Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:13

EJV schreef:
Maar ik ben eerlijk gezegd nogal verbaasd over het dekgeld (€ 1600). Wat vinden jullie daarvan?


Britt heeft vanwege gorgeous George "megaproblemen" met de Belastingdienst :(:)

Misschien heeft het daar iets mee te maken :$

https://www.ad.nl/show/britt-dekker-meg ... a2b6f3e4d/

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:59

janderegelaa schreef:
Ik denk het toch niet. Want hij blijft een PRE en het fokdoel daarvan is anders. Het Friesch Paarden Stamboek is nu ook WBFSH maar toch krijg je met een Fries een B papier.


Reg A Mark, het Kwpn erkent het ANCCE stamboek toch? Daarnaast is hij idd AES goedgekeurd. Althans, dat vermeldt van Uytert..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:11

Sannum schreef:
janderegelaa schreef:
Ik denk het toch niet. Want hij blijft een PRE en het fokdoel daarvan is anders. Het Friesch Paarden Stamboek is nu ook WBFSH maar toch krijg je met een Fries een B papier.


Reg A Mark, het Kwpn erkent het ANCCE stamboek toch? Daarnaast is hij idd AES goedgekeurd. Althans, dat vermeldt van Uytert..

Dit zegt het KWPN reglement.

5. In het register A fokrichting rijpaard, discipline dressuur worden paarden geregistreerd;
a. Waarvan de vader is goedgekeurd of erkend door het KWPN en
b. Waarvan de moeder is geregistreerd bij Lusitano (Associação Portuguesa De Criadores do Cavalo
Puro Sangue Lusitano ) of de P.R.E. (Asociacion Nacional De Criadores De Caballos de Pura Raza
Española).


Ik denk dat ze toch kijken wat voor paard het is die bij het AES gekeurd is. Ze hebben ook wel Arabo Friezen gekeurd maar daar krijg je echt geen A papier bij.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 19:17

misterA schreef:
En hoe zit het dan met Verdades?

Wat is er met Verdades.

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:27

Nou.... Ben weer beetje bij af met betrekking tot hengstenkeuze.

Van Mamorkus verwachten ze maar 3 veulens (had 6 merries maar gedekt en 3 zijn helaas afgekomen. Te weinig voor afstammelingenonderzoek ook). De verwachting is dat de nieuwe eigenaren een dekgeld gaan vragen tussen de 1200 en 1500 euro... Dat vind ik echt te veel geld voor een onbewezen hengst.

Mowgli wordt dit seizoen niet aangeboden voor de dekdienst ivm ongelijke testikels.

Ladignac vind ik qua Afstammelingenrapportage beetje tegenvallen.

Joop TC vind ik een goed paard, maar zie hem niet echt als partner voor m'n merrie.

Las Vegas Vind ik simpelweg veel en veel te groot.

Zit dus vreselijk in dubio. Weet het dus weer niet meer....

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:40

Feanyth schreef:
Nou.... Ben weer beetje bij af met betrekking tot hengstenkeuze.

Van Mamorkus verwachten ze maar 3 veulens (had 6 merries maar gedekt en 3 zijn helaas afgekomen. Te weinig voor afstammelingenonderzoek ook). De verwachting is dat de nieuwe eigenaren een dekgeld gaan vragen tussen de 1200 en 1500 euro... Dat vind ik echt te veel geld voor een onbewezen hengst.

Mowgli wordt dit seizoen niet aangeboden voor de dekdienst ivm ongelijke testikels.

Ladignac vind ik qua Afstammelingenrapportage beetje tegenvallen.

Joop TC vind ik een goed paard, maar zie hem niet echt als partner voor m'n merrie.

Las Vegas Vind ik simpelweg veel en veel te groot.

Zit dus vreselijk in dubio. Weet het dus weer niet meer....


Mowgli had toch vorig jaar probleem met testikels? Dacht dat dat recht was getrokken.

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:47

janderegelaa schreef:
Dit zegt het KWPN reglement.

5. In het register A fokrichting rijpaard, discipline dressuur worden paarden geregistreerd;
a. Waarvan de vader is goedgekeurd of erkend door het KWPN en
b. Waarvan de moeder is geregistreerd bij Lusitano (Associação Portuguesa De Criadores do Cavalo
Puro Sangue Lusitano ) of de P.R.E. (Asociacion Nacional De Criadores De Caballos de Pura Raza
Española).


Ik denk dat ze toch kijken wat voor paard het is die bij het AES gekeurd is. Ze hebben ook wel Arabo Friezen gekeurd maar daar krijg je echt geen A papier bij.



En hoe zou ik dit dan moeten begrijpen volgens jou..? Want volgens mij maak ik hier toch echt uit op dat het veulen, mits uit een Kwpn merrie, “gewoon” reg A wordt..

Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sannum op 11-01-21 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41654
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:48

janderegelaa schreef:
Sannum schreef:


Reg A Mark, het Kwpn erkent het ANCCE stamboek toch? Daarnaast is hij idd AES goedgekeurd. Althans, dat vermeldt van Uytert..

Dit zegt het KWPN reglement.

5. In het register A fokrichting rijpaard, discipline dressuur worden paarden geregistreerd;
a. Waarvan de vader is goedgekeurd of erkend door het KWPN en
b. Waarvan de moeder is geregistreerd bij Lusitano (Associação Portuguesa De Criadores do Cavalo
Puro Sangue Lusitano ) of de P.R.E. (Asociacion Nacional De Criadores De Caballos de Pura Raza
Española).


Ik denk dat ze toch kijken wat voor paard het is die bij het AES gekeurd is. Ze hebben ook wel Arabo Friezen gekeurd maar daar krijg je echt geen A papier bij.


Een AES goedgekeurde hengst is dan toch erkend door het KWPN? En daarmee zou je met George, mits hij echt AES goedgekeurd is, een register A papier krijgen.

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:49

Sannum schreef:
Feanyth schreef:
Nou.... Ben weer beetje bij af met betrekking tot hengstenkeuze.

Van Mamorkus verwachten ze maar 3 veulens (had 6 merries maar gedekt en 3 zijn helaas afgekomen. Te weinig voor afstammelingenonderzoek ook). De verwachting is dat de nieuwe eigenaren een dekgeld gaan vragen tussen de 1200 en 1500 euro... Dat vind ik echt te veel geld voor een onbewezen hengst.

Mowgli wordt dit seizoen niet aangeboden voor de dekdienst ivm ongelijke testikels.

Ladignac vind ik qua Afstammelingenrapportage beetje tegenvallen.

Joop TC vind ik een goed paard, maar zie hem niet echt als partner voor m'n merrie.

Las Vegas Vind ik simpelweg veel en veel te groot.

Zit dus vreselijk in dubio. Weet het dus weer niet meer....


Mowgli had toch vorig jaar probleem met testikels? Dacht dat dat recht was getrokken.


Oh ja. Das waar ook.

Nu alleen dan uitvissen wie hem gaat aanbieden. Hengstenhouderij Kuypers is per 1 januari gestopt en kan nog niks vinden hoe de nieuwe eigenaren het gaan doen ermee.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:50

Feanyth schreef:
Oh ja. Das waar ook.

Nu alleen dan uitvissen wie hem gaat aanbieden. Hengstenhouderij Kuypers is per 1 januari gestopt en kan nog niks vinden hoe de nieuwe eigenaren het gaan doen ermee.

Jorg zelf even een berichtje sturen :)

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:52

_San87_ schreef:
Een AES goedgekeurde hengst is dan toch erkend door het KWPN? En daarmee zou je met George, mits hij echt AES goedgekeurd is, een register A papier krijgen.


Zelfs als hij dat niet is, ANCCE is ook erkend bij mijn weten

MariekeS_

Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:08

Lastig zeg Feanyth. Ik heb even je oorspronkelijke post erbij gepakt, wat denk je dan nu over For Ferrero? Omdat je die op je eigen lijstje had staan?

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:18

Vind For Ferrero nog steeds interessant. Zijn nakomelingen spreken mij ontzettend aan.
In de topic over zijn nakomelingen gaaf iemand aan beetje bang te zijn dat de romprichting mogelijk niet zo goed zou passen bij m'n merrie. De inspecteur had hem ook niet bevestigd, maar ja... Is ook misschien persoonlijk voor hem. Bart Bax had naar mijn aanvraag gekeken.

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:18

Laurie schreef:
Feanyth schreef:
Oh ja. Das waar ook.

Nu alleen dan uitvissen wie hem gaat aanbieden. Hengstenhouderij Kuypers is per 1 januari gestopt en kan nog niks vinden hoe de nieuwe eigenaren het gaan doen ermee.

Jorg zelf even een berichtje sturen :)


Heb via de site inderdaad een berichtje gestuurd. Ben benieuwd.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:30

Feanyth schreef:
Heb via de site inderdaad een berichtje gestuurd. Ben benieuwd.

De site van Kuypers bedoel je? Jorg van Os is de eigenaar van de hengst, ik zou hem even een berichtje sturen via Facebook.

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:39

Ah. Had via de site van Brouwer gedaan.

Wel nog wat zitten lezen. Kwaliteit van de stap is wel een aandachtspunt. Zowel bij Mowgli zelf als zijn moeder. Ook zijn romprichting is een fractie neerwaarts. Dan zou ik sneller voor For Ferrero kiezen. Andere kant. Als zoveel geld ga uitgeven voor de eerste keer dekken (onbekend hoe ze gaat pakken) ben ik in staat om te gaan kijken naar Don Olymbrio. Die had ik begin vorig jaar op m'n lijst staan.

Stalgenoot gaf aan dat ik eens wat intensiever naar Just Wimphof moest kijken. Wat vinden jullie van deze hengst?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:39

Feanyth schreef:
Ah. Had via de site van Brouwer gedaan.

Wel nog wat zitten lezen. Kwaliteit van de stap is wel een aandachtspunt. Zowel bij Mowgli zelf als zijn moeder. Ook zijn romprichting is een fractie neerwaarts. Dan zou ik sneller voor For Ferrero kiezen. Andere kant. Als zoveel geld ga uitgeven voor de eerste keer dekken (onbekend hoe ze gaat pakken) ben ik in staat om te gaan kijken naar Don Olymbrio. Die had ik begin vorig jaar op m'n lijst staan.

Stalgenoot gaf aan dat ik eens wat intensiever naar Just Wimphof moest kijken. Wat vinden jullie van deze hengst?

Dan heb jij de romprichting van FF nog niet bekeken. Die is echt veel neerwaartser dan die van Mowgli. Die ik overigens niet zo neerwaarts vind.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:40

Sannum schreef:
_San87_ schreef:
Een AES goedgekeurde hengst is dan toch erkend door het KWPN? En daarmee zou je met George, mits hij echt AES goedgekeurd is, een register A papier krijgen.


Zelfs als hij dat niet is, ANCCE is ook erkend bij mijn weten

Yep, Friesch Paarden Stamboek ook. Maar denk maar niet dat je een A papier krijgt.

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 05:02

janderegelaa schreef:
Feanyth schreef:
Ah. Had via de site van Brouwer gedaan.

Wel nog wat zitten lezen. Kwaliteit van de stap is wel een aandachtspunt. Zowel bij Mowgli zelf als zijn moeder. Ook zijn romprichting is een fractie neerwaarts. Dan zou ik sneller voor For Ferrero kiezen. Andere kant. Als zoveel geld ga uitgeven voor de eerste keer dekken (onbekend hoe ze gaat pakken) ben ik in staat om te gaan kijken naar Don Olymbrio. Die had ik begin vorig jaar op m'n lijst staan.

Stalgenoot gaf aan dat ik eens wat intensiever naar Just Wimphof moest kijken. Wat vinden jullie van deze hengst?

Dan heb jij de romprichting van FF nog niet bekeken. Die is echt veel neerwaartser dan die van Mowgli. Die ik overigens niet zo neerwaarts vind.


Misschien, maar FF zijn verrichtingscijfers en rapportage zijn gemiddeld beter dan die van Mowgli en hij lijkt langzaam toch te laten zien een fijn vaderdier te zijn.

Lig nu dus letterlijk wakker van. Dacht redelijk zeker te zijn, maar ontzettend zoekende weer....

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:19

Jullie hebben lekker gediscussieerd.
Leerzaam voor mij, vind het altijd heel leuk dat allemaal te lezen.

Ik ga straks even ons Joepie bekijken op de longedag.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:57

Je noemt steeds hele verschillende hengsten Feanyth :) Misschien helpt het om voor jezelf eens uiteen te zetten wat je nou precies zoekt voor je merrie. Waar ben je blij mee en wat zou beter mogen?

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:29

8)7 Ja. Ik weet het. Is te veel leuks beschikbaar.

Wat ik graag wil verbeteren aan mijn merrie:

-Stap en galop mogen beter;
-Iets meer buiging in de gewrichten. Voornamelijk het voorbeen. Achter gaat goed;
-Iets koeler in het hoofd;
-Haar voorvoeten hebben een aandachtspuntje. Deze zijn iets ongelijk. Zover ik weet komt dit door onvoldoende hoefsmid gezien te hebben in haar eerste 4 levensjaren. Ze heeft toen zo goed als geen hoefsmid gezien. Haar moeder kende ik ook. Was een voorlopige keur-merrie met gelijke voeten.

Ze is WFFS negatief getest en heeft haar D-OC predikaat (score 102).

Haar sterke punten zijn haar naar mijn idee absoluut haar uitstraling en draf. Ze is werkwillig en slim (meestal... Ze kan wel eens als een dom blondje gedragen :D). Ze houdt wel echt van groot bewegen. Klein en compact vind ze moeilijk, maar probeert wel altijd. Vliegende wissels speelt ze mee en ze heeft hele fijne lengtebuiging.
Thuis loopt ze nu op Z2 niveau. Wou afgelopen 8 november haar starten in het Z, maar door de lock down ging dat niet meer door. Als we weer mogen doe ik het direct.

Ik weet niet hoe makkelijk ze drachtig wordt. Het is de eerste keer voor haar. Vind dus lastig.


Afbeelding

Afbeelding

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:37

Zijn er hier ook vroege veulens op komst? Wij verwachten over 6 weken onze eigen eerste :j

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:07

Vulina schreef:
Zijn er hier ook vroege veulens op komst? Wij verwachten over 6 weken onze eigen eerste :j


Dat is al op tijd!
Welke combinatie wordt als eerste verwacht?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:23

Feanyth schreef:
janderegelaa schreef:

Dan heb jij de romprichting van FF nog niet bekeken. Die is echt veel neerwaartser dan die van Mowgli. Die ik overigens niet zo neerwaarts vind.


Misschien, maar FF zijn verrichtingscijfers en rapportage zijn gemiddeld beter dan die van Mowgli en hij lijkt langzaam toch te laten zien een fijn vaderdier te zijn.

Lig nu dus letterlijk wakker van. Dacht redelijk zeker te zijn, maar ontzettend zoekende weer....

Het is natuurlijk geen vergelijk want er zijn nog geen veulens van Mowgli. De cijfers waren inderdaad niet de beste van Mowgli en hij had beter gekund. Ik vond hem wel ondergewaardeerd, misschien had dat hele testikelverhaal daar misschien iets mee te maken. Heb wel het filmpje van de hengstenpresentatie gezien en daar vind ik hem weer heel goed.

Verder niets ten nadele van FF hoor, heb afgelopen jaar 2 veulens van hem gehad en die waren prachtig.