Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:16

tamaramt schreef:
Heeft iemand tips voor me?
Ik heb een kwpn merrie van 2005.
Hoogdrachtig van haar 1e veulen.
De merrie is een Flemmingh x onyx
En ze is drachtig van Fürst Jazz.

Op stamboompapier staat er vb dus nooit naar de keuring geweest.
Ik was net Z2 gestart toen ze geblesseerd raakte. Inmiddels bijna 2 jaar geleden: behandelingen, operatie, behandeling, revalidatie, drachtig etc.
Onduidelijk of ik de merrie nog terug de sport in kan krijgen (daar hoop ik wel op, tevens proberen Z2 met wp ook voor sportpredicaat)

Het veulen is voor mijzelf als opvolger vd merrie.

Ik zat te denken over thuiskeuring want keuring op locatie is met een veulen aan de voet niet wenselijk.
Daarnaast ben ik bang als ze los in de bak moet bewegen dat ze misschien knetter word en zich weer blesseert.
Maar heeft thuiskeuring zin als ze nog geen wp in Z2 heeft?
Ze heeft iets wat neerwaartse romp en staat voor wat toontredend. Maar heeft 3 goede gangen met veel ruimte en tact.

Deze foto is van nu. Hoogdrachtig (330 dagen)
[ [url=m/ZwmFq2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Voor zover ik weet kunnen ze alleen ster predicaat bij thuis keuring behalen als ze al een sport predicaat hebben. Dat heb ik mij laten vertellen. Mijn merrie heeft vorige week haar veulen gekregen en ik wil haar binnenkort weer trainen en dan thuis laten keuren. Alhoewel ze er momenteel weer mega strak uitziet maar ik wil haar toch graag iets sterker hebben dus ik zit er aan te denken om haar te laten keuren als het veulen ongeveer 2 maand is.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:08

Mijn merrie 2 weken geleden naar de tandarts geweest en naar de smid. Voor het eerst op ijzers. Vandaag voor het eerst een singel omgehad. Ze word nu sinds een paar dagen aan het hoofdstel gelongeerd.

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:10

Kiss1990 schreef:
tamaramt schreef:
Heeft iemand tips voor me?
Ik heb een kwpn merrie van 2005.
Hoogdrachtig van haar 1e veulen.
De merrie is een Flemmingh x onyx
En ze is drachtig van Fürst Jazz.

Op stamboompapier staat er vb dus nooit naar de keuring geweest.
Ik was net Z2 gestart toen ze geblesseerd raakte. Inmiddels bijna 2 jaar geleden: behandelingen, operatie, behandeling, revalidatie, drachtig etc.
Onduidelijk of ik de merrie nog terug de sport in kan krijgen (daar hoop ik wel op, tevens proberen Z2 met wp ook voor sportpredicaat)

Het veulen is voor mijzelf als opvolger vd merrie.

Ik zat te denken over thuiskeuring want keuring op locatie is met een veulen aan de voet niet wenselijk.
Daarnaast ben ik bang als ze los in de bak moet bewegen dat ze misschien knetter word en zich weer blesseert.
Maar heeft thuiskeuring zin als ze nog geen wp in Z2 heeft?
Ze heeft iets wat neerwaartse romp en staat voor wat toontredend. Maar heeft 3 goede gangen met veel ruimte en tact.

Deze foto is van nu. Hoogdrachtig (330 dagen)
[ [url=m/ZwmFq2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Voor zover ik weet kunnen ze alleen ster predicaat bij thuis keuring behalen als ze al een sport predicaat hebben. Dat heb ik mij laten vertellen. Mijn merrie heeft vorige week haar veulen gekregen en ik wil haar binnenkort weer trainen en dan thuis laten keuren. Alhoewel ze er momenteel weer mega strak uitziet maar ik wil haar toch graag iets sterker hebben dus ik zit er aan te denken om haar te laten keuren als het veulen ongeveer 2 maand is.


Het is inderdaad alleen met een sportpredicaat mogelijk, om thuis het sterpredicaat te behalen.

Ze kan als VB merrie wel worden opgenomen in het stamboek door middel van een thuiskeuring.
Dan wordt ze Stamboek-exterieur opgenomen en zal ze voor volledige opname wel een keer naar een keuring moeten, of het sportpredicaat moeten behalen.

Maar dan is ze wel uit het VB.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:42

@loteeee: en wat zou het voordeel ervan zijn dat ze uit vb is?

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:54

tamaramt schreef:
@loteeee: en wat zou het voordeel ervan zijn dat ze uit vb is?


Voor de merrie op zichzelf Zou het niet heel veel uitmaken.
Als je een veulen fokt staat stamboek mooier op papier als veulenboek.

Maar dat is natuurlijk ook deels afhankelijk van waarvoor je het veulentje zou fokken.

Edit;

En als je de merrie op laat nemen in het stamboek, word deze lineair gescoord.
Wil je fokken, kun je op deze manier een “nog” geschiktere hengst zoeken bij het exterieur van de merrie.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:17

Ik heb mijn 9-jarige VB merrie ingeschreven voor de thuiskeuring in september.
Ze is momenteel hoogdrachtig maar nog goed in conditie dus verwacht haar in september weer goed in haar vel te hebben.

Alleen heb ik geen ervaring met keuringen en zoek ik eigenlijk iemand in de buurt van Alkmaar die kan helpen met voorbereiden en voorbrengen -O- ... liefst aan huis.

Dit is mijn merrie:

Afbeelding

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:06

Willemiens schreef:
Ik heb mijn 9-jarige VB merrie ingeschreven voor de thuiskeuring in september.
Ze is momenteel hoogdrachtig maar nog goed in conditie dus verwacht haar in september weer goed in haar vel te hebben.

Alleen heb ik geen ervaring met keuringen en zoek ik eigenlijk iemand in de buurt van Alkmaar die kan helpen met voorbereiden en voorbrengen -O- ... liefst aan huis.

Dit is mijn merrie:

[ [url=m/iIXUwT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe en waar kun je inschrijven?
Mijn verhaal is idem dito als jou..alleen de mijne is 16 jaar, Z2 dressuur en wij wonen in Noord Brabant

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:17

tamaramt schreef:
Willemiens schreef:
Ik heb mijn 9-jarige VB merrie ingeschreven voor de thuiskeuring in september.
Ze is momenteel hoogdrachtig maar nog goed in conditie dus verwacht haar in september weer goed in haar vel te hebben.

Alleen heb ik geen ervaring met keuringen en zoek ik eigenlijk iemand in de buurt van Alkmaar die kan helpen met voorbereiden en voorbrengen -O- ... liefst aan huis.

Dit is mijn merrie:

[ [url=m/iIXUwT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe en waar kun je inschrijven?
Mijn verhaal is idem dito als jou..alleen de mijne is 16 jaar, Z2 dressuur en wij wonen in Noord Brabant


Ik ga er vanuit dat het kwpn is en dan heb ik noord Brabant erbij gepakt.

Wel leuk, mijn partner doet sinds 1 april, regio noord-Brabant als dressuur inspecteur.

https://www.kwpn.nl/agenda-1?itemId=KwpnEvent:6633

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 06:48

Bedankt :D Ik ga eens kijken

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 07:15

Gaaf dat meerdere mensen hun merrie thuis laten keuren. Ik ben alleen wel heel benieuwd (heb ook geen ervaring met keuren) maar op keuringen zie ik altijd mensen er achter rennen met zwepen of rammel bakjes om ze expressiever te laten lopen, zou dat op een thuis keuring ook gebruikelijk zijn of juist niet? Ik heb al een vraag geplaatst voor iemand die haar voor kan brengen heb ook al 2 mensen benaderd (zonder reactie terug). Ik wil het opzich wel zelf proberen maar je hebt natuurlijk maar 1 kans. Nu zit ik ook te twijfelen dat ik mijn merrie dit jaar niet laat dekken maar straks weer oppak in het rijden om haar dan volgend jaar naar de keuring te doen. Maar dan is ze al 14.
Keuzes :Z |o

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:08

Kiss1990 schreef:
Gaaf dat meerdere mensen hun merrie thuis laten keuren. Ik ben alleen wel heel benieuwd (heb ook geen ervaring met keuren) maar op keuringen zie ik altijd mensen er achter rennen met zwepen of rammel bakjes om ze expressiever te laten lopen, zou dat op een thuis keuring ook gebruikelijk zijn of juist niet? Ik heb al een vraag geplaatst voor iemand die haar voor kan brengen heb ook al 2 mensen benaderd (zonder reactie terug). Ik wil het opzich wel zelf proberen maar je hebt natuurlijk maar 1 kans. Nu zit ik ook te twijfelen dat ik mijn merrie dit jaar niet laat dekken maar straks weer oppak in het rijden om haar dan volgend jaar naar de keuring te doen. Maar dan is ze al 14.
Keuzes :Z |o


Met een thuiskeuring worden ze ik principe geen Ster, omdat ze niet los in de baan komen en niet alle gangen worden beoordeeld.

Met een Z2+ paard kunnen ze op een thuiskeuring wel ster worden omdat ze het sportpredicaat al hebben.

Een zweep kan handig zijn bij een thuiskeuring, maar daar houd het ook op!
Het gaat met een thuiskeuring om de correctheid in de stap en draf, niet “hoe goed” ze kunnen lopen!

Dus heb je een Z2+ paard, gaat het in principe alleen om het exterieur beoordelen en dan worden de gangen bekeken op correctheid + zuiverheid.

Ik ben op veel thuiskeuringen geweest en ik denk dat iedereen op een thuiskeuring zijn/haar eigen paard kan voorbrengen.

Als je weet hoe ze moeten staan met opstellen, en daarna hoeven ze eigenlijk alleen maar op een recht stuk heen en weer te stappen en te draven!

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:20

Bedankt voor je reactie Lotteeee.
Ik ga dan maar even een paar keer oefenen. Vooral met dat correct opstellen. Die van mij heeft het sport predicaat al wel dus daarom kan ik ook makkelijk voor het thuis keuren kiezen.
Ik heb ook al contact gehad met de keurmeester (ik heb een gelderse merrie dus dan zijn er niet veel mensen die de paarden keuren) en ik mag hem en mail sturen als we er klaar voor zijn ;)

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:26

Kiss1990 schreef:
Bedankt voor je reactie Lotteeee.
Ik ga dan maar even een paar keer oefenen. Vooral met dat correct opstellen. Die van mij heeft het sport predicaat al wel dus daarom kan ik ook makkelijk voor het thuis keuren kiezen.
Ik heb ook al contact gehad met de keurmeester (ik heb een gelderse merrie dus dan zijn er niet veel mensen die de paarden keuren) en ik mag hem en mail sturen als we er klaar voor zijn ;)


Goed geregeld toch!

Komt helemaal goed

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:11

_lotteeee schreef:
Met een thuiskeuring worden ze ik principe geen Ster, omdat ze niet los in de baan komen en niet alle gangen worden beoordeeld.

Met een Z2+ paard kunnen ze op een thuiskeuring wel ster worden omdat ze het sportpredicaat al hebben.

Een zweep kan handig zijn bij een thuiskeuring, maar daar houd het ook op!
Het gaat met een thuiskeuring om de correctheid in de stap en draf, niet “hoe goed” ze kunnen lopen!

Dus heb je een Z2+ paard, gaat het in principe alleen om het exterieur beoordelen en dan worden de gangen bekeken op correctheid + zuiverheid.

Ik ben op veel thuiskeuringen geweest en ik denk dat iedereen op een thuiskeuring zijn/haar eigen paard kan voorbrengen.

Als je weet hoe ze moeten staan met opstellen, en daarna hoeven ze eigenlijk alleen maar op een recht stuk heen en weer te stappen en te draven!

Mijn merrie zal dan nog een veulen aan de voet hebben als de thuiskeuring is. Zal dit nadelig zijn voor de keuring?

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:35

Willemiens schreef:
_lotteeee schreef:
Met een thuiskeuring worden ze ik principe geen Ster, omdat ze niet los in de baan komen en niet alle gangen worden beoordeeld.

Met een Z2+ paard kunnen ze op een thuiskeuring wel ster worden omdat ze het sportpredicaat al hebben.

Een zweep kan handig zijn bij een thuiskeuring, maar daar houd het ook op!
Het gaat met een thuiskeuring om de correctheid in de stap en draf, niet “hoe goed” ze kunnen lopen!

Dus heb je een Z2+ paard, gaat het in principe alleen om het exterieur beoordelen en dan worden de gangen bekeken op correctheid + zuiverheid.

Ik ben op veel thuiskeuringen geweest en ik denk dat iedereen op een thuiskeuring zijn/haar eigen paard kan voorbrengen.

Als je weet hoe ze moeten staan met opstellen, en daarna hoeven ze eigenlijk alleen maar op een recht stuk heen en weer te stappen en te draven!

Mijn merrie zal dan nog een veulen aan de voet hebben als de thuiskeuring is. Zal dit nadelig zijn voor de keuring?


Het veulen op zich is niet nadelig. Het gaat er gewoon om hoe de merrie er voor staat!

En als merrie en veulen het gewend zijn, kan het veulen ook eventjes alleen op stal blijven.

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:00

Mijn merrie heeft ook een veulen maar die is nu 1,5 week oud en ik heb gister al voor het eerst mama 5 min uit de stal gehaald. Mijn vriend bleef bij het veulen en zo wil ik dat om de dag even oppakken zodat ik straks ook weer lekker wat met haar kan doen en natuurlijk klaar kan maken voor de keuring.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 06:54

Kiss1990 schreef:
Mijn merrie heeft ook een veulen maar die is nu 1,5 week oud en ik heb gister al voor het eerst mama 5 min uit de stal gehaald. Mijn vriend bleef bij het veulen en zo wil ik dat om de dag even oppakken zodat ik straks ook weer lekker wat met haar kan doen en natuurlijk klaar kan maken voor de keuring.


Ging dat goed?
Zo heb ik dat ook in de planning als mijn veulen geboren is

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 06:57

tamaramt schreef:
Kiss1990 schreef:
Mijn merrie heeft ook een veulen maar die is nu 1,5 week oud en ik heb gister al voor het eerst mama 5 min uit de stal gehaald. Mijn vriend bleef bij het veulen en zo wil ik dat om de dag even oppakken zodat ik straks ook weer lekker wat met haar kan doen en natuurlijk klaar kan maken voor de keuring.


Ging dat goed?
Zo heb ik dat ook in de planning als mijn veulen geboren is


Ja als er iemand bij het veulen blijft wel. Mijn merrie vond het wel fijn maar ook wel spannend om bij haar kind weg te zijn, daarom doe ik het nu om de dag en nog kort, totdat ik het gevoel heb dat ze beide weten dat ze toch wel weer bij elkaar komen.
Toen ik het alleen wou proberen werd het veulen heel onrustig en sprong tegen de deur op dus de eerste tijd maar iemand op stal zetten.... :o