Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wat kan ik met een hengst van 17 jaar

 
Profiel   

Hallo iedereen
Ik heb onlangs een Arabische hengst gekocht van 17 jaar oud.
Zou hij nog kunnen dekken? Hij is volledig gezond hoe vaak en hoe intens kan ik hem nog rijden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 14:46 



 
Profiel   

Welkom op Bokt.

Die vragen stellen terwijl je hem al gekocht hebt is nogal mosterd na de maaltijd.

Ja, dus uit de buurt van merries houden
Een gezond paard kun je gewoon rijden, hoe intensief en hoe lang zal hij zelf aangeven. Naarmate de conditie vooruit gaat kan er eventueel intensiever gereden worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 15:05 



 
Profiel   

Welkom op Bokt.
Nou, ik zou hem vooral gebruiken waarvoor je hem gekocht hebt. Dus gebruiken voor het doel wat je voor ogen had toe je geld ging uitgeven voor hem. Wat is het doel van de aanschaf van dit paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 15:09 



 
Profiel   

Overleg het met je da, die kan daar meer over zeggen dan mensen achter een schermpje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 15:41 



 
Profiel   

TS als eerste: kun je wel omgaan met hengsten en heb je er ervaring mee, ik denk van niet anders plaats je dit bericht niet op bokt. Zelf ermee dekken is gevaarlijk en niet slim.

Wanneer het een hengst is met erg goede afstamming zou je met hem naar een show kunnen en kunnen laten beoordelen door een jury. Aan de hand van de punten die hij krijgt kun je beoordelen of hij wel geschikt is voor de dekdienst, aangezien er veel arabische hengsten van goede stallen rondlopen die beschikbaar zijn. Zo ja, zet hem dan op een dekstation en laat hem springen, bijna geen goede arabieren fokker dekt natuurlijk ivm geslachts ziektes etc

Als dat niet zo is, overleg met een dierenarts om hem te castreren op een kliniek en gun hem een leuk leven als ruin. Ga lekker rijden en heb nog veel plezier van hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 09:23 



 
Profiel   

Zplang hij gezond is kan je met een hengst van 17 precies hetzelfde dat je kunt met een hengst van 5. De vraag is of het heel erg verstandig is als je zelf weinig ervaring hebt. Omgang met een hengst vereist toch wat meer vakkennis en de risico's zijn hoger dan omgang met een (gemiddelde) ruin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 10:40 



 
Profiel   

ik zou niet met niet goedgekeurde hengst dekken dat ten eerste. Ik denk dat jou paard dat dus niet is, want zo paard koop je niet even zomaar. Als paard goed gezond is kan je gewoon van alles mee wat je met een ander paard ook zo kunnen. Ik denk zelf dat ik hem zou castareren al zit de leeftijd niet mee, onmogelijk is het niet. Maar dan kan hij eventueel nog met maatjes samen staan of je moet alleen ruinen en hengsten hebben op je stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 10:44 



 
Profiel   

troi schreef
Zplang hij gezond is kan je met een hengst van 17 precies hetzelfde dat je kunt met een hengst van 5. De vraag is of het heel erg verstandig is als je zelf weinig ervaring hebt. Omgang met een hengst vereist toch wat meer vakkennis en de risico's zijn hoger dan omgang met een (gemiddelde) ruin.


dat laaste snap ik nooit zo goed.
IK heb ervaring op stageś gedaan met hengsten, merrie en ruinen.
En zowel bij alledrie had je eitjes er tussen en heftige die een wat strengere aanpak nodig had. Ik heb nog een ponyhengstje meegemaakt die een kind van 5 tussen de merrieś door kon sturen en er was niks aan de hand. En niet alleen dat kind maar meerdere.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 10:46 



 
Profiel   

Ah wat gaaf! Wat is de afstamming van je hengst? Is het een volbloed of een partbred? Welke lijnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 10:53 



 
Profiel   

wenkelover: Arabieren hoeven niet gekeurd te worden zoals KWPN etc.
Daarom meldde ik ook: ga naar een arabierenshow en laat hem beoordelen door een jury. Die kijken uiteraard naar speciefieke dingen en kunnen optische afwijkingen negatief beoordelen. Maar je hoeft een arabier niet op de foto te zetten om te mogen dekken ( niemand hoeft dat natuurlijk maar het is de vraag of een merrie eigenaar dat wil)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 10:58 



 
Profiel   

Ik krijg het idee dat dit topic geplaatst is om weer een discussie over wel of niet hengst laten uit te lokken. Of whatever.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 19:55 



 
Profiel   

Een gezond paard van 17, die kan in principe alles nog natuurlijk.
Hangt er ook van af hoe zijn conditie is, is hij in goede conditie of is er weinig met hem gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 20:05 



 
Profiel   

pillow schreef
Ik krijg het idee dat dit topic geplaatst is om weer een discussie over wel of niet hengst laten uit te lokken. Of whatever.

Of om nooit meer te reageren als TS. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 21:36 



 
Profiel   

Dat is wel jammer ja. Als het een echt topic is zou het leuk zijn meer te horen. En als het een reltopic is mag ts wel even wat olie op dit nauwelijks smeulende vuurtje gooien }>

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 21:50 



 
Profiel   

ElCamino schreef
wenkelover: Arabieren hoeven niet gekeurd te worden zoals KWPN etc.
Daarom meldde ik ook: ga naar een arabierenshow en laat hem beoordelen door een jury. Die kijken uiteraard naar speciefieke dingen en kunnen optische afwijkingen negatief beoordelen. Maar je hoeft een arabier niet op de foto te zetten om te mogen dekken ( niemand hoeft dat natuurlijk maar het is de vraag of een merrie eigenaar dat wil)


Arabische volbloeden moeten wel degelijk gekeurd worden voor de dekdienst.
In nederland in ieder geval wel.

Hengst moet een aantal keer springen op sperma kwaliteit.
En er worden een X aantal foto's gemaakt van de benen.
Verder wordt er naar het gebit gekeken en naar zijn ballen.

Om een hengst ter dekking te zetten komt een hoop bij kijken.

Stallen beschikking stellen voor merrie's
Hengstenhouder zoeken om eventueel vers of diepvries op te vangen.
Hengst promoten.

Al met al een aardig kosten post waar van je af moet vragen in hoeverre een hengst het er uit gaat halen.

Gemiddelde goedgekeurde hengst ga jou niet uit de kosten halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 22:12 



 
Profiel   

Barcelano, ik bedoel zoals de hengstenkeuringen zóals bij het KWPN. Elk ras zal een andere wijze van keuren hebben en bepaalde dingen wel of niet toestaan. De arabier was slechts een voorbeeld van mij.
Maar omdat het hier om een arabier gaat zei ik: ga eens naar een show en laat de jury hem beoordelen, dan verder kijken of je hem op de foto etc laat zetten

En ik zie ook arabieren met afwijkende beenstanden waarmee gefokt wordt omdat de veulens zo mooi zijn. Persoonlijk vind ik dat er bij bijvoorbeeld arabieren ( en dat is één voorbeeld) teveel naar het mooie plaatje gekeken wordt, bv de dish... bij El Ray Magnum bv, maar hier ligt het ook aan wat men graag wil zien. ( en ik weet ook dat er fokkers zijn die het erg lelijk vinden)

Bij de Quarters vind ik bij de Halterklassen dat er teveel naar de "bodybuilders" werd gekeken die dan op veel te kleine voetjes stonden....en dat is ook jury afhankelijk en wat men wil

Neem de Welsh A bv, ene jaar stonden de mini-arabiertjes vooraan, andere jaar de mountain-pony's. Ook weer heel erg jury afhankelijk....

Dus elk ras gaat voort zijn eigen ding....


maar dat gaat erg off-topic, TS vraaagt wat ze kan ermee.... ik denk niet veel.
Lekker laten castreren op een kliniek en gaan rijden .....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 09:27 



 
Profiel   

ElCamino schreef
Barcelano, ik bedoel zoals de hengstenkeuringen zóals bij het KWPN. Elk ras zal een andere wijze van keuren hebben en bepaalde dingen wel of niet toestaan. De arabier was slechts een voorbeeld van mij.
Maar omdat het hier om een arabier gaat zei ik: ga eens naar een show en laat de jury hem beoordelen, dan verder kijken of je hem op de foto etc laat zetten

En ik zie ook arabieren met afwijkende beenstanden waarmee gefokt wordt omdat de veulens zo mooi zijn. Persoonlijk vind ik dat er bij bijvoorbeeld arabieren ( en dat is één voorbeeld) teveel naar het mooie plaatje gekeken wordt, bv de dish... bij El Ray Magnum bv, maar hier ligt het ook aan wat men graag wil zien. ( en ik weet ook dat er fokkers zijn die het erg lelijk vinden)

Bij de Quarters vind ik bij de Halterklassen dat er teveel naar de "bodybuilders" werd gekeken die dan op veel te kleine voetjes stonden....en dat is ook jury afhankelijk en wat men wil

Neem de Welsh A bv, ene jaar stonden de mini-arabiertjes vooraan, andere jaar de mountain-pony's. Ook weer heel erg jury afhankelijk....

Dus elk ras gaat voort zijn eigen ding....


maar dat gaat erg off-topic, TS vraaagt wat ze kan ermee.... ik denk niet veel.
Lekker laten castreren op een kliniek en gaan rijden .....


Helaas is beweging en goede bouw geen pre meer althans zo lijkt de trend.

Ik heb mijn hengst ook laten castreren.
Minimaal aantal dekkingen.
Plus logistiek met vers springen naast een fulltime baan bijna niet te doen.
En voor 1 a 2 dekkingen per jaar zie ik geen meerwaarde om een paard hengst te laten.

Er komt administratief ook aardig wat kosten bij.
Lidmaatschap.
Dekboek
Dek- licentie
Plus de testen van het sperma

Als particulier bijna niet haalbaar als je alles eerlijk bekijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-20 13:45 



 
Profiel   

Aangezien ik heb gelezen dat mensen willen horen hoe het is afgelopen.

Het is een veulen van de hengst ligato en is wel degelijk goedgekeurd als hengst.

Ik zou ook nooit zelf laten dekken en zou hem ook niet op mijn eigen merrie zetten maar een fokkerij zoeken die zijn sperma insemineert in een van hun merries.

Verder over de conditie, het gaat top hij heeft endurance gereden en is fitter dan ik dacht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-20 18:22 



 
Profiel   

Ligato?die is er al een tijdje niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 14:20 



 
Profiel   

Het "veulen" is inmiddels ook al weer 17 dus zo vreemd is het niet dat papa Ligato het tijdelijke met het eeuwige heeft verwisseld.

@TS, fijn dat je paard nog zo goed fit is

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 14:25 



 
Profiel   

[F-AM] Hengst naast shetlandermerries
Deze hoort hierbij.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 15:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen