Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
venivedivici

Berichten: 726
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:56

Sky_As schreef:
venivedivici schreef:
Mag ik hier om advies vragen?

Op de stal waar ik sta ben ik helemaal verliefd geworden op een fokmerrie van hun.
Nu heb ik de kans gekregen om hier een veulen uit te fokken.
Het veulen blijft dus bij mij en hoeft geen nieuwe Totilas te worden.


Wat ik vooral zoek is een braaf en fijn karakter.
Dekprijs niet boven de €1000

Merrie is een Tolando x Gribaldi

Ik ben zelf helemaal verliefd op Bosco en is een goede kanshebber.
Ik ben alleen wel nieuwsgierig welke opties er nog meer zijn.


Met de huidige informatie kunnen we echt een lijstje maken van minimaal 100 hengsten, want dit is wel heel summier. Ik zou bovenstaande advies opvolgen en er een topic voor aan maken met beeldmateriaal.
Want zonder bewegend materiaal, kun je eigenlijk nog steeds geen fatsoenlijk advies verwachten.

Als je zelf niet al te groot bent, zou je namelijk zelfs nog voor een ponyhengst kunnen kiezen.
En bedenk ook even goed hoe je alle afspraken maakt (ook als er wat met de merrie gebeurt etc. Of wat als de merrie ziek wordt en bijv. geopereerd zou moeten worden en de eigenaren willen dat niet, jouw veulen zit er dan op dat moment in, en zo kan ik nog 101 dingen bedenken waarbij het gewoon handig is als je dat van te voren op papier zet)....



Dit is allemaal besproken en komt ook op papier te staan! :D

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:59

venivedivici schreef:
Het was uit pure nieuwsgierigheid.
Kan eventueel alsnog een topic openen.[ [url=m/TZ22Vb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze staat nu al een tijdje stil maar gaan er haar nu weer oppakken en willen haar Z starten


Het was het verzoek individuele merries te posten op de plek waar het hoort, en niet in dit topic, vandaar dat ik het aan gaf:
Ik quote even een van de eerdere berichten hier over:

carola schreef:
Ik denk dat het voor iedereen het fijnste is inderdaad om voor individuele merries gewoon een eigen topic aan te maken bij EHK. Als we dat in dit topic gaan doen word het al snel onoverzichtelijk en een chaos.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:36

Opties genoeg..Bosco zou ik sowieso niet gebruiken. Maar anders even een EHK topic aan met alle informatie.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:49

Inderdaad, graag voor dat soort individuele vragen een apart topic aanmaken.

Wat mij wel opvalt in dat soort topics is vaak: 'dekgeld max ....". In hoeverre kijken jullie naar het dekgeld? Laten jullie een verschil in dekgeld van een paar honderd euro meebepalen in de keuze welke hengst het uiteindelijk word?

Zelf zie ik dekgeld van 1000 - 1500 euro als 'normaal', en ik neem dat niet echt mee in mijn keuze. Buitenlandse hengsten met minder fijne gustregelingen laat ik wel liever links liggen. Maar of het dekgeld nou 1000 of 1250 euro is, daar kijk ik dan weer niet echt naar. Hoe is dat bij jullie?

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:53

carola schreef:
In hoeverre kijken jullie naar het dekgeld? Laten jullie een verschil in dekgeld van een paar honderd euro meebepalen in de keuze welke hengst het uiteindelijk word?

Zelf zie ik dekgeld van 1000 - 1500 euro als 'normaal', en ik neem dat niet echt mee in mijn keuze. Buitenlandse hengsten met minder fijne gustregelingen laat ik wel liever links liggen. Maar of het dekgeld nou 1000 of 1250 euro is, daar kijk ik dan weer niet echt naar. Hoe is dat bij jullie?

Bij ons wat het "niet meer dan ..." omdat er binnen dat budget al genoeg keuze in hengsten was en we wilden ook per se de "Nederlandse" gustregeling.

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:51

carola schreef:
Inderdaad, graag voor dat soort individuele vragen een apart topic aanmaken.

Wat mij wel opvalt in dat soort topics is vaak: 'dekgeld max ....". In hoeverre kijken jullie naar het dekgeld? Laten jullie een verschil in dekgeld van een paar honderd euro meebepalen in de keuze welke hengst het uiteindelijk word?

Zelf zie ik dekgeld van 1000 - 1500 euro als 'normaal', en ik neem dat niet echt mee in mijn keuze. Buitenlandse hengsten met minder fijne gustregelingen laat ik wel liever links liggen. Maar of het dekgeld nou 1000 of 1250 euro is, daar kijk ik dan weer niet echt naar. Hoe is dat bij jullie?


Zo kijk ik er ook naar.
Hengsten met dekgelden >€1750 moeten wel speciaal zijn en goede regeling hebben. Dan weegt t geld wel mee in mijn keuze.

Firegirl
Berichten: 951
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:11

Er komt ook nog BTW over het dekgeld heen als je als particulier fokt. Dat maakt een verschil van zeg 250 euro al bijna 300, toch serieus geld.
Ik kijk met name of de hengst past bij de merrie en ik de hengst het dekgeld waard vind.
Verder alleen vers omdat dit verplaatsen van de merrie scheelt en ik dan met de huidige dierenarts kan werken. En de gust regeling.
Voor mij dus een combinatie van factoren.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:32

Even een ander vraagje.

Natuurlijk promoten voederfabrikanten en hun nutrionisten de merriebrokken, inclusief tabellen en statistieken.

Maar wat doen jullie in praktijk? Geven jullie merriebrok een een merrie die schijnbaar niets extra nodig heeft?

Vb: mijn 5jarige dressuurmerrie staat ietsje ruim in conditie. Ze werkt elke week een paar uurtjes, beginnerswerk op onbeperkt hooi en 1 kg basisbrok + mineralenliksteen. Ze lijkt het er goed op te doen.
Ze is 8 maanden drachtig en ik ben van plan haar zo lang mogelijk licht werk te geven.
De laatste maand van haar dracht ( 15 maart - 15 april) kan ze afhankelijk van het weer misschien al overdag in de weide. Later kan dat 24/24.

Wat zegt jullie praktijkervaring als voeradvies?

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 00:18

Die van mij kreeg tot lactatie alleen een supplement voor drachtige merrie door een beetje gewoon krachtvoer. Die stond veel te rijk in conditie voor merriebrok, maar ik wilde haar de benodigde vitamines/mineralen niet onthouden.

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 00:32

In theorie houd ik mezelf voor dat ik niet meer dan 1500€ aan dekgeld wil betalen. In de praktijk is me dat nog niet gelukt :P . Dus nope, de liefde voor de hengst wint het steeds van het geld. Nadat ik vorig jaar tegenslag had met een guste merrie en slechte dekcondities, ben ik wel kieskeuriger geworden in dekcondities.

Bij voldoende hooi heeft een merrie geen krachtvoer nodig. Wel vitamines en mineralen. Er bestaan balancers voor drachtige merries en veulens. Eventueel aan te vullen met extra eiwitten. Zelf maakte ik recentelijk de overstap van Pavo Podo Lac naar Vitalbix Breed & Grow.

Mer1980

Berichten: 18868
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:30

Mijn fokmerrie is moddervet := en staat op een 1/4 schep muesli met brok gemixt en een flinke hand luzerne. Ze loop 24/7 buiten (inloopstal) is wegens blessure niet geschikt meer om te rijden. Wij gaan pas merriebrok geven als ze gaat lacteren. Ik heb haar ooit 1 x verhuurd als fokmerrie en daar kwam ze broodmager van terug, ik weet eerlijk gezegd niet hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, dit paard wordt dik van lucht....

Wat betreft dekgeld, ik wil het normaal houden, daarmee bedoel ik dat ik geen Totilas gelden wil betalen of wat hierboven al gezegd wordt, ongunstige gustregelingen. Nu zou ik met de vruchtbaarheid van mijn merrie prima een Duitse hengst kunnen kiezen, want ze is erg makkelijk drachtig te krijgen, maar het houdt mij wel eens tegen. Nu heeft ze wel een prima papier, maar nu niet het papier dat ik hoef te kiezen voor een zeer dure hengst.

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:30

Qua dekgeld zitten wij ook meestal tussen de 1000 - 1500 euro. Krijgen wel de btw terug maar moeten ook de btw afdragen bij verkoop veulen dus zoveel voordeel heeft dat niet.
Verkopen 99% van de veulens dus en “ duurdere “ hengst moet zich wel terug verdienen in de verkoop. En dat is vaak niet. Dus daarom geen duurdere hengst.

Qua voeren drachtige merrie.
Een drachtige merrie heeft toch echt meer magnesium en vitamine E nodig dan in de brok zit en dat geef ik dan dus los bij.
En ze gaan zeker op een merriebrok. De laatste 3 maanden voor de goede groei van het veulen.
Je kan inderdaad ook een basisbrok geven met speciale merrie supplementen erbij maar dan is merriebrok een goedkopere manier.
Ze krijgen bij mij Max 3 scheppen per dag voor de geboorte van het veulen.
Globaal 3 mnd voor de geboorte 1 schep per dag, 2 mnd ervoor 2 scheppen en de laatste maand 3 scheppen. En 1 mnd na de geboorte verander ik daar niks aan.
Daarmee hou ik de merries mooi op gewicht het hele seizoen. Met natuurlijk goed hooi en wanneer het kan gras.
Een dikke merrie weinig krachtvoer geven is geen oplossing. Tenzij je een vitamine/mineralen brok voert. Maar van een paar scheppen brok worden ze niet dik.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:34

Je kunt een paard moeilijk dik voeren met krachtvoer, maar een dik paard vol in het voer zetten, vind ik ook geen goed idee. Er zullen extra calorieën zitten in merriebrok, helemaal als je de aanbevolen hoeveelheid voert om aan het juiste gehalte vitamines en mineralen te komen. Bij ons kwam dat op minimaal 2,5 kilo. Ik vind dat toch wel een verschil met een handje krachtvoer + supplement.

Wij kijken niet naar dekgeld tot zo'n 2.000 euro. Daar ligt voor mij de grens. Hoe geweldig de hengst ook zou moeten zijn, meer geven wij niet uit. Dan is er wel een redelijk alternatief voor minder geld.

s0173957

Berichten: 5392
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:04

Dekgeld is sowieso een criterium è... maar ik heb ook al boven de €2000 uitgegeven als het me aan staat, terwijl de duurste die ik ooit verkocht heb uit een dek van €800 kwam...

Wat betreft merriebrok, krijgen ze hier vanaf dat het veulen geboren is.
Daarvoor simpele onderhoudsmengeling, bieten zolang het kan en hooi.

Bieten vind ik trouwens wonderspul, paarden eten het doodgraag en is in de winter een degelijke substituut voor gras.

KimDime
Berichten: 202
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:36

Wat voor bieten s0173957?
Normale voederbieten en in welke hoeveelheid?

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:48

Volop prima kuil en verder uitsluitend merriebrok, zowel de veulens, jaarlingen als oudere paarden. Gewoon heel simpel. Al die kletspraatjes van de veevoederindustrie, daar ga ik niet in mee. Met prachtige engelse benamingen. De verkoopafdelingen zijn belangrijker dan de research en voorlichting, dus bij de fokker thuis.
Drachtige merries tot 2 maand voor de uitgerekende datum, 1.5 kg per dag en daarna naar 2-3 kg. Geboorten liefst niet voor begin april zodat de veulens vooral van het voorjaarsgras kunnen groeien.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:53

Dekgeld tot 1.500 euro. Zeker voor jonge hengsten die nog niks hebben bewezen, hoogstens wat lovende woorden van juryleden. Met btw en enkele keren de d.a. met scannen, dan heb je nog echt een vruchtbare merrie nodig om het totaal onder de 2.000 te houden. En ik maak weinig gebruik van echt bewezen verervers omdat de vooruitgang per generatie aanzienlijk is in de belangrijkste sport en ext. kenmerken. De generatieinterval is bij paarden vrij groot en dan valt het niet mee om met die oudere garde nog veel vooruitgang te boeken.

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:46

misterA schreef:
Volop prima kuil en verder uitsluitend merriebrok, zowel de veulens, jaarlingen als oudere paarden. Gewoon heel simpel. Al die kletspraatjes van de veevoederindustrie, daar ga ik niet in mee. Met prachtige engelse benamingen. De verkoopafdelingen zijn belangrijker dan de research en voorlichting, dus bij de fokker thuis.
Drachtige merries tot 2 maand voor de uitgerekende datum, 1.5 kg per dag en daarna naar 2-3 kg. Geboorten liefst niet voor begin april zodat de veulens vooral van het voorjaarsgras kunnen groeien.


Dat is het net. Wetenschappelijke kennis over het maag-darmstelsel en de voedingnoden van paarden evolueert nog steeds. Ik vind het maar normaal dat op basis hiervan voeders anders worden samengesteld. En of het dan een Engelse of andere benaming krijgt, dat maakt mij niet. Mij gaat het om wat er in de zak zit; de voedingswaarden. Je ziet bij alle voerfabrikanten een groter bewustzijn voor voldoende ruwvoer als basis, en minder suikers en minder zetmeel in krachtvoer. Doorgaans brengen ze hiervoor een 'nieuw' product op de markt. Ik vermoed dat met der tijd - wanneer de consument er klaar voor is - alle producten herzien zullen worden en het'standaard' zal worden.

Als de veevoederindustrie geld riekt en met een nieuw product inspeelt op nieuwe (onafhankelijke!) wetenschappelijke inzichten, dan ben ik daar alleen maar blij om. Dit komt de gezondheid van onze paarden ten goede.

s0173957

Berichten: 5392
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:00

KimDime schreef:
Wat voor bieten s0173957?
Normale voederbieten en in welke hoeveelheid?


Normale voederbieten ja, van die rooie 'tonnetjes' zoals ze hier zeggen.
Hoeveelheid qua kg heb ik geen idee van, beetje afhankelijk van de grootte die ze hebben...

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:04

Mer1980 schreef:
Mijn fokmerrie is moddervet := en staat op een 1/4 schep muesli met brok gemixt en een flinke hand luzerne. Ze loop 24/7 buiten (inloopstal) is wegens blessure niet geschikt meer om te rijden. Wij gaan pas merriebrok geven als ze gaat lacteren. Ik heb haar ooit 1 x verhuurd als fokmerrie en daar kwam ze broodmager van terug, ik weet eerlijk gezegd niet hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, dit paard wordt dik van lucht.


Ik heb ook een fokmerrie die gemakkelijk te vet wordt. Zelf heeft zij naast hooi eigenlijk niets nodig om op gewicht te blijven. Maar haar ongeboren veulen heeft wel mineralen en vitamines nodig voor een goede groei. En dus kies ik voor een balancer: daarmee geef ik geen onnodig krachtvoer, maar krijgt ze wel alle nodige supplementen binnen.

@S0: 'Merriebrok' pas geven na de geboorte, vind ik persoonlijk te laat. Het gaat net om de extra's die er inzitten voor het ongeboren veulen, opdat het gezond op de wereld komt.

s0173957

Berichten: 5392
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:19

In de laatste 14 jaar dat we terug fokken hebben we maar 1 gehad met slechte foto's en geen enkele die plasma nodig had na de geboorte.
Ik denk dat het dus best goed zit met het gezond op de wereld komen hier ;)

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:24

SarahJ schreef:
misterA schreef:
Volop prima kuil en verder uitsluitend merriebrok, zowel de veulens, jaarlingen als oudere paarden. Gewoon heel simpel. Al die kletspraatjes van de veevoederindustrie, daar ga ik niet in mee. Met prachtige engelse benamingen. De verkoopafdelingen zijn belangrijker dan de research en voorlichting, dus bij de fokker thuis.
Drachtige merries tot 2 maand voor de uitgerekende datum, 1.5 kg per dag en daarna naar 2-3 kg. Geboorten liefst niet voor begin april zodat de veulens vooral van het voorjaarsgras kunnen groeien.


Dat is het net. Wetenschappelijke kennis over het maag-darmstelsel en de voedingnoden van paarden evolueert nog steeds. Ik vind het maar normaal dat op basis hiervan voeders anders worden samengesteld. En of het dan een Engelse of andere benaming krijgt, dat maakt mij niet. Mij gaat het om wat er in de zak zit; de voedingswaarden. Je ziet bij alle voerfabrikanten een groter bewustzijn voor voldoende ruwvoer als basis, en minder suikers en minder zetmeel in krachtvoer. Doorgaans brengen ze hiervoor een 'nieuw' product op de markt. Ik vermoed dat met der tijd - wanneer de consument er klaar voor is - alle producten herzien zullen worden en het'standaard' zal worden.

Als de veevoederindustrie geld riekt en met een nieuw product inspeelt op nieuwe (onafhankelijke!) wetenschappelijke inzichten, dan ben ik daar alleen maar blij om. Dit komt de gezondheid van onze paarden ten goede.


Maar de merriebrok van bv calavor, vente etc zijn ook best me gegaan met hun tijd qua ingrediënten. Dus dt je hetzelfde voert, wil niet zeggen dat het niet met de nieuwe normen mee gaat.

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:25

Hier ook een merrie die makkelijk ‘te romig’ is. Maar voor de mineralen voor het veulen, voerde ik Vitalbix Breed&Grow. Beviel me wel goed.
T veulen at er later ook van en is nu twee. Die heb ik net over op Daily Complete

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:07

Ik ben het wederom eens met misterA. Zowel over jonge hengsten als over gewoon nuchter voeren. Ik voer ook ongeveer die hoeveelheden.

Wij hebben hier nogal veel paarden staan, dus wij laten een merrie-veulenbrok op maat maken door de plaatselijke voerboer (achterbuurman), precies zoals wij het willen. Die word dan in de voersilo gestort, want ik heb zo 80 tot 100 kg per dag nodig. Dus zakgoed is dan niet zo handig.
Ruwvoer hebben we van eigen land. Omdat we het zelf schudden enzo, kunnen we ook zelf bepalen wanneer we het gras maaien en wanneer het in de baal gaat. Voor de jonge paarden en drachtige merries heb ik het liefst niet dat hele superdroge hooi, een beetje voeding mag er best in zitten.
Merries die toch wat achterblijven voer ik ook wel eens wat voederbieten/sojaschroot bij, dat zet lekker aan. Verder ben ik ook wel gek van een slobber van merriebrok / wiesencobs / bietenpulp als merries wat achter blijven of als ze weinig eetlust hebben op het einde van de dracht.

De ene merrie doet het prima op een schepje brok, andere merries moet je echt een heel stuk harder voeren en extra slobbers / bieten enzo geven om een beetje op gewicht te houden. Daar zit zo enorm veel verschil in.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:00

@Carola, :D en we hebben niks vantevoren besproken.
Natuurlijk heb ik, evenals Carola, een behoorlijk voordeel door ruwvoer van eigen land. Bemesting en maaidatum, indien het weer meewerkt uiteraard, op maat. Zelfs stro van eigen land. Nadeel kan zijn dat op de gewenste maaidatum het weer niet meewerkt waardoor het toch nog te grof wordt en daardoor de voederwaarde snel afneemt, of dat het met een te hoog vochtgehalte in de baal moet.
Ook ontvangen wij de brok los in de silo. Dan past mij een hoogwaardige brok met hogere vitamine en mineralen me beter. Eenvoudig en voordelig in voeren, of eigenlijk bijvoeren want zo zie ik het.

Hierboven werd al terecht opgemerkt dat er door onderzoek voortdurend nieuwe inzichten zijn in de voeding en het verteringsproces van paarden. Daarin gaat iedere veevoerproducent mee.