Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 09:18

Dankje Marijke!

Van emerald heb ik ook gehoord dat ze niet al te gezond zijn.

Weet iemand hoe Le Blue Diamond vt ruytershof fokt?

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:13

Revali schreef:
Dankje Marijke!

Van emerald heb ik ook gehoord dat ze niet al te gezond zijn.

Weet iemand hoe Le Blue Diamond vt ruytershof fokt?



heb er een flink aantal gezien,en vind er nogal wat spreiding in zitten. nu dekt hij ook flink veel verschillende merries. de beste nakomelingen vond ik die van merries met veel bloed. denk dat je dat ook zeker nodig hebt om voldoende bloed te houden. de hengst zelf is echt een schatje. verwacht er zelf een veulen van dit jaar.

Laurentii

Berichten: 2080
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:44

lexa schreef:
Niet eerder gehoord over Emerald ...ik heb nog een Nixon hengst die gaat ook in het voorjaar op de foto dan ben ik benieuwd....


Van Nixon heb ik een maand geleden nog een slachtopkoper horen zeggen dat hij er toch een aantal heeft opgehaald ...
Ik had een Jilbert, ook uit die moederlijn en die was ook niet zuiver. Een Jilbert van kennissen van mij idem.

Maar uiteindelijk is het altijd 50% als ze het zouden doorgeven.
Ik hoop dat de mijne gezond gaat zijn.
Hij dekt natuurlijk inderdaad veel, dus dan is de kans ook groter dat je al eens meer hoort dat het mis gaat.

Evakir
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:49

Wat doen jullie dan met een veulen/ jong paard dat zware ocd heeft -> niet de sport in kan?

Laurentii

Berichten: 2080
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:33

Als ze echt slecht op foto zijn en het zijn merries, dan bekijk ik soms of ze als draagmerrie kunnen dienen.
als het foto's zijn waarbij ze voor de sport afgeschreven zijn, maar recreatie wel kan, kan je ze soms wel particulier verkopen en hier natuurlijk ook eerlijk over zijn.
Maar tot nu toe heb ik dat nog niet veel voor gehad ...

Evakir
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:38

Heb nu een hengstje van 1 jaar met ocd in beide knieën, is van Harley VDL. Weet niet goed wat ermee te doen want laten weghalen is weer duur, want beste uitkomst is misschien nog recreatiepaard, maar slacht zou ik nu ook niet willen.

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:43

Hoe kom je er op zo’n jonge leeftijd al achter dat ze ‘stuk’ zijn? Mijn twenter heeft wel eens een dikke kogel achter, maar ik schrijf dat altijd toe aan ‘dom gedaan in de stal/bak met groepsgenoten’. En als ik hem los zie, dan rent ie meestal van links naar rechts of hij ligt te rollen.

Heb door jullie verhalen wel besloten dat ik hem op de foto zet voordat hij beleerd gaat worden.

Evakir
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:46

Moska schreef:
Hoe kom je er op zo’n jonge leeftijd al achter dat ze ‘stuk’ zijn? Mijn twenter heeft wel eens een dikke kogel achter, maar ik schrijf dat altijd toe aan ‘dom gedaan in de stal/bak met groepsgenoten’. En als ik hem los zie, dan rent ie meestal van links naar rechts of hij ligt te rollen.

Heb door jullie verhalen wel besloten dat ik hem op de foto zet voordat hij beleerd gaat worden.



Hij mankte rechtsachter, dierenarts geweest en die zei ook dat het waarschijnlijk zou zijn door dom te doen, maar voor de zekerheid foto’s genomen en dan slecht nieuws gehad.

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:50

Ah op die manier. Gelukkig heb ik hem nog niet mank gezien (alleen maar half blind door flinke ontsteking boven het oog, zag er niet uit). Maar ik zou hetzelfde hebben dan, om foto’s te maken. Maar ik ben nu ook wel overtuigd van foto’s maken voor het beleren.

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:02

Lastig dilemma zeg. Als we toch eens in de toekomst konden kijken. Als ze verwijderd kunnen worden zou ik dat zo snel mogelijk doen. Hoe langer de ocds er zitten, hoe meer schade ze kunnen aanrichten aan het gewrichtsoppervalkte (wat je niet kan zien op een foto). Hij heeft er nu duidelijk last van dat hij met ocds vermoedelijk (ook) geen recreatiepaard kan worden.

lexa

Berichten: 740
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:34

Laurentii schreef:
lexa schreef:
Niet eerder gehoord over Emerald ...ik heb nog een Nixon hengst die gaat ook in het voorjaar op de foto dan ben ik benieuwd....


Van Nixon heb ik een maand geleden nog een slachtopkoper horen zeggen dat hij er toch een aantal heeft opgehaald ...
Ik had een Jilbert, ook uit die moederlijn en die was ook niet zuiver. Een Jilbert van kennissen van mij idem.

Maar uiteindelijk is het altijd 50% als ze het zouden doorgeven.
Ik hoop dat de mijne gezond gaat zijn.
Hij dekt natuurlijk inderdaad veel, dus dan is de kans ook groter dat je al eens meer hoort dat het mis gaat.


Ben wel benieuwd ... maar vind toch dat er in Nederland wel vaak gezegd wordt dat de Belgische paarden vaak ongezond zijn.
Meestal verkopen wij de veulens maar de Nixon hebben we aangehouden , we zullen wel zien.

lexa

Berichten: 740
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:37

Evakir schreef:
Heb nu een hengstje van 1 jaar met ocd in beide knieën, is van Harley VDL. Weet niet goed wat ermee te doen want laten weghalen is weer duur, want beste uitkomst is misschien nog recreatiepaard, maar slacht zou ik nu ook niet willen.


Wij hebben net een 2 jarige comthago laten opereren aan een chip in beide spronggewrichten. Paard hebben we met iemand samen en niet zelf gefokt. Maar zo geven wij hem nog een kans.

besita
Berichten: 6781
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:46

Evakir schreef:
Heb nu een hengstje van 1 jaar met ocd in beide knieën, is van Harley VDL. Weet niet goed wat ermee te doen want laten weghalen is weer duur, want beste uitkomst is misschien nog recreatiepaard, maar slacht zou ik nu ook niet willen.


Poeh beide knieën is niet goed inderdaad ..ik kom al heel lang geen ocd in de knieën meer tegen gelukkig want dat vind ik echt erg risico vol ,vaak heb je daar al heel snel schade ,nog voor het geconstateerd is

Ik heb ooit een hengstveulen gekocht en een maand na afspenen dikke knie was ook ocd die hebben we laten opereren maar die brak zijn schouder in de recovery ( wel speciaal laten verzekeren voor de operatie -gelukkig ) en de arts gaf toe dat het beter was zo want er was al wat schade aan het kraakbeen
En een merrie welke ik gekocht had voor de sport ook ..verkopers hebben het op eigen risico laten uitnemen en revalideren en dan heb ik ze gekocht ..je bleef wel iets meer opvulling houden na de operatie


Als je besluit te opereren liefst meteen actie ondernemen :j

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 21:44

Ik kocht eens een paard (kwpn ruin) voor weinig geld uit de handel van 2,5 jr. en 1.58 groot. Ik zette hem op de wei en het najaar ben ik begonnen met zadelmak maken. Ik heb hem 5 jaar gehad, toen wilde ik hem verkopen. Hij was inmiddels nog 10 cm gegroeid tot 1.68 en altijd goed gezond geweest. Ik liet hem zelf röntgenologisch keuren (ik zou hem in commissie verkopen en dat was de eis) en de foto’s waren prima. Belt de fokker; die wilden hem wel terug kopen. Zijn volle broer was namelijk NL kampioen geworden in het ZZ springen. Ze vertelden dat ze hem als 2 jarige in de handel weg hadden gedaan, omdat hij losse botfragmenten in de sprong had. Ik heb ze de foto’s gestuurd en zij mij de foto’s die zij nog hadden. Hij is niet geopereerd, maar de ocd was wel weg. Ik hoorde op de kliniek dat dit wel vaker gebeurd bij paarden in de groei. Ik laat dus nooit jonge paarden röntgenen.

Iorrr

Berichten: 4040
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:00

Lante schreef:
Ik kocht eens een paard (kwpn ruin) voor weinig geld uit de handel van 2,5 jr. en 1.58 groot. Ik zette hem op de wei en het najaar ben ik begonnen met zadelmak maken. Ik heb hem 5 jaar gehad, toen wilde ik hem verkopen. Hij was inmiddels nog 10 cm gegroeid tot 1.68 en altijd goed gezond geweest. Ik liet hem zelf röntgenologisch keuren (ik zou hem in commissie verkopen en dat was de eis) en de foto’s waren prima. Belt de fokker; die wilden hem wel terug kopen. Zijn volle broer was namelijk NL kampioen geworden in het ZZ springen. Ze vertelden dat ze hem als 2 jarige in de handel weg hadden gedaan, omdat hij losse botfragmenten in de sprong had. Ik heb ze de foto’s gestuurd en zij mij de foto’s die zij nog hadden. Hij is niet geopereerd, maar de ocd was wel weg. Ik hoorde op de kliniek dat dit wel vaker gebeurd bij paarden in de groei. Ik laat dus nooit jonge paarden röntgenen.


Hebben wij hier ook al gehad! Een crespo ging op de foto voor de nakomingen, dus als jaarling. Zou dikke chip inzitten. Als 2,5 jarige naar kliniek gebracht om hem eruit te laten halen : verdwenen!

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:15

Bij jonge paarden kunnen die fragmenten idd nog resorberen. :j

Hier alleen spijkerharde paarden gehad maar goed die zijn ook op 1 hand te tellen dus dat zegt niks. Ik vind Emerald ook heel gaaf maar vind een ongezond dier wel spannend.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 08:49

Hier ook altijd alles goed gehad en ook harde paarden.

Mijn kroonjuweel was ook zelfgefokt. Die liep dus nog goed met een breuk van 4cm in z’n spatgewricht. Was dat hij uit stilstand het been niet kon belasten. Na 3 passen was het goed.
Paard had al wel (ernstig) spat in 1 been, maar de traumatische variant na een val. Heeft met de spat nog paar jaar 2* eventing gelopen en Zdressuur. Dan ben je echt bikkelhard.

Overigens idd ook meegemaakt dat een chip was verdwenen. Op hele jonge leeftijd fotograferen kan dus wel eens vertekenen.

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 09:00

Bij zangersheide vorig jaar vertelde ze dat ze juist met ongeveer 2 jaar de paarden al laten keuren /en opereren

Wij doen vaak met 3 jaar keuren. Maar ik heb nog nooit een laten opereren. Wel eens een chipje gehad. Maar op een goede plek en later niet om minder verkocht. Ik vind het soms wel heel ver gaan met die keuringen

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 11:45

Oehlala schreef:
Revali schreef:
Dankje Marijke!

Van emerald heb ik ook gehoord dat ze niet al te gezond zijn.

Weet iemand hoe Le Blue Diamond vt ruytershof fokt?



heb er een flink aantal gezien,en vind er nogal wat spreiding in zitten. nu dekt hij ook flink veel verschillende merries. de beste nakomelingen vond ik die van merries met veel bloed. denk dat je dat ook zeker nodig hebt om voldoende bloed te houden. de hengst zelf is echt een schatje. verwacht er zelf een veulen van dit jaar.


Dankje. Wat voor merrie heb jij gebruikt?

paschester
Berichten: 124
Geregistreerd: 02-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:23

Welke hengst zou passen op onze applaus x Sam r x goodtimes merrie.
Ze heeft zelf hele goede gangen en is erg voorzichtig op de sprong.
Is met rijden erg nuchter maar wel allert.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:26

Laurentii schreef:
Een vriend van mij fokt bijna jaarlijks met Diarado. Ook telkens goede hunters.
Durft inderdaad wel klein fokken, dus dat is een aandachtspunt.

Ik heb ook eentje vol van Pegase, leuke hengst.

Ogano Sitte geeft ook toffe amateurspaarden met bloed. Tangelo vd Zuuthoeve idem.


Amateurs paarden? Ik dacht dat deze nakomelingen veel bloed hebben/heet zijn :=
Ik vind zijn nakomeling Sisley de la tour Vidal ook erg gaaf!

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:04

paschester schreef:
Welke hengst zou passen op onze applaus x Sam r x goodtimes merrie.
Ze heeft zelf hele goede gangen en is erg voorzichtig op de sprong.
Is met rijden erg nuchter maar wel allert.
[ [url=m/3qjnuM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GoKFEY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mUotsA.jpg]Afbeelding[/url] ]



wil je het veulen verkopen of zelf houden_ Wat wil je verbeteren?

Zijn er hier mensen die weleens gedekt hebben met Bisquet Balou? Of zijn nakomelingen?

Laurentii

Berichten: 2080
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:48

Revali schreef:
Laurentii schreef:
Een vriend van mij fokt bijna jaarlijks met Diarado. Ook telkens goede hunters.
Durft inderdaad wel klein fokken, dus dat is een aandachtspunt.

Ik heb ook eentje vol van Pegase, leuke hengst.

Ogano Sitte geeft ook toffe amateurspaarden met bloed. Tangelo vd Zuuthoeve idem.


Amateurs paarden? Ik dacht dat deze nakomelingen veel bloed hebben/heet zijn :=
Ik vind zijn nakomeling Sisley de la tour Vidal ook erg gaaf!


De merries durven wel pittig zijn, maar van Ogano toch ook al enkele hunters verkocht.
Ik heb zelf 2 Ogano's uit een hele bloederige moeder en zijn alletwee top brave paarden.

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:12

Gaaf. Heb je foto's?

Laurentii

Berichten: 2080
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 21:44

Dit zijn mijn twee Ogano's:

Deze moet binnen 1,5 maand bevallen van Emerald.
Afbeelding

Afbeelding

De andere is een jaarling. Onder het zadel is nog even afwachten, maar in omgang is het een echte plakbal en heeft van niets bang :')
Afbeelding