Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilander

Berichten: 3224
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:08

besita schreef:
Als ik zelf nog stallen en gras aan huis zou hebben dan zou ik ook nooit verkopen
Fokken is totaal niet meer hetzelfde als je ze ergens hebt staan
Niets mooier dan ze thuis zien geboren worden en opgroeien <3

Ik dacht idd dat jij alles bij huis had.
Ik zou ook niet fokken als ik ze niet bij huis had staan

Laurentii

Berichten: 2064
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:11

Revali schreef:
Ik heb hem even gezien paar jaar geleden bij zangersheide en ik vond het echt een mooie hengst om te zien. Kwam echt wat binnen. Hoor wel dat hij merries nodig heeft met een bloederig exterieur iig niet te zwaar


Ik ben ook fan van Colorit, maar hij heeft inderdaad fijne merries nodig.
Hij geeft ze groot en redelijk zwaar.

Revali

Berichten: 1191
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:38

Laurentii schreef:
Revali schreef:
Ik heb hem even gezien paar jaar geleden bij zangersheide en ik vond het echt een mooie hengst om te zien. Kwam echt wat binnen. Hoor wel dat hij merries nodig heeft met een bloederig exterieur iig niet te zwaar


Ik ben ook fan van Colorit, maar hij heeft inderdaad fijne merries nodig.
Hij geeft ze groot en redelijk zwaar.


Zou misschien niet eens zo raar zijn voor mijn Global Express :)*

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:47

Nog even over Colorit en dan met name zijn karakter. Hoe is ie en hoe vererft ie qua karakter? Zoek er nog een voor een scherpe en wakkere merrie. En hoe zijn zijn voorvoeten, kan helaas nergens een foto vinden van de zijkant met volledig zichtbare hoeven. Alleen maar met springschoenen of van die allesverhullende sfeerfoto's (waar je als fokker dus niks aan hebt). Zie graag hoe een hengst op zijn voeten staat.

Laurentii

Berichten: 2064
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:48

De veulens die ik gezien heb, waren allemaal topbraaf. Degene die in de wei meteen naar je toe kwamen gelopen.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:04

Veulens zegt me nogal weinig, moet weten hoe ze in het werk zijn.

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:08

Wel gave hengst heeft hij ook gekleurde veulens, dus geen schimmel?

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:15

Ik zag op you tube een Nakomeling uit 2017. Qua beweging mwah en neerwaarts. Color it zelf vind ik gaaf. Had ik ook naar gekeken

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:21

Als je een wakkere en bloederige merrie hebt past colorit wel denk ik. Qua beweging gaan ze in de dressuur geen ogen gooien, als is de galop wel heel goed van de meeste.
Onze merrie is niet heel bloederig om te zien, maar ze geeft t wel door. Hebben er een hele fijne taloubet uit gefokt, niet luxe, maar wel mooi correct veulen.
Qua voeten weet ik niet, maar ze zijn bij zangersheide over t algemeen streng qua gezondheid, dus daar zou ik me niet heel veel zorgen over maken.
Hij geeft ook niet-schimmels, heb er al enkele vossen en bruinen van gezien.

Sanne96

Berichten: 1250
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 18:37

Iemand van jullie enig idee voor mijn merrie (zurichxElegant, mag wel een wat luxere hengst zijn. Haar galop mag beter, de draf is haar minste gang. Springen doet ze zeer makkelijk.
Afgelopen jaar een veulen van Dallas gehad, die is echt goed uitgepakt.

Zelf ben ik wel fan van Dorian grey, maar heb geen idee op wat voor soort merrie hij past

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:01

hoogendroog schreef:
Nog even over Colorit en dan met name zijn karakter. Hoe is ie en hoe vererft ie qua karakter? Zoek er nog een voor een scherpe en wakkere merrie. En hoe zijn zijn voorvoeten, kan helaas nergens een foto vinden van de zijkant met volledig zichtbare hoeven. Alleen maar met springschoenen of van die allesverhullende sfeerfoto's (waar je als fokker dus niks aan hebt). Zie graag hoe een hengst op zijn voeten staat.


hij staat gewoon correct op de voeten. Heb hem afgelopen zomer nog bewonderd. David Will zijn Concordia is een Colorit. Een vd eerste.

Zelf vond ik zijn veulens nog niet meevallen om eerlijk te zijn. Nu heeft hij denk ik ook vanwege die betaalregeling misschien niet de beste merries gehad, maar toch. Bij mij is hij vd lijst af.

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:05

Ik denk dat die betaalregeling er idd niet veel goeds aan heeft gedaan...maar als je de nakomelingen bekijkt...zitten er toch veel bij die fijn en makkelijk springen. Dus hoe ze er als veulen bijlopen hecht ik niet heel veel waarde aan. Een lelijkerd die goed springt wil ik altijd op stal! :+

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:13

Charisma schreef:
Ik denk dat die betaalregeling er idd niet veel goeds aan heeft gedaan...maar als je de nakomelingen bekijkt...zitten er toch veel bij die fijn en makkelijk springen. Dus hoe ze er als veulen bijlopen hecht ik niet heel veel waarde aan. Een lelijkerd die goed springt wil ik altijd op stal! :+


uiterlijk maakt mij ook niet zo uit, maar je kan wel kwaliteit zien bij vuelens, natuurlijk weet je niet of ie uiteindelijk springt, maar daardoor is de hengst niet mijn eerste keuze.
Op wat voor merrie zou je hem willrn zetten hoogendroog?

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:16

Snap ik! We zullen t zien in mei wat eruit rolt :)

Hier is onze 3j Nixon zadelmak gemaakt, kasteel van een paard! Wel heel braaf onder t zadel en lijkt vrij koel in de kop, nu een keer of 5 opgezeten. Nog een weekje of verder 2 doen en dan terug de wei in tot het najaar.

Julia
Berichten: 24743
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:23

Leuk Charisma! Op wat voor merrie heb je hem gebruikt?

Ik ben wel gecharmeerd van Colorit. Als ik op Horsetelex zijn nakomelingen zie, vallen de sportprestaties wel positief op.

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:37

Op een canabis x nabab merrie. Heel veel bloed, beetje speciaal in omgang :+ wilde vooral makkelijker karakter proberen krijgen. Wel top springen en top papier.

Afbeelding

lexa

Berichten: 737
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:43

Onze Nixon ook top braaf. Heb je een merrie of hengst ?

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:47

Was hengst, heel veel hengst... dus nu ruin :D

Revali

Berichten: 1191
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 23:53

Even een vraag:
Ik heb een 5 jarige ruin waarvan ik altijd heb gezegd; hij lijkt niet gezond. Als veulen gekocht en als 3 jarige helemaal goed gekeurd. Was altijd de sloomste van het stel. Super braaf met rijden. Maar altijd traag en altijd dof in het haar. We hebben wel vitamine spuiten gegeven en van da spul gekregen voor over het voer. Maar geen verbetering. Paard is niet ziek ofzo. Maar het is het allemaal net niet. Loopt braaf zijn wedstrijden. Maar straalt er niet van af. Krijgt magnesium/vitamine E. Heb zelfs nog ander voer gehaald waardoor die misschien wat pittiger werd. En dat werd ie ook wel op een iets verkeerde manier (rug bol en eerste 10min met zo'n bolle rug lopen.. Niet prettig!) fysio bij gehad. Niks aan de hand. Maar door de musli (Naja denk ik) kreeg die steeds dikke benen.. Dan weer 1 been. Dan weer 3... Te vaag! Niet kreupel! Nu heeft ie de afgelopen maanden wel 10x een hoefzweer gehad aan verschillende benen... Hij heeft super hoeven zegt de hoefsmid en altijd een droge stal. Mijn idee is dat het vanuit binnenuit niet lekker werkt. Maar ik weet niet waar ik aan moet denken. Heeft iemand een idee wat ik kan proberen aan bepaalde kruiden ofzo?

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 00:09

@revali ik zou beginnen met eens bloed laten prikken en kijken of daar iets uit komt. Vitamines, mineralen, algemeen beeld. Neem ook leverwaardes mee. Dan kun je wat gerichter kijken of er wat bijgevoerd moet worden.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 09:47

En laat lyme-waarden ook onderzoeken.

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:26

Revali, je kunt hem ook op ppid testen. Daar kunnen ze ook onverklaarbare zweren van krijgen. Plus het gedrag. En het komt ook zeker voor bij jonge(re) paarden

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 10:57

@revali wij hebben ooit een merrie gehad non stop aan de dunne. Helemaal binnenstebuiten gekeerd en nooit wat gevonden. Enige wat zij ooit heeft gehad is als 3 jarige is een antibiotica kuur. At prima maar toonde nooit blij en voorwaarts. Deed haar werk en that’s it. Altijd van die kleine onbenullige blessures/wonden. Jouw verhaal klinkt herkenbaar. Heb het er altijd maar opgehouden dat sommige niet geschikt zijn voor werk. Uiteindelijk verkocht en geen idee waar die is gebleven
Diverse kruiden voer en medicijnen erin gepompt.

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:06

Je zou ook nog op PSSM kunnen testen. Het komt niet vaak voor bij sportpaarden maar is wel goed te managen met voerbeleid.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:10

caro29 schreef:
@revali wij hebben ooit een merrie gehad non stop aan de dunne. Helemaal binnenstebuiten gekeerd en nooit wat gevonden. Enige wat zij ooit heeft gehad is als 3 jarige is een antibiotica kuur. At prima maar toonde nooit blij en voorwaarts. Deed haar werk en that’s it. Altijd van die kleine onbenullige blessures/wonden. Jouw verhaal klinkt herkenbaar. Heb het er altijd maar opgehouden dat sommige niet geschikt zijn voor werk. Uiteindelijk verkocht en geen idee waar die is gebleven
Diverse kruiden voer en medicijnen erin gepompt.


Mest van een ander gezond paard opgieten geprobeerd?