Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:20

Wij spenen altijd abrupt af. Het veulen gaat met de trailer naar de opfok. Een beetje pasta er in, zodat de scherpe kantjes er af zijn.
De merrie gaan de eerste dagen 2x daags even aan de longe (of onder het zadel als ze al gereden werden) voor extra beweging. Ze horen hun veulen niet meer en hebben dus ook geen stress. Dit heeft bij ons nog nooit problemen opgeleverd.

We hebben ook wel eens geleidelijk afgespeend, maar dat was een drama.

Kathleen_vW

Berichten: 4288
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:26

misterA schreef:
Mijn lijstje zet ik maar niet op bokt. Dan gooi ik alles helemaal overhoop.
Staat Extreme met stip bovenaan.

De Escamillo-zonen zijn sowieso populair. Wat ik me afvraag, waarom zijn niet of nauwelijks geteste zoons hier meer dekkingen krijgen dan een kwpn geteste hengst die imo volkomen terecht zo'n hoog rapport heeft meegekregen.
Hij komt uit een top moederlijn en als extraatje uit een Vivaldi dochter.


Eens hoor, Escanto PS was ook niet mijn eerste keuze, maar ik kreeg de merrie niet drachtig met Furst Romancier, dus ik heb nagevraagd welke hengsten echt super bevruchten van hetzelfde station, en daar was Escanto er een van. Hij paste de merrie het beste, dus bij de laatste poging voor hem gegaan. Ik wilde de merrie dit jaar perse drachtig hebben omdat ze met een blessure staat. Volgend jaar sporten en dan in 2024 optijd insemineren.

Sowieso is dit het jaar van de 2e keuze. De hengst die ik wilde voor Eef was niet op zondag beschikbaar en dus werd het Giano, Vivaldi pakte niet bij Deja, dus werd het Livius, en bij de Jazz dus ook een andere hengst dan in eerste instantie gepland was. Al met al ben ik erg benieuwd hoe ze uit gaan pakken. Ik ben erg nieuwsgierig naar volgend jaar!

Hier ook onwijs blij met de regen. Kreeg het niet meer beregend, zo droog was het.

@AM_Horses: Gefeliciteerd met je keur merrie!


@Icecrystal:
Een Livius, leuk! Succes met de veiling!

@E_D_E: Wat zonde dat de merrie niet meer drachtig is van MBH Santiano. 



@KimDime: Wat fijn dat het toch allemaal nog goed gekomen is met Simba!



Ik ga Haven er ook stapsgewijs afhalen dit jaar. Voorgaande jaren heb ik het met de veulens wel ‘cold turkey’ gedaan, maar vorig jaar stonden ze nog wel op het terrein en konden ze elkaar horen. Dat heeft de merries (en veulens) toch wel wat stress opgeleverd. Wel speen ik laat af. De merrie ziet er nog top uit, dus ik laat de kleine er tot oktober bij denk ik.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:39

ik laat de veulens samen en in vertrouwde omgeving en haal de merries weg

Esplendido
Berichten: 3140
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 15:11

Elisa2 schreef:
En er is ook een link dat luchtzuigen soms ontstaat na een stressvolle ervaring zoals abrupt spenen. In de natuur gaat het ook geleidelijk en blijft het veulen toch vaak een stuk langer bij de moeder lopen/ drinken.

https://www.horses.nl/algemeen/spenen-a ... r-veulens/


Dat hebben wij ooit in de praktijk meegemaakt bij een veulen dat we gekocht hebben. Voor mij is dit de reden om nooit een veulen abrupt af te spenen.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:41

Phonix schreef:
Ik hou erg van die mensen die afspenen en dan de veulen direct in een trailer dot en weg rijdt. En dan zich afvraagt waarom ze verlating / trailer angst hebt.


Gebeurd bij ons bij 9 van de 10 veulens die bij ons de opfok in gaan, en verlatingsangst zie ik echt zelden. Dus ik hou ook van die mensen :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 17:24

mooney schreef:
janderegelaa schreef:
Ook dat is onderzocht. Veulens die met een ander in een box gezet werden hadden 2 dagen een lichte cortisol verhoging en veulens die bij vriendjes bleven waarbij de moeder weggehaald werd hadden dat niet.

Het is wel fijn als je dit soort statements onderbouwt met bronnen naar wetenschappelijke literatuur.

Ik vind namelijk literatuur die onderbouwd dat abrupt scheiden juist stressvoller is dan geleidelijk.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 0696802085
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9185900358
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9107001232


Uit je eigen laatste onderzoek onderstaande. 1e was overigens geen onderzoek en bij de 2e werden ze maar 5 uur gevolgd.

Citaat:
However, we conclude that there may not be one best method for weaning, since the chosen method must take into account a number of factors including: available resources, the housing environment, the individual foal's stage of development, the strength of the mare–foal attachment, the foal's ability to cope with changes in social conditions and the ability of the horse owner to implement the chosen method.


En daarna doen ze een suggestie maar die is niet gebaseerd op harde feiten.

splenius

Berichten: 1115
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 17:40

Al mijn veulens zijn gelijk van de moeder afgehaald en in de trailer naar de opfok.
Nooit problemen mee gehad.

Zodra ze elkaar niet meer horen geen probleem met stress.

Maar 1 merrie van mij is erg makkelijk daar haal je het veulen weg en dan kijkt ze niet eens gaat gewoon verder met eten in de wei. En haar veulens zijn ook zo die doe je in de trailer en ze staan en komen bij de opfok droog uit de trailer.

Mijn jonge merrie weet ik niet hoe die gaat reageren, dit is haar eerste veulen.

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 17:45

Een review is een samenvatting/uiteenzetting van de uitkomst van meerdere onderzoeken, dat valt gewoon onder wetenschappelijke literatuur. En is vaak dus completer dan 1 losse studie. De derde die je zelf aanhaalt is ook een review trouwens.

De tweede is de eerste 5 uur aaneensluitend observeren en daarna kort tot 2 weken na het spenen.

Suggest in wetenschappelijke context is geen suggestie. Dat is het erkennen van het nooit zeker weten. Dus ze geven het volgende aan:
We do however suggest that the fewest stress responses appear to occur where foals are weaned gradually and allowed to have social contact either with other foals or with older horses.
Met andere woorden, veulens die gradueel gespeend worden en contact hebben met andere paarden laten minder gedrag zien dat wij associeren met stress. Dus lijkt dat te tonen dat gradueel spenen minder stressvol is. (Plus jouw stuk, wat boerenverstand is) echter is er geen methode die altijd het beste is, dus afhankelijk van de dieren, de mogelijkheden, etc kunnen andere methodes beter passen.

Nergens wordt daarin bekrachtigd dat abrupt spenen diervriendelijker is. Dat is wat jij zei, maar mocht je bronnen hebben lees ik ze graag.

Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Maar sparren met meningen alsof ze wetenschappelijk bewezen feiten zijn vind ik wat anders.
Wetenschappelijk: gradueel op de juiste manier lijkt minder stress op te leveren, maar methode moet per situatie gekozen en geëvalueerd worden.

Abrupt is natuurlijk een stuk minder arbeidsintensief, heeft minder faciliteiten nodig en is financieel handig ivm minder tijd nodig.
Maar naar mijn weten niet wetenschappelijk onderbouwd zeker niet minder stressvol en mogelijk stressvoller dan andere manieren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 18:24

En dan hebben ze 2 dagen stress. Zo be it.

xmarliez

Berichten: 4098
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 22:16

Het is ook maar net wat je zelf wilt en hoe je merrie reageert maar er werd hier gevraagd hoe ze het het beste aan kon pakken zonder dat moeder en veulen te veel zouden lijden. Ik denk dat iedereen voor zich moet weten hoe ze het aanpakken zolang je maar in het belang van het veulen en de merrie denkt en handelt. En dat kan voor iedereen een andere uitkomst zijn.

Mijn ervaring met veulens direct inladen en naar een nieuw adres brengen is wel positief. Ik heb er geen een gehad met verlatingsangst of dramatisch gedrag onderweg (al zou ik het zelf niet snel meer op die manier doen ondanks positieve ervaringen). Ik baseerde mijn verhaal vooral op hoe ik mijn merrie nu ervaar. Denk dat er vaak nog te veel alleen naar het veulen gekeken wordt (en ik bedoel niet de mensen in dit topic maar algemeen, de oudere boertjes enzo :') ) en dat gemak boven het welzijn van de merrie wordt gezet.

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:19

Vorig jaar ook geleidelijk gespeend. Merrie en veulen in aparte box, met andere merrie ertussen. Overdag een paar uurtjes met z’n drieën in de paddock.
In januari dronk het veulen helemaal niet meer. Merrie bleef mooi op gewicht, geen uieronsteking ook.
En totaal geen stress.

Maargoed, wij hebben ze aan huis staan en dan is het makkelijker. Ik ben ook niet voor de opfok, gewoon thuis, met meerder paarden van verschillende leeftijden.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:47

janderegelaa schreef:
Er is wel onderzoek naar gedaan en de beste manier om te spenen is de moeder in 1 keer weghalen maar het veulen bij bekende paarden laten. Doe ik idd ook niet, eerlijk is eerlijk. Maar dat is de beste methode. Don’t shoot me. Maar iedereen moet het doen zoals het hem of haar het beste past.


Hoe doe jij het dan Jan?

Ik heb twee veulens gefokt. Beide in 1x afgespeend. Het merrieveulen liep zo de trailer op (terwijl moeders aan het eten was). Daarna in de opfok ook na een dag of twee wennen, super mak en gesetteld.
Het hengstveulen heeft echt heel veel moeite gehad. Viel ook heel erg in en was echt een zielig hoopje. Die zag ik pas vanaf het voorjaar bijtrekken.

Zit daar nog verschil in volgens jullie tussen hengst en merrieveulens?

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 14:55

Nee maar wel verschillen in veulens. De ene is veel stoerder dan de andere. De een kan er makkelijk met 5 mnd af en voor de andere in 6 mnd beter.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:07

Ik zet ze altijd in de stal er naast. Eerst een paar uurtjes later de hele nacht. Heb er wel eens een zo weggebracht maar die heeft de hele nacht staan brullen om z'n moeder. Dat vind ik dan ook een beetje zielig.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 15:37

Een paard is een kudde dier, geen enkel paard vindt het leuk om alleen te staan.. Daarom speen ik nooit 1 alleen af. Ook veulens die hier komen, plan ik zo in, dat ze meteen samen staan.

Een veulen wat een complete winter als een zielig hoopje erbij staat, is ook niet oké. Soms moet je ze dan bv in een ander groepje zetten..

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 16:20

Precies. Nooit problemen maar veulens ,staan altijd minimaal samen. Nooit alleen.

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 17:54

Wij overleggen ook met de opfok wanneer we ze het beste kunnen brengen. Die zorgen dan dat er meteen een nieuw clubje samen komt om te wennen, voordat de grote groep ingaan.

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 19:34

Esplendido schreef:
Elisa2 schreef:
En er is ook een link dat luchtzuigen soms ontstaat na een stressvolle ervaring zoals abrupt spenen. In de natuur gaat het ook geleidelijk en blijft het veulen toch vaak een stuk langer bij de moeder lopen/ drinken.

https://www.horses.nl/algemeen/spenen-a ... r-veulens/


Dat hebben wij ooit in de praktijk meegemaakt bij een veulen dat we gekocht hebben. Voor mij is dit de reden om nooit een veulen abrupt af te spenen.


Percentage luchtzuigende veulens is echt vele malen kleiner dan bijvoorbeeld het percentage welke begint bij het binnenhalen en zadelmak maken.
Er zijn echt vergeleken met een zelfde groepsgrootte veel minder lucht zuigende veulens dan luchtzuigende "volwassen" dieren in een meetgroep.
Ik zou dan denken dat die groep veel groter had moeten zijn, want er zijn echt veel fokkers die abrupt afspenen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 21:33

VValar schreef:
janderegelaa schreef:
Er is wel onderzoek naar gedaan en de beste manier om te spenen is de moeder in 1 keer weghalen maar het veulen bij bekende paarden laten. Doe ik idd ook niet, eerlijk is eerlijk. Maar dat is de beste methode. Don’t shoot me. Maar iedereen moet het doen zoals het hem of haar het beste past.


Hoe doe jij het dan Jan?

Ik heb twee veulens gefokt. Beide in 1x afgespeend. Het merrieveulen liep zo de trailer op (terwijl moeders aan het eten was). Daarna in de opfok ook na een dag of twee wennen, super mak en gesetteld.
Het hengstveulen heeft echt heel veel moeite gehad. Viel ook heel erg in en was echt een zielig hoopje. Die zag ik pas vanaf het voorjaar bijtrekken.

Zit daar nog verschil in volgens jullie tussen hengst en merrieveulens?

Een goede opfok haalt een veulen wat achterblijft uit de groep en zet hem even met een vriendje. Kan best zijn dat er 1 of 2 hem bij het voer vandaan houden.

s0173957

Berichten: 5397
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 09:32

Volle broer van About You (About Me) gisteren naar Helgstrand verkocht voor 1,35M.
Hopelijk voor hun loopt die z'n dekcarriere wat vlotter...

Fokker321
Berichten: 506
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 09:54

s0173957 schreef:
Volle broer van About You (About Me) gisteren naar Helgstrand verkocht voor 1,35M.
Hopelijk voor hun loopt die z'n dekcarriere wat vlotter...


Wat een bedragen :$ :$ (als het effectief afgetikt is)

Hoeveel zou hij er tot nu toe ongeveer gedekt hebben? (About You)

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 10:20

Wat een geld!
Ik denk dat hij niet zo heel veel gedekt heeft. Wij bestelden hem vorig jaar en toen werd hij diezelfde dag uit de dekdienst gehaald vanwege een blessure.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:51

supertammy schreef:
Wat een geld!
Ik denk dat hij niet zo heel veel gedekt heeft. Wij bestelden hem vorig jaar en toen werd hij diezelfde dag uit de dekdienst gehaald vanwege een blessure.

= meestal niet vruchtbaar genoeg…

xmarliez

Berichten: 4098
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:37

Ik heb er een nakomeling van gezien en die was nog lelijker dan een ezel. Was echt verbaasd dat About You de vader was, lopen als een krant en dus ook nog erg lelijk. Verder niks van gezien maar zou hem niet snel pakken.

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:58

Rex_Rolfo schreef:
And the winners are .....


McLaren en Omar Sharif *\o/* *\o/* *\o/*
met elk vier dekkingen.

Brons is er voor Ferguson met drie drachten *\o/*


De overige 38 drachten zijn verdeeld over 28 hengsten.

Lijstje bijgewerkt, McLaren en Omar Sharif staan op vijf. Extreme US op vier, maar die heeft nog een handvol 'geheime' dekkingen bij MisterA :D


Wat me verder opvalt: Toto jr. en Las Vegas zijn er nu pas bij gekomen met elk 1 dekking. Jameson? Staat er niet tussen. Le Formidable? idem. Kjento? 1x