De fokkerij en corona

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 21:15

Tuurlijk zijn grotere zorgen nu, maar toch zat ik hier aan te denken. We ervaren allemaal nu al veel problemen maar corona, gaat een hele lange uitwerking hebben waarvan sommige volgend jaar pas inpack gaan hebben op hun bedrijf.

Het dekseizoen is begonnen /gaat beginnen. Merries naar hengsten station, of rietjes die de hele wereld overgaan.
Tuurlijk als over een maand voorbij is lukt het allemaal nog best en heb je volgend jaar een laat veulenseizoen.
Heel eerlijk ik denk dat het allemaal langer gaat duren... En dan? Volgend jaar heel weinig tot geen veulentjes in de wei? Opfok bedrijven gaan dan een jaargang missen..
Ook hengsten houders kunnen in problemen komen denk ik want de inkomsten van de hengsten valt weg...

Zijn hier al fokkers die fokplannen gecanceld of doorgeschoven hebben?
Hengsten houders waarvan dekkingen afgemeld worden?
Mensen die geen rietjes meer kunnen krijgen uit buitenland?

En dan zullen er nog wel paar punten zijn die fokkerijen gaan tegenkomen...vul gerust aan.
Laatst bijgewerkt door Ninette op 19-03-20 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:17

Nou ik moet wel even kijken hoe het allemaal moet :(:)

Maar dan dek ik wel wat later

Anoniem

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:18

En ik moet met veulens op komst eigenlijk vooral niet ziek worden :oo

Eilinora

Berichten: 11921
Geregistreerd: 23-10-04

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:23

Ik heb een hengst gehuurd voor dit jaar, die komt lekker hier in de weide lopen met de merrie.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:32

Ik had wel plannen voor dit jaar, wilde in mei gaan insemineren, maar alleen afhankelijk van hoe het loopt, anders nog maar een jaartje extra leeg (dit jaar bewust een jaartje rust na 3 veulens). :)

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:47

Gok dat ze gewoon langskomen om te insemineren alleen afstand houden insemineren en weg wezen.

Paard brengen kan ook zonder contact.

Tenzij er regels komen zoals Frankrijk

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 21:52

Mijn merrie is pas in mei uitgerekend en verwacht dan ook nog in mei te insemineren. We zien wel eens hoe het loopt. Anders maar een jaar niet.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 22:13

Om die reden heb ik al contact opgenomen met zowel de hengstenhouder en de dierenarts. Beiden gaan gewoon door.

Het grote gevaar is natuurlijk een lockdown, want dan is inseminatie geen spoedgeval. Logisch ook.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:25

Ik zie niet waarom dit niet gewoon door gaat. Paarden raken niet besmet. De koeriersdiensten rijden gewoon. Jij aan de voorkant en de inseminator aan de achterkant is wel 1,5 meter. Dus ik zie het probleem niet.

Muronia

Berichten: 19587
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:27

Mijn fokplannen blijven ongewijzigd. Merries worden hier thuis geinsemineerd en dat kan gewoon als het goed is.

FahyaFemke

Berichten: 3555
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee, ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:30

Hengstenkeuringen gaan nu niet door, dus nieuwe hengsten kunnen niet aangeboden worden. Dat lijkt me toch ook voor de fokkerij een puntje?

Voor de huidige hengsten zal het werk vast en zeker door gaan, mits er geen strengere regels komen dan nu...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:41

en de verkoop van veulens.. Het lijkt me ook niet handig om nu mensen op je erf te krijgen om veulens te kijken.
En andersom om veulens te gaan bezichtigen.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:56

Wat dacht je van het financiële plaatje.
Ik twijfel erg om te dekken nu. Ik denk dat er veel mensen behoorlijk in inkomen terug gaan. Minder geld, betekent denk ik ook minder kopers voor een veulen.
En ik denk dat het verminderde inkomen nog een lange tijd door kan kopen voor veel mensen.

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 23:57

Nu zou nog gewoon kunnen maar met een lockdown is insiminatie geen spoed.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 00:13

Ik heb toevallig vandaag met mijn hengstenhouder gesproken en morgen komt de DA om mijn merrie te scannen. (Ben liever de lockdown nog even voor) en de hengst die ik heb gekozen bevrucht moeilijk. Al was die vorig jaar wel gelijk raak!

Cioccolato

Berichten: 6622
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 00:13

Hier zijn de plannen ook ongewijzigd.. Maar eerst hopen op een levend veulen, anders kan er helemaal niks in :+

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 00:16

Cayenne schreef:
en de verkoop van veulens.. Het lijkt me ook niet handig om nu mensen op je erf te krijgen om veulens te kijken.
En andersom om veulens te gaan bezichtigen.

Zover is het nog lang niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 00:18

pillow schreef:
Cayenne schreef:
en de verkoop van veulens.. Het lijkt me ook niet handig om nu mensen op je erf te krijgen om veulens te kijken.
En andersom om veulens te gaan bezichtigen.

Zover is het nog lang niet.


Er worden dit jaar ook veulens geboren en sommigen worden al te koop aangeboden terwijl ze bij de moeder lopen..

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 00:31

Hier gaan de fokkerij plannen nog door.
Gisteren nog contact gehad met de hengstenhouder, en sperma wordt nog gewoon verzonden.
Volgende week de dierenarts eens bellen om te scannen. Merrie toont nog geen hengstigheid.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 01:01

Hier in Frankrijk is merrie's scannen en insemineren op dit moment niet toegestaan.
Dat levert boze cliënten op en mensen die chanteren (dan ga ik naar een andere dierenarts) en helaas zijn er dierenartsen die zich niets aantrekken van de regels die nu gelden. Er zijn sancties aangekondigd voor dierenartsen die hun praktijk gewoon open houden (spoedgevallen uiteraard toegestaan)

Las iemand die zei, eigenaar aan de voorkant van het paard.
Maar dan moet je als eigenaar dus niets vastpakken, niet hoesten en de dierenarts of inseminateur moeten je op je mooie blauwe ogen geloven dat je geen klachten hebt.

Er is in sommige landen niet voor niets een lock down, inseminatie is geen spoedgeval.

De dierenarts kan ook een gezin hebben, verzorgd voor zijn cliënten spoedgevallen maar zou ook het liefste veilig thuis zitten om zijn/haar gezin te beschermen.

Iedereen gaat het merken, maar opfok en fokkers hebben nog een jaar de tijd om zich voor te bereiden.

Kabayo

Berichten: 14050
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 04:56

Ik heb al gedekt en al mijn diepvries rietjes liggen klaar bij de kliniek. Hier geen stress dus

Lynn_Nikita

Berichten: 25489
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 07:52

Alles gaat gewoon door. Alleen sperma uit Frankrijk was niet mogelijk hoorde ik.

Ik hoop dat dat zo blijft en er niet nog meer dijbeen sluiten. Voor de hondenvoer moet ik soms de grens over. Staan nu zelfs al 8 merries daar

JoSav

Berichten: 4691
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:33

Meer dan afwachten kunnen we denk ik ook niet doen.
Wij wilden verzendsperma uit Zwitserland. Dat hele feest gaat niet door. Bezichtigen van andere hengsten kan voorlopig ook niet en verzenden van ander sperma uit het buitenland ook niet. En voor natuurlijk dekken moet je ook op visite... We zien wel of van uitstel afstel komt...

Oehlala
Berichten: 4313
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:31

Hier ook even afwachten, het land waar ik normaal heen ga, mogen we niet meer in voor de fokkerij geloof ik, want dat is geen spoed. Daarnaast is het niet duidelijk hoe het allemaal financieel gaat lopen, en dan zijn veulens fokken niet de eerste prioriteit, daarnaast kan ik nu de hengsten niet fysiek zien en alleen van online foto's en video's ben ik geen fan. Zie ze graag in het echt. Dus ga mee met hierboven, we zien wel of van uitstel afstel komt.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:33

Hier gaan we gewoon door met de plannen. We gebruiken een hengst die in België staat maar vooralsnog krijgen we gewoon sperma verzonden wanneer we willen.