Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

vraag over leeftijd waarop een belgisch trekpaard gedekt kan

 
Profiel   

Goedenavond,
Ik heb een vrraag over de leeftijd waarop een belgisch trekpaard gedekt kan worden. Het paard, een merrie uiteraard, is goed ontwikkeld. We zijn bezig haar te beleren, maar we ontzien haar volledig qua belasting. In april wordt ze drie.
We ontzien haar qua belasting omdat ze daar niet aan toe is en omdat ze nog niet volgroeid is.Er wordt ons echter wel geadviseerd om het paard komend zomer onder de hengst te doen, leeftijd is dan drie jaar en twee maand, omdat dat goed is voor de ontwikkeling van het skelet. Kan iemand mij vertellen waarom dat goed is? Het druist enigszins tegen mijn eigen ideeen in namelijk.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 19:50 



 

Je kan vanaf 3 dekken maar het hoeft niet. Het is niet zo dat het moet hè ;)

In geval van een trekpaard zou ik voor een eerste veulen een niet al te grote of massieve hengst kiezen. De bevalling wil anders namelijk nog wel eens problemen geven.

En voordat je gaat fokken zou ik ook op pssm1 testen. De mijne is helaas p1/p1 en geeft dus gegarandeerd door aan haar veulen. Jammer maar helaas heb ik haar dus moeten uitsluiten van fokkerij.

Het is een aandoening die veel voor blijkt te komen in het NL trekpaarden bestand maar waar nog veel te weinig aandacht aan wordt besteed. Het is een vervelende stofwisselingsziekte die extra management vereist. Cronische infectie met mijten en CPL hebben vermoedelijk een verband.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 20:32 



 
Profiel   

ik heb nog nooit gehoord dat een veulen fokken goed voor het skelet is en ik loop al heel wat jaren mee in de paarden. Wat sommige mensen doen is met 3-4 jaar een veulen fokken met een wat jeugdige merrie zodat ze nog een jaar kan groeien zonder meteen een jaar "nutteloos" te zijn. Daarbij als een merrie eenmaal een veulen gehad heeft kan ie ook op latere leeftijd, na de sportcarriere, veulens maken. met een merrie die nog nooit een veulen gehad heeft word dekken na een bepaalde leeftijd afgeraden voor een eerste veulen.

Een veulen brengt gezondheidsrisico's voor de merrie met zich mee. Ik ken geen enkel gezondheidsrisico van een merrie niet dekken en gewoon nog even laten staan.

als je geen veulen wilt of geen doel hebt met het veulen, zou ik vooral geen veulen fokken en gewoon wachten tot de merrie wel aan werk toe is. Daar heeft ze igg geen veulen voor nodig.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-21 21:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen