Welkstamboek inschrijven Appaloosa X KWPN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 979
Geregistreerd: 30-11-11

Welkstamboek inschrijven Appaloosa X KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 10:54

Ik heb mijn KWPN merries laten dekken door Appaloosa hengsten nu vraag ik me af waar ik de veulens het beste kan inschrijven.

Wat ik tot nu toe weet is:

Bij KWPN inschrijven is mogelijk dan krijgen ze een registratie B en blauw papier.
Bij NRPS krijg ik een registratie A
Bij NAS komt het veulen indien het kleur heeft in veulenboek en als het effen is ook weer in aparte groep.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar KWPN maar begreep dat blauwpapier niets waard is.
Stelt een NRPS papier wel echt iets voor en ik begreep dat het paard dat 12,5% angelo/ arabische bloed moet voeren hoe weet ik of dat het geval is bij mijn paarden?
En als ik bij het NRPS echt opgenomen wil worden in het stamboek klopt het dan dat ik het veulen met 3 jaar moet laten keuren?
En is een NAS papier iets waard?

Stel ik schrijf ze in bij het KWPN en ik krijg een merrieveulen en die laat ik over een paar jaar dekken door een KWPN hengst worden ze dan wel weer ingeschreven in het veulenboek bij de KWPN.

Ook hoorde ik over inschrijven bij meerdere stamboeken dit klinkt ook wel interessant maar hoe werkt dat dan? Moet ik dat dan direct doen na de geboorte of kan ik dat ook later besluiten?

Alle info en adviezen zijn welkom want vind het best ingewikkeld waar ik nou goed aan doe.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:20

KWPN register B is in zoverre "niets waard" dat het paard niet kan deelnemen aan een keuring. Je kan wel wel deelnemen aan een "talentenscouting" zoals de Blom of de Pavo Cup. Hoe het zit met predicaten als PROK en sport weet ik niet, daarover zou je het stamboekkantoor even moeten mailen.

Als je een reg. B merrie laat dekken door een KWPN ggk of erkende hengst, of ggk hengst van een erkend stamboek krijg je of een veulenboek of een reg. A bij je veulen.
En daarmee kan je dan weer wel naar de keuring.

Op de site van het KWPN staat veel over de registratie van de veulens en de verschillende "boeken":
https://www.kwpn.nl/over-kwpn/diensten/ ... atieschema
https://www.kwpn.nl/Files/Files/Regleme ... 2-05-1.pdf

Waar je goed aan doet is natuurlijk afhankelijk van wat je fokdoel is en wat er geboren wordt. Als je fokdoel is een goed sportpaard fokken met een bijzondere kleur en voor de (internationale) handel, dan zou ik een merrieveulen met stippen sowieso bij het KWPN registreren en die ene generatie met reg. B voor lief nemen. En wel om de eenvoudige reden dat het KWPN ook internationaal een bekend stamboek is en daarmee heeft het papier "waarde".

Voor een effen veulen krijgt zou ik kiezen voor NRPS, mits dat betekent dat je er wel mee naar de keuring kan en evt stamboekopname. Het %volbloed van je toekomstige veulen kan je zelf uitrekenen aan de hand van het afstammingsbewijs van de merrie en de hengst(en) die je hebt gebruikt.

Een hengstveulen met stippen zou ik inschrijven bij het NAS, omdat je dan tzt nog de mogelijkheid hebt het dier voor te stellen bij de hengstenkeuring. Het KWPN gaat zo'n hengst toch niet goedkeuren dus daar registreren is dan ook weinig zinvol.

En als je doel is gewoon een leuk ongecompliceerd rijpaard met een leuke kleur voor de gemiddelde gebruiker te fokken, en totaal niet geïnteresseerd bent in keuringen en predikaten, dan zou ik het stamboek kiezen wat het goedkoopste is.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:10

[KS-ITP] Pixel Axioma (High Five U.S. X Rhodium)
Dit veulen heeft vol KWPN papier. Fokster was ook stellig met haar doel, uiteindelijk een veulen met appaloosa-kleur en vol KWPN papier. Moeder heeft dus blauw papier bij KWPN en daarnaast bij de NAS ingeschreven en opgenomen in het stamboek.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:46

Bokker Donja heeft inderdaad destijds mijn paard ook eerst KWPN geregistreerd en daarna NAS (omgekeerd gaat niet). Dat is voor de eerste generatie weinig zinvol voor keuringen maar je kunt wel je sport en prok certifikaten registreren. Als je uit dat veulen weer terug dekt met een kwpn paard dan is het daarna gewoon weer vol.
Voor ruinen is dat natuurlijk zonde van je geld.

DDDara
Berichten: 979
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Welkstamboek inschrijven Appaloosa X KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 00:09

Dank jullie wel voor de info! Hier kan ik mee verder!

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Welkstamboek inschrijven Appaloosa X KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:44

Bij het NAS kunnen effen dieren nu ook gewoon de predicaten halen als ze een NAS vader hebben en een moeder met bekende afstamming.

Maar commercieel is KWPN misschien handiger.