Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:18

Dat ken ik niet. We hebben oa hooi door een ander paard laten voor kauwen, Yakult gegeven, kruiden voor de spijsvertering, mest op kweek enz

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:54

Dat is hier iets wat de dierenartsen vrij snel doen bij aanhoudende diarree.
Mest van een gezond paard nemen, water bij doen en opgieten via darm tot in de maag.
De darmbacteriën van het gezonde paard gaan zo mee binnen en kunnen dan tot in de darm geraken.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:59

Ook geprobeerd bij mijn veulen maar helaas niet gewerkt maar die was waarschijnlijk helemaal kapot in z’n darmen.

Eventueel lijnzaad koken en dit geven in de voeding? Ik dacht dat het goedje goed is voor de maag bescherming en ook van de darmen zelf

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:15

Wij hebben het paard verkocht. Wel goede tip!

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:43

Pytje schreef:
Revali, je kunt hem ook op ppid testen. Daar kunnen ze ook onverklaarbare zweren van krijgen. Plus het gedrag. En het komt ook zeker voor bij jonge(re) paarden


Da was hier toevallig om 2 te keuren en hij dacht direct aan ppid, maar hij zei ook eerlijk kan haast niet voorkomen bij zulke jonge paarden. Maar het kan.... Dus hij heeft even bloed getrokken.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:46

Ben benieuwd revali, hopelijk komt er wat uit wat op te lossen is!

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:21

Ja ik ben ook heel benieuwd wat er uit komt!

Ik ben nu heel erg aan het twijfelen om onze 3 jarige V.leut onder de hengst te doen :=
Iemand een leuke hengst in gedachten?

Merrie heeft veel bloed in exterieur als in gedrag. Heel droog beenwerk. Heel aansprekende voorkant. Mocht misschien iets meer lengte in rug/kont. Kan goed draven. Makkelijk galopperen.
Merrie wordt 3 dit jaar en is wel rond de 168
Als veulen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:08

Erg aansprekend paard Revali! Kan geen hengsten aanraden

Lees dat Ipsthar weer goed gesprongen heeft, zo benieuwd naar mijn veulen. Zijn er hier meer? Of heb ik dat al eens gevraagd.. :=

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:40

Ipsthar sprong heel ruig gister, heb de basisomloop gezien. Helaas voor mij geen ipsthar in de planning, 2 jaar pech gehad met drachtig krijgen/houden en inmiddels de merrie die ik erbij heb gehad verkocht. Misschien dat ik er nog een andere bij doe dit jaar, maar daar ben ik nog niet uit.

Laurentii

Berichten: 2081
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:23

Revali schreef:
Even een vraag:
Ik heb een 5 jarige ruin waarvan ik altijd heb gezegd; hij lijkt niet gezond. Als veulen gekocht en als 3 jarige helemaal goed gekeurd. Was altijd de sloomste van het stel. Super braaf met rijden. Maar altijd traag en altijd dof in het haar. We hebben wel vitamine spuiten gegeven en van da spul gekregen voor over het voer. Maar geen verbetering. Paard is niet ziek ofzo. Maar het is het allemaal net niet. Loopt braaf zijn wedstrijden. Maar straalt er niet van af. Krijgt magnesium/vitamine E. Heb zelfs nog ander voer gehaald waardoor die misschien wat pittiger werd. En dat werd ie ook wel op een iets verkeerde manier (rug bol en eerste 10min met zo'n bolle rug lopen.. Niet prettig!) fysio bij gehad. Niks aan de hand. Maar door de musli (Naja denk ik) kreeg die steeds dikke benen.. Dan weer 1 been. Dan weer 3... Te vaag! Niet kreupel! Nu heeft ie de afgelopen maanden wel 10x een hoefzweer gehad aan verschillende benen... Hij heeft super hoeven zegt de hoefsmid en altijd een droge stal. Mijn idee is dat het vanuit binnenuit niet lekker werkt. Maar ik weet niet waar ik aan moet denken. Heeft iemand een idee wat ik kan proberen aan bepaalde kruiden ofzo?


Als wij het niet vinden langs de gewone medische weg, vraag ik altijd raad bij een acupuncturist.
Al vaak iets zo kunnen verhelpen.


Ik kreeg laatst een update van onze Aganix.
Nu 4 jaar.

Als veulen:

Afbeelding

en nu:

Afbeelding


Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:12

die is mooi opgedroogd! :)

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:47

Pantykous schreef:
Je zou ook nog op PSSM kunnen testen. Het komt niet vaak voor bij sportpaarden maar is wel goed te managen met voerbeleid.

Helaas komt het meer voor bij onze sportpaarden, maar blijft het vaak onopgemerkt. Of wordt het gedrag en het wisselende beeld qua gezondheid/fitheid wel opgemerkt, maar blijft het daarbij of gooien we er nog wat supplementen tegenaan die veelal onvoldoende helpen.
Een tijdje terug las ik een wetenschappelijk artikel over PSSM2, het type dat vaker bij warmbloed paarden voorkomt (gemiddeld 1 op de 10 zelfs), maar moeilijker te testen en daarmee diagnosticeren is.
De test is een momentopname, maar het lichaam van het paard kan je ontzettend veel vertellen waar je met aanpassingen in het management al een heleboel winst kan behalen.

PSSM1 is makkelijker te diagnosticeren. Dit zou je eventueel kunnen laten testen.

Ben verder wel benieuwd wat je qua voer geeft? Onverpakt hooi, voordroog, hoeveel voerbeurten en wat je qua brok voert.

Oh ja deze reactie was bedoeld voor degene die het paard omschreef dat niet fit oogt, slecht in zijn vacht zit en last had van hoefzweren. Quoten op mobiel lukt niet zo goed. :D

@Laurentii: Heel aansprekend paard! Kan me voorstellen dat je hier heel blij van wordt!

eilander

Berichten: 3231
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:00

Laurentii wat een aparte! Mooi opgedroogd idd.

Knappe Vleut Revali!

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:57

Julia:
Als ik de symptomen lees zou ik niet zeggen dat die van mij daar direct last van heeft. Maar ik wacht de da even af...

Laurentii :stoere aganix! Goed kleurtje :D

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:33

Verwacht ik ook niet meteen! Maar was meer om aan te geven dat het absoluut veel meer voorkomt dan we weten/denken/willen.

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:57

Julia schreef:
Verwacht ik ook niet meteen! Maar was meer om aan te geven dat het absoluut veel meer voorkomt dan we weten/denken/willen.


Ja idd.. En met zulke vage klachten kan het soms zomaar tot zoiets ontpoppen. Ben ook heel benieuwd of er iets uitkomt.

Caro: zo denken wij ook een beetje. Misschien niet goed genoeg voor dit werk(al heeft ie nog maar weinig hoeven doen haha) is in type ook wat ouderwets dus denk al snel.. Hij heeft te weinig bloed.

Revali

Berichten: 1197
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:30

Paard heeft geen ppid,maar wat het wel is is nog onduidelijk. Is het een idee om zo'n paard eens te detoxen? Ik heb er geen ervaring mee, maar heb wel her en der gelezen dat het goed kan zijn

Marijkeeee
Berichten: 6294
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:02

Revali schreef:
Paard heeft geen ppid,maar wat het wel is is nog onduidelijk. Is het een idee om zo'n paard eens te detoxen? Ik heb er geen ervaring mee, maar heb wel her en der gelezen dat het goed kan zijn


Wel ervaring mee en voor een paard met steeds terugkerende mok, reactie was minimaal. De mok werd wel beter en minder dikke benen. maar we hebben ook nog wat anders gespoten.. koeien middel dat werkte goed en vanaf dat moment was ze verlost van mok en dikke benen. Nooit meer terug gekomen.

Firegirl
Berichten: 950
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:56

Revali schreef:
Paard heeft geen ppid,maar wat het wel is is nog onduidelijk. Is het een idee om zo'n paard eens te detoxen? Ik heb er geen ervaring mee, maar heb wel her en der gelezen dat het goed kan zijn


Heb je een overzicht van de bloedwaarden of is er geen bloed genomen?
Je kan met allerhande supplementen aan de gang, maar denk dat je beter gerichter aan de slag kan. Scheelt een hoop tijd en waarschijnlijk ook geld.

rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:55

gomir schreef:
Ipsthar sprong heel ruig gister, heb de basisomloop gezien. Helaas voor mij geen ipsthar in de planning, 2 jaar pech gehad met drachtig krijgen/houden en inmiddels de merrie die ik erbij heb gehad verkocht. Misschien dat ik er nog een andere bij doe dit jaar, maar daar ben ik nog niet uit.


Ah ja, goed om te horen! Hij springt met veel lichaamsgebruik vind ik, dat kan mn merrie gebruiken. Zij gaat vooral op vermogen. Jammer dat die van jou niet drachtig werd.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:57

Revali schreef:
Paard heeft geen ppid,maar wat het wel is is nog onduidelijk. Is het een idee om zo'n paard eens te detoxen? Ik heb er geen ervaring mee, maar heb wel her en der gelezen dat het goed kan zijn


Wat krijgt hij nu te eten?

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:03

Ik zit er over te denken om m'n bijna 2 jarige poker x Indoctro te verkopen. Wat kun je op dit moment voor zo'n paard vragen?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:17

Heel erg afhankelijk van moederlijn, prestaties moeder en evt. prestaties van eerdere nakomelingen van de moeder. En dan nog natuurlijk van hoe het beestje zelf qua type en fundament lijkt. Of ze twee-jarigen al gekeurd willen hebben op dit moment weet ik niet zo goed, maar dat is ook nog wel iets om in het achterhoofd te houden.

Lastig Revali, hopelijk vinden jullie een oorzaak waar wat aan te doen is.
En ik vind de Vleut een heel aansprekend paard, benieuwd of je haar gaat laten dekken en door wie.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:28

Brigitte_D schreef:
Ik zit er over te denken om m'n bijna 2 jarige poker x Indoctro te verkopen. Wat kun je op dit moment voor zo'n paard vragen?


Tussen de 1500 en 30.000 euro :)
Afhankelijk van:

- kwaliteit
- gezondheid
- moederlijn
- stokmaat
- gangen
- type

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:03

Sky_As schreef:
Brigitte_D schreef:
Ik zit er over te denken om m'n bijna 2 jarige poker x Indoctro te verkopen. Wat kun je op dit moment voor zo'n paard vragen?


Tussen de 1500 en 30.000 euro :)
Afhankelijk van:

- kwaliteit
- gezondheid
- moederlijn
- stokmaat
- gangen
- type


en wat een gek ervoor geeft.....

Haha geintje, misschien voor jezelf vaststellen wat je er minimaal voor wilt hebben en of je hem zonder foto's en al teveel gedoe wilt afgeven.

Ik zie tweejarige wel weggaan of voor minder geld zonder foto's uit vaak niet bijzondere stammen, of voor meer geld met foto's en betere foklijnen/type.