Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 18:19

Stakkato Gold wil ik wel geloven... Onze Landino is ook heel bloederig (haast te) ik heb er ook eentje gereden... In type heel veel bloed. Qua karakter durfde ik er op een gegeven moment niet meer op ( ik reed er M mee) -O- maar geen idee of dat bij de hengst vandaan komt?

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:21

Onze is verkocht toen hij 2j was, heel bloederig van type. Mensen nu zijn er heel blij mee, maar hoe hij van karakter is weet ik niet. Merrie gaf wel heel fijne karakters om mee te werken!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 22:33

Landino heeft zelf wel een top karakter, dus die heeft iig niets verkeerds geërfd van stakkato gold.
Nakomelingen is natuurlijk nog afwachten.

Ik heb ook een mooie bloederige connect. Kallmar lijkt ze ook wel mooi gemodelleerd te geven en ik vind de inaico's ook opvallen qua model en bloeduitstraling.

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 22:54

K.allmar heb ik afgelopen week weer gezien. Die heeft karakter niet mee als je het mij vraagt. Varken!

Inaico heb ik zelf niks mee eerlijk gezegd. Maar wel 2 nakomelingen op stal gehad met beide een heel vriendelijk karakter.en idd mooie modellen

Onze L.andino lijkt wel scherp, maar tot nu toe wel aardig vriendelijk. Alleen niet al te groot ben ik bang

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 09:03

Carambole geeft ze ook best bloederig vind ik.

Citaat:
Inaico heb ik zelf niks mee eerlijk gezegd. Maar wel 2 nakomelingen op stal gehad met beide een heel vriendelijk karakter.en idd mooie modellen


Is er een specifieke reden dat je niks met hem hebt?

Laurentii

Berichten: 2081
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 09:04

Wij hebben ook een Stakkato Gold en dat is het type merrie waar ik net geen bloedhengst zal opzetten. Geeft inderdaad bloed genoeg :P

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 09:42

Op wat voor merries zouden jullie Colestus gebruiken?

Marijkeeee
Berichten: 6294
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:16

Revali schreef:
K.allmar heb ik afgelopen week weer gezien. Die heeft karakter niet mee als je het mij vraagt. Varken!


Eens! die paar keer dat ik hem heb gezien... mensenkinders... oké de nakomelingen lijken goed. maar als ik de hengst dan zelf weer zie op het voorterrein en bij de wagen. nou laat maar..

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 21:28

Umeo schreef:
Carambole geeft ze ook best bloederig vind ik.

Citaat:
Inaico heb ik zelf niks mee eerlijk gezegd. Maar wel 2 nakomelingen op stal gehad met beide een heel vriendelijk karakter.en idd mooie modellen


Is er een specifieke reden dat je niks met hem hebt?


Gewoon een gevoel denk ik. Ik vind het geen vaderdier om te zien. Neemt niet weg dat zijn nakomelingen goed lijken. Ik heb het idee dat hij het laatste er niet in heeft.

Maar neemt niet weg dat hij ook veel positieve punten heeft hoor :)

Umeo: geen idee. Kan me voorstellen dat de hengst ze wel mooi maakt met dat knappe koppie!

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:14

Ik heb een merrie drachtig van Colestus, merrie is een Codex x township xx x Fleuri du Manoir. Merrie zelf is klein maar ze fokt (zeer) groot dus ik zoek hengsten die niet per sé groot fokken.
Merrie heeft ook al een nakomeling gegeven van Black Jack (cornet) die zeer goed meevalt dus ik wou graag nog eens Cornet bloed gebruiken.
Merrie toont wat klassiek ondanks het vele volbloed, wat grof hoofd, mag meer souplesse hebben en heeft delicate mond.
Ik denk (hoop ) dat Colestus hier wat op kan aanvullen.
Daarnaast vind ik het een betaalbare hengst aan gunstige voorwaarden die toch wel bewezen is.

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 23:13

Ik hoorde altijd dat colestus geen goede kwaliteit sperma had...

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 23:21

Onze merrie bij 1e poging drachtig, op 6 weken was ze het vruchtje kwijt, opnieuw geïnsemineerd en opnieuw drachtig bij 1e poging. Merrie heeft nochtans vele cystes zitten (is ook al 16). De Colestus wordt haar 5e veulen, bij de 4 vorige drachten was ze 3 keer drachtig bij poging 1, bij 1 dracht was een 2e poging nodig.
Mijn veearts controleert ook altijd het sperma voor insemineren (komt bij hem toe) en hij heeft er niets over gezegd dus ik heb niet de ervaring dat colestus geen goede kwaliteit sperma zou hebben.

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:58

Antonius: ik heb er zelf geen ervaring mee..enkel van horen zeggen dat enkelen hun merrie er niet van vol kregen...maar of dat altijd aan de hengst hangt weet je ook niet natuurlijk ;)

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:36

Onze merrie was destijds (H jaargang KWPN) rap drachtig van Colestus. Onze Colestus was loei-scherp en had een mond waar je slecht aan kon komen. Maar ja, Cornets vind ik -persoonlijk- bijna nooit een fijne mond hebben.

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 13:06

Onze ook in 1 keer drachtig van Colestus ( en volgens mij sperma van 1.5 dag oud )
Nog steeds erg blij met het resultaat
Ik vind hem bloedmooi qua type
Wel geen amateurspaard , verschrikkelijk veel energie en dat uit zich niet in heet maar altijd jolig :+ , wel alles erin en topvoorzichtig ..hij haat het om in de buurt vh hout te komen
Ruiterij gaat steeds beter maar inderdaad de eerste jaren afzien

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 15:13

Ik ben altijd fan geweest van Colestus maar vanwege de scherpe nakomelingen durf ik het niet met mijn huidige merrie.
Ben nu voorzichtig aan het bedenken welke hengst komend jaar. Ik wil haar verkopen maar stel dat het niet lukt dan is zij iig drachtig

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:30

Hoe zijn de colestus in types?

Vandaag op de nakeuring een mooie Pegase gezien. Jullie hadden al gezegd dat hij maat en bloed gaf... Maar nog nooit eentje gezien.werd er wel vrolijk van. Vooral van type en maat :D

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:41

Nog even een vraag... Ik dacht vroeger altijd dat Perigueux iets van een volbloed was. Zoveel ras , zoveel bloed onder het zadel. Maar als je dan ziet naar het %....nog geen 25%
Hoe is het mogelijk dat hij zoveel bloed vertoont? En dat dus ook doorgeeft? Aan type? Of ook in doen en laten?

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 10:17

Revali schreef:
Nog even een vraag... Ik dacht vroeger altijd dat Perigueux iets van een volbloed was. Zoveel ras , zoveel bloed onder het zadel. Maar als je dan ziet naar het %....nog geen 25%
Hoe is het mogelijk dat hij zoveel bloed vertoont? En dat dus ook doorgeeft? Aan type? Of ook in doen en laten?



Volgens mij zit er ook verschil in de definitie van het woord 'bloed', bij mij is dat idd volbloedpercentage, maar bij veel medefokkers krijg ik de indruk dat als zij het over 'bloed' hebben, ze veel meer sneller reflexen, luxe exterieur, knap koppie, (heet) karakter spreken.

Perigeux had ik trouwens nog nooit van gehoord, maar gave hengst, bij wat voor merrie zou die passen?

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 14:55

Oehlala:
Ja ik spreek ook over bloed betreft exterieur. Snel. Pittig Karakter enz.

Maar wat voegt volbloed (%) toe aan onze fokkerij? Correct me if I'm wrong
Als Ik aan volbloed denk denk ik vooral aan hardheid(beenwerk) maar souplesse en galop zou ik als minpunten zien bij een volbloed. Maar ik dacht dus ook dat een volbloed meer luxe gaf qua exterieur? Of zie ik dat verkeerd? En wat is het verschil met Angelo Arabieren en volbloed? Behalve het %?

Marijkeeee
Berichten: 6294
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 15:36

Dat % zegt niet altijd wat voor het exterieur. Mijn reus van g.rand slam heeft 44% maar zo op het eerste gezicht denk je dat is een koude. Gelukkig is ze dat niet in het werk. Half zus van haar met 42% had juist wel in type een bloedopdruk.

lexa

Berichten: 740
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 15:50

Een Engels volbloed oogt vaak ook lomp en ouderwets. Ik denk dat percentage wel meetelt in de fokkerij. Ik denk dat het uithoudingsvermogen geeft en idd hardheid. Een Engels volbloed is vaak nergens bang voor en gaat voor je door het vuur! en ik vind de Angelo Arabieren vaak schijterig.

Comme il faut heeft ook weinig bloed percentage maar geeft ze wel bloederig en met veel brand dus het is moeilijk in te schatten denk ik.

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 17:40

Lexa kwa karakter ben ik het 100% met je eens. De instelling van een Engels volbloed is zo waanzinnig, echt een groot hart. En enorm intelligent zijn ze ook.
Met het exterieur vaak lomp en ouderwets ben ik het niet mee eens. Niet de volbloeden die ik heb getraind in elk geval.
Ik heb jaren lang gewerkt bij de hengstenhouder die Engels volbloed in NL heeft gepromoot en hij had altijd echte veredelaars. Spijkerhard beenwerk, ook de oude (20+) hengsten. Daar kon geen enkele warmbloed hengst tegen op.

Ik trainde daar oa de paarden die klaar werden gemaakt voor de renbaan. De galop van een (goede) volbloed is zo erg in balans. Vanaf jongs af aan blijven ze zo makkelijk in één ritme. De galop is wel vlakker vaak maar alles is ook lichtvoetiger.
Trainen in het bos op de lange zandpaden, hoefde je nooit bang te zijn dat ze ergens van zouden schrikken of omdraaien.
Ik heb er ook meerdere halfbloeden getraind voor de eventing, omdraaien en stoppen kennen ze sowieso niet. Wel zijn ze heel gevoelig voor de emotie van de ruiter, ze hebben geen bange ruiter of veel te dominante ruiter nodig.

Ook werkte ik op het dekstation waar de hengsten werden ingezet voor de warmbloed fokkerij. Ze weten precies wanneer ze wat moeten doen en bij wie. Als er nieuw personeel kwam lieten we ze een volbloed hengst naar de paddock brengen, dan wist je gelijk wat je aan de gene had. Niet oneerlijk hoor, maar gewoon even testen of iemand wel op let. Hadden ze in de gaten dat je dat deed, liepen ze als een mak lammetje naast je en werd je ook niet opnieuw getest.

lexa

Berichten: 740
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 17:56

Interessant zeg. Toevallig gister de Docu gezien van Tim Lips op Netflix en die eventingpaarden moeten echt zo veel vertrouwen hebben in hun ruiter maar ze barsten ook van de energie!. Denk je dat we straks in problemen komen in de springpaarden fokkerij? Dat we te weinig van dit soort paarden hebben in de toekomst?

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 21:26

Ik weet eigenlijk te weinig van volbloeden, dus super leuk om jouw ervaringen te lezen MM!!
Maar op de een of andere manier trekken hengsten met iets van volbloed in de moederlijn mij altijd aan. Dat zal dat stukje hardheid dan wel zijn wat ik graag zou willen zien.

Oehlala: ik weet niet hoe nakomelingen zijn van Perigueux. Ik zou zeggen dat hij wel past op wat zwaardere/ouderwetse merries. Eventueel neerwaarts.
En merrie moet misschien wel een beetje souplesse hebben in het lijf.