Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hindo2
Berichten: 983
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 06:52

janderegelaa schreef:
Volgens mij draagt GGK hengst bij aan preferentschap van de merrie en niet aan prestatie.


GGK telt mee bij prestatie predikaat:


Afbeelding



2e bezichtigingshengst telt mee voor preferent:


Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:20

carika schreef:
Ik heb ook een vraag over de toegevoegde waarde van het sportpredikaat.

Ik heb een elite merrie die m2 loopt.
Helaas ken ik geen ruiter die haar “even” voor mij z2 kan starten zodat ze het sport predikaat krijgt.

Zouden jullie het de moeite waard vinden om zo’n merrie in training te zetten?
Aangezien ze al elite is, vraag ik mij af of het sportpredikaat echt iets toevoegt.


Dat ligt geheel aan je doel met de merrie, wil je ermee fokken? hoe is de verdere merrielijn? Heb je de tijd en is het Z2 in zicht?

Interessante discussie, ik vind veel sport in de lijn altijd erg interessant. Zouden inderdaad wel meer punten gegeven mogen worden voor merries die GP lopen. Sportpredikaat zou ik houden op Z2+1 om het inderdaad voor alle fokkers mogelijk te maken. Ook degenen die alles uit moeten besteden.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:32

Ik wist niet dat de eis tegenwoordig ZZL +1 was voor 2 punten voor het prestatie predikaat. Dat is al wat beter dan Z2 +1

Marjolein

Berichten: 11642
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 10:27

janderegelaa schreef:
Volgens mij draagt GGK hengst bij aan preferentschap van de merrie en niet aan prestatie.


Hierboven staat het antwoord incl. verwijzing naar het merriekeuringsbesluit, maar ik heb het eerst ook even bekeken voor ik mijn mening online gooide en het allemaal niet waar bleek te zijn. Ik had ook nog in mijn hoofd zitten dat Z2+ al 2 punten waren, dat is al verhoogd naar ZZ-licht.

Ik vind het predikatenstelsel voor mij als beginnende (en soms wat onzekere) fokker wel heel fijn. Met mijn elite merrie uit een predikaat rijke stam weet ik wel dat mijn basis gewoon goed is en als er slechte veulens uitkomen ligt dat aan de keuze die ik heb gemaakt.

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:02

Ik heb er ook niets over mee gekregen vwb aangepaste eisen.

Beetje zuur wel in deze tijd, combinatie die door Coronastop vorig jaar niet meer over kon stappen naar Z2, moet nu ZZL om moeder vh paard prestatie te krijgen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:27

Marjolein schreef:
janderegelaa schreef:
Volgens mij draagt GGK hengst bij aan preferentschap van de merrie en niet aan prestatie.


Hierboven staat het antwoord incl. verwijzing naar het merriekeuringsbesluit, maar ik heb het eerst ook even bekeken voor ik mijn mening online gooide en het allemaal niet waar bleek te zijn. Ik had ook nog in mijn hoofd zitten dat Z2+ al 2 punten waren, dat is al verhoogd naar ZZ-licht.

Ik vind het predikatenstelsel voor mij als beginnende (en soms wat onzekere) fokker wel heel fijn. Met mijn elite merrie uit een predikaat rijke stam weet ik wel dat mijn basis gewoon goed is en als er slechte veulens uitkomen ligt dat aan de keuze die ik heb gemaakt.

Het is eigenlijk beide. Prestatie en Preferent.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:14

KahluaB schreef:
Je moet ook een beetje geluk hebben waar je paarden terecht komen.
Zeker als ze uit een "oninteressante" stam komen.
Z1 en Z2 zegt in de amateur sport vooral ook iets over het karakter.

Mijn merrie heeft nu 1 Z2 paard geregistreerd en 2 Z1.
1 van de Z1 paarden loopt in België en gaat de eerstkomende wedstrijd Z2 starten,dus heb ik de hoop op binnenkort het prestatie predikaat bij mijn"oninteressante" Elite Jetset D merrie. :)

Helaas .... dat gaat het voorlopig niet worden,nu de eisen zijn veranderd naar 2x ZZ licht ipv Z2 .. ;(
Daar was ik dus nog niet van op de hoogte.
Jammer ! -O-

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:59

:+
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 31-05-21 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:29

Ik las dat de vader van mijn merrie Feel Good naar Canada is verkocht ..
Jammer dat hij niet meer kansen heeft gekregen in de fokkerij. -O-
Mi zou hij goed zou kunnen passen op veel merries,maar hij voldoet niet aan het moderne dressuur type.

Al zijn zijn oudste nakomelingen nog maar 6 ,zou het me niet verbazen dat hij in de toekomst zijn vader achterna gaat.

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 18:09

Interessante discussie over die predicaten ik ben persoonlijk wel heel blij dat het sport predicaat te verdienen is bij Z2, ik wilde heel graag een veulen fokken bij mijn merrie maar als 3 jarige was ze niet klaar voor de keuring. Heb er toen voor gekozen om haar naar het Z2 te rijden en dan aanbieden voor de keuring. Ik ben niet in de mogelijk om heel veel wedstrijden te rijden dus voor mij als amateur is Z2 wel te doen zonder haar ergens in training te zetten. Ze heeft nu nog een mooie leeftijd om een veulen te fokken maar moest ze hoger lopen voor haar sportpredicaat dan moest ze wel in training. Ik vindt Z2 een leuk niveau om zelf ook nog mee aan de slag te gaan.

Wat is jullie mening over de hengst Florida TN ?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:46

paardje2013 schreef:
Interessante discussie over die predicaten ik ben persoonlijk wel heel blij dat het sport predicaat te verdienen is bij Z2, ik wilde heel graag een veulen fokken bij mijn merrie maar als 3 jarige was ze niet klaar voor de keuring. Heb er toen voor gekozen om haar naar het Z2 te rijden en dan aanbieden voor de keuring. Ik ben niet in de mogelijk om heel veel wedstrijden te rijden dus voor mij als amateur is Z2 wel te doen zonder haar ergens in training te zetten. Ze heeft nu nog een mooie leeftijd om een veulen te fokken maar moest ze hoger lopen voor haar sportpredicaat dan moest ze wel in training. Ik vindt Z2 een leuk niveau om zelf ook nog mee aan de slag te gaan.

Wat is jullie mening over de hengst Florida TN ?

Doen.

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:55

Waarom zou jij het doen jan? Ik zou hem willen gebruiken op mijn Ravel x Laomedon merrie

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:21

paardje2013 schreef:
Waarom zou jij het doen jan? Ik zou hem willen gebruiken op mijn Ravel x Laomedon merrie

Gewoon doen, hartstikke goed paard, redelijk vrij bloed, KWPN is weg van hem maar hij is dus niet de halve wereld dekt met hem.

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:24

Nou daarom wilde ik hem dus gebruiken. Ik zat eerst aan las vegas of kjento te denken. Maar die worden zo veel gebruikt

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:32

Ik ken(de) de hengst niet, op de filmpjes gebaseerd denk ik wel dat je merrie een goede stap moet hebben. En ik vind het jammer dat hij in de draf net het achterbeen naar de hak optrekt, hij lijkt hem verder wel erg goed te buigen. Voor de rest ziet het er uit als een goed paard.

Ik heb het gelezen Kahlua, ik vond het zelf een aansprekende hengst maar heb er geen hele bijzondere nakomelingen van gezien qua beweging. Nu bracht zijn vader natuurlijk ook vooral echte sportpaarden. Misschien krijgt hij in Amerika meer kansen, de concurrentie is in NL ook gewoon groot.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:09

Elisa2 schreef:
Ik heb het gelezen Kahlua, ik vond het zelf een aansprekende hengst maar heb er geen hele bijzondere nakomelingen van gezien qua beweging. Nu bracht zijn vader natuurlijk ook vooral echte sportpaarden. Misschien krijgt hij in Amerika meer kansen, de concurrentie is in NL ook gewoon groot.

Hij heeft ook niet heel veel veel nakomelingen,en de oudste zijn 6.
Zijn matige stap en lage DOC hebben dat ook niet geholpen.

Spectaculair bewegende paarden zijn niet per definitie de beste sportpaarden toch?
De tijd zal het uiteindelijk leren. :j

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:42

Mee eens, ik vond het zelf wel een fijn dier met een fijn achterbeen ook. Maar ik denk inderdaad dat wat jij zegt ook een grote rol heeft gespeeld.

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 19:16

Hier is de merrie vandaag drachtig gescand op 18 dagen! :D Blij mee! Als alles goed blijft gaan volgend jaar een veulen van Glock's Kardam's Whisper.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 20:12

Mijne vandaag drachtig gescand van McLaren, kunnen we volgend jaar tegelijk waken!

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 20:37

Gefeliciteerd allebei.
Ik hoop dat ik dat van de week ook kan zeggen. Moet vrijdag scannen met 2 merries op dracht.

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 20:39

Gefeliciteerd fokfanaat! Leuk!

Spannend Baudyh. Ik hoop dat het bij jou ook gelukt is.

Dennenboom

Berichten: 711
Geregistreerd: 05-12-20

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 22:36

Gefeliciteerd allebei!

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 23:49

Gefeliciteerd *D, ff en st.

corinadrenth

Berichten: 1862
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 08:05

mijn schoonzus gebruikt ook Florida tn.

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:01

De mijne is er gisteren mee geinsemineerd