De fokkerij en corona

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nessie

Berichten: 8601
Geregistreerd: 29-03-05

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:05

Hier gaat het zoals het er nu naar uit ziet verschoven worden naar volgend jaar, mede door de corona. Ik wilde verschillende hengstenshows bekijken om een definitieve keuze te kunnen maken, maar voorlopig gaat dat hem niet worden.

Maris_

Berichten: 1460
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 16:29

Ik wacht het af. Bij de fjorden wordt er alleen natuurlijk gedekt of evt verse inseminatie bij de hengstenhouder Dus dat maakt het lastiger. Hoop voor alsnog niet op een complete lockdown maar ben er bang voor.

Normaal ging ik ook Wel naar België voor een hengst maar dat zit er denk ik sowieso niet in (of (te) laat in het seizoen). Er staan ook wat op mn lijstje van Nederlandse hengsten de hengstenkeuring wou ik graag kijken wat het dit jaar zou worden maar dat zit er niet meer in.

Nja mijn merries moeten eerst maar hopelijk bevallen van een gezond veulen en dan zien we wel hoe de maatregelen zijn op dat moment.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78598
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:04

Ik had de hengst wel zo half om half al gekozen, maar ik durf het gewoon niet aan. De onzekerheid of je wel het dekseizoen helemaal kunt gebruiken, het kost allemaal genoeg, en als je dan je geld kwijt bent en niets hebt, daar zit ik ook niet op te wachten. Onze DA-praktijk is nog wel gewoon open, hoewel ze wel een tandje terug genomen hebben. Denk niet dat ze er op zitten te wachten om tig keer langs de merries te gaan. Via een hengstenstation is me tot op heden nog niet gelukt, die zitten niet te wachten op pony merries. -O-

Lynn_Nikita

Berichten: 25548
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 17:48

Neonlight schreef:
Ik had de hengst wel zo half om half al gekozen, maar ik durf het gewoon niet aan. De onzekerheid of je wel het dekseizoen helemaal kunt gebruiken, het kost allemaal genoeg, en als je dan je geld kwijt bent en niets hebt, daar zit ik ook niet op te wachten. Onze DA-praktijk is nog wel gewoon open, hoewel ze wel een tandje terug genomen hebben. Denk niet dat ze er op zitten te wachten om tig keer langs de merries te gaan. Via een hengstenstation is me tot op heden nog niet gelukt, die zitten niet te wachten op pony merries. -O-


Weert of Maaseik te doen voor je?

ual_95

Berichten: 655
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:25

Nessie schreef:
Hier gaat het zoals het er nu naar uit ziet verschoven worden naar volgend jaar, mede door de corona. Ik wilde verschillende hengstenshows bekijken om een definitieve keuze te kunnen maken, maar voorlopig gaat dat hem niet worden.


Heel veel hengstenshows worden wel nog live uitgezonden! Misschien dat je daar nog wat van mee kunt pakken.

Wat ik me wel afvraag is hoe het zit met scannen. Stel dat mijn merrie een dezer weken hengstig toont en ik haar laat dekken, maar kort daarna volgt een lockdown. Kan ik haar dan wel nog laten scannen na twee weken? Dat soort onzekerheden zitten mij nu dwars.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78598
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:49

Ze moeten aan huis komen, merrie is moeilijk te vervoeren en een stress kip. Weert is daarvoor vrees ik te ver.

goldenarrow

Berichten: 8663
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:57

Wij hebben 2 dekkingen uit Italië voor komend jaar, dat zal wel lastig gaan worden. 1 merrie dekken we met onze eigen hengst, dus dat is niet zo'n probleem, dat kan evt ook natuurlijk. En 2 andere merries zijn al gedekt.

Hoop vooral dat het sperma uit Italië toch nog verzonden kan worden dit seizoen. 1 van de twee hebben we vorig jaar al expres leeg gelaten, dus zou dat liever niet nog een jaar doen. De andere merrie is een maiden, zou balen zijn als we haar niet kunnen dekken, maar dan rij ik haar wel in ofzo.

Vooralsnog is het voor 3 van de 5 geen probleem.

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:02

beste bokkers

Vorige week was mijn merrie goed hengstig [ingevoeld door de buitendienst van veeartennijschool] ik de hengsten houder gebeld om alles te regelen
Utrecht gebeld en kreeg te horen we zijn op slot alleen spoedgevallen gaan we naar toe en er mag niks aangeleverd worden op de kliniek dus nog even wachten tot dat het weer mogelijk is
Dat zal naar 6 april worden of nog veel later
Ik moet wel vermelden dat dit diepvries sperma was en dat moet op een kliniek gebeuren |(

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:05

Dan zou ik bij de volgende hengstigheid een andere kliniek bellen (ik ben sowieso geen fan van Utrecht). De Graafschap neemt nog wel merries aan en zij hebben een heel hoog slagingspercentage.

goldenarrow

Berichten: 8663
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:20

Ik zou ook een andere kliniek zoeken. Nu scheelt het in ieder geval dat je diepvries hebt, zou nog extra zuur zijn als je net vers had besteld en ze deden het ineens niet meer.

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 13:30


Lukasje
Berichten: 11354
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 13:44

Neonlight schreef:
Ze moeten aan huis komen, merrie is moeilijk te vervoeren en een stress kip. Weert is daarvoor vrees ik te ver.


En om met je merrie naar Maaseik te gaan moet je helemaal niet aan denken, daar geraak je niet.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:03

Kabayo schreef:
Ik heb al gedekt en al mijn diepvries rietjes liggen klaar bij de kliniek. Hier geen stress dus

Nu al ? In feb al een veulen !
Brrrr ,no thanks !
Geen gras in de wei en dat duurt ook nog minimaal 4- 8 weken,bovendien voor de ontwikkeling van het veulen is van de geboorte, zoveel mogelijk beweging belangrijk.

Hier zowiezo geen stress, mijn hengstenkeuze is gemaakt(For Ferrero),en ik ga zeker niet eerder dan mei beginnen met dekken.
De tijd zal het leren wat er al dan niet mogelijk is.

F_Orumster

Berichten: 15341
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:46

Volgens mij bedoelt Kabayo dat haar hengst al de bok gedekt heeft en de rietjes klaar liggen. Zo las ik het althans

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:58

Anoeska27 schreef:
Dan zou ik bij de volgende hengstigheid een andere kliniek bellen (ik ben sowieso geen fan van Utrecht). De Graafschap neemt nog wel merries aan en zij hebben een heel hoog slagingspercentage.

Helaas, vanaf vandaag is de Graafschap alleen nog open voor spoedeisende zaken lees ik net.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 18:43

Ik heb besloten het niet te doen.
A mischien door een lockdown paard een hele poos kwijt(fjord,natuurlijke dekking bij hengst op station)

B wat gaat de financiële steun van de overheid voor de zzp'er betekenen voor de gewone burger? Geld moet ergens weer vandaan komen lijkt me

C partner heeft geen vaste aanstelling en normaliter was dat geen probleem geweest maar nu weten we niet hoe het gaat met zijn werk.

Dus gekozen om het geld op de bank te houden en helaas geen veulen te fokken. Was ook gelijk de laatste kans, merrie is Maiden en al 16.

ual_95

Berichten: 655
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:56

Martje80 schreef:
Ik heb besloten het niet te doen.
A mischien door een lockdown paard een hele poos kwijt(fjord,natuurlijke dekking bij hengst op station)

B wat gaat de financiële steun van de overheid voor de zzp'er betekenen voor de gewone burger? Geld moet ergens weer vandaan komen lijkt me

C partner heeft geen vaste aanstelling en normaliter was dat geen probleem geweest maar nu weten we niet hoe het gaat met zijn werk.

Dus gekozen om het geld op de bank te houden en helaas geen veulen te fokken. Was ook gelijk de laatste kans, merrie is Maiden en al 16.


Verstandige keuze denk ik. Maar waarom moet je die keuze nu direct maken? Misschien is de situatie over een maand (of twee) heel anders en krijg je nog een kans. Dan heb je een april/mei veulen.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:11

In België niks meer. Wij mogen onze merries niet meer naar het dekstation brengen. Mijn hengst staat er nu om een merrie van een klant te insemineren, maar omdat hij er al van voor de lockdown staat mag hij blijven tot ze af is. Daarna moet hij jaar huis en gedaan.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:15

ual_95 schreef:
Martje80 schreef:
Ik heb besloten het niet te doen.
A mischien door een lockdown paard een hele poos kwijt(fjord,natuurlijke dekking bij hengst op station)

B wat gaat de financiële steun van de overheid voor de zzp'er betekenen voor de gewone burger? Geld moet ergens weer vandaan komen lijkt me

C partner heeft geen vaste aanstelling en normaliter was dat geen probleem geweest maar nu weten we niet hoe het gaat met zijn werk.

Dus gekozen om het geld op de bank te houden en helaas geen veulen te fokken. Was ook gelijk de laatste kans, merrie is Maiden en al 16.


Verstandige keuze denk ik. Maar waarom moet je die keuze nu direct maken? Misschien is de situatie over een maand (of twee) heel anders en krijg je nog een kans. Dan heb je een april/mei veulen.


Dan blijven punt b en c nog steeds van kracht. Dit is iets wat niet binnen 2 maanden is opgelost en nog wel even door gaat werken.

Lynn_Nikita

Berichten: 25548
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 07:28

Lukasje schreef:
Neonlight schreef:
Ze moeten aan huis komen, merrie is moeilijk te vervoeren en een stress kip. Weert is daarvoor vrees ik te ver.


En om met je merrie naar Maaseik te gaan moet je helemaal niet aan denken, daar geraak je niet.



Echt wel. Gisteren nog zowel Maaseik als kinrooi de grens overgegaan met en zonder paard. Met Nl kenteken en trailer en pick up vanwetk dus Belgisch kenteken. Wel controle maar werkverklaring laten zien en ik mocht doorrijden

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:58

Net nog met het dekstation gebeld en hier in België gaat alles nog.. vanuit het Voedselagentschap zou er een uitzondering voor de fokkerij zijn ivm met transport van paarden.

Dus dekken, insemineren en transport van zaad gaan nog gewoon voorlopig, enkel naar Frankrijk kan niet.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:25

Heb naar Merelbeke gebeld, en daar stopt het. Geen zaadafnames of inseminaties meer. Enkel nog dringende hulp. Wij werken altijd met Merelbeke. Onze hengst staat er nu om af te nemen. (nog van voor de corona). Omdat dit Ugent is, veronderstel ik wel dat ze de officiele richtlijnen volgen???

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:53

Ja daar zullen ze zich vooral met de noodgevallen in de kliniek willen bezighouden hè?
Ons dekstation is enkel dekstation, ze hadden gisteren de laatste nieuwe richtlijnen binnengekregen.

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:02


Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: De fokkerij en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:15

Mijn jonge merrie had in in februari naar training stal gebracht voor de keuring.. nou verwacht dat ze voor Jan met de korte achternaam er staat en straks geen keuring door zal gaan.. maar op die stal hebben ze 4 hele mooie hengsten waarvan ik mijn merrie nu drachtig van heb dus even afwachten hoe dat veulen word en anders laat ik haar daar mee insemineren