Zwaar Warmbloed fokkers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:31

Afbeelding

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:44

Voor wat ik van Maximus zelf kon zien. Mega mega nuchter dier. Zelfs met een liter wodka krijg je hem niet gek denk ik (dood misschien wel. Grapje natuurlijk)

Heb afgelopen keuring enorm met hem mogen knuffelen en kusjes geven.

Met rijden probeerde de groom hem iets op te jutten. Maar, meneer vond het allemaal wel prima.

Muronia

Berichten: 19565
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 18:50

Corina ik begreep dat er een live-stream is waarop je mee kunt kijken naar de keuring? Misschien is het leuk om die hier ook even te delen, dan kunnen geïnteresseerden mee kijken.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:10

Muronia schreef:
Corina ik begreep dat er een live-stream is waarop je mee kunt kijken naar de keuring? Misschien is het leuk om die hier ook even te delen, dan kunnen geïnteresseerden mee kijken.



Klopt er is inderdaad een live stream.
Ik zal de link plaatsen wanneer die online is

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:26

_San87_ schreef:
Okay, klinkt als heel minimaal. Maar goed, ik heb me er niet heel erg in verdiept.


Het is een heel klein stamboek. Er zijn gewoon heel weinig Groningers (+aanverwant). Ik had een Groninger, absoluut geweldig paard, moedig, vrolijk en heel veelzijdig. Als ik ooit weer een paard neem, zou het weer een Groninger zijn. Heerlijk om alles te kunnen doen op ontspannen manier. Niet al die stress; rijden wanneer je wilt, paarden die werkwillig, vrolijk, enthousiast, moedig en veelzijdig zijn. Steeds vaker met goede/prima gangen. Indrukwekkend voorkomen, bergen uitstraling...

Ook ik had ooit zoiets van: 'Ik wil geen Groninger, ik wil een rijpaard', Nou, Groningers zijn geweldige rij- en menpaarden
!

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:34


Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:02


corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:52


Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 08:17

corinadrenth schreef:
Boras schreef:


Van hoe laat tot hoe laat wordt er hierop uitgezonden?


Vanaf 10 uur tot circa 16 uur


Bedankt voor link en info :)

Muronia

Berichten: 19565
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 21:43


Muronia

Berichten: 19565
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 06:53


Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:35

Ik vind het allemaal nog niet zo meevallen op basis van de foto’s eerlijk gezegd…

De enige die er positief uitspringt voor mij dat is de vos. En ik vermoed dat dat de Frederiksborger is?

Muronia

Berichten: 19565
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 12:45

Ik heb de eerste groep op film bekeken en de vos (Frederiksborger idd) was qua exterieur wel mooi maar beweging niet best, krabbelig en kort met name stap.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:55

Oh dat is wel jammer idd. Heb geen filmpjes gelokaliseerd nog ;-).

Wat vinden jullie van de bouw van bijvoorbeeld Castor? Of van de nieuwelingen die er nu bij zitten?

En dat schimmeltje wat is dat er voor 1 dan?

Muronia

Berichten: 19565
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 13:12

Ik snap er niks van dat Castor een gekeurde hengst is, zijn rug vind ik erg slecht. Ik heb zelf alleen de eerste groep op film gezien omdat ik daar 2 hengsten van gebruik op mijn merries.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:39

Ik vind die castor ook niet fijn, hele slechte rug. vind dan ook apart dat die dag kampioen geworden is .

De frederiksborger vond ik wel erg prettig lopen, en ik ben blij met maximus.

dat schimmeltje is een springgefokte maar loopt hoog in de dressuur.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:01

Ik kan me ook vinden in jullie observaties over die hengst. Dat er staat dat hij het beste in het type staat wat ze zoeken, vind ik bijzonder. Ik zou zo’n type niet zoeken als vaderdier. Het zorgt voor vraagtekens bij het fokdoel bij mij. En begrijp me niet verkeerd: ik ben pro Gelders, maar dit snap ik niet.

De schimmel lijkt mij vrij “licht” gebouwd?

En Maximus weet ik nog niet zo. Hij lijkt op sommige foto’s wel uit meerdere types paard samengesteld (van arabierenkontje, behoorlijk weke rug, tot trekpaard hoofd). Of het zijn weinig voordelige foto’s toevallig en dat is dan enorm jammer voor de beeldvorming.

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:34

Ik zie dit topic nu pas,ik zou hier ook graag mee willen kletsen.
Denk dat de meesten ons wel kennen inmiddels. Wij gaan dit jaar onder andere 2 van onze gelderse merries bij Chris insemineren en hebben met onze fokkerij ook als doel het klassiekere gelderse paard te verankeren.

We denken er ook aan in de toekomst Groninger hengsten te gebruiken, we hebben zelf een leuke bijna 3 jarige Picasso x Chablis staan die flink is uitgezwaaid en die we voor nu even hengst houden en kijken hoe hij zich tijdens de training gaat ontwikkelen.

Op dit moment op het werk maar zal vanavond eens wat uitgebreider reageren.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:28

Olympia96 schreef:
Ik kan me ook vinden in jullie observaties over die hengst. Dat er staat dat hij het beste in het type staat wat ze zoeken, vind ik bijzonder. Ik zou zo’n type niet zoeken als vaderdier. Het zorgt voor vraagtekens bij het fokdoel bij mij. En begrijp me niet verkeerd: ik ben pro Gelders, maar dit snap ik niet.

De schimmel lijkt mij vrij “licht” gebouwd?

En Maximus weet ik nog niet zo. Hij lijkt op sommige foto’s wel uit meerdere types paard samengesteld (van arabierenkontje, behoorlijk weke rug, tot trekpaard hoofd). Of het zijn weinig voordelige foto’s toevallig en dat is dan enorm jammer voor de beeldvorming.


Jammer dat je dat vind van max. Want toen de keuring van het Groninger paard waren velen wel enthousiast over hem.

Ik ga hem overigens gebruiken dit jaar

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:57

Chey tussen het Groninger model en het Gelderse model zit wel een groot verschil. Dat is geen klassieke Gelderse meer vind ik, maar een zwaar type rijpaard. Weet niet of je daar nou Gelderse paarden mee gaat krijgen.

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:03

SophievdV schreef:
Chey tussen het Groninger model en het Gelderse model zit wel een groot verschil. Dat is geen klassieke Gelderse meer vind ik, maar een zwaar type rijpaard. Weet niet of je daar nou Gelderse paarden mee gaat krijgen.


Dat mag jij als mening hebben, ik ben zelf van mening dat je met een gelderse en groninger combi zeker wel een in het gelders type staand allround paard kunt fokken.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:32

Ieder zijn ding inderdaad. Wat ik me wel af vraag: hoeveel waarde hecht je aan de bewegingsvorm van de Geldersen? Ben je niet bang dat je daar ook op in gaat leveren?

Muronia

Berichten: 19565
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 20:37

Ben jij wel eens op een Groninger keuring geweest? Lang niet alle Groningers lopen als klospaarden rond hoor?

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:03

corinadrenth schreef:
Olympia96 schreef:
Ik kan me ook vinden in jullie observaties over die hengst. Dat er staat dat hij het beste in het type staat wat ze zoeken, vind ik bijzonder. Ik zou zo’n type niet zoeken als vaderdier. Het zorgt voor vraagtekens bij het fokdoel bij mij. En begrijp me niet verkeerd: ik ben pro Gelders, maar dit snap ik niet.

De schimmel lijkt mij vrij “licht” gebouwd?

En Maximus weet ik nog niet zo. Hij lijkt op sommige foto’s wel uit meerdere types paard samengesteld (van arabierenkontje, behoorlijk weke rug, tot trekpaard hoofd). Of het zijn weinig voordelige foto’s toevallig en dat is dan enorm jammer voor de beeldvorming.


Jammer dat je dat vind van max. Want toen de keuring van het Groninger paard waren velen wel enthousiast over hem.

Ik ga hem overigens gebruiken dit jaar


Ik zeg dat ik twijfel vanwege de foto’s. Bijvoorbeeld degene die op z’n flyer staat, die stand foto vind ik helemaal niet voordelig. Daar lijkt hij samengesteld voor mijn gevoel. Ik vind Macho dan bijvoorbeeld een veel completer kloppend paard.


SophievdV schreef:
Ieder zijn ding inderdaad. Wat ik me wel af vraag: hoeveel waarde hecht je aan de bewegingsvorm van de Geldersen? Ben je niet bang dat je daar ook op in gaat leveren?


Ik snap Sophie in deze ook wel. Ik ken een paar uitzonderingen, maar het gros van de Geldersen beweegt gewoon beter. En natuurlijk zijn er ook Geldersen die minder goed bewegen dan de uitzonderingen die beter bewegen onder de Groningers. Maar ook dit is een mening.

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:12

Dat wilde ik net zeggen Muronia, ik heb genoeg Groningers gezien die zeer correct bewegen met een sterke motor van achter.

Ik hecht trouwens zeker wel waarde aan de bewegingsvorm van de Geldersen en snap niet zo goed waarom er nog steeds zo bekrompen gekeken wordt naar de Groninger en Frederiksborger paarden door veel mensen.
Nee, ik ben niet bang om in te leveren op beweging, wij willen fijne gebruikerspaarden fokken met correcte gangen, in mijn ogen kun je dat zeer zeker met een Groningse of Frederiksborger hengst, mits je maar de juiste combinaties maakt. (Wat overigens net zo goed van toepassing is wanneer je een gelderse of tuiger/dressuurhengst zou gebruiken)

Ik heb Chris in levende lijve gezien, hij beweegt correct met een fijn voorbeengebruik en lossigheid in het lijf. Daarnaast was ik zeer gecharmeerd van zijn algehele vriendelijkheid en karakter, iets wat wij zeer belangrijk vinden.
Net zo met enkele Groningse hengsten.

Maar goed, zo ieder zijn visie en passie. Dat is nu een van de mooie dingen aan fokken : soms door andere ideeën en met de verschillende visies kom je juist tot een goed eindproduct.