Invloed comfortgevoel van de merrie op de vruchtbaarheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koend
Berichten: 1244
Geregistreerd: 10-11-03

Invloed comfortgevoel van de merrie op de vruchtbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 15:11

Misschien een rare vraag.
Een merrie die je naar de hengstenhouderij doet en daar enkele dagen laat om te bezaaien, haal je uit haar vertrouwde omgeving. Uit haar comfortzone, zeg maar.

Zou dat enige invloed hebben op haar vruchtbaarheid?

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Invloed comfortgevoel van de merrie op de vruchtbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:51

bij sommige wel. Ik heb (niet bewezen alleen) vroeger een merrie gehad die vreselijk onrustig was op de trailer. na 3x insimineren en na eisprong ophalen heb ik haar bij de hh gelaten tot de 18 dagen en toen was het goed. Uit een soort van bijgeloof voortaan altijd zo gedaan. 1 jaar niet omdat de afstand tot de gekozen hengst niet zo groot was en het 'oude' probleem trad weer op. Maar die merrie was op een vreemde stal heel makkelijk.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Invloed comfortgevoel van de merrie op de vruchtbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:24

Zeker is het van invloed op sommige merries. Ik heb er eentje gehad die niet drachtig geraakte als ze bij de hengstenhouder bleef. Heen en weer rijden was dan weer geen probleem voor haar.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:46

Het speelt zeker een rol.

Mijn hengstenmoeder wordt niet drachtig, of is tot in het zweet-staande overspannen, bij de DA. Niet leuk als je dan 2-3 cycli moet inplannen.

Dus wordt zij thuis gescand en insemineert ... en is dan op de eerste cyclus drachtig.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Invloed comfortgevoel van de merrie op de vruchtbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:19

Ook hier vaker meegemaakt dat merries die naar een hengstenstation werden gebracht maanden lang niet drachtig werden en thuis terug in de wei meteen wel (zonde, want late veulens)
Andere jaren dezelfde merries thuis altijd in 1 of hooguit eens twee keer drachtig.
In het gras met de zon op hun lijf, dat werkt het best :j