Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Umeo
Berichten: 2229
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 12:14

Dan gaat hij op mijn merrie niet passen. Ik zoek een hengst die modern fokt zonder veel energie toe te voegen. Dat heeft de merrie zelf al ruim voldoende :Y)

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:30

Veel energie hoeft niet verkeerd te zijn, maar je moet er als ruiter wel mee om kunnen gaan en vooral in de eerste jaren van de opleiding van je paard, als ze nog groen zijn, kan dat best lastig zijn en niet altijd meewerken. Het hangt natuurlijk ook af van je management. Die van mij voer ik nu al zo laag in suiker en zetmeel als nu mogelijk, daar worden ze ook nog drukker van vaak.

Als je voor de verkoop fokt zou ik het wel doen, het is een fijne hengst, als je voor jezelf fokt alleen als je ervan overtuigd bent dat je ermee om kunt gaan.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 08:12


caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:25

Ik zit even heerlijk te snuffelen in de boekjes van nijhof en vdl. Lijstje wordt er niet korter van :D

Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:27

caro29 schreef:
Ik zit even heerlijk te snuffelen in de boekjes van nijhof en vdl. Lijstje wordt er niet korter van :D


:D :D
De keuze is reuze :') (positief bedoeld)
Toch een abnormaal aanbod aan hengsten dat er tegenwoordig is !

_Caithlynn

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:07

Fokker321 schreef:
caro29 schreef:
Ik zit even heerlijk te snuffelen in de boekjes van nijhof en vdl. Lijstje wordt er niet korter van :D


:D :D
De keuze is reuze :') (positief bedoeld)
Toch een abnormaal aanbod aan hengsten dat er tegenwoordig is !


Maar als je dan weer gaat kijken vallen er toch weer veel af :') blijft moeilijk ik ga denk ik dit jaar voor Mosito van het Hellehof

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:21

Fokker321 schreef:
caro29 schreef:
Ik zit even heerlijk te snuffelen in de boekjes van nijhof en vdl. Lijstje wordt er niet korter van :D


:D :D
De keuze is reuze :') (positief bedoeld)
Toch een abnormaal aanbod aan hengsten dat er tegenwoordig is !


klopt, maakt de keuze niet altijd makkelijker.
Weet iemand of Aldo du Plessis beschikbaar is en waar? Ik kan er weimig over vinden.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 17:57

Hi allemaal,
ik kom even binnen vallen met een vraag.
Een nakomeling van mijn merrie sprint 1.30 in Canada maar deze resultaten staan helaas niet in KWPN database, hoe werkt dat met buitenlandse resultaten? Kwam het via Horsetelex tegen;
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2313816/kiane

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:44

Qua bloed kan ik met mijn merrie eigenlijk veel kanten op. Dat scheelt enorm. Numero uno en chin chin vallen af. Ik neig sws erg naar het Duitse bloed.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:45

Willemiens schreef:
Hi allemaal,
ik kom even binnen vallen met een vraag.
Een nakomeling van mijn merrie sprint 1.30 in Canada maar deze resultaten staan helaas niet in KWPN database, hoe werkt dat met buitenlandse resultaten? Kwam het via Horsetelex tegen;
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2313816/kiane


Ik zou het kwpn een bericht sturen. Dan hoor je vanzelf wat zij willen hebben

Revali

Berichten: 1194
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:57

Horsetelex wil ook alleen maar officiële bestanden/uitslagen hebben. Dus als het op horsetelex staat misschien wil kwpn het overnemen? Hippomundo iig niet. Die wil officiële knhs uitslagen hebben incl welke wedstrijd.datum/plaats en lijst van dar concours :x

Ze namen toen niet genoegen met onze warrant die onder de knhs 1.40m heeft gelopen...ze moesten perse de uitslagenlijst hebben.

Umeo
Berichten: 2229
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:12

Bij Hippomundo overdrijven ze wel een beetje :+

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:13

Revali schreef:
Horsetelex wil ook alleen maar officiële bestanden/uitslagen hebben. Dus als het op horsetelex staat misschien wil kwpn het overnemen? Hippomundo iig niet. Die wil officiële knhs uitslagen hebben incl welke wedstrijd.datum/plaats en lijst van dar concours :x

Ze namen toen niet genoegen met onze warrant die onder de knhs 1.40m heeft gelopen...ze moesten perse de uitslagenlijst hebben.

Oh had bijna al voor een hippomundo account betaald :')

Ik ga eens googlen, ben nu via instagram toevallig met de eigenaar aan het praten dus die kan me vast ook wel verder helpen.

Marijkeeee
Berichten: 6290
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:24

KWPN neemt het vaak wel over van horsetelex en controleren de FEI uitslagen. Zo is 1 fokproduct van ons afgelopen jaar ster sport verklaard op de FEI resultaten en haar dochter deed op het moment mee aan de merrietest.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:39

Hippomundo haalt ook 165cm resultaten aan, hoe zit dat eigenlijk?
Maximale hoogte is toch 160?

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:41

caro29 schreef:
Willemiens schreef:
Hi allemaal,
ik kom even binnen vallen met een vraag.
Een nakomeling van mijn merrie sprint 1.30 in Canada maar deze resultaten staan helaas niet in KWPN database, hoe werkt dat met buitenlandse resultaten? Kwam het via Horsetelex tegen;
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2313816/kiane


Ik zou het kwpn een bericht sturen. Dan hoor je vanzelf wat zij willen hebben


Voor dressuur heb ik gewoon de link van de resultaten online doorgestuurd en op basis daarvan hebben ze onze merrie dan het prestatie predikaat gegeven.

Revali

Berichten: 1194
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:24

s0173957 schreef:
Hippomundo haalt ook 165cm resultaten aan, hoe zit dat eigenlijk?
Maximale hoogte is toch 160?


Fei schrijft al wedstrijden uit van 1.70m :Y)

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 19:22

Vraagje. We denken erover onze kleinere merrie van Falaize x indoctro te laten dekken. Hengst moet zoiezo vergrotend fokken. Merrie is 1.595. Had 80 punten voor springen op de stamboekkeuring, was helaas net een halve centimeter te klein. Springt inmiddels L

Ze heeft al een veulen gehad van charthago blue. Deze hengst is 1m76. Maar heeft niet vergrotend gefokt.

Tevens is een stevig / goed fundament belangrijk. Daarnaast zou ze wat meer front/verticale halsrichting mogen hebben. Qua springtechniek is ze uitmuntend, heeft veel souplesse, denkt goed mee, opent achter ontzettend goed.

Dekgeld +/- 900

Iemand ideeen? Vergroten is het belangrijkst

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 19:50

Naxcel V? Weet ondertussen niet wat het dekgeld is, maar altijd grote veulens van gezien.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:12

Kijk je ook of de merrie lijn van de hengst groot is? Ik heb met een merrie van 1.54,5 gefokt. Te klein voor sport predikaat enz. Ik lette erg op de moederlijn van de hengst. Als dat merries onder de 1.65m waren sloeg ik die over. Heb allemaal 1.60+ eruit gekregen

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:37

caro29 schreef:
Kijk je ook of de merrie lijn van de hengst groot is? Ik heb met een merrie van 1.54,5 gefokt. Te klein voor sport predikaat enz. Ik lette erg op de moederlijn van de hengst. Als dat merries onder de 1.65m waren sloeg ik die over. Heb allemaal 1.60+ eruit gekregen


Ja houden we wel rekening mee idd

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:45

Grandorado fokt groot, maar wel boven je budget. Zijn zoon Onassis of Lamaze? Met dit budget zit je toch al wat sneller bij de wat jongere hengsten waarvan nog niet heel duidelijk is hoe de nafok is/uitgroeit.
Defender VDS Z zie ik ook nafok van met veel maat. Qannando schijnt ze ook groot te geven. Pegase vh Ruytershof geeft maat en vermogen, die stempelt wel wat ik zo zie en hoor. Veel maat in de moederlijn ook. Wat heb je zelf al op je lijstje staan?

Hoe groot is de Charthago Blue? En hoe doet die het verder?

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:33

Julia schreef:
Grandorado fokt groot, maar wel boven je budget. Zijn zoon Onassis of Lamaze? Met dit budget zit je toch al wat sneller bij de wat jongere hengsten waarvan nog niet heel duidelijk is hoe de nafok is/uitgroeit.
Defender VDS Z zie ik ook nafok van met veel maat. Qannando schijnt ze ook groot te geven. Pegase vh Ruytershof geeft maat en vermogen, die stempelt wel wat ik zo zie en hoor. Veel maat in de moederlijn ook. Wat heb je zelf al op je lijstje staan?

Hoe groot is de Charthago Blue? En hoe doet die het verder?


Lamaze stond op ons lijstje. Mccallister hebben we ook over nagedacht.

De charthago blue wordt in juni 3. Is nu 1m58 dus hoop dat die laatste paar centimeter er nog bij komen. Heeft wat meer body als haar moeder en springen lijkt wederom goed.

valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:37

Heeft iemand ervaring met de hengst Camargo van Nijhof?
Heeft hij bloedmerries nodig of juist niet, bevrucht hij goed.
Welke nadelen en voordelen heeft hij.
Ik wil hem evt gebruiken op een scherpe maar goed rijdbare bloedmerrie met genoeg maat en vermogen, maar ze heeft wel een hengst met lengte nodig.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 15:53

De Carthago blue kan straks nog wel de lucht in schieten zodra hij het werk in gaat. Kunnen tot 8 doorgroeien