Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:26

Als spenen geleidelijk gebeurd heb je juist dat de melkgift ook geleidelijk afneemt. Zo heb ik mn eigen dochter namelijk ook afgespeend :D dus spreek uit ervaring _O-

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15941
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:29

Libera schreef:
Als spenen geleidelijk gebeurd heb je juist dat de melkgift ook geleidelijk afneemt. Zo heb ik mn eigen dochter namelijk ook afgespeend :D dus spreek uit ervaring _O-

Paarden zijn geen mensen Libera…

xmarliez

Berichten: 4098
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:34

janderegelaa schreef:
KimDime schreef:
Bedankt voor het delen xmarliez.
Ja mijn merrie heeft al zoveel op haar dak gehad het afgelopen half jaar, die wil ik de cold turkey methode ook graag besparen.

De cold turkey methode is juist de beste. Ten eerste is de pijn het kortst en ten tweede, als je het veulen een paar uur weghaalt en dan weer terugzet blijft de merrie melk maken en staat met een gespannen uier. Het moment van spenen is wel anders. Als je ziet dat merrie nog gek is met het veulen en het lichamelijk nog trekt dan kun je best wachten. Maar als je ziet dat ze er niet meer zo naar omkijkt en lichamelijk invalt moet je gewoon spenen. In 1 keer.

Niet meer naar omkijken vind ik zo iets raars. Wie bepaald dat? Mijn merrie staat aan het einde van 2 hectare en het veulen staat vooraan in de wei, dit kon soms wel uren zo zijn betekend dat dan dat ze er niet meer naar om kijkt? Dat doet ze namelijk zeker wel. Het is iets wat wij ons zelf hebben wijs gemaakt dat cold turkey afspenen niet erg is en juist goed.

Ik vergeet nooit meer de blik in de ogen van mijn merrie toen ze haar dochter na 3 jaar weer terug zag na cold turkey afspenen. En vanaf dat moment wist ik ook dat ik dat zeker niet ga doen. Als ik zie hoe ze nu weer reageert als ik haar veulen in de wei laat staan ipv de wei als we gaan rijden dan zie ik weer paniek bij haar. Ze moet nu leren dat het net als in de stal, hij nergens heen gaat.
Dat een merrie maar 1 of 2 dagen hinnikt wil niet zeggen dat ze er geen pijn aan ondervind.
Ik ben echt geen paardenfluister typ maar ik denk wel dat we dit proces een stuk aangenamer voor merrie en veulen kunnen maken door respect voor ze te hebben en er tijd en energie in te stoppen.
(En ik respecteer dat ieder daar een eigen mening over heeft dus laten we het vooral niet eens met elkaar zijn en daar ook respect voor hebben).

En dat over de uier. Merries die gereden worden staan sowieso maanden met volle uiers. Iedere keer als je gaat rijden komen ze terug met een volle uier. Juist met deze manier van afspenen merk ik dat ze de uier nooit meer dan half vol zit als wat het eerst was. Vandaag zat hij zelfs maar op een kwart. Dus het begint echt drastisch af te nemen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15941
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:54

Er is wel onderzoek naar gedaan en de beste manier om te spenen is de moeder in 1 keer weghalen maar het veulen bij bekende paarden laten. Doe ik idd ook niet, eerlijk is eerlijk. Maar dat is de beste methode. Don’t shoot me. Maar iedereen moet het doen zoals het hem of haar het beste past.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:58

Ik doe het ook zo, 1x stress en daarna is het klaar. Ik laat ze wel in hun bekende groepje, met degenen waar ze al mee op de wei stonden.

Libera, ik had juist andersom, steeds (wekenlang) borst ontsteking met mijn kinderen. Moest ook geleidelijk doen van de dokter, elke keer weer hoge koorts en pijn. Ben toen uiteindelijk ook in 1x gestopt, was binnen 2 dagen weer fit.

Ik heb misschien dan hele domme merries, maar die van mij herkennen hun veulens totaal niet meer hoor, al na een paar weken niet meer, laat staan na 3 jaar..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15941
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:59

De mijne herkennen ze ook niet. Kan me wel voorstellen als paarden jaren samen gestaan hebben dat ze elkaar wel herkennen.

xmarliez

Berichten: 4098
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:04

Deze merrie is voor mij natuurlijk het eerste referentie kader en er zullen misschien wel merries zijn die er niet zo veel om geven.
Vooral als ze het al vaker hebben mee gemaakt. Maar mijn merrie is er zo een die het niet vergeten is dat is iets wat ik echt zeker weet. En ik denk dat er echt wel meerdere zullen zijn.

Ik merk aan het veulen inderdaad dat hij er niks om geeft omdat hij met paarden staat die hij al vanaf dag 1 kent. En hij is gewoon ontzettend makkelijk al vanaf dag 1 dus ik maak mij om hem geen zorgen. Maar wil het voor de merrie graag zo goed mogelijk doen. Ondanks dat ze hem de komende 5 jaar nog iedere dag zal zien _O-

Ik denk qua uier dat het net zo is als bij mensen, per mens/dier verschillend. De een krijgt een ontsteking van het geleidelijk afspenen en de ander totaal niet. En zo kan het ook zijn met cold turkey, de een kan daar weer wat van krijgen de ander niet. Het blijft toch een lijf wat doet wat ie wil.

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:06

Ik speen ook in 1x af werkt bij die van ons erg goed.

Iemand ook ervaring met een hengstenveulen die moeder zijn staart opeet ? Ik spuit de staart in met hertshoorspray maar hij kauwt vrolijk door.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:09

Ik heb trouwens nog maar 1 met uier ontsteking gehad, en daar liep het veulen nog bij. Verder nog nooit na afspenen.

Suzanne F.

Berichten: 49483
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:18

paardje2013 schreef:
Ik speen ook in 1x af werkt bij die van ons erg goed.

Iemand ook ervaring met een hengstenveulen die moeder zijn staart opeet ? Ik spuit de staart in met hertshoorspray maar hij kauwt vrolijk door.


Yep, eentje gehad die de hele staart afgeknauwd heeft. Doodzonde en eigenlijk hielp niks. Heb er de meeste vieze meuk in gesmeerd. Ook iets wat hielp bij kippen ofzo, een spray. Was zo goor.

Afspenen heb ik beide methodes gedaan. Eerst geleidelijk met ‘s nachts apart en daarna eraf. En ook een aantal die er in 1 x afgingen. Maakte eigenlijk niet veel verschil. Al zou ik het nu wel anders doen als ik de mogelijkheden had. Vooral merrieveulens kan je er vrij lang bij laten lopen en dan zou ik wel geleidelijk spenen. Op een gegeven moment wordt de moeder ze ook zat en dan gaat het al natuurlijker. Ik heb een veulen gehad wat er zeker 9 maanden bij heeft gelopen. En eentje heb ik te vroeg gespeend, dat zou ik nu nooit meer doen maar goed.

Qua herkennen heb ik die ervaring niet. Na de opfok haalde ik de dochter naar huis maar het was echt haat en nijd. Beiden dominant en ze konden eigenlijk niet bij elkaar want ze sloegen elkaar lens. Geen liefde dus en geen tekenen van herkenning.

KimDime
Berichten: 202
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:36

Dat de beste manier cold turkey is klinkt me raar.
Met name als je kijkt hoe het zonder menselijk ingrijpen gaat.

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:40

Suzanne ja die spray heb ik ook PBH spray heet het maar hij geeft er niks om vindt het inderdaad ook doodzonde.

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:44

Ik speen ook in 1 x.

Balko

Berichten: 1143
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:47

KimDime schreef:
Dat de beste manier cold turkey is klinkt me raar.
Met name als je kijkt hoe het zonder menselijk ingrijpen gaat.


Dat was ook mijn gedachte.
Geleidelijk ligt veel dichter bij de natuur.

En een mens en paard zijn 2 verschillende wezens maar melkgift is bij elk zoogdier het zelfde; vraag en aanbod.
Dus wanneer een uier minder vraag krijgt maakt het minder melk.
Het kan gespannen staan maar dan komt er niet altijd dezelfde hoeveelheid melk af.
Dus geleidelijk spenen laat de melkgift weldegelijk rustig aan terug lopen.
Met melkkoeien doen we dit ook. We voeren de melkbeurten op en richtig droogstand nemen de melk beurten weer af (robot).

Ik vind ze trouwens met geleidelijk spenen ook minder stress vertonen. Zeker op het einde bij het definitieve weghalen.

Maar ieder mag zijn eigen keuze maken, dat is het mooie!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15941
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 23:05

Ook dat is onderzocht. Veulens die met een ander in een box gezet werden hadden 2 dagen een lichte cortisol verhoging en veulens die bij vriendjes bleven waarbij de moeder weggehaald werd hadden dat niet.

baudyh

Berichten: 4300
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 23:17

Hier ook in 1 x erbij weg. Werkt het beste vind ik. Veulen wel samen met een ander veulen en de merrie in een kale wei. Zodat ze vaak snel het uier weglopen.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 23:32

Balko, als je dicht bij de natuur wilt blijven, moet je ook niet bijvoeren en ze vrij laten lopen, op minimaal 50 hectare, onbemest natuur land. Dan neemt de voedingswaarde in het gras af, en de paarden hebben 24/7 verplichte beweging.

Balko

Berichten: 1143
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 23:50

Vulina schreef:
Balko, als je dicht bij de natuur wilt blijven, moet je ook niet bijvoeren en ze vrij laten lopen, op minimaal 50 hectare, onbemest natuur land. Dan neemt de voedingswaarde in het gras af, en de paarden hebben 24/7 verplichte beweging.


Ho, nee daar begrijp je me echt verkeerd.
Dan moet ik ook geen dressuurpaarden meer houden maar koniks :P.
Ik bedoel meer; het klinkt logischer omdat het meer de natuurlijke roots zijn van het paard/ zoogdier.

Onbemest natuurland… Ik denk dat mijn man de scheidingspapieren aanvraagt als ik dat aanhaal :').

different1
Berichten: 3653
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 06:47

Als stille meelezer wilde ik toch ook even mijn mening geven op het wel of niet in 1x afspenen.
Wij hebben een merrie die 8 veulens heeft gehad, waarbij in ieder geval de laatste cold turkey is afgespeend.
De merrie heeft hier zeker last van gehad en heeft, nu nog, 4jr later, in lichte mate last van verlatingsangst.
Wij hebben ook een shet, en zij staan nu samen waarbij de merrie duidelijk "moedert", en echt wel overstuur is als ze de shet uit het oog verliest.
Overigens kunnen we de merrie wel makkelijk meenemen zonder stress.
Het gaat niet alleen om het veulen hè, de merrie is ook belangrijk, maar paarden leggen zich neer bij situaties die zij niet kunnen veranderen.

s0173957

Berichten: 5400
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 07:20

Balko schreef:
Onbemest natuurland… Ik denk dat mijn man de scheidingspapieren aanvraagt als ik dat aanhaal :').


Hij zou groot gelijk hebben!

Balko

Berichten: 1143
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 07:28

s0173957 schreef:
Balko schreef:
Onbemest natuurland… Ik denk dat mijn man de scheidingspapieren aanvraagt als ik dat aanhaal :').


Hij zou groot gelijk hebben!


Met deze droogte lijkt t met gemak er wel op :j

mooney

Berichten: 7795
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 07:28

janderegelaa schreef:
Ook dat is onderzocht. Veulens die met een ander in een box gezet werden hadden 2 dagen een lichte cortisol verhoging en veulens die bij vriendjes bleven waarbij de moeder weggehaald werd hadden dat niet.

Het is wel fijn als je dit soort statements onderbouwt met bronnen naar wetenschappelijke literatuur.

Ik vind namelijk literatuur die onderbouwd dat abrupt scheiden juist stressvoller is dan geleidelijk.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 0696802085
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9185900358
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9107001232

baudyh

Berichten: 4300
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 08:47

Iedereen moet gewoon doen waar hij of zij zich het beste bij voelt. Maar hoe je het ook doet een merrie moet dan natuurlijk niet alleen achter blijven. Soortgenoten horen er altijd bij. Het spenen is het probleem niet , maar hoe er daarna met het veulen en de merrie omgegaan word wel.

Wij hebben ervaren merries waarvan sommige ( zeker bij een lastig hengst veulen) nog 1 of 2 keer hinniken maar het dan vaak wel goed vinden en opgaan in de groep.

Phonix
Berichten: 1125
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 13:08

Ik hou erg van die mensen die afspenen en dan de veulen direct in een trailer dot en weg rijdt. En dan zich afvraagt waarom ze verlating / trailer angst hebt.

Elisa2

Berichten: 37735
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 13:28

En er is ook een link dat luchtzuigen soms ontstaat na een stressvolle ervaring zoals abrupt spenen. In de natuur gaat het ook geleidelijk en blijft het veulen toch vaak een stuk langer bij de moeder lopen/ drinken.

https://www.horses.nl/algemeen/spenen-a ... r-veulens/