Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:28

caro29 schreef:
De Carthago blue kan straks nog wel de lucht in schieten zodra hij het werk in gaat. Kunnen tot 8 doorgroeien


Ik ben bang van deze niet

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 19:12

Ik heb een cavalier x indorado gehad. Met 3 jaar net 1.60. Met 10 was bij 1.75.
Een cavalier uit de kleine merrie als 4 jarige verkocht als e-pony met 1.55. Hij is nu 1.61/1.62. Hij is nu een jaar of 12

Fokker321
Berichten: 497
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 19:34

Julia schreef:
Grandorado fokt groot, maar wel boven je budget. Zijn zoon Onassis of Lamaze? Met dit budget zit je toch al wat sneller bij de wat jongere hengsten waarvan nog niet heel duidelijk is hoe de nafok is/uitgroeit.


Wat voor merries denk je dat Onassis nodig heeft?

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:28

caro29 schreef:
De Carthago blue kan straks nog wel de lucht in schieten zodra hij het werk in gaat. Kunnen tot 8 doorgroeien


Inderdaad, al helemaal als ze zo laat geboren zijn. Ik heb er al meerdere gehad uit verschillende lijnen met kleine merries, die met 3 jaar krap 160 waren en een aantal jaar later 167-172.

Julia
Berichten: 24743
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 21:28

Fokker321 schreef:
Julia schreef:
Grandorado fokt groot, maar wel boven je budget. Zijn zoon Onassis of Lamaze? Met dit budget zit je toch al wat sneller bij de wat jongere hengsten waarvan nog niet heel duidelijk is hoe de nafok is/uitgroeit.


Wat voor merries denk je dat Onassis nodig heeft?

Moeilijk te zeggen want er is nog vrij weinig bekend. Heb zelf een Grandorado nakomeling, paard met heel veel bereidheid tot werken, maat. Heel plezierig in het werk, leert snel.
Grandorado stempelt mijn inziens wel. Paarden met body, voldoende lengte in het lichaam, snelle reflexen, kwaliteit op de sprong. Overall genoemd geen amateurpaarden. Dat zie ik ook terug in Onassis. Zoals Onassis zelf hebben ze over het algemeen genomen een eerlijke maar zeer duidelijke hand nodig. Ik zou zelf daarom een merrie kiezen die bloed en ‘karakter’/stukje vechtlust kan gebruiken en die zelf beschikt over een een correct fundament en voldoende hardheid. Ik denk persoonlijk dat hij ook wel kan passen op wat zwaardere merries die een meer atletische hengst kunnen hebben.

Maar ik ben niet zo geleerd als een boel anderen hier in dit topic. :D

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:26

Change3x schreef:
caro29 schreef:
De Carthago blue kan straks nog wel de lucht in schieten zodra hij het werk in gaat. Kunnen tot 8 doorgroeien


Inderdaad, al helemaal als ze zo laat geboren zijn. Ik heb er al meerdere gehad uit verschillende lijnen met kleine merries, die met 3 jaar krap 160 waren en een aantal jaar later 167-172.


De moeder is geen enkele cm meer gegroeid na haar 3e. En het hele moederlijntje is krap aan 1m60/161. Het zou mooi zijn als ze het wel doet, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet omdat het hele stammetje niet groot is en de moeder ook niet doorgegroeid is.

Revali

Berichten: 1191
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:28

Citaat:
Moeilijk te zeggen want er is nog vrij weinig bekend. Heb zelf een Grandorado nakomeling, paard met heel veel bereidheid tot werken, maat. Heel plezierig in het werk, leert snel.
Grandorado stempelt mijn inziens wel. Paarden met body, voldoende lengte in het lichaam, snelle reflexen, kwaliteit op de sprong. Overall genoemd geen amateurpaarden. Dat zie ik ook terug in Onassis. Zoals Onassis zelf hebben ze over het algemeen genomen een eerlijke maar zeer duidelijke hand nodig. Ik zou zelf daarom een merrie kiezen die bloed en ‘karakter’/stukje vechtlust kan gebruiken en die zelf beschikt over een een correct fundament en voldoende hardheid. Ik denk persoonlijk dat hij ook wel kan passen op wat zwaardere merries die een meer atletische hengst kunnen hebben.

Maar ik ben niet zo geleerd als een boel anderen hier in dit topic. :D


Mooi omschreven hoor +:)+

Revali

Berichten: 1191
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:32

Ik heb mijn 6 jarige verkocht.Ze liep week in week uit foutloos en sprong echt goed. Er was veel vraag naar :oo dus toch doorgepakt... ik vind het toch altijd lastig. Ik verkoop liever als veulen :=
Helaas geen NK voor mij,maar hoop dat ik een ander blij kan maken die nu wel kan starten :)F

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:08

Gefeliciteerd Revali! En ik weet hoe dubbel het voelt.
Zelf ook met pijn in mijn hart afscheid genomen van mijn 6-jarige laatst.
Gaat ze naar een mooie plek?

Julia
Berichten: 24743
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:19

Gefeliciteerd Revali en Gomir! Altijd moeilijk om afscheid te nemen als ze het zo goed doen en je bent er gek mee. Hopelijk gaan jullie nog veel mooie dingen van ze zien!

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:28

Revali en Gomir gefeliciteerd met de verkoop, hoe dubbel het ook is.

Mijne heeft gisteren de eerste winstpunt gehaald in het 1.40. Ben ontzettend trots op de merrie maar ook op de amazone. Die heeft haar van BB naar het 1.40 gereden.

Van de week mag ze starten op de donderdag van Indoor Brabant en later deze maand nog op het KNHS indoor kampioenschap.
Ondertussen ben ik nog steeds aan het puzzelen met de hengstenkeuze.

Revali

Berichten: 1191
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:44

Firegirl schreef:
Revali en Gomir gefeliciteerd met de verkoop, hoe dubbel het ook is.

Mijne heeft gisteren de eerste winstpunt gehaald in het 1.40. Ben ontzettend trots op de merrie maar ook op de amazone. Die heeft haar van BB naar het 1.40 gereden.

Van de week mag ze starten op de donderdag van Indoor Brabant en later deze maand nog op het KNHS indoor kampioenschap.
Ondertussen ben ik nog steeds aan het puzzelen met de hengstenkeuze.



Super!! Dat is het betere werk.gefeliciteerd.natuurlijk ben ik nu nieuwsgierig welk paard/amazone het is :Y)

_Caithlynn

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:19

Gefeliciteerd Revali en Gomir, altijd dubbel inderdaad. Maar wel gaaf. Hopelijk kunnen jullie ze blijven volgen.

Firegirl, wat gaaf gaat ze hem verder opleiden of wordt die ook verkocht?

Lightninggg

Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:12

Hier was het kiezen welke de verkoop in ging. Uiteindelijk mochten de 5 jarige Quorum en de 7 jarige For Romance (maar springt met gemak trainingsparcour 1m30) blijven, die paarden hebben nog heel veel doorgroeimogelijkheden en beiden een merrie. De 10 jarige Galisco bracht ik uit in het 1m30 springen en 3* Eventing maar zat met dit niveau toch wel echt op zijn limiet, daarbij was het ook nog eens een ruin dus vandaag is de 10 jarige verkocht naar een jonge meid van 14 jaar.
Nu zou ik nog graag de jaarling verkopen maar momenteel blijft die nog wat klein en daardoor nu minder interessant

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:16

Revali heeft pb gehad ;-)
@Caithlynn ze gaat dit seizoen de fokkerij in en blijft lekker bij ons.

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:57

Wat vinden jullie van Akarad Hero?

Gefeliciteerd met de verkoop Revali, altijd lastige keuze maar als er zo veel vraag naar is kan ze vast naar een mooie plek toe!

Revali

Berichten: 1191
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 22:15

Ja gave hengst!! Had Lorrr niet eentje drachtig van deze hengst?

Sanne96

Berichten: 1250
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 11:19

Hebben jullie enig idee voor mijn merrie spring x gelders gefokt? Inmiddels staat ze alweer een tijdje stil ivm een blessure.
Ze is 1.65, super fijn en nuchter karakter, fijn in de omgang. Van mij mag ze zeker luxer en de galop verbeteren. Het veulen zal blijven.
2 jaar geleden een mooi veulen van Dallas gefokt, nu al mooi aan de maat en heel nuchter.

Afbeelding


Afbeelding

Julia
Berichten: 24743
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 11:53

Onze 4-jarige Grandorado is gisteren voor het eerst van huis mee geweest naar het vrijspringen in Luttenberg. Is nu zo'n 10 weken in de hand. Liet zich voor de eerste keer in zo'n entourage super begeleiden. Sprong fijn met veel overzicht, heel blij mee.

Afbeelding

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:26

Ziet er goed uit Julia!

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:34

Mag ik even 'inbreken' hier? Weet iemand waar Jardonnay VDL gebleven is?
Ik lees dat hij verkocht is naar de VS. Ik kan verder niets meer over hem vinden, ook geen sportresultaten etc, maar misschien zoek ik niet op de juiste plek?

Revali

Berichten: 1191
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:04

Super Julia!!

Koekie: geen idee
Zag vd week verschillende hengsten lopen. Wist helemaal niet dat Avenger Z geruind was. Was niet zo lief begreep ik.
Liamant sprong netjes rond,vond het een beetje een beestje.
Levi sprong goed.
Mans vond ik niet slecht, werd er ook niet warm van

Helaas is gister Highlander verongelukt |( was heel akelig om te zien

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:46

Fijn Julia!

Sanne: Zinelord gaat denk ik wel veredelen en geeft ook fijne beweging mee. Inaico zou ook een optie kunnen zijn, maar dan ga je niet veel maat toevoegen.

Volgens mij is hij gecastreerd Koekie, maar verder dan dat hij naar de VS verkocht is ben ik ook niet gekomen.

Wat naar voor de eigenaren van Highlander, ik zag het al voorbij komen op facebook vanmorgen.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:50

ohjee was je erbij Revali? ;( wat is er gebeurd?

misssixty

Berichten: 1017
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Haren

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:55

Vreselijk van highlander, hoorde het net van m’n nichtje. Niet fijn om mee te maken.

Wat vinden jullie can Crack Balou? Op wat voor merrie zal die passen?

En fijn paard zo op de foto Julia!