Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oehlala
Berichten: 4313
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:05

Hier blijft alles thuis, lekker in eigen omgeving, en ik heb veel ervaring met geboortes.

Leuk Besita! Gaaf dier. Is die ook nog van jullie?

Tornesch vond ik als sportpaard gaaf, maar zie er niet direct een fokdier in. Nu zal ook veel wel staan of vallen met de marketing rond een hengst en van hem hoor je eigenlijk ook nooit iets.

Mijn Tenerife krijgt een veulen van Blue. Ben echt super benieuwd naar het veulen.

besita
Berichten: 6803
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:24

Yup , hier geboren en nog steeds van ons ,moeder gekocht als jaarling puur op papier en ook tot het 1.50 aangehouden :j
Lange weg is het allemaal _/-\o_

Lithya

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 17:29

Selene_p schreef:
Met welke hengst/hengsten heb je gedekt lithya


Vermoed dat de hengsten niet ze zeer het probleem zijn. Hebben er 2 van Good Fellow, 1 van Maloubet de Pleville, die is verkocht. Vorig jaar heeft ze 3 maand voor de uitgerekende datum de foetus verloren en is nu dragend van Gullit.

Maar wie nog een leuke Good Fellow zoekt....

Selene_p
Berichten: 96
Geregistreerd: 20-01-21
Woonplaats: Limburg, NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:57

Hier ook thuis, maar hebben wel hulp erbij van mensen met meer ervaring. word voor mij pas de 2 de keer dat ik er bij kan zijn.

Hebben voor dit jaar de hengsten keuze nog niet gemaakt, twijfelen bij de lux merrie nog tussen meerdere hengsten.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/73790/tableau-vivant

Afbeelding


Numero uno merrie weten we niet of we die laten dekken. Die ben ik weer aan het rijden.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1707873/gabrielle-v

Afbeelding

Mochten jullie suggesteis hebben hoor ik het graag.
Laatst bijgewerkt door Selene_p op 23-01-21 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Evakir
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:07

Bij ons ook thuis, dierenarts kan er snel zijn moest het nodig zijn. Dan zijn ze in eigen vertrouwde omgeving.

In april verwachten wij Quel homme de hus x joyeux ardent x olisco
In juli Rockybo vh schaeck x Latano I x voltaire

Iemand die rockybo vh schaeck kent? Wat vinden jullie ervan?

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:12

Laurie ik ken de merrie helemaal niet goed wat drachtigheid betreft. Ik was er bij toeval wel bij de eerste keer dat ze veulende maar toen stond ze op mijn werk, waar ik ook sliep omdat de baas op vakantie was. Daar werkten ze met zo’n chip met alarm op je telefoon, dat kan niet missen dan.

Zit zelf te denken om haar 10 dagen voor de tijd te brengen. Voor volgend jaar wil ik eerst thuis wat aanpassingen doen. Onder andere van drie boxen twee maken en camera’s ophangen.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:35

Dan denk ik dat 10 dagen inderdaad een mooie indicatie is. :)
Ik neem het risico niet, wil het niet op mijn geweten dat de merrie iets voorheeft, ook al heb ik begeleiding kortbij zitten. Heb ook gewoon werk in shiften en nu kan ik gewoon met een gerust hart mijn dagdagelijkse dingen doen. :)

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:36

Ik moet de merrie tot afspenen sws elders stallen. De huidige plek is niet geschikt. Ik moet nog een plek zoeken maar eerst maar eens de juiste hengst kiezen en drachtig worden :o

Revali

Berichten: 1202
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:43

Wij ook thuis. We hebben een box gebouwd in de schuur met camera. Voor mij afgelopen jaar de 1e keer... De warrant hield ons voor de gek.(1e veulen voor haar) Sliep elke nacht plat -O- en ook nog 2 weken over tijd. Ik heb mijn schoonpa en zwager gebeld. Die waren er met 5min.ik durf dat niet alleen. Heb ik geen ervaring mee(mijn vriend wel hoor. Maar beetje extra hulp vooral voor mijn gemoedstoestand :'))
Zapatero het zelfde. Maar die poepte het veulen er zo uit.zie je toch dat zo'n merrie meer ervaring heeft

Nog geen hengstenkeuze gemaakt.... Heb een goed gevoel bij Mumbai Z en Panenka de Kalvarie
Voor de warrant... Geen idee. Heb Asca al een jaar in mijn hoofd. Maar is dat commercieel genoeg? Moet een bewezen hengst zijn die commercieel is. Vermogend en lengte in het lijf. Merrie is zelf super snel in de reflexen. En heeft bloed. De Quabri was haar 1e veulen en was heel luxe

Revali

Berichten: 1202
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:48

Evakir schreef:
Bij ons ook thuis, dierenarts kan er snel zijn moest het nodig zijn. Dan zijn ze in eigen vertrouwde omgeving.

In april verwachten wij Quel homme de hus x joyeux ardent x olisco
In juli Rockybo vh schaeck x Latano I x voltaire

Iemand die rockybo vh schaeck kent? Wat vinden jullie ervan?


Wat voor type merrie is de Joyeux ardent? Heb ook nog aan quel homme gedacht. Vind hem iets op zijn eigen manier springen

Eef_Bam

Berichten: 4108
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:54

Wat verhuizen jullie hier de merries nog laat. Ik had van mijn dierenarts begrepen dat je een merrie de laatste paar weken voor het veulen niet meer moet verplaatsen, omdat ze een paard weken nodig heeft om antistoffen te maken voor haar omgeving:
https://www.dierenhospitaal-visdonk.nl/wp-content/uploads/2017/10/Visdonk-de-geboorte-van-het-veulen.pdf

Hier wel het plan om bij ene volgende dracht de merrie naar een afveulenstal te brengen een week of 4-6 vantevoren. Mijn moeder vond het waken thuis toch wel erg stressvol. Besteden dat de volgende keer mooi uit.

Revali

Berichten: 1202
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:01

Eef_Bam schreef:
Wat verhuizen jullie hier de merries nog laat. Ik had van mijn dierenarts begrepen dat je een merrie de laatste paar weken voor het veulen niet meer moet verplaatsen, omdat ze een paard weken nodig heeft om antistoffen te maken voor haar omgeving:
https://www.dierenhospitaal-visdonk.nl/wp-content/uploads/2017/10/Visdonk-de-geboorte-van-het-veulen.pdf

Hier wel het plan om bij ene volgende dracht de merrie naar een afveulenstal te brengen een week of 4-6 vantevoren. Mijn moeder vond het waken thuis toch wel erg stressvol. Besteden dat de volgende keer mooi uit.


Ik vond het ook wel stressvol... Veel slapeloze nachten gehad. Of de camera vloog eruit

Evakir
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:27

Revali schreef:
Wat voor type merrie is de Joyeux ardent? Heb ook nog aan quel homme gedacht. Vind hem iets op zijn eigen manier springen


is een merrie met veel kracht, is een echte pantserwagen :D Breed gebouwd. Is zelf niet zadeldak dus qua rijdbaarheid kan ik eigenlijk niet veel zeggen. Ze heeft wel merrie karakter, maar super braaf.

Afbeelding

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:44

Gaaf paard evakir!

Ik breng ze ook weg voor het veulenen, Bella meestal week of 2 van tevoren en een maiden merrie wanneer ik denk dat het nodig is. In principe komen ze na dag of 2-3 terug als alles in orde is tenzij het handiger is om ze daar te houden ivm insemineren op veulenhengstigheid.
Ben zelf veel te veel van huis ivm werk en dat kan ik niet afzeggen als een merrie begint te kegelen :+ En voor ieder veulen een maand vrij nemen uit voorzorg zit er ook niet in ;)

Revali

Berichten: 1202
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:40

Ja mooie merrie Evakir!! Dat brede lijkt zo wel mee te vallen

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:54

Hier ook thuis bevallen met camerabewaking. Ik doe beurtrol camera kijken samen met mijn moeder en mijn man. Zo konden we ook voldoende slapen. Wel opmerkzaam is dat alle bevallingen hier altijd tussen 23 en 24u is. 1 merrie s morgens om 7u. Ik verwittig de dierenarts om stand-by te zijn en dan alleen bij de bevalling zijn. Tot nu toe gaat alles redelijk vlot (hout vasthouden). Dit jaar 2 merries die moeten bevallen in april en mei.
Terugdenken ga ik afwachten hoe de merries n de bevalling is. De jonge merrie wil ik ga oppakken om klaar te maken voor 4jarige proeven.

Laurentii

Berichten: 2086
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 10:33

Hier bevallen ze thuis en ik neem ook andere merries aan om te bevallen. Ondertussen zelf al genoeg ervaring en de dierenarts is hier 5min vandaan .

Mijn hengsten die vast staan ondertussen:
Grandorado TN
Comme il Champ (nieuwe hengst Zangersheide)
Exxon (v. Ogano Sitte)

En voor mijn Ogano merrie twijfel ik nog.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:36

Wat vinden jullie van de hengst Contagio die nu bij Zangersheide staat?

Oehlala
Berichten: 4313
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:01

MizzMontana schreef:
Wat vinden jullie van de hengst Contagio die nu bij Zangersheide staat?


heeft met relatief ´weinig´ nakomelingen toch best goed gefokt, lopen er een flink aantal in de sport.

Gave merrie hierboven!

Die hengst ken ik niet, ga hem eens googlen. @evakir. Waarom hebben jullie voor hem gekozen?

besita
Berichten: 6803
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:18

Quel homme zou je toch moeten kennen joh :P

Het is een heel goed paard hoor maar JG is ook een heel aparte chauffeur ,denk dat je daar ook rekening mee moet houden
Ik hou alleen niet van zijn manier van springen met de voorhand / hals ..moet je alle foto' eens bekijken

Evakir
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:09

besita schreef:
Quel homme zou je toch moeten kennen joh :P

Het is een heel goed paard hoor maar JG is ook een heel aparte chauffeur ,denk dat je daar ook rekening mee moet houden
Ik hou alleen niet van zijn manier van springen met de voorhand / hals ..moet je alle foto' eens bekijken

Volgens mij bedoeld oehlala Rockybo vh schaeck. Door Corona viel er opeens heel wat inkomen weg maar wou graag toch nog een veulentje uit de merrie, dus we zijn naar jongere hengsten gaan kijken omdat die wat goedkoper zijn. Eigenlijk vooral op afstamming gekozen, is Diamant de semilly x Walnut de muze.

Quel homme springt inderdaad speciaal, maar dat sprak me wel aan eigenlijk en ik dacht ook dat het goed ging matchen met mijn merrie dus vandaar.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:42

Mijn merrie staat sinds 1 nov (ivm verkoop van de vorige stal) bij een stoeterij, speciaal gekozen vanwege hun ervaring met veulenen en zo. Dit wordt pas mijn 2e veulen, dus ik vind het al spannend genoeg.

Ze is op 14 april uitgerekend: Cantona TN x Up to Date.

Selene_p
Berichten: 96
Geregistreerd: 20-01-21
Woonplaats: Limburg, NL

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:11

Voor degenen die de merries thuis houden tijdens de bevalling. zijn jullie er altijd bij?
Of hebben er meer een merrie die geen pottenkijkers wil hebben?

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:25

6 veulens gefokt en allemaal gemist. 3 verschillende merries. Allemaal sneaky net na een check of gewoon geen signalen geven en ploppen ze er zo uit. 1 veulen heeft wel hulp nodig gehad want moeders liet niet drinken. Dierenarts erbij en die heeft een ervaren fokker erbij gehaald. Uiteindelijk goed gekomen maar wat een gedoe

Lithya

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:40

Selene_p schreef:
Voor degenen die de merries thuis houden tijdens de bevalling. zijn jullie er altijd bij?
Of hebben er meer een merrie die geen pottenkijkers wil hebben?


Bij deze merrie niet. Die laat echt niets merken en gaat liggen zodra je weg bent. 3 veulens gehad en 3x stonden ze al. Bij de moeder en zus waren we er wel altijd bij.