prijsklasse, je met een half verhaal de interesse zo kwijt bent. Omdat het niet gewoon is in deze klasse een Tinker te kopen, is het vertrouwen erg wankel. Volkomen terrecht in mijn ogen, met de tijd zal dat ook wel makkelijker worden.

MariekeS_

Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 16:28

Himyar schreef:
Als veulens al voor 10-15k staan, voor hoeveel moet een L lopend jong paard dan wel niet te koop staan?


Veel meer :+

Nee maar zonder dollen: veilingprijzen zijn niet altijd betrouwbaar (wat is wel/niet gegund of wat is kunstmatig hoog?) En vraagprijzen zijn ook geen betaalprijzen.
Maar gooi hier een filter van leeftijd 0 en dressuurpaard overheen en voor 5k heb je niet veel keus :+
https://www.kwpn.nl/horsesforsale

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:19

Haha mijn jaarling staat daar tussen :')

s0173957

Berichten: 5392
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:18

Ik snap niet dat iedereen maar meer en meer fimpjes vraagt.
Kom verdorie eens kijken... je koopt toch niks dat je niet in het echt gezien hebt?
Mensen zijn lui geworden!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:22

s0173957 schreef:
Ik snap niet dat iedereen maar meer en meer fimpjes vraagt.
Kom verdorie eens kijken... je koopt toch niks dat je niet in het echt gezien hebt?
Mensen zijn lui geworden!

Gewoon zeggen dat je niet kunt filmen maar wel lekkere koffie kunt zetten, doe ik ook :D

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:25

Haha jan!

s0173957

Berichten: 5392
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:44

Ik vraag nu idd wel meer dan 5k maar dan ook weer geen 10.
Alles bij elkaar is ze dat gewoon waard en heeft ze dat ook gekost om op de wereld te krijgen.
Haar halfbroer van Jameson bracht 2 jaar geleden op veiling op hetgeen ik nu vraag en toen zei de koper (Egbert Schep) dat hij schrok dat hij het veulen zo goedkoop had kunnen kopen.

Ivm het professioneel beeldmateriaal... ik snap het wel maar van slowmotion word ik zelf gek en dat muziekje eronder brengt toch ook niks bij?
Ik ben niet van het getrixte en het opgeklopte, what you see is what you get, maar dan moet je ook wel kunnen en willen kijken...

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:58

Hier moeten ze al blij zijn met simpel filmpje in de wei. Heb geen bak, geen voorbrengers oid. Ben al blij als ik stap, draf en galop op film heb. :')

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:02

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:
Ik snap niet dat iedereen maar meer en meer fimpjes vraagt.
Kom verdorie eens kijken... je koopt toch niks dat je niet in het echt gezien hebt?
Mensen zijn lui geworden!

Gewoon zeggen dat je niet kunt filmen maar wel lekkere koffie kunt zetten, doe ik ook :D


Haha die ga ik ook proberen.

MariekeS_

Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:58

s0173957 schreef:
Ik vraag nu idd wel meer dan 5k maar dan ook weer geen 10.
Alles bij elkaar is ze dat gewoon waard en heeft ze dat ook gekost om op de wereld te krijgen.
Haar halfbroer van Jameson bracht 2 jaar geleden op veiling op hetgeen ik nu vraag en toen zei de koper (Egbert Schep) dat hij schrok dat hij het veulen zo goedkoop had kunnen kopen.

Ivm het professioneel beeldmateriaal... ik snap het wel maar van slowmotion word ik zelf gek en dat muziekje eronder brengt toch ook niks bij?
Ik ben niet van het getrixte en het opgeklopte, what you see is what you get, maar dan moet je ook wel kunnen en willen kijken...


Slowmotion en muziekje is een andere interpretatie van professioneel beeldmateriaal dan wat ik bedoelde

Ik bedoel in hoge resolutie minimaal een knappe portret foto, een standfoto uit een goede hoek en 1-2 foto's in beweging (zoals de fotos van jouw Jameson op de veilingsite, die waren mooi, weet ik nog wel!)

Dat het lastig is veulens op film te zetten heb ik zelf ook gemerkt toen ik op zoek was :')

Slowmotion erger ik kapot aan overigens }>

Ongezien verkopen zou ik als fokker eigenlijk niet eens willen en dat idee wordt misschien ook wel in stand gehouden door de online veilingen waar je met een druk op de knop iets kan kopen...

Willemiens

Berichten: 946
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 23:03

Doen de veilingen bij onze duitse buren het niet veel beter? Ik zie daar regelmatig biedingen boven de 10k+ voorbij komen voor veulens…

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:21

Ik denk dat goed beeldmateriaal inderdaad veel doet. Mijn vriend is fotograaf (wel in de autosport maar een paard op beeld krijgen lukt hem ook wel aardig ;) ) en mijn veulen was binnen de week weg aan een mooie prijs. Stond eerder online zonder opvallende beelden niet eens reactie. Ging nochtans om hetzelfde veulen. Zo triest :+

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:22

Willemiens schreef:
Doen de veilingen bij onze duitse buren het niet veel beter? Ik zie daar regelmatig biedingen boven de 10k+ voorbij komen voor veulens…


Ik denk dat je de prijzen daar net zoals hier met een serieuze korrel zout moet nemen...

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:13

Goed verkopen is natuurlijk ook voor een groot deel psychologie waarbij een eerste indruk heel belangrijk is, dus goede foto's en goede filmpjes zijn dan heel belangrijk.
Dat mensen met deze benzineprijzen eerst een filmpje willen zien dat kan ik wel begrijpen. Zelf vind ik de markt nog aardig overspannen met de vraagprijzen voor paarden en pony's die imo vaak veel te hoog zijn.

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:14

Tja wat is te hoog?

Quir

Berichten: 17365
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:07

Mijn ervaring is juist dat veulens nog steeds heel makkelijk en goed verkopen (ik heb nog steeds aanzienlijk meer klanten die veulens zoeken dan ik ze veulens kan aanbieden...), maar ja goed beeld materiaal is inderdaad een must. Door internet kopen mensen steeds verder weg, maar gaan niet meer random even ergens naar toe rijden zonder eerst goede foto's en video's gezien te hebben. Ook omdat een groot deel van de verkopers dat simpelweg wel doen. En ook al staat het veulen wel dichtbij, gaan ze toch eerst kijken naar de veulens waar ze wel goede foto's en video's van hebben. Hoe leuk een random foto in de wei ook is, dat is niet wat mensen willen zien als ze een veulen willen kopen voor 8-12k. Dat zijn foto's die ze willen zien na ze het veulen gekocht hebben. :')

Als je geen goede foto's en video's wil (laten) maken, dan zal verkopen inderdaad een stuk lastiger gaan als je geen goed netwerk hebt. En als je het zelf niet kan, vraag je iemand die het wel kan. Er zijn tegenwoordig zoveel mensen die goede foto's en video's kunnen maken.

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:15

Tja ik zie veulens waarbij filmpje opgevraagd voor 8.5€k aangeboden worden die bewegingstechnisch je echt blij mag zijn als je die voor 3k kwijtraakt. Dan is het wel ontzettend jammer als je 2 uur heen en terug moet voor 3x niks.

Ik wil ook altijd een filmpje, hoeft echt geen documentaire te zijn. Maar paar sec rustig stappen, wat drafpasjes en galop.
Iedereen heeft een smartphone en een zweep en kan best een halve minuut filmen. Vroeger was het nog prima om op basis van wat fotos en informatie te kijken maar ik vind een korte video wel een must.

s0173957

Berichten: 5392
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:51

Kijk, op filmpjes als deze zie je toch alles?
Wat kan je dan nog meer willen?
Ik kan ze meepakken naar een professionele accomodatie met een professionele fotograaf / cameraman, maar waar ben je dan mee bezig...




mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:10

Ik deed/doe het zo
Vorig jaar nog in een grotere weide


Dit jaar in 20x60 weide.


Wie weet hebben we volgend jaar 20x40 bak. Maar zolang we die niet hebben doe ik het zo. :+

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:47

Wat ik zou doen is de filmpjes monteren, nu galopperen de beide vossen met de staart er op en de rug strak. Het bruine veulen is veel slimmer gefilmd en laat zich daardoor? veel beter zien.
Gewoon korte filmpjes waarop je een goed stukje, draf, stap, galop kunt laten zien waarbij je hetgene wat hij het beste kan een paar keer herhaalt. De vos in het laatste filmpje laat pas op het einde een goed stukje galop zien met schakelvermogen maar dan zijn de meeste mensen al afgehaakt. En bij veulens is het handig om ze te filmen als ze een beetje in balans zijn en niet als ze een groeispurt hebben en weer heel erg overbouwd zijn.

Voor mij geeft bovenstaande genoeg info maar alleen de bruine zou mijn interesse wekken.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:40

Eens met Elisa2. Ik ben dan wel geen veulen verkoper, maar zit wel in de commerciële hoek. De eerste indruk is allesbepalend. Als die niet perfect is ben je driekwart van de potentiële kopers al kwijt. En als de eerste seconden van een filmpje helemaal WAUW zijn kan de rest veel meer doorsnee zijn, dat wauw gevoel blijft toch hangen.

Een paar uur extra werk in filmen en monteren kan je op die manier zo 1000 euro of meer opleveren. Vergelijk het met de handige jongelui die een pony vol modder kopen. Uurtje wassen, scheren, vlechten, goed op de foto en binnen twee dagen verkopen met leuke winst. Presentatie is alles.

Phonix
Berichten: 1101
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:17

Ik snap ook wel det muziek heel irritant kunt overkomen als je het moet regelen, maar nu hoor je alleen zweepslagen op de video.

Als je ook een beetje dichter bij filmt is het makkelijker te zien. Ik zit bijvoorbeeld altijd op mijn telefoon Ipv laptop, dus dan is het moijlijk te zien.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:40

Rex_Rolfo schreef:
Eens met Elisa2. Ik ben dan wel geen veulen verkoper, maar zit wel in de commerciële hoek. De eerste indruk is allesbepalend. Als die niet perfect is ben je driekwart van de potentiële kopers al kwijt. En als de eerste seconden van een filmpje helemaal WAUW zijn kan de rest veel meer doorsnee zijn, dat wauw gevoel blijft toch hangen.

Een paar uur extra werk in filmen en monteren kan je op die manier zo 1000 euro of meer opleveren. Vergelijk het met de handige jongelui die een pony vol modder kopen. Uurtje wassen, scheren, vlechten, goed op de foto en binnen twee dagen verkopen met leuke winst. Presentatie is alles.

Het gaat er meer om dat als je filmpjes hebt die al ok zijn, er mensen zijn die blijven vragen om filmpjes.

On the other hand, ze moeten toch komen kijken dus je kunt wel heel fancy gaan monteren maar als ze dan komen laten ze hem toch staan.