Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
besita
Berichten: 6803
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:34

Gaaf Laurentti ,erg benieuwd wat voor kleurtje van Emerald je daaruit gaat krijgen <3

Iorrr

Berichten: 4042
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:03

Wauw vooral die drachtige van emerald is gaaf! Ik houd ervan :D Ben heel benieuwd wat je daar uit krijgt!

Heb voor dochterlief ook een bonte twenter D pony staan. Loopt nu in de opfok... Die is ook nog Smockey Black bont dus daar kun je echt alles uitfokken...

paschester
Berichten: 124
Geregistreerd: 02-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 13:24

Oehlala schreef:
paschester schreef:
Welke hengst zou passen op onze applaus x Sam r x goodtimes merrie.
Ze heeft zelf hele goede gangen en is erg voorzichtig op de sprong.
Is met rijden erg nuchter maar wel allert.
[ [url=m/3qjnuM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GoKFEY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mUotsA.jpg]Afbeelding[/url] ]



wil je het veulen verkopen of zelf houden_ Wat wil je verbeteren?

Bedoeling is om te verkopen misschien in de toekomst nog een keer een merrie veulen aan te houden.

lexa

Berichten: 744
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:01

Laurentti , ben ook zeer benieuwd naar je veulen van Emerald! Is dat het enige veulen voor dit jaar bij jullie?

Revali

Berichten: 1202
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:16

Gaaf laurenti!! Mooie merrie

Evakir
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:19

Super mooie merrie Laurentii!
Ik heb een merrie op oog met goede papieren en een top sprong, maar ze is maar 150 cm groot. Haar moeder is wel van formaat en vader is fantomas de muze. Als ik daaruit zou willen fokken, komen daar dan ook enkel kleintjes uit, of grotere zijn mogelijk, maar moeilijkere bevalling? Wat is jullie ervaring?

besita
Berichten: 6803
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 14:36

Dat risico zou ik echt nooit nemen of je wil ponies gaan fokken
De kans dat je daaruit grote paarden gaat fokken is klein en er extra grote hengsten opzetten vind ik een risico voor de merrie

Iorrr

Berichten: 4042
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:10

Nee dat zou ik ook niet aandurven...

_lautje_

Berichten: 9269
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:12

Dat zou ik ook niet aandurven. Tenzij je idd kwaliteits D pony’s wil fokken en daar heel gericht mee aan de gang wil.

Evakir
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:17

Oké! Dankjewel voor jullie mening! Is jammer want ze spreekt me zo aan, maar pony’s fokken is niet mijn bedoeling. Ik dacht omdat haar moeder rond de 170 groot is ongeveer dat ze misschien wel groot genoeg zou kunnen fokken, maar dan zat ik te denken aan de bevalling van zulk groot veulen uit kleine merrie. Misschien ook niet optimaal

Evakir
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:21

Nog even bij vermelden: de merrie in kwestie is van 2018, dus een aantal centimeters kunnen er wel nog bijkomen denk ik? Natuurlijk geen 15-20 centimeter meer

Sky_As

Berichten: 4745
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:34

Ik zou gewoon even op Horsetelex kijken om te kijken hoe de rest van de lijn (aan beide zijden) is. Bij ons op stal fokte de kleinste merrie, de grootste paarden (merrie van 1.55 ofzo, bijna alles wat er uit kwam was 1.70-1.75)......

Als de hele lijn 1.68 + is, en de prijs is er verder naar (want het is natuurlijk nu wel een e pony en geen paard, wat niet wil zeggen dat dat betekent dat een epony ineens half voor niks weg moet, als de kwaliteit er is, dan is die er, ook al zijn ze wat kleiner) dan zou ik het wel aandurven.
Wie weet groeit ze wel nog goed door, ik ken er meerdere die echt nog wel 10 cm (en meer) gegroeid zijn sinds hun 2,5. Weet natuurlijk niet uit welke maand ze is, maar als ze uit juni of juli is, dan is ze nu natuurlijk zelfs pas 2,5 jaar en geen 3 (lichamelijk dan).
dus afhankelijk van de gehele situatie, zou ik het wel aan durven, mits alle voorwaarden gunstig zijn :-)

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:53

Moska, "zo nu en dan" een dikke kogel vind ik niet volledig normaal..

lexa

Berichten: 744
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:42

Mijn merrie is ook niet zo groot 163 maar was een helft van een tweeling ,haar moeder is 170 .
Ik zou kijken hoe groot de rest in de moederlijn is.
Kan soms een generatie overslaan.

Evakir schreef:
Oké! Dankjewel voor jullie mening! Is jammer want ze spreekt me zo aan, maar pony’s fokken is niet mijn bedoeling. Ik dacht omdat haar moeder rond de 170 groot is ongeveer dat ze misschien wel groot genoeg zou kunnen fokken, maar dan zat ik te denken aan de bevalling van zulk groot veulen uit kleine merrie. Misschien ook niet optimaal

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:45

Ik heb 5 veulens gefokt uit een merrie van 154,5. Paard gefokt. Sprong zelf 1.30m. Ik lette er bij hengst op dat hij vergrotend fokte en uit een grote moederlijn kwam. Moeder van mijn merrie was 1.62 en die hele lijn was klein. Alle nakomelingen waren 1.62m of groter. Van 1 weet ik het niet die ben ik uit het oog verloren en 1 doodgeboren maar was een groot veulen.

besita
Berichten: 6803
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:49

Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk maar dan zou ik echt het totaal plaatje van de merrie willen zien
Als ze ook nog eens een kleine galop heeft bvb ,weinig lengte in haar lijf ,weinig rek op de sprong
1.50 vind ik erg klein ..minimaal 1.58-1.60 vind ik er al meer op lijken

Evakir
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:25

besita schreef:
Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk maar dan zou ik echt het totaal plaatje van de merrie willen zien
Als ze ook nog eens een kleine galop heeft bvb ,weinig lengte in haar lijf ,weinig rek op de sprong
1.50 vind ik erg klein ..minimaal 1.58-1.60 vind ik er al meer op lijken



https://m.youtube.com/watch?v=zQkvvUCelkw

Dit is ze

Laurentii

Berichten: 2086
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:28

lexa schreef:
Laurentti , ben ook zeer benieuwd naar je veulen van Emerald! Is dat het enige veulen voor dit jaar bij jullie?


Emerald x Ogano Sitte
Pegase vh Ruytershof x Premium de Laubry (bonte moeder die 1.40m liep)
Ulyss Morinda x Giovanni x Quidam (al verkocht)

allemaal 50% kans op bont.
Alles wat "effen" is of hengst wordt standaard verkocht, bonte merries normaal gezien bij gehouden.
Maar voor een goed bod is alles te koop.

Mijn kleinste merrie is 1.57m
die had ik vorig jaar gekocht. Zijn nu 2 kleintjes uit gekomen en één ruin van 1.75m
Maar als ze in 2022 wéér een kleintje geeft, dan weet ik niet of ik haar nog ga houden.
Wel top springen, maar vind het toch een randgeval.
Ik heb twee merries van 1.60m en 1.63m, die fokken beide reuzen. Dus het ligt wat aan de merrie vind ik.

besita
Berichten: 6803
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:45

Evakir schreef:
besita schreef:
Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk maar dan zou ik echt het totaal plaatje van de merrie willen zien
Als ze ook nog eens een kleine galop heeft bvb ,weinig lengte in haar lijf ,weinig rek op de sprong
1.50 vind ik erg klein ..minimaal 1.58-1.60 vind ik er al meer op lijken



https://m.youtube.com/watch?v=zQkvvUCelkw

Dit is ze

Ik ben wantrouwig op veilingen maar deze doet absoluut niet pony achtig aan ..mooie ruime galop ,lengte genoeg
En ik ben zowieso Fantomas fan :j

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:45

Evakir schreef:
besita schreef:
Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk maar dan zou ik echt het totaal plaatje van de merrie willen zien
Als ze ook nog eens een kleine galop heeft bvb ,weinig lengte in haar lijf ,weinig rek op de sprong
1.50 vind ik erg klein ..minimaal 1.58-1.60 vind ik er al meer op lijken



https://m.youtube.com/watch?v=zQkvvUCelkw

Dit is ze


Het zijn maar een paar passen die ze laten zien, maar wat draaft ze raar. Kan op dat korte stukje niet zien of ze niet rad is of alleen stijf lijkt, maar normaal toont het niet.
Springen lijkt wel goed en qua bouw verwacht je er nog wel paar cm bij.

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:50

Die draaft zeker niet goed. Ik vraag mij af of die veterinair goed is. Dit lijkt mij geen stijfheid. Zij struikelde ook bij de landing.

_lautje_

Berichten: 9269
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:51

Dat noem ik idd ook gewoon kreupel ja.

Oogt idd niet extreem klein.

Evakir
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:57

Draf had ik inderdaad ook mijn vragen bij, maar is moeilijk op zulk kort stukje natuurlijk en normaal zijn ze gekeurd voor die veiling?

besita
Berichten: 6803
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:58

Struikelen na de landing bij vrijspringen is normaal bij jonge paarden daar zou ik me echt geen zorgen over maken
Overspringen zich ,teveel stuwing achter en missen vaak nog balans

Die paar passen zeggen weinig er zal vermoed ik wel een veterinair rapport bij zitten
Maar ben niet pro veilingen

Revali

Berichten: 1202
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:38

Zo zou ik mijn merrie niet voorstellen aan de hand dan... Die krijgt het voorbeen niet weg.. En dat zie ik in het springen ook een beetje. Ik word niet warm van haar landing elke keer. Alsof haar voeten zeer doen.