Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Extra kosten fokken met buitenlandse hengst

 
Profiel   

Ik woon in België en wil mijn merrie volgend jaar laten dekken door een Nederlandse of Duitse dressuurhengst.

In zoverre dat mogelijk is, heb ik graag zicht op het hele financiële plaatje. Uiteraard is er het dekgeld en de DA-kosten.

Maar hoe zit dat met de verzendkosten ( vers sperma), uitvoer-/invoertaxen e.d. Aan hoeveel mag ik me daarvoor verwachten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 09:39 



 
Profiel   

Verzendkosten waren bij ons 2 jaar geleden iedere keer 60 euro. Bij Vanuytert kwamen er inderdaad nog douanekosten of iets dergelijks bij. Geloof dat dat iets meer dan 100 euro was.

dit jaar zelf naar het dekstation gereden om het sperma iedere poging. Was een ander station dan Van Uytert. Ook wel in Nederland maar niet zo ver als Van Uytert en dus doenbaar om er zelf om te rijden. Hier geen douanekosten op de factuur dit keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 09:50 



 
Profiel   

Taksen heb je niet binnen de EU. Wij fokken regelmatig met Amerikaanse hengsten en dan ga je via een Europees dekstation. Verzendkosten voor de container gaan rond de 300€ binnen de EU.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 10:19 



 
Profiel   

Aankomend jaar ga ik een hengst uit Engeland gebruiken. Voor vers wordt dit rond de £85 met snelkoerier. Dat is dus net geen 100 euro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 10:27 



 
Profiel   

koend schreef
Ik woon in België ..
Maar hoe zit dat met de verzendkosten ( vers sperma), uitvoer-/invoertaxen e.d. Aan hoeveel mag ik me daarvoor verwachten?

Invoerrechten heb je inderdaad binnen de EU niet mee te maken. Verzendkosten kunnen per aanbieder verschillen. Wat ook een verschil maakt is de btw, in Denemarken (Bleu Hors, Helgstrand) valt dacht ik sperma in het hoge tarief (daar maar liefst 25%). In Nederland (België weet ik niet) het lage 9% tarief. Door gebruikt te maken van de NL verdeler (IJzeren man resp Helgstrandholland) scheelt dat 160 euro bij dekgeld € 1000 ex btw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 10:41 



 
Profiel   

Ik was voor de koerier van België naar Nederland 65 euro kwijt bijna 3 jaar geleden.
Verder geen extra kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 10:43 



 
Profiel   

Bedankt allemaal.
Nu heb ik er zicht op. Zeker duidelijk informeren bij het hengstenstation.
Als ik per keer tot 100 euro kwijt ben en het slaat een beetje tegen ... als het niet te ver is, kan je evengoed je merrie brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-19 09:20 



 
Profiel   

België -Nederland valt heel goed mee, normale kosten.
België - Duitsland vind ik toch altijd wel tegenvallen :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-19 09:22 



 
Profiel   

koend schreef
Ik woon in België en wil mijn merrie volgend jaar laten dekken door een Nederlandse of Duitse dressuurhengst.


Als er met HippoExpress verzonden wordt zijn de kosten Ned/ Belgie hetzelfde of lager dan binnen Nederland; het is een Belgisch bedrijf. Valt dus best mee. Wij hebben vaak sperma van onze hengst naar Belgie verstuurd, dat was in ieder geval lang geen 100,-
Je kan ze eens bellen https://www.hippoxpress.be/nl

Nederland/ Belgie is vrij voor het vervoer van paarden ( en dus ook sperma) dus er is ook geen invoerpapier nodig. Vanuit Duitsland ( is ook meteen een stuk duurder) geldt nog wel dat je voor paarden invoerpapieren moet aanvragen en ( officieel) zou dat dan voor sperma ook moeten en moet de hengst ( officieel gezien) dan ook getest zijn op diverse ziektes wat invoer een stuk duurder maakt; als de hengsten houder dat heeft laten doen ;) . Soms worden pakketjes wel gecheckt door de douane op weg naar Duitsland en verder ( hebben wij nog nooit meegemaakt overigens) en dan zou het in beslag genomen kunnen worden.
Als je voor een Nederlandse hengst kies is dat probleem er niet maar bel Hippo even; dan weet je het zeker. Misschien is er intussen weer wat veranderd :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-19 09:50 



 
Profiel   

Hippoxpress was 3 jaar geleden 65 euro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-19 10:45 



 
Profiel   

ElCid schreef
Nederland/ Belgie is vrij voor het vervoer van paarden ( en dus ook sperma) dus er is ook geen invoerpapier nodig. Vanuit Duitsland ( is ook meteen een stuk duurder) geldt nog wel dat je voor paarden invoerpapieren moet aanvragen en ( officieel) zou dat dan voor sperma ook moeten en moet de hengst ( officieel gezien) dan ook getest zijn op diverse ziektes wat invoer een stuk duurder maakt; als de hengsten houder dat heeft laten doen ;) . Soms worden pakketjes wel gecheckt door de douane op weg naar Duitsland en verder ( hebben wij nog nooit meegemaakt overigens) en dan zou het in beslag genomen kunnen worden.
Als je voor een Nederlandse hengst kies is dat probleem er niet maar bel Hippo even; dan weet je het zeker. Misschien is er intussen weer wat veranderd :o

Ho stop, nee fout.
Sperma valt niet in die vrijstelling, die geldt uitsluitend voor tijdelijk vervoer tussen Benelux en Frankrijk van paarden.
Niet voor sperma!

Daar behoort altijd een gezondheidspapier (traces document) bij te zitten wanneer je de buisjes sperma de grens over brengt.

Wanneer je de merrie naar Nederland brengt, laat insemineren en weer terughaalt (binnen 90 dagen), dan kan 't zonder, maar bij alleen sperma moet het met.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-19 10:50 



 
Profiel   

En als je het nu zelf haalt?
Ik heb van heel mijn leven nog nooit mijn auto moeten stoppen waarbij een flik beleefd op de ruit tikt: "Meneer, toevallig geen sperma bij?"
*\%/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-19 18:18 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Ho stop, nee fout.
Sperma valt niet in die vrijstelling, die geldt uitsluitend voor tijdelijk vervoer tussen Benelux en Frankrijk van paarden.
Niet voor sperma!

Daar behoort altijd een gezondheidspapier (traces document) bij te zitten wanneer je de buisjes sperma de grens over brengt.

Wanneer je de merrie naar Nederland brengt, laat insemineren en weer terughaalt (binnen 90 dagen), dan kan 't zonder, maar bij alleen sperma moet het met.


Dan zijn we een aantal keer in overtreding geweest ;) . Als je het zelf haalt is de kans op controle inderdaad nihil. Maar bel Hippoexpress maar; die weten de regels en de mazen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-19 18:44 



 
Profiel   

Die keren met Vanuytert was dat inderdaad via een koerierdienst en kregen we naderhand inderdaad nog wat extra papieren toegestuurd. De keren dat we het bij het andere station zelf zijn gaan halen niet. Denk dat de gewone belgische politie ter plaatse waarschijnlijk niet eens weet wat er allemaal komt bij kijken als je sperma ophaalt of zo. Denk dat je meer pech zou hebben bij een controle van de douane. Die mannetjes weten wel hoe of wat, wat betreft papieren hiervoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 11:05 



 
Profiel   

petraaken schreef
Die keren met Vanuytert was dat inderdaad via een koerierdienst en kregen we naderhand inderdaad nog wat extra papieren toegestuurd. De keren dat we het bij het andere station zelf zijn gaan halen niet. Denk dat de gewone belgische politie ter plaatse waarschijnlijk niet eens weet wat er allemaal komt bij kijken als je sperma ophaalt of zo. Denk dat je meer pech zou hebben bij een controle van de douane. Die mannetjes weten wel hoe of wat, wat betreft papieren hiervoor.


Maar ik heb nog nooit douane gezien op doorreis via België naar Frankrijk ;) of bij de Franse grens.
We zijn ooit eens met 2 paarden van Nederland naar Portugal gereisd en vice versa; op de terugweg werden we bij de Spaanse grens gestopt en werd er gevraagd waar we heen gingen, wat er in de trailer stond ( 2 paarden dus) en of we drugs of wapens bij ons hadden :o :+ . Naar de invoer/ uitvoer papieren van de paarden werd dus niet gevraagd ;) .

Een doosje sperma valt iets minder op :D dus de kans dat iemand daar naar vraagt.........

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 13:33 



 
Profiel   

Ik ben regelmatig sperma gaan halen in NL :j . Werd naar een kennis met stoeterij gestuurd, waar ik het dan eind van de middag ging halen. Kon het dezelfde dag nog in de merrie.

Geen idee of een hengstenstation het gewoon meegeeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 14:26 



 
Profiel   

Getup schreef
Ik ben regelmatig sperma gaan halen in NL :j .

Geen idee of een hengstenstation het gewoon meegeeft?


Ja, natuurlijk. Je koopt het toch? Als jij het meeneemt is transport etc. natuurlijk wel voor jouw risico. Het sperma van onze hengsten is ook een paar keer persoonlijk opgehaald door de merrie eigenaars.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-19 15:32 



 
Profiel   

Ik heb al verschillende keren Duitse hengsten gebruikt, zelfs eentje die in Denmark stond.

Vervoerkosten vanuit Duitsland = 85 euro; vanuit Nederland = 65 euro.
Zelf halen in Nederland = alleen tijd en benzine. :D

Als je een hengst via De IJzerman Weert gebruikt dan kan je daar het sperma zelf ophalen ... kost is dan van DL naar NL, stukje goedkoper. Sperma beschikbaar meestal in late (na 16 uur) namiddag.

Bij andere hengstenhouders in Nederland kan je het normaal na 10 uur ophalen.
Je moet misschien wel voor de 'verpakking' betalen.

Wel aan te raden: VIP! een koelbox meenemen om het doosje in te zetten want je krijgt niet altijd een verzenddoos met koel elementen mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:24 



 
Profiel   

Is niet echt iets wat met de invoerrechten te maken heeft, ik denk dat jullie één en ander verwarren, maar bij vervoer van sperma moet je een FAVV attest bijhebben. (traces document) Dit is een attest van de Voedselveiligheid wat altijd vereist is bij vervoer van levende dieren (ook sperma valt daaronder, al is het stricto senso nog geen dier).
Uitzondering is transport tussen Nederland, Belgie en Frankrijk van LEVENDE dieren. Dus voor sperma moet het wel, voor een paard niet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 17:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen