Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:40

Hier in Leeuwarden eigenlijk niks gevallen, in Groningen stad ook vrij weinig. In ieder geval niks vergeleken met het zuiden. Morgen komt de hoefsmid voor mijn twenter, dan zie ik ook hoe het land erbij ligt. Het is sowieso wat een expeditie om er te kunnen komen, helemaal als het nat is.

lexa

Berichten: 737
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 12:46

Ja vreselijk . …het zullen je dieren maar zijn

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 13:12

Ja als je alle beelden op tv ziet. Echt heel bizar :(

Selene_p
Berichten: 96
Geregistreerd: 20-01-21
Woonplaats: Limburg, NL

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:58

GElukkig heeft iedereen het droog gehouden. Hier verwachten we vandaag rond 12:00 uur het hogtepunt.
wij zitten gelukkig ook hoog genoeg om er geen last van te hebben.

Balen dat het voor sommige nog niet echt lukt met de merries,
hier komen ze maandag scannen. dus fingers crossed

Marijkeeee
Berichten: 6291
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 12:27

Umeo schreef:
Ja als je alle beelden op tv ziet. Echt heel bizar :(


Ja echt!! verschrikkelijk!

Hier in het noorden geen drup.. stralend weer en gras groeit als kool!

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:52

Hier de ene merrie 5 weken drachtig en kloppend hart. Andere merrie weet ik morgen of ze drachtig is. Ben echt benieuwd

Evakir
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 23:45

Hey iedereen. Ik ga dit weekend voor de eerste keer naar het veulenkampioenschap in Lanaken. Ik heb dit nog nooit gedaan, dus waaraan moet ik zeker denken? Merrie en veulen dotten volgens mij? en dan een kopnummer voor de merrie? Nog dingen waar ik niet aan denk? Alle tips zijn welkom!

lexa

Berichten: 737
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 06:50

Oh wat leuk! Welk dag moet je en met wat voor veulen? Wij scheren de veulens wel altijd ( voor selectie van de veiling) omdat ze dan beter uitkomen. Merrie moet wel even bekapt zijn en heb zelf altijd een hoofdstel in met hengstenketting .

lexa

Berichten: 737
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 06:51

En volgens mij is een blauw shirt ook verplicht bij Zangersheide

Laurentii

Berichten: 2080
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:10

Evakir schreef:
Hey iedereen. Ik ga dit weekend voor de eerste keer naar het veulenkampioenschap in Lanaken. Ik heb dit nog nooit gedaan, dus waaraan moet ik zeker denken? Merrie en veulen dotten volgens mij? en dan een kopnummer voor de merrie? Nog dingen waar ik niet aan denk? Alle tips zijn welkom!


Je moet de verplichte polo dragen van hen.
Maar die kan je ter plekke kopen indien nodig.
Succes!

met welk veulen ga je?

eilander

Berichten: 3227
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:15

Marijkeeee schreef:
Umeo schreef:
Ja als je alle beelden op tv ziet. Echt heel bizar :(


Ja echt!! verschrikkelijk!

Hier in het noorden geen drup.. stralend weer en gras groeit als kool!

Ja, bij ons het zelfde verhaal.
Heerlijk zomerweer. Niet te warm en heul veel gras.
Niet te geloven dat het aan de andere kant van NL en in Duitsland en België zoveel ellende is.

Morgen komt de Chin Chin eindelijk weer thuis. Ze is nog steeds mooi drachtig.
De Harley komt ook mee voor een paar maandjes. Ik heb haar voor de helft verkocht maar we willen haar nog even terug de wei in voor een half jaartje. Ze is zadeldak en super braaf en verder moeten ze nog even lekker paard kunnen zijn en het geleerde even verwerken. Werken kan ze haar hele leven nog.

eilander

Berichten: 3227
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:15

Evakir schreef:
Hey iedereen. Ik ga dit weekend voor de eerste keer naar het veulenkampioenschap in Lanaken. Ik heb dit nog nooit gedaan, dus waaraan moet ik zeker denken? Merrie en veulen dotten volgens mij? en dan een kopnummer voor de merrie? Nog dingen waar ik niet aan denk? Alle tips zijn welkom!

Leuk!
Succes!

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:17

Evakir schreef:
Hey iedereen. Ik ga dit weekend voor de eerste keer naar het veulenkampioenschap in Lanaken. Ik heb dit nog nooit gedaan, dus waaraan moet ik zeker denken? Merrie en veulen dotten volgens mij? en dan een kopnummer voor de merrie? Nog dingen waar ik niet aan denk? Alle tips zijn welkom!


Wat fijn om te horen dat ik niet de enigste ben die de eerste keer gaat. haha. ik had zangersheide zelf even gevraagd wat ze verwachten. merrie en veulen in knotjes. Zangersheide shirt en donkerblauwe jeans staat in de mail. Je startnummer krijg je van hen.

Ik doe de veulens niet scheren, want thuis moet ze weer de weide op. wel even naar de hoefsmid, wassen.

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:24

Ik zag dat er heel wat veulens naar het Z-festival gaan.
Gaan jullie met doel verkoop?

Ik ben mij aan het afvragen waar ik mijn veulens volgend jaar ga inschrijven, Z of BWP :Y)

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:30

Umeo schreef:
Ik zag dat er heel wat veulens naar het Z-festival gaan.
Gaan jullie met doel verkoop?

Ik ben mij aan het afvragen waar ik mijn veulens volgend jaar ga inschrijven, Z of BWP :Y)


Ik wil graag een keer wat feedback op mijn veulen/ fokkerij en kijken wat andere mensen ervan vinden, daarnaast lijkt het mij ook een leuk dagje weg. En in principe gaat ze gewoon weer mee naar huis, hoewel voor een goed bod zou ze ook weg mogen.

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 09:54

Succes beide in Lanaken!

Hier aantal jaar geleden ook gegaan met ons Aganix veulen, is toen verkocht aan zangersheide zelf.

Iemand dit jaar met aganix gedekt? Vriendin van me dekt nu al voor de 3e keer en nog steeds niets...kwaliteit sperma niet geweldig?

Vrijdag scannen op hartslag van onze "leen"merrie :)

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 11:42

Ik ben 3 aar geleden naar z festival geweest met ons veulen maar door het lange rit was het veulen moe bij aankomst. Bij het voorstellen gaven ze minder punten.
Nu sinds 2 jaar geleden bij BWP veulenkeuring die qua afstand veel dichterbij is en daar kregen ze meer punten en behalen ze zelf elite predikaat.
Niks negatief over zangersheide maar qua afstand was het echt niet doenbaar.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:07

Wat spannend Evakir!

Ik heb zomaar in mijn hoofd dat veulens scheren voor keuringen niet meer mag, maar misschien verzin ik dat of is dat stamboek gebonden hoor.

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 12:08

Evakir schreef:
Hey iedereen. Ik ga dit weekend voor de eerste keer naar het veulenkampioenschap in Lanaken. Ik heb dit nog nooit gedaan, dus waaraan moet ik zeker denken? Merrie en veulen dotten volgens mij? en dan een kopnummer voor de merrie? Nog dingen waar ik niet aan denk? Alle tips zijn welkom!


Succes ! Wij zijn laatst in Exloo geweest. Was prima georganiseerd alleen de foto's maken voor de veiling hebben we erg lang op moeten wachten, dat liep nogal uit :+ Wij gingen erheen als leerschool. Was erg interessant.
Ik zou wel aanraden een stal te nemen voor de dag, dat geeft toch wat meer rust. Wij moesten ook een eind rijden en het was nog aardig warm. Dan zit je er niet op te wachten dat je merrie en veulen nog langer moeten staan op de trailer.
Scheren of niet scheren is helemaal aan jezelf. Wij hebben het niet gedaan. Nummers krijg je daar en idd een Z polo of shirt aan in de ring. (Al moet ik zeggen dat niet iedereen een polo aan had laatst :') )
Ze zijn ontzettend behulpzaam daar dus als je vragen hebt gewoon stellen.

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:24

Dakario schreef:
Ik ben 3 aar geleden naar z festival geweest met ons veulen maar door het lange rit was het veulen moe bij aankomst. Bij het voorstellen gaven ze minder punten.
Nu sinds 2 jaar geleden bij BWP veulenkeuring die qua afstand veel dichterbij is en daar kregen ze meer punten en behalen ze zelf elite predikaat.
Niks negatief over zangersheide maar qua afstand was het echt niet doenbaar.


Snap dat het niet ideaal is.
Wij wonen een uurtje van Lanaken vandaan dus voor ons is het qua afstand geen probleem.
Ik heb het idee dat Z meer doet voor de fokker op commercieel vlak.
Langs de andere kant moet je er maar eens tussen proberen komen. Als je ziet wat een moederlijntjes daar meedoen :wow:

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 20:37

Klopt wat u zegt Umeo! Ze kijken vooral naar moederlijnen. Het is beetje jammer wel. Zou willen dat ze enkel kijken naar het veulen zonder naar de vader en moeder te kijken. Er zijn zeker een aantal uitschieters waarvan je echt niet verwacht.

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:09

Nee natuurlijk. Iedere goede moederlijn start ook ergens natuurlijk.
Leuke pedigrees verkopen nu eenmaal goed (aan mensen met veel geld die geen verstand van de bouw van een veulen hebben en dus puur op papier kopen :+ :D )
Nee als het veulen uit een goede stam komt heb je natuurlijk wel meer kans op een goed sportpaard. :j

Iorrr

Berichten: 4036
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:40

Bij mijn weten mag scheren inderdaad niet officieel. Maar wij doen het soms ook wel. Zo’n pluizenbol verkoopt nu eenmaal moeilijker…

Hier net maar eens weer KWPN gebeld. Ieder jaar zelfde liedje. De twee hengsten worden deze week of volgende week opgehaald, maar ik heb geen paspoorten. Eerst moet je drammen ik er een chipper bij te krijgen en moet je gewoon nog 2 maand wachten. Handig als ze naar Amerika en Polen gaan… KWPN wacht als je ze niet belt op de laatste dat jaar, maar als daar zoals in ons geval 3 of 4 maand tussen zit ja dat niet erg handig. Dus zelf gebeld dat die twee verkocht zijn en we haast hebben…. Nou ja ik wacht nog steeds.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:11

Vervelend Iorrr!
Voila merrie 2 is meteen drachtig! Blij mee. Allebei de merries waren van 1ste keer drachtig (niet op veulenhengstigheid geïnsemineerd). Zijn wel late veulens denk ik.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:56

Mieke schreef:
Wat spannend Evakir!

Ik heb zomaar in mijn hoofd dat veulens scheren voor keuringen niet meer mag, maar misschien verzin ik dat of is dat stamboek gebonden hoor.


Heb het even opgezocht, maar het is enkel zo dat het KWPN scheren van veulens ontmoedigt in het kader van welzijn, het is dus niet verboden of zo.