Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49402
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 11:56

Toch zouden er ook nieuwe predikaten mogen komen voor echt exceptionele merries. Zoals Janderegelaar zegt voor merries die Grand Prix lopen een bijzonder sportpredikaat, of voor merries met 3 Grand Prix nakomelingen een bijzonder prestatiepredikaat. Of voor merries met 3 goedgekeurde hengsten en/of NMK merrie nakomelingen een bijzonder preferent predikaat.

Marjolein

Berichten: 11642
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 12:23

janderegelaa schreef:
Waarom dan?

Een Ibop/EPTM staat gelijk aan Z1+1 en is dus 1 punt waard. Daarna krijg je bij ZZ-licht of een ggk hengst 2 punten en bij GP 3 punten. Vooral die laatste sprong vind ik erg groot. Van ZZ-licht naar GP (en dan maar 1 punt verschil) ik zou het 2 punten pas vanaf subtop invoeren. En de GGK laten vervallen of op 1 punt zetten. De merrielijn profiteert al van het feit dat hij GGK is en die hengsten worden bijna standaard wel uitgebracht en verdienen die 2 punten later alsnog.

Verder zou ik ook graag iets zien in de verhouding met de nakomelingen. Met ET en aanverwanten krijgen merries meer nakomelingen en is de kans op een predikaat groter. Maar aan de andere kant grootschalige ET doe je niet met merries die slecht zijn en die krijgen de predikaten toch wel, ongeacht of je rekening houdt met het aantal nakomelingen.

carika
Berichten: 1590
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 12:24

Ik heb ook een vraag over de toegevoegde waarde van het sportpredikaat.

Ik heb een elite merrie die m2 loopt.
Helaas ken ik geen ruiter die haar “even” voor mij z2 kan starten zodat ze het sport predikaat krijgt.

Zouden jullie het de moeite waard vinden om zo’n merrie in training te zetten?
Aangezien ze al elite is, vraag ik mij af of het sportpredikaat echt iets toevoegt.

Esplendido
Berichten: 3140
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:16

Er zou inderdaad wel meer puntenverschil mogen zitten tussen ZZL en GP als het gaat om een prestatie predicaat. Dat is in de sport toch echt nog wel een flink verschil in niveau en dan is 1 punt verschil wel een beetje mager.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 14:38

Suzanne F. schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ja maar was dat vroeger ook zo, of was dat toen Z2+10?


Ook Z2 plus 1.

Mag van mij best ZZL plus 1 worden eigenlijk.

Sport predikaat was vroeger Z1 +5,
Die heb ik nl met de moeder van mijn Jetset merrie omstreeks 1997 verdiend/behaald.
Het is omstreeks 2004 veranderd naar Z2+1,ik was met de Jetset net te laat.

@ Marjolein ,jij hebt het volgens mij over het prestatie predicaat en niet en sportpredicaat..?

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 15:00

Z1+5 was het inderdaad, weet nog dat ik een beetje baalde toen ik mn 6-jarige merrie net in het Z1 reed, de regel veranderde naar het Z2.

Verder eens met de discussie, Z1 is 1 punt en Z2 is ineens 2 punten. Het prestatie predicaat zou misschien meer gaan onderscheiden als je begint met 1 punt voor het Z2 (of ZZlicht).

Verder vind ik het verschil voor merrie en hengsten nakomelingen mbt prestatie predicaat ook wel groot, zeker voor fokkers die (helaas) veel hengsten uit hun merrie krijgen. Het is denk ik (maar kan het mis hebben) makkelijker voor een (hobby)fokker om een merrie ster te krijgen dan een hengst doorverwezen te krijgen naar de 2e bezichtiging.

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 15:13

Onze ondertussen overleden Rubinstein is ook postuum prestatie verklaard, maar heeft dan ook 4 PSG zonen...
Zegt mij een pak meer dan wat Z paarden.

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 15:33

Suzanne F. schreef:
Toch zouden er ook nieuwe predikaten mogen komen voor echt exceptionele merries. Zoals Janderegelaar zegt voor merries die Grand Prix lopen een bijzonder sportpredikaat, of voor merries met 3 Grand Prix nakomelingen een bijzonder prestatiepredikaat. Of voor merries met 3 goedgekeurde hengsten en/of NMK merrie nakomelingen een bijzonder preferent predikaat.


Bij de Friezen hebben je het Sport-elite predicaat:
Het Sport-Elite predicaat kan worden verkregen als merries, ruinen en hengsten uitzonderlijke resultaten behalen in de competitiesport.  De minimumeisen voor het behalen van het Sport-Elite predicaat:

- Dressuur: Prix St. George of hoger + 5 x 60% 

- Sportpredicaat behaald in alle drie de disciplines: dressuur, mennen (dressuur) en aangespannen sport (tuigen)

Dus voor een Fries uitzonderlijk hoog in de dressuur, of 'Z' in 3 verschillende disciplines.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 15:44

s0173957 schreef:
Onze ondertussen overleden Rubinstein is ook postuum prestatie verklaard, maar heeft dan ook 4 PSG zonen...
Zegt mij een pak meer dan wat Z paarden.

Het zegt vooral dat de paarden bij professionele ruiters terecht zijn gekomen.

Daarnaast zie je bijna geen merrie's in de hogere sport. Z2 is zeker voor een merrie die veulens gehad heeft gewoon goed.

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 15:47

Bullshit... ik als echte amateur heb er 2 zelf van naar PSG gereden.

Toont des te meer hun topkarakter ja...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:04

s0173957 schreef:
Bullshit... ik als echte amateur heb er 2 zelf van naar PSG gereden.

Toont des te meer hun topkarakter ja...

Dan heb je het talent. Zonde dat je geen prof geworden bent dan.

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:19

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:
Bullshit... ik als echte amateur heb er 2 zelf van naar PSG gereden.

Toont des te meer hun topkarakter ja...

Dan heb je het talent. Zonde dat je geen prof geworden bent dan.


Ze waren zelfs beide maar 8 jaar ;)

En nee, ik heb niet het talent, maar wel de kwaliteit van paarden (omdat ik ze zelf fok), goeie begeleiding en veel doorzettingsvermogen.
En ik rij m'n paarden áltijd zelf, hier geen trainer die ze klaarzet.

Marjolein

Berichten: 11642
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 16:36

Kahlua schreef:
@ Marjolein ,jij hebt het volgens mij over het prestatie predicaat en niet en sportpredicaat..?

Klopt, als je iets terugkeert zie je ook dat ik daarna verwijs.

S0173957,ik denk niet dat je dan een gewone amateur bent, eerder een bovengemiddelde.

Rachral

Berichten: 416
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 17:46

Bullshit... ik als echte amateur heb er 2 zelf van naar PSG gereden.

Toont des te meer hun topkarakter ja...
[/quote]
Dan heb je het talent. Zonde dat je geen prof geworden bent dan.[/quote]

Ze waren zelfs beide maar 8 jaar ;)

En nee, ik heb niet het talent, maar wel de kwaliteit van paarden (omdat ik ze zelf fok), goeie begeleiding en veel doorzettingsvermogen.
En ik rij m'n paarden áltijd zelf, hier geen trainer die ze klaarzet.[/quote]
Dit is voor de meeste fokkers niet haalbaar moet je als stamboek ook niet willen want dan gaan veel leden hun heil elders zoeken.

Esplendido
Berichten: 3140
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 18:03

Rachral schreef:
Dit is voor de meeste fokkers niet haalbaar moet je als stamboek ook niet willen want dan gaan veel leden hun heil elders zoeken.


Dat ben ik met je eens Rachral, er zijn ook heel veel fokkers die om diverse redenen zelf hun paarden niet kunnen uitbrengen en aangezien een paard in training zetten best kostbaar is zullen zij dan een ander stamboek zoeken.

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 19:12

Esplendido schreef:
Rachral schreef:
Dit is voor de meeste fokkers niet haalbaar moet je als stamboek ook niet willen want dan gaan veel leden hun heil elders zoeken.


Dat ben ik met je eens Rachral, er zijn ook heel veel fokkers die om diverse redenen zelf hun paarden niet kunnen uitbrengen en aangezien een paard in training zetten best kostbaar is zullen zij dan een ander stamboek zoeken.


Of er gewoon geen sportpredikaat bij hebben?

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 19:14

Rachral schreef:
Bullshit... ik als echte amateur heb er 2 zelf van naar PSG gereden.

Toont des te meer hun topkarakter ja...

Dan heb je het talent. Zonde dat je geen prof geworden bent dan.[/quote]

Ze waren zelfs beide maar 8 jaar ;)

En nee, ik heb niet het talent, maar wel de kwaliteit van paarden (omdat ik ze zelf fok), goeie begeleiding en veel doorzettingsvermogen.
En ik rij m'n paarden áltijd zelf, hier geen trainer die ze klaarzet.[/quote]
Dit is voor de meeste fokkers niet haalbaar moet je als stamboek ook niet willen want dan gaan veel leden hun heil elders zoeken.[/quote]

Ik denk dat het kwpn 1 vd weinige stamboeken is die zoveel waarde hecht aan predikaten..

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 19:37

Je moet ook een beetje geluk hebben waar je paarden terecht komen.
Zeker als ze uit een "oninteressante" stam komen.
Z1 en Z2 zegt in de amateur sport vooral ook iets over het karakter.

Mijn merrie heeft nu 1 Z2 paard geregistreerd en 2 Z1.
1 van de Z1 paarden loopt in België en gaat de eerstkomende wedstrijd Z2 starten,dus heb ik de hoop op binnenkort het prestatie predikaat bij mijn"oninteressante" Elite Jetset D merrie. :)

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 21:50

KahluaB schreef:
Je moet ook een beetje geluk hebben waar je paarden terecht komen.
Zeker als ze uit een "oninteressante" stam komen.
Z1 en Z2 zegt in de amateur sport vooral ook iets over het karakter.

Mijn merrie heeft nu 1 Z2 paard geregistreerd en 2 Z1.
1 van de Z1 paarden loopt in België en gaat de eerstkomende wedstrijd Z2 starten,dus heb ik de hoop op binnenkort het prestatie predikaat bij mijn"oninteressante" Elite Jetset D merrie. :)

"Oninteressant" is volgens mij geen KWPN predicaat. Dat heb je dus zelf bedacht.
Elitemerrie en binnekort dus ook prestatie. Dat behalen hooguit 3% van de geboren merrieveulens.

Volkomen onterecht wordt hier bijna denigrerend gesproken over behaalde predicaten.
5% van de op een keuring aangeboden merries behalen het Elite-predicaat.
Dat zegt wel wat over de kwaliteit. En de moeite en kosten die een fokker of eigenaar ervoor over moet hebben.
De kosten komen al snel boven de 5.000 euro, zeker als dat via de eptm (zegt het meest over de aanleg) of via een ibop is behaald. Via de sport zegt imo het minst over de sportaanleg.

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 22:02

Onze Rubinstein kwam ook uit een zeer bescheiden stammetje hoor.
Wij fokken bewust zeer beperkt, net omdat ik alles zelf wil doen.
Dat is een zeer bewuste keuze... als ik er 2 per jaar heb kan ik het ook allemaal zelf niet meer doen en dan is idd de kans groot dat ze 'minder goed' terecht komen.
Dus iemand die ze niet zelf kan opleiden maar ze toch fokt neemt wat mij betreft die bewuste keuze en moet dan ook niet klagen als het geld kost om sport te lopen voor dat 'belangrijke' predikaat...

Suzanne F.

Berichten: 49402
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 22:05

Het minste Adri? Ik vind juist dat IBOP en EPTM minder zeggen over de sportaanleg dan de sport zelf.
Mijn zelfgefokte merrie liep met 4 jaar een goede IBOP en werd daarmee toen Elite. Dat zegt toch echt weinig over hoe ze het later in de sport onder het zadel zou doen. En hoe werkbaar ze daadwerkelijk zijn blijkt pas later in de sport zelf. Beetje rondjes rijden en de basisgangen laten zien is in mijn ogen geen graadmeter van de sportaanleg.

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 22:07

Suzanne F. schreef:
Het minste Adri? Ik vind juist dat IBOP en EPTM minder zeggen over de sportaanleg dan de sport zelf.
Mijn zelfgefokte merrie liep met 4 jaar een goede IBOP en werd daarmee toen Elite. Dat zegt toch echt weinig over hoe ze het later in de sport onder het zadel zou doen. En hoe werkbaar ze daadwerkelijk zijn blijkt pas later in de sport zelf. Beetje rondjes rijden en de basisgangen laten zien is in mijn ogen geen graadmeter van de sportaanleg.


Volledig akkoord.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 23:41

Suzanne F. schreef:
Het minste Adri? Ik vind juist dat IBOP en EPTM minder zeggen over de sportaanleg dan de sport zelf.
Mijn zelfgefokte merrie liep met 4 jaar een goede IBOP en werd daarmee toen Elite. Dat zegt toch echt weinig over hoe ze het later in de sport onder het zadel zou doen. En hoe werkbaar ze daadwerkelijk zijn blijkt pas later in de sport zelf. Beetje rondjes rijden en de basisgangen laten zien is in mijn ogen geen graadmeter van de sportaanleg.

Toch heeft Adri wel een punt. De basisgangen die je bij de IBOP of EPTM moet laten zien als 3 jarige moeten echt wel beter zijn dan gemiddeld, wat ook weer af te lezen is aan de cijfers. En je kunt wel degelijk de sportaanleg zien. Het enige dat je niet weet is hoe het tussen de oren zit.

Z2 + 1 kun je in principe bij elkaar sprokkelen. Je kunt 20 keer starten zonder een winstpunt en dan een keer een goede dag hebben en met een winstpunt naar huis gaan en dan is ze wel sport.

Marjolein

Berichten: 11642
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 23:48

janderegelaa schreef:
Suzanne F. schreef:
Het minste Adri? Ik vind juist dat IBOP en EPTM minder zeggen over de sportaanleg dan de sport zelf.
Mijn zelfgefokte merrie liep met 4 jaar een goede IBOP en werd daarmee toen Elite. Dat zegt toch echt weinig over hoe ze het later in de sport onder het zadel zou doen. En hoe werkbaar ze daadwerkelijk zijn blijkt pas later in de sport zelf. Beetje rondjes rijden en de basisgangen laten zien is in mijn ogen geen graadmeter van de sportaanleg.

Toch heeft Adri wel een punt. De basisgangen die je bij de IBOP of EPTM moet laten zien als 3 jarige moeten echt wel beter zijn dan gemiddeld, wat ook weer af te lezen is aan de cijfers. En je kunt wel degelijk de sportaanleg zien. Het enige dat je niet weet is hoe het tussen de oren zit.

En of ze gezond genoeg zijn om ook dat niveau en de training daarnaartoe aan te kunnen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 23:50

Marjolein schreef:
janderegelaa schreef:
Waarom dan?

Een Ibop/EPTM staat gelijk aan Z1+1 en is dus 1 punt waard. Daarna krijg je bij ZZ-licht of een ggk hengst 2 punten en bij GP 3 punten. Vooral die laatste sprong vind ik erg groot. Van ZZ-licht naar GP (en dan maar 1 punt verschil) ik zou het 2 punten pas vanaf subtop invoeren. En de GGK laten vervallen of op 1 punt zetten. De merrielijn profiteert al van het feit dat hij GGK is en die hengsten worden bijna standaard wel uitgebracht en verdienen die 2 punten later alsnog.

Verder zou ik ook graag iets zien in de verhouding met de nakomelingen. Met ET en aanverwanten krijgen merries meer nakomelingen en is de kans op een predikaat groter. Maar aan de andere kant grootschalige ET doe je niet met merries die slecht zijn en die krijgen de predikaten toch wel, ongeacht of je rekening houdt met het aantal nakomelingen.

Volgens mij draagt GGK hengst bij aan preferentschap van de merrie en niet aan prestatie.