microftalmie paarden (geboren met één klein oogje)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tatumichelle

Berichten: 1
Geregistreerd: 24-04-24

microftalmie paarden (geboren met één klein oogje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:13

Afbeelding
Vorig jaar heb ik mijn beste paard Crispa verkocht, zij was geboren met één oog. Die zomer ben ik heel toevallig tegen twee veulens aangelopen die ook geboren zijn met één oog. Toch ben ik wel erg benieuwd of toch iemand hier meer van weet. Dierenartsen blijken er toch vrij weinig nog echt over te weten. En wellicht hebben meer mensen hier een paard met microftalmie.

Dit is Tarezza Gold zij is een nakomeling van Cassini Gold x Arezzo. Crispa was een nakomeling van Cornet Obolensky x Contendro 1. Tarezza Gold staat samen met Tiara zij heeft ook microftalmie, zij is ook een nakomeling van Cornet Obolensky x Verdi.

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: microftalmie paarden (geboren met één klein oogje)

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:23

Lijkt dan wel erfelijke aandoening als ik de afstamming zie .
Maar wil ook niet te hard roepen hoor .
Zelf nog nooit meegemaakt met eigen veulens of die van het werk, waar Cornet Obelensky ook veel gebruikt werdt

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: microftalmie paarden (geboren met één klein oogje)

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:47

Dat is inderdaad erfelijk, zo‘n 20 jaar geleden zag je het vaker.
Van bepaalde hengsten gingen toen geruchten rond dat ze het vererfde, maar dat werd voornamelijk stil gehouden.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:30

de mijne had dat ook een paint/quarter merrie uit paint hengst en quarter moeder, geen bekende afstammeling, nooit stamboom voor aangevraagd gezien het oog, ik heb dna na laten kijken (mijn buurman verkocht dat soort machines aan zh en klinieken) en zat niet in het dna, was dus gewoon door invloeden van buitenaf zo gegroeid. Enige wat we konden vinden is dat de merrie tijdens de dracht varkensbrok heeft gekregen. Eigenaar merrie had zijn paarden tijdens een verhuizing tijdelijk bij iemand neergezet samen met pallets dure merrie/veulenbrokken, deze bleken sneller te verdwijnen dan dat de paarden konden eten, ze werden dus stiekem verkocht en in plaats daarvan kregen ze dus varkensbrok. Er zat een oogje in maar was meer een gekrompen aanhangsel, traanbuis werkte nog prima en oogspieren ook, wimpers reageerde ook gewoon bij aanraken.

Bekend is dat daar stofjes in zitten die bij drachtig paarden oa kunnen resulteren in verminkingen/aborteren van het veulen.

Er was op dat moment nog een merrie drachtig en dat veulen had een veels te korte darm, na enkele dagen kreeg het zware koliek en ondanks operatie in de kliniek is het overleden.

mijn merrie is hier 27 jaar mee geworden, had dus gewoon gedekt kunnen worden, ze heeft er zeer weinig last van gehad, de enige die er echt last van had was de smid, aan kant van oog beet ze hem altijd in zijn kont, was ie aan de andere kant bezig stond ze netjes stil.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: microftalmie paarden (geboren met één klein oogje)

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:21

Volgens mij kwam ik hier vorig jaar al wat over tegen op facebook, iemand die een inventarisatie deed nadat ze een veulen had gekregen hiermee. Er is een paar jaar geleden wel een onderzoek gestart, inderdaad vaker bij springpaarden https://www.horses.nl/product/de-paarde ... -digitaal/

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: microftalmie paarden (geboren met één klein oogje)

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:30

Volgens mij gaf eldorado ook nog wel eens 1 oog door. En laat die nu net als cornet dezelfde vader hebben.

Dus wellicht toch iets uit die lijn.

Aan de andere kant zijn het natuurlijk ook wel hengsten die echt mega veel gedekt hebben. Dus of het in verhouding dan ook een hoger percentage heeft is ook nog de vraag....

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: microftalmie paarden (geboren met één klein oogje)

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:58

O.a. een hengst achter Corrado I vererft oogafwijkingen. Zal later eens opzoeken welke dat precies was.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: microftalmie paarden (geboren met één klein oogje)

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:05

Ik ken iemand die een Cornet Obolensky had met maar 1 oog. Dus het lijkt wel uit die hoek te komen

mavantos

Berichten: 3594
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:44



Ik kwam pas deze video erover tegen.