Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49329
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:29

Bedoel je dan toontredend of steile verzenen bijv. Mister A?
Hij heeft wel een steil achterbeen zo te zien op de standfoto. Hij lijkt rechtsachter ook een steil voetje te hebben maar misschien vertekent dat?
Toch moeilijk lijkt me omdat hij het nu onder het zadel waanzinnig goed doet. Wanneer doe je concessies en wanneer niet?
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 18-12-19 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:01

Ik meende ook te zien dat hij 2 verschillende achtervoeten heeft.
Ik vind hem trouwens niey echt een steil achterbeen hebben, bovendien is dat evenmin een fout(en minder belastend voor het gewricht)dan een iets gebogen achterbeen.
Ik vind zelfs dat op het filmpje van de KWPN bezichtiging zijn achterbeen juist sterk gebogen lijkt ( in beweging)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:11

Het was een bemerking op het voorbeen volgens mij.
Ik vind het geen compleet paard qua exterieur en stap. Zelfde rijtje als Secret.
Eerst maar eens zien of ze met die bemerkingen ook Grand Prix kunnen lopen ipv alleen spectaculair in jonge paardenproeven

splenius

Berichten: 1111
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:14

Dit klopt zeer incorrect fundament dat is de reden dat het kwpn heeft laten gaan.
Of dat een belemmering is voor het paard zelf? Of de fokkerij dat is in de toekomt kijken.
De veulens die ik van hem heb gezien waren zeer mooie en super bewegen ook uit hele simpele merries bewegen deze veulen zeer correct bergop en sterk achterbeen. Karakter waren ze ook makkelijk in de omgang.


KWPN heeft hem laten staan op een zeer incorrect fundament. En dat was niet om de piephakken. De jury moet uitvoeren wat we (de leden) met ons allen hebben besloten. Of je ermee gaat fokken is een individuele keuze .[/quote]

splenius

Berichten: 1111
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:16

[***] schreef:
Het was een bemerking op het voorbeen volgens mij.
Ik vind het geen compleet paard qua exterieur en stap. Zelfde rijtje als Secret.
Eerst maar eens zien of ze met die bemerkingen ook Grand Prix kunnen lopen ipv alleen spectaculair in jonge paardenproeven


klopt was een bemerking voorbenen.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:21

KahluaB schreef:
Ik meende ook te zien dat hij 2 verschillende achtervoeten heeft.
Ik vind hem trouwens niey echt een steil achterbeen hebben, bovendien is dat evenmin een fout(en minder belastend voor het gewricht)dan een iets gebogen achterbeen.
Ik vind zelfs dat op het filmpje van de KWPN bezichtiging zijn achterbeen juist sterk gebogen lijkt ( in beweging)


Dat leek inderdaad op het filmpje, op de standfoto juist weer steil en lang. (grote hoek binnenkant spronggewricht) Welke het is, geen idee..standfoto's kunnen ook bewerkt zijn.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:22

Met hengsten als Jovian of Secret kun je best een gokje wagen. Ik heb voor Secret gekozen vanwege de bloedvoering. Vooralsnog zie ik bij de 2 veulens en het jaarling geen problemen in bouw of beweging. Ik was tijdens de w.k. jonge dress.paarden in Ermelo diep onder de indruk van het waanzinnig fantastische karakter van Secret.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:07

Mijn Jovian is hartstikke correct :)

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 12:37

Ik ben wel eens benieuwd welke hengst jullie voor onderstaande merrie zouden aanraden?

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 60/liberty

Merrie heeft op Z-niveau gelopen alvorens uit te vallen met een blessure.

Afbeelding

Pluspunten:
> heel fijn temprament
> goed achterbeen, goede rug en schoft
> voldoende kader / 1.69m groot

Minpunten:
> Front / steilere schouder
> Mag meer bergopwaarts

Vooral op zoek naar een hengst die een nuchter karakter geeft en de voorkant van de merrie verbetert zonder in te boeten op het achterbeen.

Alle tips zijn welkom!

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:29

Franklin? of een zoon..is een hele mooie Franklin x Charmeur doorverwezen naar de 2e bezichting.

Kilian vind ik ook een interesante hengst wbt front en 3 goede gangen.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:30

Ik houd het simpel, Gl. Toto, imo één van de beste bewezen verervers. En hopen dat hij beschikbaar is, gaat volgend jaar GP starten als hij gezond blijft.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:31

Elisa2 schreef:
Franklin? of een zoon..is een hele mooie Franklin x Charmeur doorverwezen naar de 2e bezichting.

Kilian vind ik ook een interesante hengst wbt front en 3 goede gangen.

Je zou eens de man moeten spreken die mijn paarden (en die in de EPTM) zadelmak maakt.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:35

Zou Toto de voorkant van de merrie verbeteren? ik zie de voorkanten wisselend bij zijn nafok. Taminiau vind ik dan net weer wat interesanter. Achterbeen brengt hij sowieso wel mee.

Tja ik dacht aan Franklin meer vanwege de bewegingskwaliteit moet ik eerlijk zeggen, karakter heb ik daarbij niet meegenomen.

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:51

Elisa2 schreef:
Franklin? of een zoon..is een hele mooie Franklin x Charmeur doorverwezen naar de 2e bezichting.

Kilian vind ik ook een interesante hengst wbt front en 3 goede gangen.


Franklin x Charmeur lijkt mij niet echt een combi voor een nuchter karakter :+ Dat is voor mij wel een heel belangrijk punt. Daar wil ik zeker niet op inboeten.

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:52

misterA schreef:
Ik houd het simpel, Gl. Toto, imo één van de beste bewezen verervers. En hopen dat hij beschikbaar is, gaat volgend jaar GP starten als hij gezond blijft.


Hij staat al op het lijstje.
Ben inderdaad ook verder aan het kijken omdat ik niet weet of hij nog beschikbaar gaat zijn.

Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:56

ivm de incorrectheid van een hengst: een ervaren fokker zie ooit tegen mij: alles vererft zich..... is het niet in de eerste generatie, dan wel in de tweede of de derde!

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 14:00

Carri schreef:
ivm de incorrectheid van een hengst: een ervaren fokker zie ooit tegen mij: alles vererft zich..... is het niet in de eerste generatie, dan wel in de tweede of de derde!

Dat was dan een wijs man. ;)
Ik begin er ook niet aan.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 14:31

Umeo schreef:
Elisa2 schreef:
Franklin? of een zoon..is een hele mooie Franklin x Charmeur doorverwezen naar de 2e bezichting.

Kilian vind ik ook een interesante hengst wbt front en 3 goede gangen.


Franklin x Charmeur lijkt mij niet echt een combi voor een nuchter karakter :+ Dat is voor mij wel een heel belangrijk punt. Daar wil ik zeker niet op inboeten.


Lijkt..maar ik heb wel vaker combinaties gezien/ gehad waarbij ik bij voorbaat dacht dat het vreselijke paarden moesten zijn en wat helemaal niet bleek te kloppen. Je weet het niet, hij viel me wel echt op omdat hij qua bouw en beweging er echt uit sprong.

splenius

Berichten: 1111
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:05

wat dacht je van Glamourdale in combinatie met een grote merrie die groot fokt geeft hij voldoende maat mee.
En hij geeft ook erg fijne bewerkbare paarden.

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 09:42

Citaat:
Lijkt..maar ik heb wel vaker combinaties gezien/ gehad waarbij ik bij voorbaat dacht dat het vreselijke paarden moesten zijn en wat helemaal niet bleek te kloppen. Je weet het niet, hij viel me wel echt op omdat hij qua bouw en beweging er echt uit sprong.


Ja klopt maar ik ben altijd van mening wat je erin stopt kan er een keertje uit komen. Qua bouw vind ik de nakomelingen van Charmeur wel erg aanspreken :j

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 09:52

Ben toch ook wel een beetje nieuwsgierig welke hengst jullie zouden uit kiezen voor mijn merrie Binette
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 39/binette

Afbeelding

In 2018 bewust niet gedekt ivm persoonlijke omstandigheden. 2019 gedekt door For Ferrero, helaas tweelingdracht. Een vruchtje afgeknepen, andere ook afgestoten en daarna niet meer drachtig gekregen. Voor aankomend jaar denken we weer aan For Ferrero maar wellicht ook n keer interessant om out of the box te dekken met een springgerelateerde hengst zoals bv Van Gogh

Moeder van Binette liep een IBOP Rijpaard van 89 punten, was Z1 dresuur en UTV kampioene als 3 jarige. Veel sport in de moederlijn zowel dresuuur als springen

Merrie vererft veel maat.

Foto's van haar en nakomelingen in mijn profiel

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:36

Ze heeft al een For Ferrero gehad als nakomeling? dat vind ik in ieder geval een van de meest aansprekende veulens uit je profiel dus ik zou eerder terugdekken bij hem dan een hengst als v. Gogh nemen.

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:50

Ze heeft idd in 2018 een hv van FF gehad. Was erg goed gelukt. In onze ogen was hij iig interessant genoeg om aan te houden voor de opfok met oog op de HK. Helaas afgelopen zomer verongelukt op t land.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:58

Zonde, ik zou zeker terug dekken.

_Lorette_

Berichten: 12111
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:35

Ik lees mee voor de inspiratie. Geen wijsheid of ervaring die ik kan delen, dus jullie hebben niets aan mij.

Van het voorjaar laten wij een Charmeur merrie dekken. We zijn en blijven de komende tijd op zoek naar een passende hengst. Op dit moment heb ik het gevoel dat de hengst die wij zoeken niet bestaat. Uit emotie zou ik Janeiro Platinum kiezen, omdat hij uit de lijn van mijn Florencio merrie komt, maar daar heb ik ook vrij zwaar wegende bedenkingen bij. De hengsten die wij overwegen hebben allemaal wel één of meerdere punten waar ik niet blij mee ben of waarmee ik het op basis van afstamming of nog geen nakomelingen niet meteen aandurf. We zoeken een correcte hengst die veel zelfhouding kan toevoegen, grote kans op doorgeven van een ongecompliceerd karakter en met een voorkeur voor vrij bloed. De Charmeur heeft een fijn karakter en lijkt dit ook door te geven (de oudste nakomeling van 3 jr met 2x Jazz dichtbij is hartstikke nuchter en werkwillig), maar dat is geen garantie. Daarnaast is de kwaliteit van haar stap erg afhankelijk van haar gemoedstoestand. Ze is nog erg groen en stapt door de spanning op vreemd terrein niet goed, maar thuis wel. Het lijkt alsof er de laatste tijd steeds meer paarden zijn met een mindere stap (of in elk geval slecht stappen bij spanning) en dat vind ik dan toch een twijfelpunt bij deze merrie. Het veulen zou ook wel bloederiger mogen zijn dan de merrie, maar zoek ik daar een hengst op uit, dan hebben ze vaak een neerwaartse romprichting. En een enkele keer zie ik een hengst die op veel punten voldoet en dan vindt de eigenaar het hoofd van de hengst niet mooi (en onbekend hoe hij vererft). Zo is er altijd wat. We gaan de komende maanden rustig verder puzzelen. Het blijft een gok, maar ik wil zelf achter mijn keuze staan. Die moet weloverwogen zijn.

Enkele jaren terug wilde ik de Florencio laten dekken door Total US. Dat was nog voor de wffs-toestanden. Mijn merrie bleek toen als overleden geregistreerd te zijn en het feest ging niet door. :+ Het is allemaal goed gekomen, maar de fokplannen gingen in de ijskast. Ze was immers niet aangekocht voor de fokkerij.

Ik heb mijn ruin zelf gefokt. Dat is alweer even geleden… Hij is aanzienlijk verbeterd t.o.v. zijn moeder in front, aanleg en werklust, maar is gecompliceerd, terwijl zijn moeder ontzettend nuchter is en geschikt is voor ruiters met een beperking. De Johnson is beknopter uitgevallen dan ik had verwacht, maar dat werkt nu in zijn voordeel, dus daar klaag ik niet over. Destijds had ik verwacht dat mijn merrie haar karakter wel zou vererven, want ze was erg dominant en ontzettend moedig, maar haar zoon is een bodemschuwe, kijkerige schijtluis. Vandaar dat we met de Charmeur een grote kans op een ongecompliceerd karakter zoeken. Er is altijd behoefte aan ongecompliceerde amateurpaarden, dus ook voor de verkoop vinden wij dat prima (nog onbekend of het veulen wordt aangehouden of voor de verkoop gaat). De meeste paarden komen toch bij amateurruiters terecht.

Kan zijn dat ik her en der nog wat fokadvies ga vragen, in de hoop dat het nieuwe inzichten of mogelijkheden geeft.