Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 21:36

Dubbel gevoel hier vandaag, Sterre naar Vulina gebracht. Ze krijgt het bij haar heel goed *D , maar afscheid nemen is nooit leuk ;( . Al is het een stuk makkelijker als je weet dat ze beter krijgen dan wat je haar zelf nog kunt bieden :) .

Gelijk ons 1,5 jr kasteel van Impact TN nog een knuffel gegeven. Wat wordt ze groot :wow: .

Nu even een maand Toos Paardloos, dan halen we onze nu 2,5jr (ook Impact TN) maar naar huis en dan zien we wel verder hoe het loopt :).

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:50

Is ook niet leuk, maar wij zijn er wél blij mee! Ze staat mooi rustig :)

Maandje is zomaar om :j

eike
Berichten: 352
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Sinaai

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:56

maar toch altijd leuk , als je er een goed adresje voor vindt!

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 10:54

AM_Horses schreef:
Leuke topic!
Heel intressant om ieder zijn mening te lezen.

Ik heb mijn Jazz × Juventus merrie drachtig van Taminiau. Dit jaar had ze een veulen van onze eigen hengst. Ze werd het jaar ervoor niet drachtig van Indian Rock.
Ik ben wel erg benieuwd hoe zijn nakomelingen het hebben gedaan op de keuring. Iemand gezien?

[ [url=m/lfvaeg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze heeft op jongere leeftijd een dochter gehad van Gribaldi. Deze heeft de fokker zelf nog in bezit en is met hoge punten voorlopig keur geworden, helaas nooit onder het zadel geweest. Alleen gebruikt als fokmerrie.
3 jaar geleden heeft ze een nakomeling gehad van Formidable.
Is nu net onder het zadel. Eerlijk maar enorm vlug. Hij is nog heel jeugdig, daarom krijgt hij de tijd.
https://www.instagram.com/p/B4DX63BHccf/?igshid=147qtu0nr6co9
https://www.instagram.com/p/B5JMAGWHnw7/?igshid=1klysub8q79sn
Daarna heeft ze een vrucht verloren en werd niet drachtig. Dit jaar weer een Formidable merrie veulen.
Naar mijn mening heeft Wild Thing maat en formaat nodig. Stap en galop zijn ook een aandachtspunt.

Ik heb ook nog een Rhodium x Democraat x Damiro merrie. Voor dit jaar ook weer drachtig van Formidable. Ik zou nog graag met haar naar de keuring willen gaan. Ben bang dat ze haar te klassiek vinden.

[ [url=m/7LL7dF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9k2alV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind de Rhodium een aansprekende merrie, zou haar gewoon klaarmaken voor een eventuele (thuis) keuring en dan hoor je het vanzelf.
Op KWPN TV zijn de hengsten terug te kijken.

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:06

Zijn er nakomelingen van bepaalde hengsten jullie positief bijgebleven?

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:59

Van wat ik gezien heb en opgeschreven heb, de Franklin's en Toto jr.

mirjamalvaro

Berichten: 14652
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:38

Franklin gaf goede indruk.

Toto jr, zou ik alleen op merrie met strakke rug zetten. Hij leek flink schoft en bilpartij te geven en een wat wekere rug.

splenius

Berichten: 1109
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 15:20

ik ben zelf 2 dagen wezen kijken vrijdag en zaterdag.
Vond Franklin's erg positief.
En Toto jr. ook maar vond de stokmaten wisselend en ook in de rug lengte wisselend.
Verder vond ik dat veel hengsten te fit door de baan gingen dat een beoordeling van sommige hengsten erg moeilijk was.

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:06

Ow, leuk topic +:)+ ! Ik doe mee :wave: .

Bijna een jaar geleden kocht ik mijn merrie Gaomi (v. Krack C) met het oog op de fokkerij. Ze komt uit dezelfde moeder als Chequille Z (Emma Hindle) en is de achternicht van Verdi TN. Een leuke stam, al zeg ik het zelf, met veel sport en ggk hengsten. Zowel springen als dressuur.

Ze heeft reeds 6 veulens gehad die het goed doen op BWP-keuringen en in de sport.

Ik verwacht eind april 2020 mijn eerste veulen van haar. Ik koos voor Glamourdale omdat ze meer lengte in de rug alsook een schuiner kruis mag hebben. En natuurlijk omwille van zijn fantastische karakter. Ben zo benieuwd naar wat het zal worden!

Ik las dat er hier nog fokkers in de eerste plaats naar een hengst zoeken die meer lengte doorgeeft. Ik vind dit een moeilijk criterium en ben er héél streng in; veel hengsten vallen hierdoor af. Ben dus zeer benieuwd naar jullie hengstenkeuzes!

s0173957

Berichten: 5393
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:46

De 'dales' en lengte... lijkt mij eerder dat die dat net niet geven?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 00:03

s0173957 schreef:
De 'dales' en lengte... lijkt mij eerder dat die dat net niet geven?

Afstammelingenrapportage
Glamourdale toonde een uniforme collectie, goed ontwikkelde, langgelijnde en aansprekende veulens die goed in het dressuurmodel staan

s0173957

Berichten: 5393
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 09:30

Dat geeft een ander beeld dan hetgeen ik had op basis van de hengsten zelf en de nakomelingen die ik al gezien heb.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 09:54

Ik vind zo wie zo dat de paarden iha minder lengte hebben dan ''vroeger".
Hoe zou dat gekomen zijn ? Voor mij is dat niet gewenst , wat vinden jullie ?

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:30

Ik vind tegenwoordig ook alles heel kort wat het lastig maakt om een geschikte combi voor mijn korte merrie te vinden, maar het viel me ook op dat de hengsten die door waren heel vaak een zeer afhangend kruis hebben en ook dat wil ik juist niet. Liever wat meer lengte in het kruis en wat minder afhangend. Het Kwpn was daar volgens de inspecteurs ook meer op aan het selecteren maar dat zag ik nu niet terug. (Nu moet ik zeggen dat ik dat oordeel vel naar de foto's die ik van de hengsten heb gezien dus kan ergens ook wat vertekeben door de beweging. :D)

Ik heb zelf een glamourdale en die heeft zeker lengte een stuk meer dan z'n Duits gefokte moeder
Afbeelding

Anoniem

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:45

Het is niet heel moeilijk
Fok je een paard hoogbeniger dan wordt de rug korter
Kan niet anders
Er lopen hengsten bij waar niet eens een 17” zadel op de rug past, of je moet het achter de oren leggen

s0173957

Berichten: 5393
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:50

Ik heb net een merrie die net wat teveel lengte heeft in de rug...

Wat trouwens ondertussen bewezen is: lengte van het hoofd is omgekeerd gecorreleerd aan ongelijke voeten.
DUs hoe kleiner het hoofd, hoe groter de kans op ongelijke voeten.
Idem met aandeel volbloed én stokmaat.

Onze smid is paar weken terug naar een symposium geweest waar ze die onderzoeken toonden.

Wat mij vooral ook opvalt is de kleine mondjes van de paarden tegenwoordig. Een 12,5 bit is absoluut geen uitzonder meer, terwijl ik er hier nog heb hangen van 15...

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:01

s0173957 schreef:
Ik heb net een merrie die net wat teveel lengte heeft in de rug...

Wat trouwens ondertussen bewezen is: lengte van het hoofd is omgekeerd gecorreleerd aan ongelijke voeten.
DUs hoe kleiner het hoofd, hoe groter de kans op ongelijke voeten.
Idem met aandeel volbloed én stokmaat.

Onze smid is paar weken terug naar een symposium geweest waar ze die onderzoeken toonden.

Wat mij vooral ook opvalt is de kleine mondjes van de paarden tegenwoordig. Een 12,5 bit is absoluut geen uitzonder meer, terwijl ik er hier nog heb hangen van 15...



Interessant! Heb je misschien de naam van het symposium? Zou daar wel wat meer over willen lezen. Heb een kleine merrie met veel volbloed, klein hoofd en ongelijke voeten :o

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:02

Vreemd toch, het gebrek aan lengte in de hengstenpopulatie? Dat wil zeggen dat dit criterium niet zo zwaarwichtig meetelt in de hengstenbeoordelingen. Terwijl het wel een criterium is op veulen- en merriekeuringen. Of ga ik hier te kort door de bocht?

De verervingskracht blijkt natuurlijk pas na de beoordeling. Een hengst die zelf voldoende lengte heeft, geeft dat daarom niet door aan zijn nakomelingen.


Bij mijn keuze voor een hengst heb ik veel aan de fokwaarden. Het eerste waar ik naar kijk is lengte in de rug. Is dat er niet, dan kijk ik al niet verder. Ik kan uit ervaring zeggen: er blijven niet veel hengsten over.

We lijken min of meer dezelfde criteria te zoeken, Seven. Al weegt de kruisligging iets minder hart door dan de ruglengte. En bij een minder ideale kruisligging (voor mijn merrie) moet de schouderligging dit compenseren. (Ja, ik maak er echt een puzzel van :P ). Jouw Glamourdale is goed gelukt, trouwens!

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:03

Seven schreef:
Ik vind tegenwoordig ook alles heel kort wat het lastig maakt om een geschikte combi voor mijn korte merrie te vinden, maar het viel me ook op dat de hengsten die door waren heel vaak een zeer afhangend kruis hebben en ook dat wil ik juist niet. Liever wat meer lengte in het kruis en wat minder afhangend. Het Kwpn was daar volgens de inspecteurs ook meer op aan het selecteren maar dat zag ik nu niet terug. (Nu moet ik zeggen dat ik dat oordeel vel naar de foto's die ik van de hengsten heb gezien dus kan ergens ook wat vertekeben door de beweging. :D)

Ik heb zelf een glamourdale en die heeft zeker lengte een stuk meer dan z'n Duits gefokte moeder
[ [url=m/xcdSLd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie merrie hoor ! :j
Ik heb ook liever een wat platte kruis en meer lengte erin,daarvoor moet je echt bij Ferro bloed zijn. :)
Met lengte ,bedoel ik ook de hals.Die zijn bij de KWPN ers ook steeds korter geworden.Als ik naar de fotos van de doorverwezen hengsten kijk,schrik ik ervan ..

s0173957 schreef:
Ik heb net een merrie die net wat teveel lengte heeft in de rug...

Wat trouwens ondertussen bewezen is: lengte van het hoofd is omgekeerd gecorreleerd aan ongelijke voeten.
DUs hoe kleiner het hoofd, hoe groter de kans op ongelijke voeten.
Idem met aandeel volbloed én stokmaat.

Onze smid is paar weken terug naar een symposium geweest waar ze die onderzoeken toonden.

Wat mij vooral ook opvalt is de kleine mondjes van de paarden tegenwoordig. Een 12,5 bit is absoluut geen uitzonder meer, terwijl ik er hier nog heb hangen van 15...


Onze tandarts ,vertelde ook dat hij steeds meer paarden kreeg met ''slechte''gebitten,dus met allerlei problemen.Dat kwam volgens hem door het gebrek aan ruimte bij de kleine hoofden .
Hoe kleiner het hoofd,hoe meer kans op ongelijke voeten , omdat het als veulen ,met lange benen een korte hals en een klein hoofd ,meer moeite moet doen om te grazen en zo dus eerder een vookeurs houding ontwikkelt.
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 10-12-19 11:09, in het totaal 2 keer bewerkt

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:05

[***] schreef:
Het is niet heel moeilijk
Fok je een paard hoogbeniger dan wordt de rug korter
Kan niet anders
Er lopen hengsten bij waar niet eens een 17” zadel op de rug past, of je moet het achter de oren leggen


:)*

Dan vraag ik me af: wat geeft in theorie het beste dressuurpaard: hoogbenig of een met lengte?

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:10

s0173957 schreef:
Ik heb net een merrie die net wat teveel lengte heeft in de rug...

Wat trouwens ondertussen bewezen is: lengte van het hoofd is omgekeerd gecorreleerd aan ongelijke voeten.
DUs hoe kleiner het hoofd, hoe groter de kans op ongelijke voeten.
Idem met aandeel volbloed én stokmaat.

Onze smid is paar weken terug naar een symposium geweest waar ze die onderzoeken toonden.

Wat mij vooral ook opvalt is de kleine mondjes van de paarden tegenwoordig. Een 12,5 bit is absoluut geen uitzonder meer, terwijl ik er hier nog heb hangen van 15...


Ben ik blij dat ik er een heb met een groot hoofd
Wel interessant. Zo zal je vast nog meer verbanden kunnen leggen.

Monden zijn inderdaad kleiner geworden. Vroeger had je veel dikkere bitten. Maar misschien is er nu ook wel met aandacht voor, vroeger liet je niet ieder jaar de tandarts komen. Maar dat is een soort kip-ei verhaal.

Ik heb een merrie met veel lengte en een wat korte merrie. Voordeel van de eerste is dat ze doorgaans makkelijker buigen. Nadeel is dat ze moeilijker bij elkaar te rijden zijn. Een sterkere rug is vaak wat korter, dat is anatomisch gezien logisch. En een sterke rug heb je nodig om krachtig te kunnen bewegen. Maar zodra paarden te kort worden geven ze te weinig rek en souplesse in het lijf. Dus ergens tussenin is ideaal. Voor de fokkerij is het makkelijker om een merrie met lengte te hebben, omdat veel hengsten dit nodig hebben.

Waarom veel hengsten wat korter zijn? Dat is denk ik omdat dat doorgaans betere bewegers zijn (uitzonderingen daargelaten) en exterieurmatig misschien ook wel mooier. Er zijn wel hengsten met meer lengte, maar die worden door de fokker minder gebruikt. En zo krijg je vanzelf minder lengte in je populatie. Denk ik...

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:16

Mijn tandarts sprak ook over een correlatie tussen scheefheid in het lichaam (en de voeten) en scheve tanden. Wat ik niet onlogisch vind.

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:39

Glamourdale is helaas een ruin anders was die kwa bouw etc zeker interessant geweest.

Dit is m'n merrie van ferdeaux
Duidelijk een kortere rug een 17. 5 past maar mag zeker niet groter

2 jarige
Afbeelding

3 jarige
Afbeelding
Afbeelding

immii_clarr

Berichten: 790
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:47

Ik volg hier ook even mee als "beginnend fokker". Lijkt me erg leerzaam. Verwacht aankomend jaar mijn eerste veulen van furst jazz uit mijn zonik x chello III merrie.
Een merrie van 1,77 met erg veel lengte in t lichaam. Wat ik hier boven lees klopt helemaal. Wel lenig, maar mist nog veel kracht en moeilijk goed bij elkaar te rijden. Door haar grootte heeft ze ook echt wel wat meer tijd nodig om sterker te worden. Deze had juist wel weer iets korter gemogen.

Seven

Berichten: 21210
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 11:54

Zo ik had ik ook op mn lijstje voor de lengte etc maar hij is me kwa nafok toch wat tegen gevallen dus weer geschrapt.
Lijstje is nu weer leeg hahaha

Heb je een foto van jou merrie?