Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 15:07

Ik heb een leuk merrietje met 3 x donnerhall over 4 generaties bekeken.
Varder is achterkleinzoon donnerhall.
Moeder is kleindachter donnerhall
Grootmoeder ook kleindachter donnerhall.
Berekend zoals men het percentage volbloed berekent, maakt dat 25 % donnerhall.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... riverdance

Het zwakke punt van mijn merrie is haar maat, met 2,5 jaar 158 cm, en ze groeit al maanden niet meer. Moeder en vader waren beide 170.

Zou dat kunnen komen door teveel inteelt?

Tweede probleem. Ik wil er graag een (groter) veulen van. Maar als ik een hengst vind die me echt aanspreekt, voert die keer voor keer weer donnerhallbloed.

Wat denken jullie hier van?

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:08

Ik zou hier echt geen hengst op zetten met Donnerhall in de afstamming.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:16

Die maat zou ik los zien van inteelt. In die lijn zie ik een aantal hengsten die gigantisch strooien met maat.
Lijnteelt onder 20% vind ik prima maar hoger zie ik liever niet. Dat voelt niet gezond ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:19

Ik ben 100% tegen inteelt. Ook al hebben ze er een fancy woord op geplakt, lijnenteelt blijft inteelt. Ik zie soms zelfs vader op dochter of kleinkind 8)7 Doe dat bij honden, katten, mensen etc, bijna iedereen staat te steigeren.

Dus ik zou kijken naar een hengst die totaal los staat van haar afstamming. Het is soms beter om een mindere hengst te kiezen die wel vers bloed brengt dan nog meer inteelt in te voegen. Het wegblijven van de groei kan toeval zijn, maar 25% inteelt kan er ook zeer zeker mee te maken hebben.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:29

Met die 25% Donnerhall-bloed denk ik niet dat de maat hier iets mee te zien heeft.

Ik zou wel voor de toekomstige hengst volledig uit die bloedlijn gaan.
Toch genoeg leuke hengsten te vinden zonder D-bloed :j

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:51

DeMolenhoek schreef:
Ik ben 100% tegen inteelt. Ook al hebben ze er een fancy woord op geplakt, lijnenteelt blijft inteelt. Ik zie soms zelfs vader op dochter of kleinkind 8)7 Doe dat bij honden, katten, mensen etc, bijna iedereen staat te steigeren.

Dus ik zou kijken naar een hengst die totaal los staat van haar afstamming. Het is soms beter om een mindere hengst te kiezen die wel vers bloed brengt dan nog meer inteelt in te voegen. Het wegblijven van de groei kan toeval zijn, maar 25% inteelt kan er ook zeer zeker mee te maken hebben.

Volledig met jeens. Trouwens in de conformatiefok van honden en katten wordt dit ook enthousiast toegepast; de gevolgen zijn dramatisch in rassen als de cavalier, en de engelse bulldog, en ook in het algemeen neemt de levensverwachting van "zuivere" rashonden gestaag af. Iets waar vele fokkers hun ogen stijf voor dichtknijpen.
De "oplossing" die ze toepassen is meer en meer testen voor genetische ziekten, in plaats van een fundamenteel disfunctioneel fokbeleid veranderen. Cognitive bias...
Okay, ik stap weer van mijn off topic zeepkist af ;)

Anoniem

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:54

Ik denk ook dat we net nood hebben aan totaal verschillende lijnen bij elkaar brengen.
We moeten terug meer gaan voor oersterke, degelijke paarden. En ik geloof dat dat niet kan door zo vaak hetzelfde bloed te mengen. Is natuurlijk een volledig persoonlijke mening.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:55

Ik zou sowieso nog niet gaan fokken met een merrie van 2,5 die achterblijft in de groei en haar eerst de kans geven om lekker uit te groeien

Anoniem

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:56

Oeh ja daar had ik overheen gelezen!
Inderdaad eerst nog even laten doorrijpen :)

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:20

_Nelleke_ schreef:
Ik zou sowieso nog niet gaan fokken met een merrie van 2,5 die achterblijft in de groei en haar eerst de kans geven om lekker uit te groeien

Ja. Maar ik denk ook dat die nog wel kan groeien. Of is dat bij merries niet zo als bij ruinen, dat die nog flink doorgroeien enkele jaren wel?

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:30

Anjali over het algemeen zie je ruinen/hengsten wel meer doorgroeien na het 3e levensjaar dan merries maar je hebt altijd uitzonderingen en laatbloeiers. Het zal niet de 1e zijn die na dr 3e ineens nog 5 cm erbij plakt of meer.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:42

Ik ken een merrie die na haar 5e nog 10 cm gegroeid is. (Officieel gemeten) Maar die had wel 2 veulens gehad in de tussentijd. Lijnteelt zou ik van wegblijven.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 00:09

Persoonlijk denk ik dat een 3jaarse van 160 die al een tijdje gestopt is met groeien minder zal lijden onder de dracht dat een driejaarse van 170.
Maar ok, als ze de indruk geeft in het voorjaar van weer aan de groei te gaan, laat ik haar toch beter leeg.
Nu, dat was niet echt de vraag, het ging over de mate van lijnenteelt/inteelt.

Nog heel wat fokkerijfanaten hier op bokt gaven hun mening nog niet. Benieuwd.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 00:16

Het lijkt mij dat Donnerhall voldoende vertegenwoordigd is inde lijn; ik zou persoonlijk nu niet weer een hengst gebruiken waar ook weer Donnerhall achter zit.
Ik zou een klein paard nog lekker een jaartje op de wei zetten en dan volgend jaar na de zomer rustig oppakken onder het zadel, dat jaar erop een keer laten dekken (mits voldoende aan de maat, gezond, keuringsresultaat voldoende) en dan na het veulen eerst de sport in.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 00:20

Ik zou eerst eens wachten en zien wat het paard doet op zijn 5de, hoe groot, hoe zijn de bewegingen, waar zou je dan verbetering zien....en is het wel geschikt om mee te fokken.

En ik zou in mijn stamboom helemaal niet dezelfde namen voor willen zien komen.

irmaz

Berichten: 4727
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 23:34

Ik heb het Donnerhall bloed ooit uitgezocht op maat omdat ik met een nakomeling wilde dekken die bekend stond met het strooien van maat, gaf alles tussen D-pony en maat kasteel. Mij is toen opgevallen dat meerdere keren Donnerhall in de stamboom vaker een kleintje gaven. Als je wilt vergroten zou ik met jouw merrie niet zo snel bij hengsten met Donnerhall in hun afstamming kijken.
Maar er is natuurlijk altijd een kans dat min x min x min ineens plus wordt ;)

Ik heb zelf niet zo'n moeite met lijnenteelt mits het niet binnen 3 generaties is.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 00:07

Ok. Geen donnerhall deze keer.
Het beperkt de keuze wel, het is in de dressuur waarschijnlijk de meest invloedrijke hengst ter wereld. Bovendien houd ik van het type en de rijdbaarheid.

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 00:18

Mijn Duitser had 2 x donnerhall in zijn pedigree. En dat zat nog wat dichterbij als die van jou. Wel was dit ook een kleintje. Op 8 jarige leeftijd officieel gemeten op 1,59m. Of dit door inteelt komt durf ik niet te zeggen. Maar ik weet wel dat de moeder van mijn paard zelf meer dan voldoende maat had.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:49

Mijn Donnerhall merrie was 1.71m. Kwam uit een moeder van 1.58m. :P
Haar eigen veulens waren ook allemaal goed aan de maat.

De Don Primero is 1.61m en komt uit een moeder van 1.75m

En de D-Day is ook maar 1.60m geworden.

Overigens nergens lijnenteelt als ik het mij goed herinner.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:24

Anne_GTI schreef:
Die maat zou ik los zien van inteelt. In die lijn zie ik een aantal hengsten die gigantisch strooien met maat.
Lijnteelt onder 20% vind ik prima maar hoger zie ik liever niet. Dat voelt niet gezond ofzo.


20% over hoeveel generaties?

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:35

Ik ben niet per se tegen lijnenteelt, maar ik snap niet zo goed waarom je hier weer Donnerhall bloed op zou willen gebruiken als het al zo vertegenwoordigd is in de merrie. Hopelijk beschikt ze over het type en de rijdbaarheid waar je naar op zoek bent en met wat geluk geeft ze dat door. Het lijkt me stug dat er geen enkele (vergrotende) hengst te vinden is die jou aanspreekt buiten de hengsten met Donnerhall bloed.

splenius

Berichten: 1106
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:46

Ik weet van mijn moederlijn van mijn paard dat die verkleinend fokt.
Dus ik zoek ook altijd hengsten uit die vergrotend fokken,
Mijn merrie was met 2.5 jaar 1.65 en nu met 12 jaar oud 1.67
Haar veulens zijn tot nu toe tussen de 1.65/1.68 met hengsten die groter zijn dan mijn merrie.
Maar de ruinen van haar groeien langer door met 3 jaar 1.62 en nu met 4.5 jaar oud is hij 1.66.

inteelt geen problemen mee maar dan wel verantwoord dus niet bewust 4 x dezelfde hengst gebruiken in de bloedlijn.
Mijn merrie is vrij van ferro en krack-c en contango.
Dus zoek is graag hengsten die dat bloed hebben.

Ook fok ik graag met Duitse hengsten, maar dan niet met een hengst die 3 x donnerhall in de bloedlijn heeft want mijn merrie heeft ook donnerhall bloed.
Duitse hengst met 2 x donnerhall gebruik ik wel.

Ze is nu drachtig van Rousseau.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:00

Inteelt is nooit goed. Je kunt nog beter vuilnisbakken ras van maken.

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 18:25

Wil men bepaalde eigenschappen van dieren op een “snelle” manier te verankeren, maakt men soms gebruik van inteelt/lijnenteelt. Zodoende vererft men niet alleen de gewenste genen en uiterlijke eigenschappen maar ook de negatieve kanten worden sterk naar voor gebracht. Inteelt geeft een verhoogde kans op erfelijke afwijkingen en inteeltdepressie.
25% Donnerhall is echt wel genoeg maar het verklaart waarschijnlijk ook waarom je op zulk type paard valt.
De veiligste en beste manier om de genenpool van uw toekomstig veulen gezond te houden is outcross. Het gebruik van een totaal vreemde bloedlijn. Het vergroot de genetische diversiteit en verkleint de kans op erfelijke gebreken. De resultaten van outcross zijn minder voorspelbaar maar kunnen vaak, voornamelijk in de eerste generatie, zeer goede resultaten geven.
Het huidige succes van de BWP paarden is op deze fokkerijvisie gestoeld. Al vele generaties worden uit alle Europese warmbloedstamboeken hengsten ingezet, tot een -tig jaren geleden werden er zelfs vrijwel geen eigen kweek hengsten goedgekeurd.
En ook Holstein heeft zijn succes niet in geringe mate te danken door de inbreng van de Anglo-Normandiër Cor de la Bryére welke in zijn eigen fokgebied nochtans geen noemenswaardige nakomelingen heeft gegeven.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 19:18

Heb je de touwtjestest al gedaan om te kijken hoe groot ze gaat worden? kan ook gewoon even tijdelijk stil staan met groeien.

Ik zou hier ook geen Donnerhall bloed meer bij gebruiken, dit is imo een beetje teveel van het goede. Lijnenteelt kan bepaalde eigenschappen verankeren, maar wat jouw merrie qua Donnerhall bloed voert is wat mij betreft wel echt de max.