Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marijkeeee
Berichten: 6297
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 09:27

Umeo schreef:
Ik ga dit jaar voor de eerste keer proberen ( :Y) ) een veulen te verkopen.

Hoe pakken jullie dit meestal aan? Zijn er kanalen waar je van zegt dat adverteren zeker de moeite is?


Advertentie op sporthorses. Maar tegenwoordig werkt het ook heel goed om het via FB en Insta te doen. Kennis van mij heeft al heel wat veulens verkocht door gewoon af en toe een foto of verhaal online te zetten en tags naar de hengstenhouders.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 09:39

Wauw wat gaaf eilander!

Iedereen met een drachtige merrie, gefeliciteerd!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:25

Ik heb dit jaar 2 hengstveulens, 1 springer en 1 dressuurveulen. Beiden zijn inmiddels ongezien verkocht, dankzij goede foto's en van het dressuurveulen een paar simpele filmpjes die ik in de wei gemaakt heb. Geplaatst op facebook in KWPN veulens. Ze gaan allebei naar hengsten opfokkers.

Maar het loont denk ik echt om te investeren in een goede fotograaf!

Gaaf Eilander!!

Dit jaar laat ik mijn springmerrie leeg. Volgend jaar misschien weer. De dressuurmerrie is wel weer geïnsemineerd, hoop dat ze drachtig is.

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:18

Knap hoor!

Revali

Berichten: 1202
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 17:24

Umeo schreef:
Ik ga dit jaar voor de eerste keer proberen ( :Y) ) een veulen te verkopen.

Hoe pakken jullie dit meestal aan? Zijn er kanalen waar je van zegt dat adverteren zeker de moeite is?


Een vleut heb ik toen via Facebook verkocht.
Verder via veilingen. De 2 veulens van dit jaar wil ik graag verkopen/veilen. Ze zijn beide al geaccepteerd voor een veiling. Maar als het even kan verkoop ik ze liever zo. Maar het moet wel lukken natuurlijk :Y)

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:18

En hoe gaat dat dan in zijn werk want ik veronderstel dat als je toezegt voor een veiling je daar niet zomaar onderuit kan?

Revali

Berichten: 1202
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:52

Umeo schreef:
En hoe gaat dat dan in zijn werk want ik veronderstel dat als je toezegt voor een veiling je daar niet zomaar onderuit kan?


Ja moet eerst wat ondertekenen(ik heb nog niks getekend)
Vaak staat er in de voorwaarden wel hoeveel % je moet afdragen bij verkoop en tot wat voor bedrag je het veulen kan terugkopen zonder die percentage(soms staat dat bedrag vast. Soms kun je het afspreken)

Meeste veilingen moeten de veulens wel even 'klinisch'bekeken worden. Dat spreekt vaak wel voor zich. Maar dat zijn dus wel extra kosten.en inleggeld(tussen de 500e en 700e gemiddeld)

caro29
Berichten: 8045
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 19:09

Ik heb het idee dat plaatsen in kwpn veulen en veulens Nederland op fb snel verkoopt

Revali

Berichten: 1202
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:14

Zat even Aken te kijken. Maar ik was zeer verrast over de hengst Nadal Hero *\o/* misschien eentje voor op het lijstje

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 07:55

Revali schreef:
Zat even Aken te kijken. Maar ik was zeer verrast over de hengst Nadal Hero *\o/* misschien eentje voor op het lijstje


Die sprong inderdaad goed.
Ik vond Opium ook heel positief springen. Paard denkt zo mee met zijn amazone :j

Umeo
Berichten: 2243
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 07:56

Revali schreef:
Umeo schreef:
En hoe gaat dat dan in zijn werk want ik veronderstel dat als je toezegt voor een veiling je daar niet zomaar onderuit kan?


Ja moet eerst wat ondertekenen(ik heb nog niks getekend)
Vaak staat er in de voorwaarden wel hoeveel % je moet afdragen bij verkoop en tot wat voor bedrag je het veulen kan terugkopen zonder die percentage(soms staat dat bedrag vast. Soms kun je het afspreken)

Meeste veilingen moeten de veulens wel even 'klinisch'bekeken worden. Dat spreekt vaak wel voor zich. Maar dat zijn dus wel extra kosten.en inleggeld(tussen de 500e en 700e gemiddeld)


Wat is zo het gemiddelde bedrag waarbij je het veulen kan terug kopen zonder een % te moeten betalen?

Marijkeeee
Berichten: 6297
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:23

Boehoe niet drachtig -O- enorm balen! begrijp er niets van alles zag er top uit... we gaan nog 1 ronde proberen. Ook de 3 jarige gaan we nog 1 ronde proberen. Hoop echt zo dat het dan met beide lukt! maaruh leuk hoor wij gaan weer een keer fokken na 3 jaar en dan dit _-:(

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:56

Umeo bij ons was dat 5500, maar inschrijfkosten ben je dan wel kwijt.

Balen Marijke, hopelijk is het de volgende ronde raak!

Revali

Berichten: 1202
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:04

Marijkeeee schreef:
Boehoe niet drachtig -O- enorm balen! begrijp er niets van alles zag er top uit... we gaan nog 1 ronde proberen. Ook de 3 jarige gaan we nog 1 ronde proberen. Hoop echt zo dat het dan met beide lukt! maaruh leuk hoor wij gaan weer een keer fokken na 3 jaar en dan dit _-:(


Ah nee wat kl*te!! Hopen dat het nu wel pakt.. Wij moeten morgen... 4e keer geinsemineerd -O- als ze niet drachtig is probeer ik nog 1x en als ze wel drachtig is dan gaat ze het land in en dan check ik voor 1 oktober wel(anders wordt het me te laat)

Umeo: weet het niet precies. Maar de veiling die hier vd week was... Was 7000

gomir

Berichten: 25542
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:10

Vervelend Marijke...
Hopelijk volgende keer raak!

Gaaf eilander!

Verschilt heel erg per veiling umeo, dus altijd belangrijk om goed te kijken

lexa

Berichten: 744
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:17

Revali , ga je de Ermitage scannen ?

Het is een bijzonder fok jaar voor veel fokkers.

Wij moeten er nog 3 scannen dus wij zitten nog in de race voor meer.

Revali

Berichten: 1202
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:50

Was het maar Ermitage :x het is nu Colorit

oji

Berichten: 4256
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:59

Wow wat gaaf als je fokproduct op de Hickstead Derby loopt. Ga je ook wel eens live kijken bij je fokproducten die zo in de sport lopen Revali? Die MyLord is ook echt prachtig! Glimt als een spiegel :~

Die 2 hengstveulens samen zijn ook geweldig Dwynne. Wat een rijkdom!

Hier gaat het allemaal nog niet zoals het zou moeten helaas. Voor de inseminatie zag het er allemaal keurig uit, mooie hengstige baarmoeder en een rijp ei. De scan de dag na de inseminatie was drama. Hele baarmoeder vol met pus. Merrie nog 3 dagen achter elkaar gespoeld en oxytocine gekregen. Daarna was de baarmoeder dicht maar bij de laatste spoeling kwam er nog steeds veel viezigheid uit. Op de 17 dagen scan was het ook mis. Niet drachtig en baarmoeder vol pus. Meteen een swab genomen en weer gespoeld. Uitslag van de swab was infectie met streptococcus zooepidemicus en wordt nu gespoeld met antibiotica. Hopelijk kan vandaag nog een 3e spoeling met AB plaatsvinden en dan duimen dat de ontsteking weg is en ik nog een kans krijg dit jaar.

Ik heb wel besloten van hengst te switchen. Ik had Diarado maar gezien dat alles zo moeizaam gaat denk ik eigenlijk dat ik niet de extra factor van dat het sperma ook langer onderweg is uit Duitsland erbij wil hebben. Wil eigenlijk het liefst als de baarmoeder schoon is, insemineren met zo vers mogelijk sperma, desnoods zelf ophalen. Ik denk nu aan Donthargos. Fokkers hier met ervaring van zijn sperma kwaliteit?

Fokker321
Berichten: 502
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:35

Umeo schreef:
Revali schreef:
Zat even Aken te kijken. Maar ik was zeer verrast over de hengst Nadal Hero *\o/* misschien eentje voor op het lijstje


Die sprong inderdaad goed.
Ik vond Opium ook heel positief springen. Paard denkt zo mee met zijn amazone :j


Fijne hengsten beide inderdaad!

Kasanova de la Pomme laat ook mooie dingen zien vind ik!

caro29
Berichten: 8045
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:33

Ik zal net quel homme de hus springen. Ook een fijn dier

Fokker321
Berichten: 502
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:02

caro29 schreef:
Ik zal net quel homme de hus springen. Ook een fijn dier


Als sportpaard wel. Als fokhengst heb ik er m'n vraagtekens bij

lexa

Berichten: 744
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:08

Hoezo? Hij heeft toch wel wat aardig goede nakomelingen

caro29
Berichten: 8045
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:09

Ik dacht ergens dat hij pas vanaf 2019 beschikbaar is in de fokkerij. Dan zijn de eerste toch nog erg jong

Revali

Berichten: 1202
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:30

Ik vind hem nu aardig beter springen dan vorig jaar. Toen sprong die zo zonder rug en de kop erop. Ik zou hem iig niet gebruiken op mijn merries. Maar neemt niet weg dat het een goed springpaard is!

lexa

Berichten: 744
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 08:03

Even een vraagje voor de gene die bij het KWPN zitten doen jullie bij de veulens ook de gnoomwaarden laten testen?