Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 23:15

Zijn of weten jullie nog hengsten met een hoog % (vol)bloed?

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 00:14

Albaran, Jaguar Mail, Sam R, H-Ekwador, Herald III.. Lastig, volbloed ben ik niet echt in thuis. Zal nog eens verder denken. Wel kort geleden bij het NRPS een jonge hengst goedgekeurd met veel volbloed meen ik. Even voor je opgezocht: Next Level Leipheimer Dutch ES.

Wat betreft paarden die wel bloed geven moet ik denken aan Aganix, Grandorado, Contagio Z schijnt ook bloed toe te voegen. Maar geen idee wat je verder zoekt.

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 08:23

Estoril du cedre? Jarnac x volle zus van Quickly (beide ook veel bloed)

Hoeveel % wil je?

Dutcheventing stables heeft ook nog wat (jonge) hengsten op de site staan.

eilander

Berichten: 3231
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:14

Ik was jullie toch kwijt!!!
Topic stond nergens eer tussen.
Maar gelukkig heb ik jullie weer gevonden *\o/*

eilander

Berichten: 3231
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:16

Revali schreef:
Leuk Pauline... Den Ham geeft goede springers!!

Esje :mooie merrie... Wat fijn dat het karakter zo goed is. Wij hebben er 2 gehad.. niet lief := _O-

Lorrr: ja heb ze al extra ontwormt. We hebben kuil van eigen land... Ene helft is mooi kuil. Maar blijkbaar toch teveel voor de veulens. Andere helft is meer hooi,maar denk dat er nog genoeg in zit. Deze gaan we nu proberen.

Eilander:gefeliciteerd met je fokproduct!! Top merrie... Wat een instelling! Daar wil je er wel 10 van op stal hebben!! Vandaag won ze weer *\o/*

Ja, top instelling en fijn te rijden. Wil altijd naar de overkant. Haar halfzus van Quabri heeft net zo'n fijn karakter.
Hopelijk neemt het embryo dat ze draagt háár karakter over :D

eilander

Berichten: 3231
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:17

Mooie merrie Esje!

eilander

Berichten: 3231
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:19

Gister Max gekeken. Das slecht voor je hart zo'n laatste ronde!!
Jeempie, wat mooi was dat!!

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:09

Abnormaal spannend, zo knap dat Max wel rustig bleef. Mijn hartslag ging dat laatste rondje skyhigh :')

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:19

Revali schreef:
Zijn of weten jullie nog hengsten met een hoog % (vol)bloed?


Wat wil je ermee?

Colorit heeft ook nog redelijk wat bloed, 58% ofzo geloof ik.
Jaguar Mail is veel bloed, maar strooit best wel met exterieur. Ik heb er zelf eentje, broodnuchter, maar blijft wel lopen tot die er dood bij neervalt.

Lamm de Fetan, Estoril, Kalaska de Semilly.

Welkom terug Eilander. :D

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:21

Citaat:
Colorit heeft ook nog redelijk wat bloed, 58% ofzo geloof ik.
Jaguar Mail is veel bloed, maar strooit best wel met exterieur. Ik heb er zelf eentje, broodnuchter, maar blijft wel lopen tot die er dood bij neervalt.


Ik vind Colorit wel niet echt bloederig fokken.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:33

Umeo schreef:
Citaat:
Colorit heeft ook nog redelijk wat bloed, 58% ofzo geloof ik.
Jaguar Mail is veel bloed, maar strooit best wel met exterieur. Ik heb er zelf eentje, broodnuchter, maar blijft wel lopen tot die er dood bij neervalt.


Ik vind Colorit wel niet echt bloederig fokken.


Nee, dat ben ik echt helemaal met je eens. :')
Er zitten wel pareltjes tussen, maar ik denk dat hij ook echt een hele hoop minder goede merries krijgt, nu hij in die betaalregeling valt. Of ja misschien niet minder goede merries, maar minder doordachte keuzes qua fok.

eilander

Berichten: 3231
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:38

Revali schreef:
Zijn of weten jullie nog hengsten met een hoog % (vol)bloed?

Cartello 54% geloof ik. Halfbroer van Cardento en doet het goed momenteel.
Ik had 4 jaar geleden n Cartello uit de Chin chin. Ik vond wel dat het meer paard mocht zijn toen maar komt denk ik bij moeder weg. De Harley eruit heeft wel iets hetzelfde

eilander

Berichten: 3231
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:40

Afbeelding
Afbeelding

Dit was haar als veulen. Loopt nu haar eerste parcoursjes in Coevorden

lexa

Berichten: 740
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:31

Nabab heeft ook wel veel bloed.

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:35

Hopelijk geeft Colorit geen bloed, dat kan onze Cannabis nu echt niet gebruiken +) +)
Nee, effe serieus, hij geeft geen bloederige types idd, wel goede instellingen!
Denk ook dat hij wat "mindere" merries heeft gedekt met de betaalregeling...

Nabab geeft idd wel wat bloed, wij hebben er 2 van die qua uitzicht niet bloederig zijn, maar als je erop zit des te meer!

Catoki geeft ook bloed mee!

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:48

Oehlala schreef:
ik heb even een vraagje, heb nu sinds pakembeet de paarden 2 weken van de weide af. Ze staan op een deel paddock en deel uitloop. De 3 grote hadden 1 dag iets dunnere mest vanwege de voerwisseling, maar het veulen van dit jaar blijft dunne mestballen houden, en veel mestvocht. Nu heb ik 2x een zandkuur gegeven, en een wormenkuur, maar resultaat blijft uit. Verder is het een echte gifkikker, geen verhoging, vreet goed en is heel fit. Wat kan het nog zijn? Of is het gewoon afwachten? Ze staan volledig op hooi trouwens (naast het krachtvoer).


Hoe is het nu met het veulen eigenlijk? Mest al gebeterd?

Moska

Berichten: 3394
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:07

Op het gevaar af dat ik iets volkomen onnozels roep op de vraag voor een hengst met veel bloed (lees vooral veel mee om mezelf wat meer fokkerij inzicht te geven), maar ik heb zelf een kleinzoon van Ol Metta.

Zijn moeder komt uit een kast van een Concorde merrie en zelf was (helaas overleden) ze een paard met goede beweging, chique (vele malen chiquer dan haar moeder), lenig, energiek en scherp op de sprong, maar ook een fijn karakter en zeer comfortabel te rijden. Haar zoon, die dus van mij is, is ook een chique paard met goede bewegingen en lijkt zeer lenig en scherp. Springen weet ik nog niet, moet ik nog uitproberen, maar daarvoor heb ik hem niet gekocht. De looks heeft ie ook van zijn moeder (hij mocht niet mee naar de afstammelingenkeuring omdat ie veel te luxe was in vergelijking met de andere veulens van dat jaar :P ).

Ol Metta zelf heeft, vind ik persoonlijk, als je kijkt naar de prestaties van de nakomelingen op horsetelex, een redelijk hoog aantal nakomelingen die 1.30+ Springen (31 van de 102) en hij voert 56,64% bloed. En hij staat als het goed is weer in Nederland ter dekking. En als ik het goed heb begrepen geeft de vader van Ol Metta, Flipper d’ elle ook eventingpaarden.

Correct me if I’m wrong, ik wil graag leren en hoor graag constructieve feedback!

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:08

Julia schreef:
Oehlala schreef:
ik heb even een vraagje, heb nu sinds pakembeet de paarden 2 weken van de weide af. Ze staan op een deel paddock en deel uitloop. De 3 grote hadden 1 dag iets dunnere mest vanwege de voerwisseling, maar het veulen van dit jaar blijft dunne mestballen houden, en veel mestvocht. Nu heb ik 2x een zandkuur gegeven, en een wormenkuur, maar resultaat blijft uit. Verder is het een echte gifkikker, geen verhoging, vreet goed en is heel fit. Wat kan het nog zijn? Of is het gewoon afwachten? Ze staan volledig op hooi trouwens (naast het krachtvoer).


Hoe is het nu met het veulen eigenlijk? Mest al gebeterd?


Ja wel iets, ik ben nu probiotica spuiten aan het geven, toch nog een mestkuur, en bio sponge. Ik denk dat ze toch wat zand heeft, want de mest die ik erachter uitgepeuterd kreeg bevatte toch iets zand.

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:30

Leuk om te lezen. Ik was gewoon benieuwd naar hengsten met scheut volbloed.

Het gaat me eigenlijk puur om het exterieur. Dus dat er mooi gemaakte bloedpaarden uit komen.

Ik heb ooit eens een olmetta gereden. Waas idd een rank type met een goede Go. Ik heb altijd het idee dat de galop wat verloren gaat bij zulke hengsten.

Ik wil eigenlijk minstens 45% hebben.
Merrie zelf heeft 36%
Nakomelingen:
Warrant 42% was een ruin. Mooi type. Maar mocht van mij in exterieur en doen en laten meer bloed hebben
Vleut 43% 3 merries. Eerste super mooi in type. Leek veel karakter te hebben. Eenmaal in het werk braaf
De 2e is het mooiste exemplaar qua bloedtype.maar ook veel karakter. Lijkt nu in het werk op zich wel meewerkend. 3e is als veulen verkocht
Luigi D'eclipse 45% merrie kwam als een bloed veulen eruit. Lijkt nu toch iets meer bot te hebben(lijkt wat op de warrant)

Vandaar ook mijn keuze voor Luigi betreft Catoki
Daarom trekt Ermitage Kalone mij ook. Ook omdat daar Angelo arabier in zit. Maar Kannan ben ik wat huiverig voor.

Heb trouwens wel wat mooie colorits gezien. Maar idd wel bloedmerries

Cartello ga ik even bekijken. Is wel interessant!!

rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:36

Connect zit boven de 50% en heeft m'n cardento wel veredeld.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:03

k weet niet of je met een hoog % volbloed, ook een bloedgemaakte nakomeling krijgt qua exterieur. Goede voeten kan ook wel een dingetje zijn en de draf is vaak om te janken.

Mijn Tenerife merrie zit veel lager in bloed, maar maakt ze heel bloederig tot nu toe.

Wat vind je van Jarnac dan? Die zit ook met anglo arabier geloof ik.

lexa

Berichten: 740
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:29

Tangelo en cardento hebben ook veel bloed percentage .

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:37

Daar heb je een punt Oehlala.
Ik heb idd genoeg nakomelingen gezien van hengsten met hoog % die zeker geen schoonheidsprijs krijgen.

Jarnac ga ik even naar kijken.

Ik heb niks met tangelo qua type. Zie er heel veel gewone types van. Heb er zelf eentje gehad was best een bloedbeestje. Maar wat kort in de hals en wat op de kop gebouwd.

Cardento zie je ook lompe van. Maar wat Oehlala zegt je hoeft dus geen 'mooi' type te krijgen.

Connect heb ik wel heel veel mooie van gezien.

Je kunt volgens mij beter een 'bloed' merrie hebben waar je alles op kunt zetten dan een normale type waar je er een beetje om moet denken.

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 16:48

Colorit moet idd bloedmerries hebben, dat zit hier gelukkig wel goed!

Hier ook een bijna 3j Tangelo, veel bot idd en korte hals, maar wel heel goed springen.

Echt bloedgemaakt heeft hier Diamant vooral gegeven en Stakkato gold.
Ook de Balou de Reventon van vorig jaar is een heel bloedgemaakt veulen!

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 17:16

Fijn dat het veulen beter gaat Oehlala! Mocht je nog psyllium geven, kan je dat best een beetje overdoseren als je denkt dat ze nog zand heeft.

Qua bloedgemaakte types vallen hier de Diarado’s dan wel op. Mooie, bloederige types met voldoende bloed in het werk. Kan wel wat met maat strooien. Moet zeggen dat de veulens van Pegase vh Ruytershof tot dusver ook wel opvallen.