Hengst naast shetlandermerries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SweetVanille
Berichten: 1771
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:41

Bokkerbb schreef:
tessyke schreef:
Een hengst naast merries went wel, het wordt zo vaak gedaan :)
Ik zou ook eerder bang zijn dat de shetlanders zouden uitbreken naar de hengst dan andersom :')



ja want hij op zich is echt superbraaf dus dat is het probleem niet, denk als we een houten omheining zetten daar de shetlanders niet over kunnen dat het opgelost is


Succes met je dierenartskosten. Hoop dat je merries er niks aan overhouden.

Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:51

Echwel schreef:
Samzan schreef:
Mijn Shet zocht een heuveltje op en kreeg alsnog haar zin bij een Welsh Cob dus...........

Haflinger merrie en minishet 11.maanden later werd Blunder geboren


Foto?

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:05

Sorry Knert is al ruim 25 jaar geleden zonder mobiele telefoons enz

We hadden een oliebol of een Haflander

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:10

Als de omheining goed genoeg is dan zie ik ook niet perse een probleem hoor. Overdrijven is ook een vak.
Echter is een goede omheining eerder een zeldzaamheid dan de standaard. Ik heb ik het verleden ook wel een hengst op 5 benen de merrie wei uit moeten sluizen, niet grappig..zo ver mag het gewoon niet komen.
Als je je zaken goed op orde hebt dan zie ik geen direct bezwaar.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:43

Mijn hengst is totaal niet gestresst, loopt geen geultjes, is eerder te dik dan te dun. Pas als ik hem uit het zicht van de rest zet gaat het mis. Logisch ook,een paard is een kuddedier.

Ik heb meerdere hengsten gehad, maar de huidige is 20 jaar en nu iets meer dan een half jaar bij mij. Kunnen tal van reden en voor zijn toch? Doet dat ertoe?

Ohja mijn merrie is keurig elke drie weken hengstig, de laatste keer was gisteren :D maar dat vindt zij hem echt interessanter dan hij haar, hij weet prima dat we alleen dekken aan de hand, dus zolang hij in de wei staat kan hij maar beter door eten om zo knap en gespierd mogelijk te blijven :P

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:45

Ik ken mensen waar het trekpaard de minishet dekte, met alle gevolgen van dien..

Neem je verantwoording, zet een dubbel omheining neer en zorg dat de hengst of de merries niet bij elkaar kunnen komen. Tevens goed op je shethengstje passen die je erbij zet en zorgen dat die een plekje heeft om naar toe te vluchten waar de Arabier niet bij kan. Als het vechten wordt is je shetje de klos. Ik denk dat je de situatie aardig onderschat.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:00

Caily schreef:
Mijn hengst is totaal niet gestresst, loopt geen geultjes, is eerder te dik dan te dun. Pas als ik hem uit het zicht van de rest zet gaat het mis. Logisch ook,een paard is een kuddedier.

Ik heb meerdere hengsten gehad, maar de huidige is 20 jaar en nu iets meer dan een half jaar bij mij. Kunnen tal van reden en voor zijn toch? Doet dat ertoe?

Ohja mijn merrie is keurig elke drie weken hengstig, de laatste keer was gisteren :D maar dat vindt zij hem echt interessanter dan hij haar, hij weet prima dat we alleen dekken aan de hand, dus zolang hij in de wei staat kan hij maar beter door eten om zo knap en gespierd mogelijk te blijven :P


maar jullie hengst dekt!

dat is een wereld van verschil.
hij weet dat hij aan zijn trekken komt.

de hengst van TS niet.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:06

Die hengst van TS is 17 en sociaal gehouden.
Die wordt ook zeer onwaarschijnlijk ineens een monster. Zolang je beleid op orde is, kan een hengst prima op hetzelfde erf als merries. Het beleid is echter zelden op orde, dus als TS dat serieus neemt, dan komt het vast goed.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:09

maar ze zegt zelf dat hij nu nerveus is.
dus zo sociaal naar merries toe zal hij niet zijn,anders zou hij nu rustig staan ipv nerveus doen.

een hengst kan prima sociaal gehouden worden, weg van merries. maar een hengst plots in de buurt van merries wordt iets heel anders.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 19:23

tengeltje11 schreef:
jeetje,eerlijk, ik lees zoveel onkunde in je berichten.

'reageert niet op merrie's'
ok, het is winter, ze kunnen zeggen wat ze willen, 95% van de merries is nu nooit hengstig,dus tuurlijk reageren ze nu niet.
want maar het voorjaar af,als hij nu al reageert is het hek straks helemaal van de dam....

daarnaast, ken ik eigenlijk zelden een plek waar merries echt letterlijk naast hengsten gehouden worden, dit levert zoooo veel stress op, vooral voor de hengst, dat dit gewoon niet gezond is(dan krijg je zo die ijsberende hengsten naast de omheining die uiteindelijk niet op gewicht gehouden kunnen worden puur door de stress van die merries waar ze bijna letterlijk naar kunnen ruiken, maar nooit bij kunnen)

en dan een shet hengstje bij de shets zetten met de arab hengst ernaast?
arme stakker, levert gewoon enorm veel frustraties op.
daarnaast mag ik dan maar hopen dat er nooit een van beiden door de omheining gaat, ze zouden elkaar letterlijk kunnen vermoorden.

en dan een andere hengst of ruin bij die arab hengst steken zodat hij niet alleen is....

goed idee idd....ALS er geen merries in de buurt zitten(en dus zeker al niet vlak ernaast), want dan kunnen ze opnieuw elkaar letterlijk vermoorden.
(en ja,nu kan het goed gaan, het is winter, maar ik hou mijn hart vast voor het voorjaar dan)

ik lees dat je het dier net hebt? waarom koopt iemand een 17-jarige hengst vraag ik me dan heel oprecht af? castreren heeft voor zijn gemoedsrust geen voordelen meer, maar dan kan hij bv wel gewoon bij de shets op de weide, dat gaat hem wel rust geven!



Nou iedereen kan toch wat leren en ben er zeker van dat jij ook niet Einstein bent.
Wat je zegt over het hengstje er niet bij zetten, we hebben dat daarstraks gedaan en hij is nu gewoon veel rustiger en heeft bijna geen oog meer voor de merries dus dat werkt wel degelijk.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:30

Bokkerbb schreef:
Maar hoe los ik dit dan op? Bij aankoop is er gezegd dat hij niet reageert op merries of nauwelijks en dat hebben we toen ook gezien maar nu reageert hij heel anders is het dan omdat hij hier net is?

Voor onze merries hebben we een shet hengst gaan ze dan niet meer naar hem toe trekken voor te dekken want hij mag hun dekken

Nieuwe omgeving , nieuwe merries. Geef het wat tijd. En zorg voor een goede omheining en flink wat stroom. Gaat vast goed komen

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 19:35

keona schreef:
Bokkerbb schreef:
Maar hoe los ik dit dan op? Bij aankoop is er gezegd dat hij niet reageert op merries of nauwelijks en dat hebben we toen ook gezien maar nu reageert hij heel anders is het dan omdat hij hier net is?

Voor onze merries hebben we een shet hengst gaan ze dan niet meer naar hem toe trekken voor te dekken want hij mag hun dekken

Nieuwe omgeving , nieuwe merries. Geef het wat tijd. En zorg voor een goede omheining en flink wat stroom. Gaat vast goed komen


Dankjewel!

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:40

Ik herinner me nog dat ik een merrie uit het land van een hengst mocht vissen. Madam Shetlander was over een hek van een meter hoog gesprongen, terwijl ze zelf nog geen meter hoog was.

Met goede afrastering komt het goed, maar vergis je niet waar de merries toe in staat zijn ;)

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:58

Hier een KWPN X Shetlander gekend. Is wel geboren met hulp maar de moeder kon geen veulens meer krijgen daarna.

Maar goed, geen hengst weiden naast merries. Heel simpel. Altijd apart houden op meer dan 5 meter tussen de weilanden. En degelijke omheiningen.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:52

Bokkerbb schreef:
tengeltje11 schreef:
jeetje,eerlijk, ik lees zoveel onkunde in je berichten.

'reageert niet op merrie's'
ok, het is winter, ze kunnen zeggen wat ze willen, 95% van de merries is nu nooit hengstig,dus tuurlijk reageren ze nu niet.
want maar het voorjaar af,als hij nu al reageert is het hek straks helemaal van de dam....

daarnaast, ken ik eigenlijk zelden een plek waar merries echt letterlijk naast hengsten gehouden worden, dit levert zoooo veel stress op, vooral voor de hengst, dat dit gewoon niet gezond is(dan krijg je zo die ijsberende hengsten naast de omheining die uiteindelijk niet op gewicht gehouden kunnen worden puur door de stress van die merries waar ze bijna letterlijk naar kunnen ruiken, maar nooit bij kunnen)

en dan een shet hengstje bij de shets zetten met de arab hengst ernaast?
arme stakker, levert gewoon enorm veel frustraties op.
daarnaast mag ik dan maar hopen dat er nooit een van beiden door de omheining gaat, ze zouden elkaar letterlijk kunnen vermoorden.

en dan een andere hengst of ruin bij die arab hengst steken zodat hij niet alleen is....

goed idee idd....ALS er geen merries in de buurt zitten(en dus zeker al niet vlak ernaast), want dan kunnen ze opnieuw elkaar letterlijk vermoorden.
(en ja,nu kan het goed gaan, het is winter, maar ik hou mijn hart vast voor het voorjaar dan)

ik lees dat je het dier net hebt? waarom koopt iemand een 17-jarige hengst vraag ik me dan heel oprecht af? castreren heeft voor zijn gemoedsrust geen voordelen meer, maar dan kan hij bv wel gewoon bij de shets op de weide, dat gaat hem wel rust geven!



Nou iedereen kan toch wat leren en ben er zeker van dat jij ook niet Einstein bent.
Wat je zegt over het hengstje er niet bij zetten, we hebben dat daarstraks gedaan en hij is nu gewoon veel rustiger en heeft bijna geen oog meer voor de merries dus dat werkt wel degelijk.


Ja dat is nogal wiedes, de merries zijn nu niet vruchtbaar. Als ze straks hengstig worden kan er ineens van alles gebeuren.

Het probleem is gewoon, als je een hengst niet goed in de gaten houdt, dan kan het gedrag snel uit de hand lopen. En je moet als eigenaar gewoon handig genoeg zijn om dat gedrag voor te zijn.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:09

Er zijn ook zat brave hengsten. Jullie kennen de hengst en de merries niet. En ook niet hoe alles afgezet is. Maar ts de meeste in Nederland zijn bang van hengsten. Je merkt echt wel of het wel of niet gaat. Succes met je mannetje

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:15

keona schreef:
Er zijn ook zat brave hengsten. Jullie kennen de hengst en de merries niet. En ook niet hoe alles afgezet is. Maar ts de meeste in Nederland zijn bang van hengsten. Je merkt echt wel of het wel of niet gaat. Succes met je mannetje

Klopt, maar die zijn vaak ook braaf door goed handelen van de eigenaren. Omdat die daar ervaring mee hebben. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar je moet toch altijd oppassen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:18

keona schreef:
Er zijn ook zat brave hengsten. Jullie kennen de hengst en de merries niet. En ook niet hoe alles afgezet is. Maar ts de meeste in Nederland zijn bang van hengsten. Je merkt echt wel of het wel of niet gaat. Succes met je mannetje

Zat brave paarden (en dus ook hengsten) veranderen in negatieve zin wanneer ze in handen komen van minder handige eigenaren.

hwn
Berichten: 4694
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:47

Bokkerbb schreef:
Wat je zegt over het hengstje er niet bij zetten, we hebben dat daarstraks gedaan en hij is nu gewoon veel rustiger en heeft bijna geen oog meer voor de merries dus dat werkt wel degelijk.


Fijn dat dit lukt! Maar zorg wel dat die kleine een vluchtweg heeft tegen dat de merries hengstig worden, soms kunnen ze dan toch lelijk uit de hoek komen. Gelukkig zijn Arabieren vaak net iets makkelijker hengst te houden dan andere rassen, en als die nu al 17 is, zal die - eens ie zijn nieuwe omgeving gewoon is - vast niet snel in een monster veranderen.

Samzan
Berichten: 52
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:30

Echwel schreef:
Samzan schreef:
Mijn Shet zocht een heuveltje op en kreeg alsnog haar zin bij een Welsh Cob dus...........

Haflinger merrie en minishet 11.maanden later werd Blunder geboren

Kijk.....ik bedoel maar

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:37

keona schreef:
Er zijn ook zat brave hengsten. Jullie kennen de hengst en de merries niet. En ook niet hoe alles afgezet is. Maar ts de meeste in Nederland zijn bang van hengsten. Je merkt echt wel of het wel of niet gaat. Succes met je mannetje


Daar ben ik het zeker mee eens. Maar TS zegt nu al dat hij reageert op de merries en dan zijn ze nog niet eens hengstig.
Dus voorzichtigheid is dan wel geboden.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 09:40

Dit is voorlopig de oplossing die werkt tot de Arabische hengst het hier wat meer gewend is : De Arabische hengst op de wei met de alpacas en het andere hengstje. De volgende dag de merries en veulens op de wei en de rest op stal. Wie op stal staat wordt overdag in de piste gereden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:44

Maar het rijden is ook geen uren en dan staan ze de rest van de dag op stal.
Kun je niet met dagdelen werken? Bijvoorbeeld de merries in de ochtend buiten en de hengsten in de middag? En wie op stal staat in de tussentijd rijden?

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 11:32

Cayenne schreef:
Maar het rijden is ook geen uren en dan staan ze de rest van de dag op stal.
Kun je niet met dagdelen werken? Bijvoorbeeld de merries in de ochtend buiten en de hengsten in de middag? En wie op stal staat in de tussentijd rijden?



Ja hoor dat kan ook, ze hebben een open stal dus kunnen altijd schuilen maar ze staan eigenlijk heel graag binnen zeker de drachtige merries liggen graag in een verwarmde stal met stro

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:48

volgens mij is het niet alleen het naast de merries staan.
Je geeft aan dat er ook kindjes op de hengst rijden, hoe denk je dat op te lossen als er een hengstige merrie in de buurt is en hij krijgt een "gekke" bui ?