Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Nakomelingen gezocht van.. Zangersheide

 
Profiel   

Krack C is echt een stempelhengst die de fokkerij heel veel goeds heeft gebracht. Niks mis mee om die in je moederlijn te hebben zitten dus bijzondere reactie.

Wat zijn jouw standaard eisen TS, of heb ik daar overheen gelezen? Je hebt het over stokmaat, beweging en exterieur maar wat wil je precies hebben voor je merrie. Vergrotend/verkleinend, vorm hoeven, langgelijnd, verloop rug/lendenen, etc.

Zangersheide heeft fijne springpaarden, net als het KWPN (of andere stamboeken). Wil je per se Zangersheide?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-20 02:32 



 
Profiel   

Klopt, heb zelf nog geen negativiteit gehoord over Krack C. Vandaar dat ik ook benieuwd ben wat haar ervaringen zijn met deze hengst en de nakomelingen er van.

Mijn merrie is erg soepel gebouwd, mooi aan de maat, heeft mooie flakke gangen en laat in vrijheid mooie beweging zien., ze staat goed op haar benen en vind haar lichamelijk qua verhouding precies wat ik in het veulen terug zou willen zien. Niet de lomp, fijn gebouwd, niet te lang en niet te kort, eigenlijk precies daartussenin. Stokmaat zal ik ook erg graag willen behouden en natuurlijk zijn goed gevormde hoeven ook niet geheel onbelangrijk. In het kort dus gezegd een paard wat lichamelijk in balans is, en als er dan ook nog een top karakter bij zit dan ben ik al blij.

Ik sta ook open voor andere stamboeken :)


VValar schreef
Krack C is echt een stempelhengst die de fokkerij heel veel goeds heeft gebracht. Niks mis mee om die in je moederlijn te hebben zitten dus bijzondere reactie.

Wat zijn jouw standaard eisen TS, of heb ik daar overheen gelezen? Je hebt het over stokmaat, beweging en exterieur maar wat wil je precies hebben voor je merrie. Vergrotend/verkleinend, vorm hoeven, langgelijnd, verloop rug/lendenen, etc.

Zangersheide heeft fijne springpaarden, net als het KWPN (of andere stamboeken). Wil je per se Zangersheide?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-20 12:27 



 
Profiel   

Als het de schimmel merrie is die op je profiel staat zou ik een hengst kiezen die bloed toevoegt en die haar zeker niet langer maakt. Ze heeft vrij veel bot en heeft een lange rug met een niet al te mooie aansluiting van de kont-lendenen. Zoek dus een hengst uit die genoeg bloed meegeeft, tenzij je graag een wat ouderwetser/zwaarder gebouwd paard wil hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-20 12:56 



 
Profiel   

Kristy1998x schreef
Sta zeker ook open voor andere stamboeken.
Ben hierin nog erg zoekende :)

Change3x schreef
Ik heb gekozen voor een hengst die vermogen kan toevoegen. Ik hoop ermee een fijn sportpaard mee te fokken die leuk B/L/M kan springen.

Dit veulen blijft voor mezelf, als ik zou willen verkopen dan had ik er een commerciële dressuurhengst op gezet. :j

Wil je alleen een Zangersheide hengst of sta je ook open voor andere stamboeken?

Duitse dressuurhengsten moeten bijvoorbeeld tijdens hun verrichting ook het springen laten zien. Misschien is dat wat voor jou.





Vanwaar de aanname dat ik hierin geen intresse heb? Vanwaar vind je Krack C een waardeloze hengst, wat zijn je ervaringen met nakomelingen van deze hengst waardoor je hier zo over denkt? Heb dan liever een halve ezel welke mij kan bieden wat ik zoek zowel beweging als karakter gericht, dan een heel paard ;)

Zal de moederlijn zo even voor je opzoeken.

amen schreef
@kristy1998


Ja vader x vader vd moeder staat er...


Maar ik zou als ik wil fomken veel meer willen weten..

Dus complete moederlijn..

Want krack c... waardeloze hengst kwa type en beweging beweging, met flemmingh er ook bij. Ocd vererver en hellend kruis slevhte bespiering.


Maar blijkbaar heeft dat niet jou interesse..

Als je fokt met een tophengst, gekruist met een ezel. Krijg je altijd halve ezel...


Dus 70% van de kwaliteit van het veulen. komt uit de moederlijn. Daarom t belangrijkste om te weten wat dat is....


krack c, in type, hellend kruis, wat nooit gunstig is. net als zn vader flemmingh.

en als hij zo top was @Vvalar, geen keur of pref verklaring bij t kwpn...

gelukkig persoonlijke smaken verschillen Vvalar, wat jij goed vind ,vind ik slecht en wat ik goed vind vind jij waardeloos.

kijk maar naar de foto als 3 jarige die bij kwpn op de website staat, das een hele andere krack als onder anky, daar ie ie vetgemest lijkt t heel wat, maar dat hij met gezonken rug word gereden zie je duidelijk, en dat zie je ook als je de foto als 3 jarige ziet, als je wilt verzamelen wat hij niet kan, zal ie zn weg wegdrukken.

kwa springkwaliteit krack slecht!! maar dat is ook niet verbazend met de stand van t achterbeen/achterhand, en apart, dat de moederlijn springgenen heeft en flemmingh ook. is dat toch apart, maar ik zie iig wel veel engels volbloed in de genen en dat zie je aan zn type ook wel.



Dalencia, vb merrie, nooit aangeboden op kwpn keuring.

Valencia , is stb merrie m2 dressuur

in wamel stb keuring 2005 ext 65 bew 67
boxtel 2007
Exterieur 60
Bewegen 60
Stap 60
Draf 65
Galop 60
Houding 60

dus geweldig score :( voor een krack c dochter , die toch uit goede moederlijn komt.

daisy v pion x heemraad keur pref prest

Ik zou voor een all round hengst gaan, die goed in type staat, en dat zijn type zoals dit


https://www.hippomundo.com/en/stallion/horse/308-taloubet-z


bv een hengst zoals Taloubet k z. of zn jongere halfbroer Bigstar jr kz, en ook jaloubet k z , ggk zangersheide, 3/4 broer van taloubet k z, staat bij vdl stud ter dekking.

zij komen beide uit de moeder krista van Polydor, die gezond is, goede kwaliteit heeft en dit ook super meegeeft aan haar nafok. ik heb nl diverse nafok van krista gezien.

en de nafok die ik van taloubet kz heb gezien, zijn mooie sterke bespierde paarden met goed karakter en gezond!



en mag hopen dat je je paard rongtenologisch al op foto hebt gezien en dat ze zonder ocd is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-20 14:02 



 
Profiel   

Meer dan 15 ggk zonen en kleinzonen, waaronder oa Vivaldi, United en Imposantos. Flemmingh is preferent. Meer sportpaarden en Elite merries dan ik zo ff snel kan opzoeken. Maar prima jij mag het waardeloos vinden. Geeft imo ook gelijk je opvatting over de fokkerij weer.

Waar ik het overigens wel mee eens ben is om altijd te weten of je met een gezonde merrie dekt. Niet gezond, dan niet dekken. Ook zou ik pas met een merrie fokken als deze interessant is/wat kan toevoegen qua sport en fokkerij. Maar een ieder maakt voor zichzelf hier een keuze in en niet iedereen hanteert dezelfde voorwaarden. Je kan een wereldhengst op een slechte merrie zetten en dan zal er nooit een geweldig veulen uitkomen.

Niet gezegd hebbende overigen dat de merrie van TS niet goed zou zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-20 14:31 



 
Profiel   

VValar schreef
Meer dan 15 ggk zonen en kleinzonen, waaronder oa Vivaldi, United en Imposantos. Flemmingh is preferent. Meer sportpaarden en Elite merries dan ik zo ff snel kan opzoeken. Maar prima jij mag het waardeloos vinden. Geeft imo ook gelijk je opvatting over de fokkerij weer.

Waar ik het overigens wel mee eens ben is om altijd te weten of je met een gezonde merrie dekt. Niet gezond, dan niet dekken. Ook zou ik pas met een merrie fokken als deze interessant is/wat kan toevoegen qua sport en fokkerij. Maar een ieder maakt voor zichzelf hier een keuze in en niet iedereen hanteert dezelfde voorwaarden. Je kan een wereldhengst op een slechte merrie zetten en dan zal er nooit een geweldig veulen uitkomen.

Niet gezegd hebbende overigen dat de merrie van TS niet goed zou zijn.


Mijn inziens ook jou opvatting over fokkerij. En vooral gezondheid en kwaliteit.

Flemmingh de ocd vererver en van nature geen bespiering hellend kruis, gezonken rug,staat achter de massa maar ja hij is pref, dus kwaliteit!!

Maar gelukkig smaken verschillen en ook de behaalde resultaten in fokkerij en sport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-20 14:36 



 
Profiel   

Ze is zelf verre weg van zwaar gebouwd. Echter lijkt dit zo op de foto door de manier hoe ze staat. Ik begrijp je opmerking betreft lange rug/aansluiting kont-lendenen, echter heeft mijn merrie voordat ze bij mij kwam een flinke worminfectie gehad waardoor ze in gewicht en bespiering is afgevallen. We zijn er nog lang niet maar gaan de goede kant op, mogen nu ook langzaam de bespiering opbouwen gezien haar gewicht relatief stabiel is op dit moment. Vandaar dat ze er nu zo uitziet als ze dat doet. Ga dan ook pas een veulen met haar fokken als dit verantwoord is :).

Los van dat wou ik inderdaad ook gaan voor een hengst welke meer bloed toevoegd aan mijn merrie.

Change3x schreef
Als het de schimmel merrie is die op je profiel staat zou ik een hengst kiezen die bloed toevoegt en die haar zeker niet langer maakt. Ze heeft vrij veel bot en heeft een lange rug met een niet al te mooie aansluiting van de kont-lendenen. Zoek dus een hengst uit die genoeg bloed meegeeft, tenzij je graag een wat ouderwetser/zwaarder gebouwd paard wil hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-20 15:53 



 
Profiel   

Change3x schreef
Ik kijk er dan zo naar: een jonge hengst uit een interessante, bewezen moederlijn en uiteraard een goede vaderlijn zal zijn werk vast wel goed doen. :Y)

Er zit nogal een verschil tussen €700/800 of €1500/2000 namelijk.

Dus ik ben daar persoonlijk niet zo bang voor. :D


Goh, bij Zangersheide komen ieder jaar toch ook een rist jonge hengsten ten tonele die als "veelbelovend" gepresenteerd worden, maar waar je na twee dekjaren amper tot niets meer van hoort. Een jonge hengst is op dat vlak altijd een risico en wordt vaker gebruikt door hobbyfokkers die jaarlijks met meerdere merries fokken. Dan kan een gokje niet zo heel veel kwaad en wie weet krijg je er wel een topdier uit. Als je echter 1 merrie hebt die je 1 keer wilt laten dekken om daar 1 paard uit te krijgen waarmee je zelf in de springsport aan de slag wilt, dan zou ik toch proberen risico zoveel mogelijk uit te sluiten en voor een hengst gaan die 1) zichzelf bewezen heeft en 2) ook al zich bewezen nakomelingen heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-20 16:01 



 
Profiel   

Mijn paard is voordat ze bij mij kwam volledig binnenste buiten gekeerd. Zowel lichamelijk als inwendig goed onderzocht. Echter is dit niet geheel on topic. Mijn vraag is namelijk wat het karakter is van de nakomelingen van een van deze 3 hengsten. Andere hengsten suggereren is natuurlijk prima maar ik ben zelf niet zo geïnteresseerd in een discussie over de afstammelingslijn van mijn merrie :).

Citaat
en mag hopen dat je je paard rongtenologisch al op foto hebt gezien en dat ze zonder ocd is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-20 16:04 



 
Profiel   

Gini schreef
Change3x schreef
Ik kijk er dan zo naar: een jonge hengst uit een interessante, bewezen moederlijn en uiteraard een goede vaderlijn zal zijn werk vast wel goed doen. :Y)

Er zit nogal een verschil tussen €700/800 of €1500/2000 namelijk.

Dus ik ben daar persoonlijk niet zo bang voor. :D


Goh, bij Zangersheide komen ieder jaar toch ook een rist jonge hengsten ten tonele die als "veelbelovend" gepresenteerd worden, maar waar je na twee dekjaren amper tot niets meer van hoort. Een jonge hengst is op dat vlak altijd een risico en wordt vaker gebruikt door hobbyfokkers die jaarlijks met meerdere merries fokken. Dan kan een gokje niet zo heel veel kwaad en wie weet krijg je er wel een topdier uit. Als je echter 1 merrie hebt die je 1 keer wilt laten dekken om daar 1 paard uit te krijgen waarmee je zelf in de springsport aan de slag wilt, dan zou ik toch proberen risico zoveel mogelijk uit te sluiten en voor een hengst gaan die 1) zichzelf bewezen heeft en 2) ook al zich bewezen nakomelingen heeft.


Ik heb toevallig nog een hele goeie jonge springmerrie staan uit een lijntje met veel sport en prestatie, daarop zet ik een hengst waarvan ik weet hoe hij fokt en wat hij aan de kwaliteiten van mijn paard zou kunnen toevoegen en waarvan ik het veulen ook nog op een eventuele veiling zou kunnen verkopen. Zoiets neem ik heel serieus. Bij mijn dressuurpaard kijk ik daar gewoon anders naar. Ik zoek wel een hengst uit waarvan ik denk dat het erop lijkt, maar hij hoeft van mij geen 1.60 gelopen te hebben.

Dourkhan Hero, waarvan mijn dressuur merrie drachtig is, komt uit een hele bekende en geliefde moederlijn (Roosakker) die al veel goedgekeurde hengsten gegeven heeft: naast dat hij kwaliteit heeft vertrouw ik er daarom op dat hij zeker heel veel gaat verbeteren aan mijn dressuurpaard die zelf heel netjes kan springen. Het doel van deze combinatie is dan ook geen topdier fokken, maar een fijn gebruikspaard voor mezelf. (Wil je een topdier fokken uit je dressuurpaard, dan zet je er een hele goede dressuurhengst op ;) )

Keuzes neem je overwogen.

TS: goed plan dat je haar eerst laat aansterken. Ik zou het fokken nog minstens een jaartje uitstellen! Dan heb je ook meer dan tijd genoeg om een hengst uit te kiezen en kan je merrie in rust herstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-20 16:17 



 
Profiel   

Maar Change, jij bent dus zo een hobbyfokker met meerdere merries zoals ik aanhaalde. Meerdere merries, dus dan je met 1 merrie eens een leuk berekend gokje doen en voor een jonge hengst gaan. Het is ook niet dat een jonge hengst meteen slecht is natuurlijk.

Maar als je 1 merrietje hebt waar je heel fijn eens eenmalig 1 veulentje uit wilt halen voor jezelf, maar wel de kans het grootst wilt hebben dat dat veulen niet bang van het hout en gezond is, dan zou ik voor zekerheid gaan en voor een bewezen hengst kiezen. Dat hoeft niet de duurste te zijn, maar ik zou niet omwille van een prijsverschil dan maar voor de goedkopere, jonge hengst gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-20 16:34 



 
Profiel   

Klopt was ook zeker mijn doel, ik zat zelf aan 1 tot 2 jaar te denken. Dan kunnen we ook fijn nog even wat herrineringen maken samen voor die tijd <3.

Citaat
TS: goed plan dat je haar eerst laat aansterken. Ik zou het fokken nog minstens een jaartje uitstellen! Dan heb je ook meer dan tijd genoeg om een hengst uit te kiezen en kan je merrie in rust herstellen.
.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-20 16:51 



 
Profiel   

Gini schreef
Maar Change, jij bent dus zo een hobbyfokker met meerdere merries zoals ik aanhaalde. Meerdere merries, dus dan je met 1 merrie eens een leuk berekend gokje doen en voor een jonge hengst gaan. Het is ook niet dat een jonge hengst meteen slecht is natuurlijk.

Maar als je 1 merrietje hebt waar je heel fijn eens eenmalig 1 veulentje uit wilt halen voor jezelf, maar wel de kans het grootst wilt hebben dat dat veulen niet bang van het hout en gezond is, dan zou ik voor zekerheid gaan en voor een bewezen hengst kiezen. Dat hoeft niet de duurste te zijn, maar ik zou niet omwille van een prijsverschil dan maar voor de goedkopere, jonge hengst gaan.


Ik snap je punt helemaal hoor en je hebt ook zeker gelijk!

Ik ben er alleen vrij nuchter in, ‘elke’ springhengst kan aan mijn dressuurpaard vermogen toevoegen, dus ook een jonge.

TS,

Ik zal jou nog even via een PB een berichtje sturen van springhengsten die ook heel goed kunnen bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-20 18:00 



 
Profiel   

ik zou bij cabrio wegblijven en dan eerder Air Jordan nemen als je perse 1 van die hengsten wilt gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-20 18:09 



 
Profiel   

Vanwaar raad je mij Cabrio Z af? :)

Oehlala schreef
ik zou bij cabrio wegblijven en dan eerder Air Jordan nemen als je perse 1 van die hengsten wilt gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-20 19:41 



 
Profiel   

Waarom kies je geen gelderse hengst, die zijn doorgaans wat beter bij je merrie passen, dan ineens een springhengst eroo te zetten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-20 22:42 



 
Profiel   

Zou je mij kunnen toelichten waarom een gelderse hengst passender is dan een springpaard. En heb je hierin eventueel suggesties betreft hengsten welke geschikt zouden kunnen zijn voor mijn merrie?


Ketaki schreef
Waarom kies je geen gelderse hengst, die zijn doorgaans wat beter bij je merrie passen, dan ineens een springhengst eroo te zetten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-20 01:17 



 
Profiel   

Ik zou eerder de gelderse hengst henkie opzetten dan bvb al gelijk een zangersheide hengst.

Gelderse paarden zijn doorgaans veel nuchterder en allround inzetbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-20 13:26 



 
Profiel   

Dankje voor de tip, wat zou henkie toevoegen aan mijn merrie en hoe is hij qua karakter? :)

Ketaki schreef
Ik zou eerder de gelderse hengst henkie opzetten dan bvb al gelijk een zangersheide hengst.

Gelderse paarden zijn doorgaans veel nuchterder en allround inzetbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-20 17:16 



 
Profiel   

Kristy1998x schreef
Dankje voor de tip, wat zou henkie toevoegen aan mijn merrie en hoe is hij qua karakter? :)

Henkie geeft doorgaans heel nuchtere en fijne rijpaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-20 20:12 



 
Profiel   

Ik heb pas een veulen van Colorit Z, mijn merrie is een Chatman.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 20:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen