Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nakomelingen gezocht van.. Zangersheide

 
Profiel   

Ik zou met de tijd graag een keer een veulen willen fokken met mijn merrie Dalencia (Lord Leatherdale x Krack C). Nu is mijn oog gevallen op enkele Zangersheide hengsten welke aan mijn 'standaard eisen' voldoen. Hierbij denkend aan stokmaat, exterieur en beweging, eventuele prestaties. Nou vind ik het karakter ook een erg belangrijk dingetje, hierom ben ik dus ook opzoek naar mensen met nakomelingen van de volgende Zangersheide hengsten:

CABRIO Z
COLORIT Z
AIR JORDAN ALPHA Z


Na vele hengsten bekeken te hebben valt, gebaseerd op mijn 'standaard eisen', mijn oog op deze 3 hengsten. Nou ben ik dus erg benieuwd hoe hun nakomelingen zijn qua karakter en preststies.

Ik heb mijn merrie nu ongeveer sinds 1 maand.
Qua karakter leer ik haar steeds beter kennen maar nog niet goed genoeg om enkele 'verbeteringspunten' te benoemen. Mijn zoekrichting is een paard wat qua karakter niet te rill/sensibel is, vriendelijk karakter, meedenkend en werkwillig is.

Spoiler:
Dalencia is momenteel nog erg mager. Ze is flink afgevallen door een wormeninfectie waar ze nu geheel vrij van is. Ze is hierdoor zowel in gewicht als bespiering flink afgevallen. Dit gaan wij uiteraard eerst de tijd geven voordat wij een veulen met haar gaan fokken.
Over 1,5 tot 2 jaar zien we wel verder.


Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 20-03-20 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-20 22:19 



 
Profiel   

Is er een specifieke reden dat je met een springhengst wil fokken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-20 22:21 



 
Profiel   

De reden dat ik springericht aan het zoeken ben is omdat ik van plan ben het veulen zelf te houden, op te leiden en eventueel uit te brengen in de (spring)sport. Los van dat rijd ik zelf erg gevarieerd maar voornamelijk spring/cross gericht, dit is toch waar uiteindelijk mijn ambitie in ligt. Vandaar mijn keuze :).

_San87_ schreef
Is er een specifieke reden dat je met een springhengst wil fokken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-20 22:25 



 
Profiel   

Waarom heb je dan een dressuurpaard gekocht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-20 22:30 



 
Profiel   

Begrijpelijke vraag! De keuze om een dressuurpaard te kopen is omdat ik dressuurmatig erg veel van haar kan leren, iets wat ik in het algemeen best belangrijk vind. Los van dat is ze niet aangekocht met visie op dressuur/spring gefokt. Ze is aangekocht met het doel om haar een fijn thuis te bieden, haar weer op te knappen, rustig aan onder het zadel alles weer op te pakken, een mooie tijd beleven samen, mijn eigen vertrouwen weer terug te krijgen en op den duur dus eventueel een veulentje te fokken. Ze heeft een erg vriendelijk en rustig karakter en dat is grotendeels hetgene waar ik voor gevallen ben. Ondanks mijn keuze voor een dressuurpaard lijkt het mij dus leuk hier uiteindelijk een "allround" veulen uit te fokken.

_San87_ schreef
Waarom heb je dan een dressuurpaard gekocht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-20 22:38 



 
Profiel   

en vriendin van mij heeft een paard van zangersheide
ibiat rabiat z
verdere namen en dingen weet ik niet van het paard
deze is wel springgefokt
en bruin achtig :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-20 00:15 



 
Profiel   

Als je eerst foto plaatst van je merrie plus afstamming..

En als merrie op kracht is, zou ik haar eens laten vrij springen.dan kan je zien wat haar aanleg is.

Fok iig met aan allround hrngst die zowel springkwaliteit als beweging fokt.

Mocht je veulen fokken wat nirt kan springen kan t iig nog bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-20 19:26 



 
Profiel   

Mijn Westpoint merrie is drachtig van Dourkhan Hero Z.
Spoiler:
[ img ]
.

Ik zou als ik jou was wel voor een jonge hengst gaan, puur omdat deze goedkoper zijn. Je hebt namelijk geen idee hoe jouw merrie fokt in combinatie met een springhengst. Zou toch zonde zijn als je een klap dekgeld hebt uitgegeven en uiteindelijk het toch tegen valt. :Y) Maar dat is meer een persoonlijke mening!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-20 19:31 



 
Profiel   

Kristy1998x schreef
Begrijpelijke vraag! De keuze om een dressuurpaard te kopen is omdat ik dressuurmatig erg veel van haar kan leren, iets wat ik in het algemeen best belangrijk vind. Los van dat is ze niet aangekocht met visie op dressuur/spring gefokt. Ze is aangekocht met het doel om haar een fijn thuis te bieden, haar weer op te knappen, rustig aan onder het zadel alles weer op te pakken, een mooie tijd beleven samen, mijn eigen vertrouwen weer terug te krijgen en op den duur dus eventueel een veulentje te fokken. Ze heeft een erg vriendelijk en rustig karakter en dat is grotendeels hetgene waar ik voor gevallen ben. Ondanks mijn keuze voor een dressuurpaard lijkt het mij dus leuk hier uiteindelijk een "allround" veulen uit te fokken.

_San87_ schreef
Waarom heb je dan een dressuurpaard gekocht?

Ah, okay. Heb je een foto van je merrie? Kan ze zelf een beetje springen?

Ik heb een nakomeling van Quasimodo Z gereden, dat was een ontzettend lieve, zekere en dappere merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-20 19:39 



 
Profiel   

de 3 hengsten die je noemt, kunnen exterieur, karakter en bewegingsmatig niet veel verder uit elkaar liggen dan ze doen.

Heb je de hengsten in het echt gezien, waarom kies je voor deze 3 hengsten? Je schrijft karakter is belangrijk, wat spreekt je aan in het karakter van deze hengsten?

niet ril/ sensitief, dan kun je Cabrio van je lijstje schrappen. Zijn stuk voor stuk gevoelige dieren met een heel eigen karakter, niet altijd even goed rijdbaar en exterieurmatig ook nahja.

Waarom ga je niet bij de dressuurhengsten kijken hoe of wat. Er zijn Ferro´s die springen, net als Jazz´en, Negro´s. Spielberg geeft allrounders, VanGogh geeft allrounders, ik zou het eerder in die hoek zoeken.

Heb je een foto van je merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-20 19:47 



 
Profiel   

Change3x schreef
Mijn Westpoint merrie is drachtig van Dourkhan Hero Z.
Spoiler:
[ [url=m/tdaXtQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
.

Ik zou als ik jou was wel voor een jonge hengst gaan, puur omdat deze goedkoper zijn. Je hebt namelijk geen idee hoe jouw merrie fokt in combinatie met een springhengst. Zou toch zonde zijn als je een klap dekgeld hebt uitgegeven en uiteindelijk het toch tegen valt. :Y) Maar dat is meer een persoonlijke mening!


Grappig, ik zou juist persoonlijk meer naar een bewezen hengst kijken. Oké, dekgeld is duurder. Maar je weet dan in ieder geval wat papa vererft. Dan is het al een minder grote gok dan wanneer je van zowel merrie als hengst niks weet :Y)

Verder ben ik totaal niet thuis in Zangersheide hengsten... dus wat dat betreft kan ik TS niet verder helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-20 19:49 



 
Profiel   

rozebadeend schreef
Change3x schreef
Mijn Westpoint merrie is drachtig van Dourkhan Hero Z.
Spoiler:
[ [url=m/tdaXtQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
.

Ik zou als ik jou was wel voor een jonge hengst gaan, puur omdat deze goedkoper zijn. Je hebt namelijk geen idee hoe jouw merrie fokt in combinatie met een springhengst. Zou toch zonde zijn als je een klap dekgeld hebt uitgegeven en uiteindelijk het toch tegen valt. :Y) Maar dat is meer een persoonlijke mening!


Grappig, ik zou juist persoonlijk meer naar een bewezen hengst kijken. Oké, dekgeld is duurder. Maar je weet dan in ieder geval wat papa vererft. Dan is het al een minder grote gok dan wanneer je van zowel merrie als hengst niks weet :Y)

Verder ben ik totaal niet thuis in Zangersheide hengsten... dus wat dat betreft kan ik TS niet verder helpen.


Ik kijk er dan zo naar: een jonge hengst uit een interessante, bewezen moederlijn en uiteraard een goede vaderlijn zal zijn werk vast wel goed doen. :Y)

Er zit nogal een verschil tussen €700/800 of €1500/2000 namelijk.

Dus ik ben daar persoonlijk niet zo bang voor. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-20 19:55 



 
Profiel   

dourkhan hero is zelf ook een super dier om te zien en goed springen, dus ja dan durf ik de gok ook te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-20 20:21 



 
Profiel   

Haar afstamming staat vermeld in het topic :). Als ze op kracht is ga ik dit zeker met haar doen. Beweging is voor mij ook een belangrijk punt inderdaad. Hierin spreekt Air Jordan Alpha Z mij het meeste aan.

amen schreef
Als je eerst foto plaatst van je merrie plus afstamming..

En als merrie op kracht is, zou ik haar eens laten vrij springen.dan kan je zien wat haar aanleg is.

Fok iig met aan allround hrngst die zowel springkwaliteit als beweging fokt.

Mocht je veulen fokken wat nirt kan springen kan t iig nog bewegen.


Ik heb deze hengsten niet in het echt gezien, enkel video's en via mijn zoektocht op de Zangersheide website. Ik kies voor deze 3 hengsten omdat hun grootte mooi aansluit bij mijn merrie. Dit wil ik graag behouden. Tevens laten ze mooie bewegingen en een mooie techniek zien. Ik ben niet bekend met het karakter van deze hengsten of nakomelingen ervan. Vandaar dat ik dit topic heb geopend om hierin meer informatie te verkrijgen.

Cabrio bezit inderdaad over een flinke go, iets wat ik in het algemeen positief vind. Paard met een goede go is niets mis mee. Ook is een sensibel paard geen probleem, maar liefst niet te extreem. Hierin speelt een goede opleiding van het gefokte veulen en de huisvesting/rantsoen uiteindelijk ook wel een grote rol.

Ik heb meerdere redenen waardoor mijn keuze springericht is gevallen en specefiek op een van deze 3 hengsten. Vandaar mijn zoektocht naar ervaringen met een van hun nakomelingen. Hoe zijn deze paarden, wat is hun karakter en hoe presteren ze. Mocht het karakter mij niet aanspreken zoek ik ook verder naar een hengst welke karaktergericht meer aansluit.

Zal morgen een foto van mijn merrie toevoegen.


Oehlala schreef
de 3 hengsten die je noemt, kunnen exterieur, karakter en bewegingsmatig niet veel verder uit elkaar liggen dan ze doen.

Heb je de hengsten in het echt gezien, waarom kies je voor deze 3 hengsten? Je schrijft karakter is belangrijk, wat spreekt je aan in het karakter van deze hengsten?

niet ril/ sensitief, dan kun je Cabrio van je lijstje schrappen. Zijn stuk voor stuk gevoelige dieren met een heel eigen karakter, niet altijd even goed rijdbaar en exterieurmatig ook nahja.

Waarom ga je niet bij de dressuurhengsten kijken hoe of wat. Er zijn Ferro´s die springen, net als Jazz´en, Negro´s. Spielberg geeft allrounders, VanGogh geeft allrounders, ik zou het eerder in die hoek zoeken.

Heb je een foto van je merrie?


Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 21-03-20 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-20 22:50 



 
Profiel   

Ik ga hierin toch liever voor een hengst welke al wat 'bekender' is en al enkele nakomelingen heeft lopen waarvan het e.a, waaronder karakter, van bekend is. Dan maar iets meer kosten maar weet ik wel zeker wat ik uiteindelijk in de hand en onder het zadel heb. Al snap ik jou standpunt ook wel. Overigens valt het dekgeld van deze 3 hengsten in mijn ogen relatief mee :).

Gefeliciteerd met de dracht!
Wanneer verwacht je het veulentje?

Change3x schreef
Mijn Westpoint merrie is drachtig van Dourkhan Hero Z.
Spoiler:
[ [url=m/tdaXtQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
.

Ik zou als ik jou was wel voor een jonge hengst gaan, puur omdat deze goedkoper zijn. Je hebt namelijk geen idee hoe jouw merrie fokt in combinatie met een springhengst. Zou toch zonde zijn als je een klap dekgeld hebt uitgegeven en uiteindelijk het toch tegen valt. :Y) Maar dat is meer een persoonlijke mening!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-20 22:55 



 
Profiel   

Quasimodo Z klinkt qua karakter wel naar hetgene waar ik naar opzoek ben. Hoe was deze merrie qua beweging?

Citaat
Ik heb een nakomeling van Quasimodo Z gereden, dat was een ontzettend lieve, zekere en dappere merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-20 22:58 



 
Profiel   

Kristy1998x schreef
Quasimodo Z klinkt qua karakter wel naar hetgene waar ik naar opzoek ben. Hoe was deze merrie qua beweging?

Citaat
Ik heb een nakomeling van Quasimodo Z gereden, dat was een ontzettend lieve, zekere en dappere merrie.

Goede stap, gemiddelde draf, hele goede galop, fijn op de sprong en beeldschoon om te zien. Sowieso is het een springgefokte merrie, aan moederszijde zit Turbo van t Gestelhof.

Qua karakter is ze wel precies wat je zou zoeken in een speing/eventingpaard, meedenken, voorzichtig, maar toch dapper :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-20 23:05 



 
Profiel   

Hengsten die groot zijn hoeven niet perse de stokmaat te behouden of te vergroten enz. Bij bijvoorbeeld het KWPN kun je in de database kijken naar de waarden van o.a. dat. Ik weet eigenlijk niet of Zangersheide ook zoiets heeft.

Kijk ook naar de nakomelingen van de hengsten als je voor een hengst kiest die al veel gefokt heeft. Hoe doen zij het in de sport? Hoe zijn de karakters gemiddeld: zijn ze bewerkbaar genoeg? Fokt de hengst constant en uniform of juist heel wisselend?

Daarnaast speelt de moederlijn ook een rol in het vererven van karakter.

Heb je een horsetelex linkje van jouw merrie?

Als je de bewegingen perse wil behouden of verbeteren kun je er misschien een dressuurhengst op zetten die ook nog leuke allrounders kan geven. Er zijn uiteraard springhengsten die goed kunnen bewegen, maar ze worden niet goedgekeurd omdat ze zo geweldig kunnen draven. Het enige wat belangrijk is, is de galop. (Bij het KWPN staan wel waarden over het vererven van vrij bewegen)

En zekerheid heb je met fokken natuurlijk nooit 100%. Al helemaal niet als je een dressuurpaard met een springpaard gaat kruisen.

Ik zie trouwens dat je in hetzelfde dorp woont. Toevallig!

En mijn merrie is vanaf eind juni veilig. :j Dus ze moet nog even!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-20 23:07 



 
Profiel   

Mijn merrie laat los erg fijne en vloeiende bewegingen zien. Dit wil ik dus ook graag behouden en in het veulen terug zien. Klopt! Qua karakter klinkt het echt precies wat ik zoek. Vooral de vriendelijkheid en het meedenkend zijn.


Citaat
Goede stap, gemiddelde draf, hele goede galop, fijn op de sprong en beeldschoon om te zien. Sowieso is het een springgefokte merrie, aan moederszijde zit Turbo van t Gestelhof.

Qua karakter is ze wel precies wat je zou zoeken in een speing/eventingpaard, meedenken, voorzichtig, maar toch dapper :).


Toevallig zeg! Heerlijk wonen hier *\o/* .
Je merrie mag nog wel eventjes inderdaad. Waar heb jij specefiek op gefokt en ben je van plan het veulen te houden of?

Dankje voor je duidelijke punten waar je naar moet kijken bij het kiezen van een hengst. Wil deze punten ook zeker aanhouden en niet 'zomaar' wat fokken. Vooral behoud van beweging is voor mij erg belangrijk, en dus ook een goed karakter.


Change3x schreef
Hengsten die groot zijn hoeven niet perse de stokmaat te behouden of te vergroten enz. Bij bijvoorbeeld het KWPN kun je in de database kijken naar de waarden van o.a. dat. Ik weet eigenlijk niet of Zangersheide ook zoiets heeft.

Kijk ook naar de nakomelingen van de hengsten als je voor een hengst kiest die al veel gefokt heeft. Hoe doen zij het in de sport? Hoe zijn de karakters gemiddeld: zijn ze bewerkbaar genoeg? Fokt de hengst constant en uniform of juist heel wisselend?

Daarnaast speelt de moederlijn ook een rol in het vererven van karakter.

Heb je een horsetelex linkje van jouw merrie?

Als je de bewegingen perse wil behouden of verbeteren kun je er misschien een dressuurhengst op zetten die ook nog leuke allrounders kan geven. Er zijn uiteraard springhengsten die goed kunnen bewegen, maar ze worden niet goedgekeurd omdat ze zo geweldig kunnen draven. Het enige wat belangrijk is, is de galop. (Bij het KWPN staan wel waarden over het vererven van vrij bewegen)

En zekerheid heb je met fokken natuurlijk nooit 100%. Al helemaal niet als je een dressuurpaard met een springpaard gaat kruisen.

Ik zie trouwens dat je in hetzelfde dorp woont. Toevallig!

En mijn merrie is vanaf eind juni veilig. :j Dus ze moet nog even!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-20 23:23 



 
Profiel   

Hier een ruin van Quasimodo Z gereden. Erg fijn en braaf, maar kon zich wel reuze sterk maken. Erg fijn en werkwillend karakter ook.

Helaas ingeslapen wegens een peesblessure die niet kon herstellen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-20 23:31 



 
Profiel   

Ik heb gekozen voor een hengst die vermogen kan toevoegen. Ik hoop ermee een fijn sportpaard mee te fokken die leuk B/L/M kan springen.

Dit veulen blijft voor mezelf, als ik zou willen verkopen dan had ik er een commerciële dressuurhengst op gezet. :j

Wil je alleen een Zangersheide hengst of sta je ook open voor andere stamboeken?

Duitse dressuurhengsten moeten bijvoorbeeld tijdens hun verrichting ook het springen laten zien. Misschien is dat wat voor jou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-20 23:34 



 
Profiel   

@kristy1998


Ja vader x vader vd moeder staat er...


Maar ik zou als ik wil fomken veel meer willen weten..

Dus complete moederlijn..

Want krack c... waardeloze hengst kwa type en beweging beweging, met flemmingh er ook bij. Ocd vererver en hellend kruis slevhte bespiering.


Maar blijkbaar heeft dat niet jou interesse..

Als je fokt met een tophengst, gekruist met een ezel. Krijg je altijd halve ezel...


Dus 70% van de kwaliteit van het veulen. komt uit de moederlijn. Daarom t belangrijkste om te weten wat dat is....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-20 23:48 



 
Profiel   

Sta zeker ook open voor andere stamboeken.
Ben hierin nog erg zoekende :)

Change3x schreef
Ik heb gekozen voor een hengst die vermogen kan toevoegen. Ik hoop ermee een fijn sportpaard mee te fokken die leuk B/L/M kan springen.

Dit veulen blijft voor mezelf, als ik zou willen verkopen dan had ik er een commerciële dressuurhengst op gezet. :j

Wil je alleen een Zangersheide hengst of sta je ook open voor andere stamboeken?

Duitse dressuurhengsten moeten bijvoorbeeld tijdens hun verrichting ook het springen laten zien. Misschien is dat wat voor jou.



Vanwaar de aanname dat ik hierin geen intresse heb? Vanwaar vind je Krack C een waardeloze hengst, wat zijn je ervaringen met nakomelingen van deze hengst waardoor je hier zo over denkt? Heb dan liever een halve ezel welke mij kan bieden wat ik zoek zowel beweging als karakter gericht, dan een heel paard ;)

Zal de moederlijn zo even voor je opzoeken.

amen schreef
@kristy1998


Ja vader x vader vd moeder staat er...


Maar ik zou als ik wil fomken veel meer willen weten..

Dus complete moederlijn..

Want krack c... waardeloze hengst kwa type en beweging beweging, met flemmingh er ook bij. Ocd vererver en hellend kruis slevhte bespiering.


Maar blijkbaar heeft dat niet jou interesse..

Als je fokt met een tophengst, gekruist met een ezel. Krijg je altijd halve ezel...


Dus 70% van de kwaliteit van het veulen. komt uit de moederlijn. Daarom t belangrijkste om te weten wat dat is....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-20 23:58 



 
Profiel   

Kon geen referentie vinden in horsetelex. Enkel enige informatie in het paspoort betreft moeder. Dalencis staat geregistreerd bij het KWPN, misschien dat ik hier wat informatie over haar moeder kan vinden.


Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-20 00:05 



 
Profiel   

Kleine zoektocht in de KWPN database heeft me iniedergeval opgeleverd dat de moeder van Dalencia dus een nakomeling is van Krack C x Pion. Tevens is moeder overleden. Kan zelf geen resultaten opvragen omdat ik (nog ;)) geen lid ben van het KWPN.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-20 00:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen