Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

KWPN lidmaatschap

 
Profiel   

Het veulenseizoen is weer in volle gang en mogelijk zijn de eerste merries alweer gedekt voor het jaar 2022.
Nu zullen er ongetwijfeld veel fokkers aanwezig zijn die een bewuste keuze maken voor het KWPN danwel een ander stamboek.

Nu vraag ik mezelf af... Waarom kies jij, of misschien dus niet, voor het KWPN?

Om je veulen bij het KWPN te registreren moet je namelijk verplicht een lidmaatschap afnemen. Zijn er nog meer voor- of nadelen? Het gaat er mij niet om welke keuze juist is of niet, maar meer om de beweegredenen van fokkers zodat mogelijk toekomstige fokkers hierin een bewuste(re) afweging kunnen maken.

Hiervoor heb ik uiteraard al verschillende topics bezocht m.b.v. de zoekfunctie. Hier en daar heb ik dan ook een visie hierover kunnen vinden, maar ik mis nog een topic waarin dit punt centraal staat.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 13:36 



 
Profiel   

Als ik al elders zou willen registreren zou het geld voor mij geen reden zijn, eerder andere redenen zoals het niet eens zijn met het beleid en fokdoelen van het stamboek.
Dan zou ik een stamboek zoeken die daar wel bij aansluit en daar registreren.

Het registreren kost overal geld, fokken kost heel veel geld en dat geld voor lidmaatschap kan er ook nog wel bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 14:02 



 
Profiel   

Ze mogen je niet verplichten lid te worden dat is wettelijk vast gelegd

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 14:15 



 
Profiel   

StalNollie, of dat mag ja of nee daar laat ik me verder niet over uit. Heb ik tenslotte geen verstand van. Daarnaast verplicht het KWPN natuurlijk niemand om zijn/haar veulen bij het KWPN in te schrijven.

ingvdh
heb je daar misschien een voorbeeld van voor mijn beeldvorming?

Ikzelf heb een KWPN merrie die gedekt is door een KWPN hengst waardoor het voor mij een logische stap is om het veulen bij het KWPN te registeren. Mogelijk kies ik in de toekomst wel voor een hengst die niet bij het KWPN ingeschreven staat, ik wil dan bekijken waar ik goed aan zou doen om het veulen in te schrijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 11:26 



 
Profiel   

StalNollie schreef
Ze mogen je niet verplichten lid te worden dat is wettelijk vast gelegd


Maar dat is in de praktijk dus nu wel.
Je moet lid worden om je veulen te kunnen registreren bij het kwpn helaas. Dus daarom ben ik daar nu ook lid moeten worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 23:37 



 
Profiel   

tamaramt schreef
StalNollie schreef
Ze mogen je niet verplichten lid te worden dat is wettelijk vast gelegd


Maar dat is in de praktijk dus nu wel.
Je moet lid worden om je veulen te kunnen registreren bij het kwpn helaas. Dus daarom ben ik daar nu ook lid moeten worden.


En dit mag dus sinds 2021 echt niet meer, er mag enkel nog onderscheid gemaakt worden in de prijs tussen wel/niet lid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 23:46 



 
Profiel   

Daar denkt het kwpn anders over...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 00:10 



 
Profiel   

Poosje81 schreef
En dit mag dus sinds 2021 echt niet meer, er mag enkel nog onderscheid gemaakt worden in de prijs tussen wel/niet lid.

Wel voor het registreren van een veulen.

Je kan nu wel bij het KWPN een paspoort (geen stamboekpapier!) op naam zetten en een duplicaat aanvragen (tegen meerkosten) zonder lid te hoeven worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 01:36 



 
Profiel   

Dien je bij andere stamboeken dan geen lid te worden om je veulen te registreren? Kan ik me eigenlijk moeilijk voorstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 12:41 



 
Profiel   

Selente schreef
Dien je bij andere stamboeken dan geen lid te worden om je veulen te registreren? Kan ik me eigenlijk moeilijk voorstellen.


Bij NSvT is het niet verplicht nee, ook niet voor deelname keuring of uitschrijven dekbon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 13:00 



 
Profiel   

Wij zijn lid bij kwpn omdat we al jaren fokken en dan je dan een overzicht houdt van alle gefokte paarden. Verder vind ik kwpn geen toegevoegde waarde meer hebben tov enkele jaren geleden.
Nu ook de database nog is opengesteld voor iedereen zie ik helemaal geen meerwaarde meer in het lidmaatschap.

Het is dat wij al zo lang lid zijn, anders had ik nu voor Zangersheide gekozen. Ik hoor veel mensen die zijn overgestapt en heel positief zijn.
Dingen waar je tegenaan loopt worden super snel en correct opgepakt, iets waar het kwpn nog van kan leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-21 10:40 



 
Profiel   

Welke toegevoegde waarde had het enkele jaren terug dan wel die het nu niet heeft los van de database? Ik vond het zelf ook wel erg jammer dat de database openbaar werd gemaakt. Dat vond ik namelijk wel een groot deel van de prijs waard in het lidmaatschap.

Ik ben benieuwd of het heel erg veel verschil maakt of paarden geregistreerd staan bij Zangersheide of KWPN. Ik kan me voorstellen dat mensen specifiek voor een stamboek kiezen om de mogelijkheid tot verkoop te vergroten internationaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-21 11:30 



 
Profiel   

Dat laatste was inderdaad voor ons de reden voor ons om lid te zijn bij kwpn. En de enige toegevoegde waarde die het nu nog heeft is dat wij dus al onze eigen gefokte paarden nog in een overzicht hebben staan. Niet dat we er veel mee doen, maar soms is het wel leuk of handig om even te kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-21 21:41 



 
Profiel   

Ik vind dit wel heel interessant om te horen. Zouden ze die waarde wel weer terug kunnen brengen? En op wat voor manier.

Poosje, ik zie dat ik niet meer op jou gereageerd heb. Dat verklaard wel dat ik het niet wist, ik zit namelijk niet in de koudbloeden. Zijn er nog meer stamboeken die dat mogelijk maken dat jij weet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 12:31 



 
Profiel   

MaaikeMarlou, dat overzicht kan je ook voor jezelf op Horsetelex maken.

Zonder iemand tegen het hoofd te willen stoten heeft gevoelsmatig een KWPN papier voor mij meer waarde dan bijvoorbeeld een AES papier. Net zoals ik nooit voor een (enkel) AES goedgekeurde hengst zou kiezen. Voor mij is het dus een commerciƫle overweging, in de hoop dat meer mensen er zo over denken.
Verder eens mbt de opmerkingen over de database.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 16:54 



 
Profiel   

Selente schreef
Ik vind dit wel heel interessant om te horen. Zouden ze die waarde wel weer terug kunnen brengen? En op wat voor manier.

Poosje, ik zie dat ik niet meer op jou gereageerd heb. Dat verklaard wel dat ik het niet wist, ik zit namelijk niet in de koudbloeden. Zijn er nog meer stamboeken die dat mogelijk maken dat jij weet?



Niet uit mijn hoofd maar ga ik eens polsen voor je :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 20:57 



 
Profiel   

Fijne opmerking StalDiefdijk! Ik herken dat wel met dat papier, en ik hoor dit trouwens meer... Maar ik vraag me af of dat ook niet een kwestie van tijd is dat de concurrerende stamboeken hierin een graantje mee gaan pikken. Als het ene stamboek blijft hangen en de ander ontwikkelt zich verder en heeft de service beter voor elkaar. Zou je dan uiteindelijk toch de stap gaan maken? Of wat zou je nodig hebben om juist wel te blijven hangen denk ik dan.

Het is natuurlijk al een kostbaar iets, paarden fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 15:38 



 
Profiel   

Als een relatief nieuw stamboek -in dit voorbeeld het AES- het jaren goed aanpakt in de hengsten- en merrieselectie, echt kritisch selecteert en daarmee goed in de (top)sport presterende paarden voortbrengt, hoog scoort in de wbfsh ranking, dan zou ik het overwegen.

Nu ben ik gewoon niet heel erg onder de indruk van het AES, het komt op mij meer over als een B-stamboek voor als je hengst niet bij het KWPN/NRPS/... wordt goedgekeurd.*
Vandaar ben ik ook niet onder de indruk van een AES-papier en zie ik liever een KWPN-papier, ook bij mijn eigen veulens. De meerkosten vallen voor mij in het niet bij de meerwaarde, plus die meerkosten zijn op het geheel aan kosten bij fokken toch verwaarloosbaar. :D

* aangezien ik niemand wil schofferen: dat is mijn gevoel erbij. :o :(:)

.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 23:10 



 
Profiel   

StalDiefdijk schreef
Als een relatief nieuw stamboek -in dit voorbeeld het AES- het jaren goed aanpakt in de hengsten- en merrieselectie, echt kritisch selecteert en daarmee goed in de (top)sport presterende paarden voortbrengt, hoog scoort in de wbfsh ranking, dan zou ik het overwegen.

Nu ben ik gewoon niet heel erg onder de indruk van het AES, het komt op mij meer over als een B-stamboek voor als je hengst niet bij het KWPN/NRPS/... wordt goedgekeurd.*
Vandaar ben ik ook niet onder de indruk van een AES-papier en zie ik liever een KWPN-papier, ook bij mijn eigen veulens. De meerkosten vallen voor mij in het niet bij de meerwaarde, plus die meerkosten zijn op het geheel aan kosten bij fokken toch verwaarloosbaar. :D

* aangezien ik niemand wil schofferen: dat is mijn gevoel erbij. :o :(:)

.


Hier ben ik het zeker mee eens. Maar voor mij doet zangersheide dan weer niets onder voor het kwpn. De ggk hengsten van het AES zijn voor mij minder waard, maar een paard ingeschreven bij aes niet. Ligt puur aan de afstamming en het dier.
Wij hebben laatst een hele gave jonge merrie gekocht met AES papier, maar door afstamming wel interessant voor de fokkerij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 14:07 



 
Profiel   

Bij springpaarden is er geen verschil of dat je een KWPN-er hebt of Zangersheide.

Behalve dat je bij Zangersheide tenminste als fokker beloont wordt bij goede dingen, en zij veel meer voor hun fokkers doen en organiseren. ik zou het wel weten als ik een veulen in moest schrijven ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 14:19 



 
Profiel   

Ik gebruik alleen kwpn goed gekeurde hengsten. Of een hengst waarbij ik een A reg papier krijg.
Dat zijn ondertussen veel stamboeken.
Verder zit t kwpn in Nederland. Wat ik handig vind. Fijn geregeld met chippen.
Maar heb ook niet verder gekeken dan mn neus lang is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 14:28 



 
Profiel   

Ik ben echt een 'KWPN'mens om het zo maar te noemen.
Daarbij kijkt KWPN echt naar exterieur wat bij andere stamboeken (gevoelsmatig?) Wat minder is.
Zo zijn er ook altijd duidelijke standfotos van een hengst te vinden. En dat vind ik echt wel een +.

Of ik kan dit soort informatie bij andere stamboeken niet vinden dat het er wel is.
Maar ik vind exterieur wel heel belangrijk.

Sommigen kijken (voor springen) alleen naar hoeveel sport er in de lijn zit. En dan kunnen ze misschien heel goed springen, maar met een lastig lijf is het toch minder makkelijk rijden. En het moet ook thuis doordeweeks in het dressuurwerk leuk zijn om op je paard te stappen :Y)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 15:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen