Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marijkeeee
Berichten: 6287
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:43

Umeo schreef:
Iemand nog inspiratie voor een hengst die vermogen + nuchter karakter geeft en modern fokt?

Ben eens aan het rond kijken voor volgend jaar al :D


Grand Slam :+ maar ik hoor af en toe dat die van mij een uitzondering is als het gaat om karakter.

Elvis ter putte, Nixon, Denzel, Apardi (paar fijne paarden van gezien of ze nuchter zijn geen idee)

Dark7
Berichten: 182
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 11:24

**komt even binnenvallen**

Iedereen hier gefeliciteerd met de mooie resultaten *\o/*

Enige tijd geleden in dit topic ook gevraagd of iemand wist waar komme casall gebleven is, na veel rondvraag ed werd toen aangegeven geruind.
Maar geen duidelijk bericht van de eigenaren zelf.
Inmiddels is bekend dat hij geruind is en verkocht is. Waarheen wordt niet gemeld… waarom een goeie fijne hengst met punten op kwpn op instelling en rijdbaarheid bovengemiddeld, wordt niet op geantwoord.. hij zou nog in de sport lopen maar ik kan nergens resultaten vinden of startlijsten waar hij op staat.. heeft iemand hier een idee? ( ja fokken met een jonge hengst is en blijft een risico daar ben ik me zeer zeker bewust van, )maar zou toch graag volgen hoe hij het dan doet in de sport, zoals er aan mij gezegd werd; het ruinen doet niks af aan sportresultaten als dekhengst…

Hebo

Berichten: 14
Geregistreerd: 29-08-16
Woonplaats: Markelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 15:19

Hallo allemaal, interessant topic.
Ik heb sinds vorig jaar een Holsteiner fokmerrie (Canturo x Limbus). Ze is 1,69m. Ik heb haar gekocht als fokmerrie. Ze is afgelopen jaar gust gebleven. Ik wil daarom aankomend voorjaar niet met KI dekken, maar vers. Ik heb niet per se verbeterpunten. goed karakter vind ik belangrijk. Hebben jullie op basis afstamming hengstadvies?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 18:55

Bedoel je een natuurlijke dekking? Want dat zal wel een zoektocht worden bij de warmbloedhengsten.

merelhof
Berichten: 564
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 10:47

gomir schreef:
Bedoel je een natuurlijke dekking? Want dat zal wel een zoektocht worden bij de warmbloedhengsten.


Inderdaad. Wat ik wel gehoord heb is dat je met een merrie waar dit moeilijk bij gaat ze eventueel naar Zangersheide kan brengen waar ze ze onverdund kunnen dekken. Direct na de afname doen ze die merrie dan. Je kan ook vragen om eens een andere verdunner te gebruiken, grote stations doen dat zeker. Dat kan ook helpen.

Marijkeeee
Berichten: 6287
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:48

Dat doen wel meer hengstenhouders. Als de hengst op eigen station staat zet je de merrie bij de hengstenhouder op stal. Of je zorgt ervoor dat je met je merrie op dat moment bij de hengstenhouder bent. Wordt het direct na afname in de merrie gebracht.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:17

Maar dan insemineer je nog steeds en gebruik je dus KI, vandaar dat ik wel benieuwd was wat ze bedoelde.

Hebo

Berichten: 14
Geregistreerd: 29-08-16
Woonplaats: Markelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 15:12

Dank jullie wel voor de correctie. Ik bedoel dus insemineren met vers sperma en niet met diepvries.
Voorkeur voor een springhengst met veel bot, mag wat "klassiek" type zijn.

rensju

Berichten: 1591
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 10:49

Even wat anders, wat voor merk springzadel vinden jullie passen op hoge en lange schoft?

Julia
Berichten: 24743
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 11:15

Hier een prestige/renaissance, past goed en boom is vrij makkelijk aan te passen.

Hebo, zoek je ouder en meer bewezen bloed of sta je ook open voor wat jongere hengsten?

Hier ondertussen op zoek naar een leuke 2/3/4 jarige voor erbij. Nog niet makkelijk iets te vinden. Als iemand nog wat heeft of weet. :D

Hebo

Berichten: 14
Geregistreerd: 29-08-16
Woonplaats: Markelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 11:23

Julia: Zowel oudere als jonge hengsten.

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:59

Marijkeeee schreef:
Umeo schreef:
Iemand nog inspiratie voor een hengst die vermogen + nuchter karakter geeft en modern fokt?

Ben eens aan het rond kijken voor volgend jaar al :D


Grand Slam :+ maar ik hoor af en toe dat die van mij een uitzondering is als het gaat om karakter.

Elvis ter putte, Nixon, Denzel, Apardi (paar fijne paarden van gezien of ze nuchter zijn geen idee)


Grappig maar hij stond vorig jaar al op mijn lijstje. Ik ken enkel weinig nakomelingen? Wat is jullie indruk?

Marijkeeee
Berichten: 6287
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:30

Zelf heb ik 1 die aan de maat is net geen 180 ;) maar ondanks haar formaat super simpel te rijden. Mijn indruk van de GS nakomelingen is dat ze in het begin misschien iets ritselig zijn en je moet er met beleid mee omgaan. Niet te snel willen ze de tijd geven en zodra het vertrouwen er is heb je ze. Tenminste bij die van mij zeker het geval. Groot hart gaat altijd af en veel vermogen. Ze doet het 130 alsof het 1m is met zoveel gemak.

Andere nakomelingen van GS lopen hier in de regio wel rond. Paar waarvan ik denk zo goed paard! weet niet of hij de echte toptalenten geeft, maar dat is altijd afwachten. Tot nu toe vind ik het vaak wel mooie paarden en goed model.

lexa

Berichten: 737
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:01

Uit mijn Chin Chin merrie ook een Grand Slam van 1.80 komt dan waarschijnlijk bij Grand Slam vandaan . Ik wil zelf niet van die grote fokken dus ik wil deze merrie bij Tangelo proberen.

Umeo ik heb zelf al 3 Andiamo Semilly ‘s gefokt die zijn ook super qua karakter!

Revali

Berichten: 1191
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:06

Wat voor merries heeft Andiamo Semilly nodig?

lexa

Berichten: 737
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:09

Revali schreef:
Wat voor merries heeft Andiamo Semilly nodig?

Hij past best op veel merrie ‘s alleen zou ik hem niet nog een keer op mijn Crown Z merrie zetten daar heeft ie verkleind gefokt 1.58. Dat is de moeder van de Nixon en die was wel groot.
Verder geeft hij super vriendelijk en meewerkende mooie paarden! De nakomelingen staan nu bovenaan met de sport resultaten .
Geeft ook goede galop door.
Heb hem op een I’m Special de Muze gebruikt en een Chin Chin merrie en die Crown merrie dan.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 15:24

is wel een beetje opletten met gezondheid bij Andiamo toch?

Fokker321
Berichten: 497
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 15:47

Oehlala schreef:
is wel een beetje opletten met gezondheid bij Andiamo toch?


Dat is de andere Andiamo volgens mij die jij bedoelt, die staat los van deze.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 16:21

Van die Andiamo waren ze ook niet zo braaf :+

Over Andiamo de Semilly hoor ik hier in de regio wel positieve verhalen.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 16:25

Fokker321 schreef:
Oehlala schreef:
is wel een beetje opletten met gezondheid bij Andiamo toch?


Dat is de andere Andiamo volgens mij die jij bedoelt, die staat los van deze.


ah oke. dank je.

Umeo
Berichten: 2218
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:00

Iemand de eerste bezichtiging van het KWPN aan het volgen?

Hier iemand enig idee hoe Orak d'hamwyck fokt?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:01

Ja, ik volg het inderdaad. Vond de hengsten gister over de hele linie erg aansprekend.

lexa

Berichten: 737
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 23:05

Ik heb er wel een aantal bekeken , de Pegase X Nabab vond ik wel een fijne ! Vandaag heb ik nog niets bekeken . Was wel divers bloed aanwezig zag ik zo op de lijst.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:28

1e dag 22 hengsten door, gister 20. Ik vind de kwaliteit goed, maar ik heb maar beperkt verstand van springen hoor. Jullie kunnen dat beter beoordelen dan ik.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:24

Wat vinden jullie van de hengst nyrocco? Zijn er mensen die er al mee gedekt hebben?