Zwaar Warmbloed fokkers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19525
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 13:35

lianne304 schreef:
Toch nieuwschierig geworden om een veulen te fokken met een groninger hengst.
Nu vraag ik me allen af hoe dit verder in zijn werk gaat.

Ik heb een kwpn merrie kimberley x goodtimes.
Ze is zelf vrij barock gebouwd voor een kwpn en ik denk zelf dat er met een groniger en brave brede maar vooral wat nuchtere veulen van kan komen.
Nu vraag ik me allen af hoe dit zit om het veulen in te schijven bij het groniger stamboek en wat dit voor waarde aan het veulem geeft, zou die ook naar keuringen kunnen gaan enz.

Iemand een iedee hoe dit zit


Wat leuk dat je hierover nadenkt. Bij het GrP wordt gekeken naar de bloedopbouw in de vierde generatie. Als er genoeg Groninger bloed in die generatie zit, dan kan het veulen worden ingeschreven. Er zijn verschillende boeken waarin paarden worden ingeschreven al naar gelang de percentages Groninger /aanverwant / vreemd bloed. Je kunt het beste een mailtje sturen naar bestuur@hetgroningerpaard.nl en daar vragen waar je veulen in terecht komt. Zij zoeken dat graag voor je uit. Als je er niet uit komt met de hengstenkeuze, dan kunnen ze ook daarbij helpen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:51

Muronia schreef:
Emily68 dat is die jonge Edmundo zoon denk ik? Dat vind ik ook een fijn type paard (maar ik heb zelf niks met die lichte creme kleuren). Ik volg zelf voor volgend jaar een hengst die nog gekeurd moet gaan worden volgend voorjaar, maar die ik van jongs af aan al heel interessant vind. Brandewijn, een jonge Boudewijn. Ik ben erg benieuwd hoe die het gaat doen, maar hij staat voor nu bovenaan mijn lijstje mocht hij worden goedgekeurd.

Corina, hoe lang moet ze nog?


Ja dat is een jonge Edmundo. Die vind ik ook enorm gaaf(op inderdaad de kleur na, ik heb ook niks met palomino)

maessie

Berichten: 5743
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 22:12

Muronia schreef:
Emily68 dat is die jonge Edmundo zoon denk ik? Dat vind ik ook een fijn type paard (maar ik heb zelf niks met die lichte creme kleuren). Ik volg zelf voor volgend jaar een hengst die nog gekeurd moet gaan worden volgend voorjaar, maar die ik van jongs af aan al heel interessant vind. Brandewijn, een jonge Boudewijn. Ik ben erg benieuwd hoe die het gaat doen, maar hij staat voor nu bovenaan mijn lijstje mocht hij worden goedgekeurd.

Corina, hoe lang moet ze nog?


Ik volg dit topic wat vanaf de zijlijn, maar hier wilde ik wel even op reageren, ik ken de fokster van Brandewijn wel goed, hij komt uit een hele gave duitse merrie :j Ben ook heel benieuwd hoe hij het gaat doen!

Muronia

Berichten: 19525
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 08:29

Oh wat toevallig! Ja hij is leuk he? Beweegt ook mooi, eens kijken hoe hij uitzwaart na zijn zomer op de wei.

Mn oude merrie is definitief wederom niet drachtig helaas.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:51

Daar is ze dan.
Merrie veulen van Castor II van de catshoeve x Desperados.

Ze is te koop

Afbeelding

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 18:27

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 22:33

Nobel01 schreef:
Daarvan hoop ik een nakomeling te krijgen met meer bot, en een wat cooler karakter, aangezien mijn merrie gauw gestresst is en het concentratievermogen van een garnaal heeft.


Dit zou ik nou precies ook kunnen schrijven! _O- _O-

Muronia

Berichten: 19525
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 06:55

Lianne ben je er al uit gekomen inmiddels?

Corina gefeliciteerd! Dat moet wel een eigenwijs dametje worden met zo'n bles en zo'n naam haha.

Nobel, wat grappig, dat was één van de redenen dat ik Wainonia destijds door Macho Polo heb laten dekken. Dat is ook een eerste klas stresskip en ik moet zeggen dat het resultaat goed was gelukt. Veronia is veel minder snel van de leg dan haar moeder. Ik ben benieuwd hoe dat bij jou verloopt.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:10

Muronia bedankt voor het reageren en beantwoorden van mijn vraag.
Voor ons is het niet perse een must en lijkt er op datbwe dit jaar gaan overslaan. Maar wel interesant om in de gaten te houden voor volgende jaren

Muronia

Berichten: 19525
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 20:26

Ik heb inmiddels ook een stuk achtergrondinfo over de Groninger hengsten die middels diepvriessperma beschikbaar zijn.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Misschien kun je ze ook meenemen in je overwegingen voor volgend jaar :)

Muronia

Berichten: 19525
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 07:16

Hoe gaat het hier inmiddels? Wij zijn met de oude merrie gestopt nu, dat wordt dus geen kleine Leffe komend jaar. Veronia zit alweer op 55 dagen dracht nu. Als het goed is loopt ze over 2 weken mee bij een clinic op de Vlagtwedder landbouw beurs. Ook mag ze deze zomer mee naar de keuring in Tolbert. Mijn jaarling merrie ontwikkelt zich erg goed, ik ben zeer benieuwd hoe zij uit gaat groeien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:18

Leuk dat je naar de beurs gaat met veronia! Wij gaan misschien heen te kijken

Diva is vrijdag geïnsemineerd met Maximus. Vandaag nog een keer.

Annika zit vandaag op 66 dagen van Meindert

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 12:52

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Berichten: 19525
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 22:32

Hopelijk mooi in 1 keer drachtig Corina. Het gaat best snel he als ze eenmaal onderweg zijn. Dat wordt ook een vroeg veulen voor Annika dan. Laat maart '23 maar een beetje mooi weer geven.

Nobel gefeliciteerd met de dracht!

emily68

Berichten: 349
Geregistreerd: 13-04-13

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 07:58

Wij hebben bij ons op stal 4 Friezen laten insemineren met KWPN hengst Zardando, als een soort test projectje om te kijken of dat fijne bruikbare manegepaarden gaat geven. Ik ben heel benieuwd!

Nathalie02

Berichten: 2443
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:17

Wij hebben besloten om voor Norah te switchen van hengst. Vooral op advies van de veearts en in overleg met de hengstenhouder. Soms wil de combi niet en dat kunnen we alleen nagaan als we een andere hengst proberen. Ze wordt vandaag gedekt met Meindert, vers en onverdund om de kansen te vergroten.

Maximus gebruiken we volgend jaar voor Indra. We willen wel heel graag een veulen van hem dus volgend jaar nog een kans. Zij zit nu op dag 69 van de dracht van Meindert.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:24

Nou ik kom mij hier ook officieel melden na een hele tijd meegelezen te hebben.

Ik ben sinds kort de trotse eigenaresse van Wilma een Zw. warmbloed IHW merrie met vader Herbert.


Afbeelding
Deze foto is van afgelopen winter bij mij, dus lekker onder de modder, maar vind haar zo prachtig en trots erbij staan...



Ze is vorige week bevallen van een prachtig hengstveulen die van de voormalig eigenaren van Wilma blijft en afgelopen vrijdag geïnsemineerd met Elgar. Ei bleek er vanochtend mooi afgekomen te zijn en ze komen dus morgen naar huis , na een maand bij corinadrenth te hebben gestaan voor de bevalling en dracht begeleiding, om dan in gespannen afwachting de 18 dagenscan te gaan afwachten.

Wie had dit vorig jaar toch gedacht, toen ik mij ging verdiepen in het Zwaar Warmbloed ras, dat zon geweldig merrie als Wilma op mijn pad zou komen. Ze stond de afgelopen 5 maanden al bij mij en ik ben echt stapeldol verliefd op haar geworden, zij is de merrie die mij het plezier in het houden van paarden weer heeft teruggegeven nadat ik afscheid (inslapen) heb moeten nemen van Woods mijn vorige veel te jonge ruin.

En wat ik stiekem heel leuk vind is dat nu dus de 2 hengsten waardoor ik verliefd werd op dit ras, als alles goed gaat volgend jaar vertegenwoordigd zijn in mijn eerste eigen veulen: Herbert en Landos af Hvarre.

Moet wel zeggen dat ik het hele keuzestress/spanning met drachtig krijgen nu al niets aan vind hoor! Hahaha, pff vraag mij nu al af , zelfs met alle hulp die ik van Corina en vooral ook van de eigenaren van het veulen heb gehad (geweldige mensen!) of dit wel zo verstandig is geweest, ik ben nogal een oppermuts om het zo maar te zeggen... :o :D

Muronia

Berichten: 19525
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 07:30

Gefeliciteerd met je merrie, wat heerlijk dat je zo het plezier terug hebt kunnen vinden! Fokken is iets wonderbaarlijks. Als volgend jaar een klein paardje rondloopt die jij mee hebt gecreëerd is heel bijzonder. Dat wordt vast een buffeltje uit deze lijnen!

Nathalie02

Berichten: 2443
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:27

neetoch schreef:
Nou ik kom mij hier ook officieel melden na een hele tijd meegelezen te hebben.

Ik ben sinds kort de trotse eigenaresse van Wilma een Zw. warmbloed IHW merrie met vader Herbert.


[ [url=m/NJIsrh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze foto is van afgelopen winter bij mij, dus lekker onder de modder, maar vind haar zo prachtig en trots erbij staan...



Ze is vorige week bevallen van een prachtig hengstveulen die van de voormalig eigenaren van Wilma blijft en afgelopen vrijdag geïnsemineerd met Elgar. Ei bleek er vanochtend mooi afgekomen te zijn en ze komen dus morgen naar huis , na een maand bij corinadrenth te hebben gestaan voor de bevalling en dracht begeleiding, om dan in gespannen afwachting de 18 dagenscan te gaan afwachten.

Wie had dit vorig jaar toch gedacht, toen ik mij ging verdiepen in het Zwaar Warmbloed ras, dat zon geweldig merrie als Wilma op mijn pad zou komen. Ze stond de afgelopen 5 maanden al bij mij en ik ben echt stapeldol verliefd op haar geworden, zij is de merrie die mij het plezier in het houden van paarden weer heeft teruggegeven nadat ik afscheid (inslapen) heb moeten nemen van Woods mijn vorige veel te jonge ruin.

En wat ik stiekem heel leuk vind is dat nu dus de 2 hengsten waardoor ik verliefd werd op dit ras, als alles goed gaat volgend jaar vertegenwoordigd zijn in mijn eerste eigen veulen: Herbert en Landos af Hvarre.

Moet wel zeggen dat ik het hele keuzestress/spanning met drachtig krijgen nu al niets aan vind hoor! Hahaha, pff vraag mij nu al af , zelfs met alle hulp die ik van Corina en vooral ook van de eigenaren van het veulen heb gehad (geweldige mensen!) of dit wel zo verstandig is geweest, ik ben nogal een oppermuts om het zo maar te zeggen... :o :D


Het Taurus veulen van Jaap en Sylvia? Die is wel heeeeel gaaf geworden!

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:28

Thanks muronia! Daar hoop ik idd op, zo'n echte ouderwetse tank met het heerlijke no nonsense karakter wat erbij hoort.

Dat is idd het veulen nathalie02.

Muronia

Berichten: 19525
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 09:26

Is het inmiddels gelukt om ze drachtig te krijgen?

Gaan er ook nog meer mensen met hun merries/veulens naar de keuring? Wij gaan 16 juli naar Tolbert met Veronia.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 00:54

Wij gaan ook naar Tolbert.
Nemen Annika mee en brunette (met mama)

Cheytjuh

Berichten: 4022
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:54

Wij hebben 2 gelderse dames drachtig gescand met kloppend hartje van Honestas Christianso ❤️! Zo fijn dat we dit met een mooie samenwerking hebben kunnen realiseren!

Muronia

Berichten: 19525
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 07:55

Fijn dat ze ingeschreven kunnen worden Corina, alvast veel succes. Doe jij veel ter voorbereiding met Annika en laat je haar voorbrengen of ga je dat zelf doen?

Cheytjuh wat leuk, gefeliciteerd met beide!

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: Zwaar Warmbloed fokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:36

ik longeer annika een aantal keer per week. ook omdat ze nu zadelmak gemaakt word.
ik laat haar voorbrengen