Hengst naast shetlandermerries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 12:03

*D
duikpaardje schreef:
volgens mij is het niet alleen het naast de merries staan.
Je geeft aan dat er ook kindjes op de hengst rijden, hoe denk je dat op te lossen als er een hengstige merrie in de buurt is en hij krijgt een "gekke" bui ?


Waarom zouden we een hengstige merrie of überhaupt een merrie in de buurt zetten als er op gereden wordt?

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 12:05

tengeltje11 schreef:
maar ze zegt zelf dat hij nu nerveus is.
dus zo sociaal naar merries toe zal hij niet zijn,anders zou hij nu rustig staan ipv nerveus doen.

een hengst kan prima sociaal gehouden worden, weg van merries. maar een hengst plots in de buurt van merries wordt iets heel anders.


Tuurlijk is hij nu nerveus hij is hier pas 3 dagen, na 12 jaar bij dezelfde eigenaar geweest te zijn

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:10

Bokkerbb schreef:
*D
duikpaardje schreef:
volgens mij is het niet alleen het naast de merries staan.
Je geeft aan dat er ook kindjes op de hengst rijden, hoe denk je dat op te lossen als er een hengstige merrie in de buurt is en hij krijgt een "gekke" bui ?


Waarom zouden we een hengstige merrie of überhaupt een merrie in de buurt zetten als er op gereden wordt?


Een ongeluk zit in een klein hoekje ....en oke ik neem aan dat het dan om een solorit/priveles gaat

SjonnieZ

Berichten: 2317
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:25

Caily schreef:
pluisje88 schreef:
Nou volgens mij snap jij het niet. Uiteraard worden ze niet drachtig van het langslopen. Maar als ze naast elkaar in een weilandje staan hebben ze heel erg veel opwarmtijd en wordt ook een Shetmerrie gewoon gedekt als ze dat wil. Als ze bij elkaar willen komen dan regelen ze wel dat dat gebeurt..


Ik ben al jarenlang hengstenhouder :=

Met een goede omheining komen ze echt niet bij elkaar. Per situatie is verschillend wat "goed" is. Ik heb mijn omheining voor elkaar en al jarenlang merries ruinen en hengsten naast elkaar, bij elkaar in, veulens gespeend naar de merries, noem maar op. Nooit problemen mee. Ik train paarden voor anderen en er is er nog nooit een ongewenst gedekt naar huis gegaan :+


Volgens mij benoem je hier een 2-tal essentiële randvoorwaarden
- jarenlange ervaring
- goede omheining

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:38

Bokkerbb schreef:
Maar hoe los ik dit dan op? Bij aankoop is er gezegd dat hij niet reageert op merries of nauwelijks en dat hebben we toen ook gezien maar nu reageert hij heel anders is het dan omdat hij hier net is?

Voor onze merries hebben we een shet hengst gaan ze dan niet meer naar hem toe trekken voor te dekken want hij mag hun dekken

Door hem te castreren. Dan heb je geen hengst meer en is het probleem opgelost.

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:55

rien10 schreef:
Bokkerbb schreef:
Maar hoe los ik dit dan op? Bij aankoop is er gezegd dat hij niet reageert op merries of nauwelijks en dat hebben we toen ook gezien maar nu reageert hij heel anders is het dan omdat hij hier net is?

Voor onze merries hebben we een shet hengst gaan ze dan niet meer naar hem toe trekken voor te dekken want hij mag hun dekken

Door hem te castreren. Dan heb je geen hengst meer en is het probleem opgelost.

Het dekprobleem wel. Het gedrag veranderd echter niet meer als ie al 17 is

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:13

Bokkerbb schreef:
Dit is voorlopig de oplossing die werkt tot de Arabische hengst het hier wat meer gewend is : De Arabische hengst op de wei met de alpacas en het andere hengstje. De volgende dag de merries en veulens op de wei en de rest op stal. Wie op stal staat wordt overdag in de piste gereden.

Ik hoop voor je dat dit werkelijk een tijdelijke oplossing is en het niet op andere gebieden problemen gaat veroorzaken.
Ik zou ook eerder in dagdelen ze buitenzetten, zodat iedereen iedere dag even vrij kan bewegen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:44

Earth schreef:
keona schreef:
Er zijn ook zat brave hengsten. Jullie kennen de hengst en de merries niet. En ook niet hoe alles afgezet is. Maar ts de meeste in Nederland zijn bang van hengsten. Je merkt echt wel of het wel of niet gaat. Succes met je mannetje

Klopt, maar die zijn vaak ook braaf door goed handelen van de eigenaren. Omdat die daar ervaring mee hebben. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar je moet toch altijd oppassen.

Tuurlijk moet je altijd op passen en consequent op voeden. Maar deze hengst was dit al gewend

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:24

Dat een vorige eigenaar het paard netjes heeft opgevoed is geen garantie dat dat bij een nieuwe eigenaar zo blijft. Als jij niet net zo handig en capabel bent dan kan dat gedrag zomaar steeds meer ten kwade veranderen.
Dat weet elk ervaren paardenmens.

Zoolgangster

Berichten: 9584
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:50

cissy schreef:
Andersom kan ook, Shet hengst en Quarter merrie. Mooi wel gedekt!
Gelukkig niet drachtig maar het kán dus wel!

Hengst stond paar weilanden verderop en stiefelde gewoon door de sloten heen. Merrie sloeg hem heel de wei door tot ze wel een keer hengstig werd....
Ik heb eigenaar er meerdere malen op aangesproken en uiteindelijk is hengst verplaatst naar andere kant van het dorp.
2dgn later brak hij daar weer uit en kwam door de sloot weer op zoek naar zijn crush.
Ik heb toen de merrie maar verhuisd.



Oh ja, een grotere merrie dekken kan een shethengst makkelijk. Een merriehouder heeft wel meegemaakt dat een KWPN merrie gewoon ging liggen voor de shetlanderhengst. Bingo... "Life will find a way". :j
De shetten van TS zullen ook vast wel iets kunnen verzinnen, als ze hengstig zijn. :D

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:52

Ik betwijfel of dat wel past. Kan nooit fijn zijn voor de merrie.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:43

Blussem schreef:
Ik betwijfel of dat wel past. Kan nooit fijn zijn voor de merrie.


Merries zijn best wel sletten.
Had er ooit een die bood zich zelfs aan bij de kruiwagen.

Dus denk niet dat ze heel erg bezig zijn met ‘fijn’

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:50

Knert schreef:
Blussem schreef:
Ik betwijfel of dat wel past. Kan nooit fijn zijn voor de merrie.


Merries zijn best wel sletten.
Had er ooit een die bood zich zelfs aan bij de kruiwagen.

Dus denk niet dat ze heel erg bezig zijn met ‘fijn’


Of juist wel, ik denk dat ze het errug fijn vinden, zelfs met een kruiwagen :P

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:18

cobiie schreef:
Een hengst bij de hengst zetten terwijl er merries naast staan zou ik erg spannend vinden. Dat kan echt lelijke gevechten geven.


Spannend is wel een understatement. De ene zal de andere in elkaar timmeren zodra de merries in het voorjaar flink hengstig zijn.
Als je geen ervaring hebt met hengsten of hengstenhouden dan zijn verhalen van anderen leuk, maar is het beter gezond verstand te gebruiken. Wordt hij niet gebruikt voor de dek? Dan castreren laten, en dan liever in een kliniek om problemen te voorkomen.
Citaat:
Dat een vorige eigenaar het paard netjes heeft opgevoed is geen garantie dat dat bij een nieuwe eigenaar zo blijft. Als jij niet net zo handig en capabel bent dan kan dat gedrag zomaar steeds meer ten kwade veranderen.
Dat weet elk ervaren paardenmens.


Dat dus. Een hengst die bol staat van de testosteron laat zich echt niet koeieneren. Het gedrag verandert na castratie altijd omdat hij geen testosteron meer aanmaakt. Hij kan zich nog wel druk maken in z'n hoofd, maar dat is niet te vergelijken met een volle hengst. En dan heb ik het nog niet eens over de frustratie van zowel de heer als de dames die niet bij elkaar mogen. Kat en spek. Hoe leuk is dat.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:22

Bokkerbb schreef:
Dit is voorlopig de oplossing die werkt tot de Arabische hengst het hier wat meer gewend is : De Arabische hengst op de wei met de alpacas en het andere hengstje. De volgende dag de merries en veulens op de wei en de rest op stal. Wie op stal staat wordt overdag in de piste gereden.


"Wat te doen met 17 jarige hengst" is ook een topic van jou, toch?

Er zijn genoeg voorbeelden van "oepsjes", ja, zelfs klein x groot en vice versa.

En je denkt niet dat hij iets met de alpaca's zou proberen te doen?

Ik vraag me af waarom je een topic opent om advies te vragen, en vervolgens alleen maar wil horen wat in je eigen straatje past.
Als je het dan toch allemaal zo goed zelf weet, dan veel succes er mee en doe wat voor jou goed voelt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:24

Lindsey_99 schreef:
Het gedrag verandert na castratie altijd omdat hij geen testosteron meer aanmaakt.

En niet te vergeten, het gedrag van hengstige merries is rustiger / minder extreem zonder volle hengst in de buurt.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:25

Bokkerbb schreef:
*D
duikpaardje schreef:
volgens mij is het niet alleen het naast de merries staan.
Je geeft aan dat er ook kindjes op de hengst rijden, hoe denk je dat op te lossen als er een hengstige merrie in de buurt is en hij krijgt een "gekke" bui ?


Waarom zouden we een hengstige merrie of überhaupt een merrie in de buurt zetten als er op gereden wordt?


Die begrijp ik niet, vooral het stukje "als er op gereden wordt".

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 11:09

JoyCiej007 schreef:
Bokkerbb schreef:
Dit is voorlopig de oplossing die werkt tot de Arabische hengst het hier wat meer gewend is : De Arabische hengst op de wei met de alpacas en het andere hengstje. De volgende dag de merries en veulens op de wei en de rest op stal. Wie op stal staat wordt overdag in de piste gereden.


"Wat te doen met 17 jarige hengst" is ook een topic van jou, toch?

Er zijn genoeg voorbeelden van "oepsjes", ja, zelfs klein x groot en vice versa.

En je denkt niet dat hij iets met de alpaca's zou proberen te doen?

Ik vraag me af waarom je een topic opent om advies te vragen, en vervolgens alleen maar wil horen wat in je eigen straatje past.
Als je het dan toch allemaal zo goed zelf weet, dan veel succes er mee en doe wat voor jou goed voelt.


Nou als je wat van alpacas zou kennen dan zou je weten dat een alpaca enkel vruchtbaar wordt door het geluid van de alpaca hengst die die maakt als die klaarkomt en neen hij reageert niet op de alpaca, sommige mensen hier denken dat we hier met een super heftige hengst te maken hebben, maar vergeten dat hij heel zijn leven naast merries heeft gestaan op de alpacas reageert hij totaal niet hij kijkt er zelfs niet naar, bovendien is er gisteren een merrie gepasseerd hij heeft er naar gehinnikt en verder niks, nou ja als ik sommige mensen hier moet geloven zou hij zelfs op een konijn kruipen, een hengst is geen monster waarom zijn jullie allemaal zo bang als het ondertussen onder controle is

SjonnieZ

Berichten: 2317
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:15

Bokkerbb schreef:
Nou als je wat van alpacas zou kennen dan zou je weten dat een alpaca enkel vruchtbaar wordt door het geluid van de alpaca hengst die die maakt als die klaarkomt en neen hij reageert niet op de alpaca, sommige mensen hier denken dat we hier met een super heftige hengst te maken hebben, maar vergeten dat hij heel zijn leven naast merries heeft gestaan op de alpacas reageert hij totaal niet hij kijkt er zelfs niet naar, bovendien is er gisteren een merrie gepasseerd hij heeft er naar gehinnikt en verder niks, nou ja als ik sommige mensen hier moet geloven zou hij zelfs op een konijn kruipen, een hengst is geen monster waarom zijn jullie allemaal zo bang als het ondertussen onder controle is


Als je dit zo zeker weet. Wat is dan de reden dat je dit topic opent? Je bent toch al overtuigd dat hij prima naast je merries kan staan.

Birdie60

Berichten: 8400
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:28

Vriendin van mij heeft een houten omheining met stroom draad erop. Mini's stonden naast een grote hengst. En of die dekte.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 12:46

SjonnieZ schreef:
Bokkerbb schreef:
Nou als je wat van alpacas zou kennen dan zou je weten dat een alpaca enkel vruchtbaar wordt door het geluid van de alpaca hengst die die maakt als die klaarkomt en neen hij reageert niet op de alpaca, sommige mensen hier denken dat we hier met een super heftige hengst te maken hebben, maar vergeten dat hij heel zijn leven naast merries heeft gestaan op de alpacas reageert hij totaal niet hij kijkt er zelfs niet naar, bovendien is er gisteren een merrie gepasseerd hij heeft er naar gehinnikt en verder niks, nou ja als ik sommige mensen hier moet geloven zou hij zelfs op een konijn kruipen, een hengst is geen monster waarom zijn jullie allemaal zo bang als het ondertussen onder controle is


Als je dit zo zeker weet. Wat is dan de reden dat je dit topic opent? Je bent toch al overtuigd dat hij prima naast je merries kan staan.



Topic is geplaatst de dag dat hij is toegekomen, we zijn ondertussen een week verder en hebben zijn gedrag zien veranderen

SjonnieZ

Berichten: 2317
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:51

SjonnieZ schreef:
Als je dit zo zeker weet. Wat is dan de reden dat je dit topic opent? Je bent toch al overtuigd dat hij prima naast je merries kan staan.



Topic is geplaatst de dag dat hij is toegekomen, we zijn ondertussen een week verder en hebben zijn gedrag zien veranderen[/quote]


Oke dus het topic is nu niet meer nodig want het gaat prima. Das fijn om te lezen TS

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hengst naast shetlandermerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:00

Dat ie naar een merrie hinnikt is al een stap te ver eigenlijk. Dat betekent dat hij wel op scherp kan staan wanneer deze merrie hengstig is.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:38

Earth schreef:
Dat ie naar een merrie hinnikt is al een stap te ver eigenlijk. Dat betekent dat hij wel op scherp kan staan wanneer deze merrie hengstig is.


Dat is nu weer onzin. Mijn ruin hinnikt ook naar een voorbij komend paard, net als mijn drachtige merrie.
Dat is een paard.

Los daarvan hou ik mijn hart vast voor het voorjaar, en neen, ik doe niet alsof een hengst een monster is, hier al 5 (dek)hengsten gehad, dus die bezorgdheid is eerder realisme ipv overdrijven.

Bokkerbb
Berichten: 195
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 14:40

Earth schreef:
Dat ie naar een merrie hinnikt is al een stap te ver eigenlijk. Dat betekent dat hij wel op scherp kan staan wanneer deze merrie hengstig is.



Een paard hinnikt, hij hinnikt ook naar mij als ik naar de wei stap, niet elk paard doet dit maar het is ook geen stap te ver