Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacky41
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-09-20
Woonplaats: Apeldoorn

Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 15:47

Is er animo om met elkaar te sparren over de merriekeuringen dit jaar?
Zo ja ,waar ga je heen?stamboek/centrale keuring
Hoe bereid je je voor etc
Lijkt mij leuk om zo de weg ernaar toe samen te bewandelen.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:54

Hallo! Ik meld me vast. Ik heb een 3 jarige van Just Wimphof, waarmee ik overweeg naar de keuring te gaan. Heb vroeger wel keuringen gedaan, maar dat was van het NWPCS. Zou mijn eerste KWPN keuring zijn.

Ben inderdaad ook benieuwd naar voorbereidingen die anderen treffen.

Jacky41
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-09-20
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 16:01

Leuk! Heb je al ingeschreven?hopen dat ze allemaal doorgaan dit jaar..ik ben ook een leek met kwpn keuringen maar denk dat ik het toch ga wagen,heb een leuke driejarige staan voor de stamboekkeuring en nog een 10 jarige die ik wil gaan proberen te upgraden in ermelo.ze is ster maar wil opgaan voor voorlopig keur..wat is wijsheid.allebei wegbrengen of zelf gaan trainen en een voorbrenger zoeken..best prijzig het wegbrengen....

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:11

Hier nog niet ingeschreven. Ga haar vrijdag op de foto laten zetten en meteen even laten bekijken door de dierenarts (met veel ervaring binnen het stamboek) of hij haar goed genoeg vindt om aan te bieden.

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:58

Oh leuk. Ik zit al 2 jaar te twijfelen om met mijn Gelderse merrie naar de keuring te gaan. Ze is nu al 12 maar nog nooit bij een keuring geweest. Wel heb ik het sport predicaat er al op gereden dus Ster erbij zou wel leuk zijn! Vooral omdat ik nu af en toe een veulen uit haar ga fokken.
Tevens heb ik een Welsh A merrie aangeschaft wat me ook leuk lijkt om mee naar de keuring te gaan.
Ik wil ze liever niet weg brengen om meerdere redenen maar heb er zelf geen ervaring mee vandaar dat ik tot nu toe nog steeds heb gewacht.....

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:08

Wat leuk! Ik heb ook mijn Just wimphof x ampere ingeschreven.
Nelly is nu 3 jaar, we gaan naar bronniger 13 juli.
We zijn rustig aan begonnen met wat longe werk. Maar eerlijk gezegd doe ik het niet zelf :o
En ze gaan binnenkort ook nog eerst naar de hengstenhouder. Daarna gaan we serieuzer longeren.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:08

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

isa_parel
Berichten: 14
Geregistreerd: 12-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:25

Ik zou graag met mijn 9 jarige merrie naar de keuring gaan, maar twijfel of dit het moment is en of het überhaupt zin heeft. Ik hoop haar dit jaar nog in de Z te kunnen starten. Maar moet ik hier op wachten of niet? En ze is met haar 1.63 niet heel groot. Ze heeft wel een interessante stamboom en leuke bewegingen. Iemand die hier meer verstand van heeft en of het zin heeft? Ook geen idee hoe het allmaal werkt, moet je lid zijn van het stamboek of niet en wat het allemaal kost...

Afbeelding
Afbeelding

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:48

Je moet volgens mij wel lid zijn van het KWPN.
Of het zin heeft ligt vooral aan je ambitie. Wil je een keer ermee fokken? Of verkopen, dan heeft het zeker zin.
Ik twijfel ik ik 18 of 28 euro net heb betaald voor de inschrijving van de keuring. En lidmaatschap is dacht ik rond de 65 euro.
Dus dat verdiend zich wel gelijk terug als je een mooi predicaat haalt. En er een keer mee gaat fokken. Je bent bijna z, dus als je iets verder komt, in het z2 heb je daarmee gelijk je predicaat een stap hoger en interessanter.

isa_parel
Berichten: 14
Geregistreerd: 12-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:35

gewoonmarie schreef:
Je moet volgens mij wel lid zijn van het KWPN.
Of het zin heeft ligt vooral aan je ambitie. Wil je een keer ermee fokken? Of verkopen, dan heeft het zeker zin.
Ik twijfel ik ik 18 of 28 euro net heb betaald voor de inschrijving van de keuring. En lidmaatschap is dacht ik rond de 65 euro.
Dus dat verdiend zich wel gelijk terug als je een mooi predicaat haalt. En er een keer mee gaat fokken. Je bent bijna z, dus als je iets verder komt, in het z2 heb je daarmee gelijk je predicaat een stap hoger en interessanter.


Oké dankjewel, dus beter even wachten tot ze Z2 is en dan alles gelijk doen? Kosten vallen wel iets mee zoals je schetst! Dank voor je antwoord.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:39

Ik twijfel nog om mijn bijna 11-jarige merrie van Chello III x Stravinsky in te schrijven om voor ster te gaan. Vond de kosten voor het wegbrengen ook aanzienlijk, maar wil haar eigenlijk gewoon niet 6 weken weg. Het longeren kan ik voor mijn gevoel zelf ook wel doen, alleen het losspringen en het lopen niet :')

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:04

isa_parel schreef:
gewoonmarie schreef:
Je moet volgens mij wel lid zijn van het KWPN.
Of het zin heeft ligt vooral aan je ambitie. Wil je een keer ermee fokken? Of verkopen, dan heeft het zeker zin.
Ik twijfel ik ik 18 of 28 euro net heb betaald voor de inschrijving van de keuring. En lidmaatschap is dacht ik rond de 65 euro.
Dus dat verdiend zich wel gelijk terug als je een mooi predicaat haalt. En er een keer mee gaat fokken. Je bent bijna z, dus als je iets verder komt, in het z2 heb je daarmee gelijk je predicaat een stap hoger en interessanter.


Oké dankjewel, dus beter even wachten tot ze Z2 is en dan alles gelijk doen? Kosten vallen wel iets mee zoals je schetst! Dank voor je antwoord.

Waarom zou je wachten? Je paard is in conditie, als ze mooi gespierd zijn is dat alleen maar voordeel. Wat als ze geblesseerd raakt, dan heb je mischien wel je ster predikaat.
Met een jonkie heb je veel voorbereidingswerk, maar als jij je paard gewoon blijft rijden hoef je niet echt iets extra’s te doen.

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:02

Ik twijfel nog om met mijn driejarige te gaan. Ik ben nog nooit naar een keuring geweest (wel online gezien) en ik wil haar absoluut niet wegbrengen. Maar het lijkt me wel een fantastische ervaring om mee te maken. Ik ben überhaupt wel benieuwd of het voor een leek te doen is om je jonkie zelf voor te bereiden en er heen te gaan :)

Naam: Nemarilla
Afstamming: Rocky Lee x Jazz

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:05

Ik heb 2 3 jarige NRPS'ers. Wil ze eigenlijk beide naar de keuring brengen, alleen moet voor een even advies vragen wat handig is.
Ik train ze niet perse voor de keuring. Dames worden nu netjes zadelmak gemaakt en later dit jaar gedekt. Door het zadelmak maken en longeren etc zijn ze vaak voldoende op conditie. Alleen even aan de hand leren draven is handig.

Jacky41
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-09-20
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 21:47

Cheyenne0252 schreef:
Ik twijfel nog om met mijn driejarige te gaan. Ik ben nog nooit naar een keuring geweest (wel online gezien) en ik wil haar absoluut niet wegbrengen. Maar het lijkt me wel een fantastische ervaring om mee te maken. Ik ben überhaupt wel benieuwd of het voor een leek te doen is om je jonkie zelf voor te bereiden en er heen te gaan :)

Naam: Nemarilla
Afstamming: Rocky Lee x Jazz

[ [url=m/hvQjXQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vuzmEz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ihBNgZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZZ3Jgs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk dier zeg! Ik zou zorgen dat ze goed in de bespiering komt en gewoon gaan..denk dat je het meeste wel zelf kan.het longeren etc..toiletteren moet ook wel echt goed en netjes gebeuren,het voorbrengen zou ik aan een ervaren iemand overlaten.

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:12

Hoe doen jullie dat als het paard wordt voorgebracht door iemand anders? Ik zou niet weten wie ik daarvoor zou kunnen benaderen...

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:40

Bij mij doet mijn instructeur dat, hij is ook fokker en brengt dus vaker paarden voor. Maar ik wil het eigelijk zelf doen. We gaan dan gewoon oefenen en dan mag hij bepalen.

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:53

gewoonmarie schreef:
Bij mij doet mijn instructeur dat, hij is ook fokker en brengt dus vaker paarden voor. Maar ik wil het eigenlijk zelf doen. We gaan dan gewoon oefenen en dan mag hij bepalen.

aah oke. Zo een instructeur is wel handig :)
Ik heb 7 jaar geleden 1 keer een merrie uitgebracht op de keuring maar voelde me niks vergeleken bij al die professionals die daar rond lopen vandaar dat ik wel echt hulp zou willen van iemand die er veel ervaring mee heeft....

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:58

In verband met een trailer probleempje momenteel zit ik ook te kijken naar de thuiskeuring. Maar ik kan daar erg weinig over vinden, waarom zou je daar normaal gesproken voor kiezen?

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:04

Hey! Ik twijfel ook om mijn merrie aan te bieden, ze kan heel fijn stappen en galopperen maar haar draf is heel gewoontjes. Weinig veer en swung zeg maar, al kán ze wel leuk draven als ze zich druk maakt. Wat niet snel gebeurd :Y) .

Nu zat ik te twijfelen of ik baar niet gewoon aanbied voor de thuiskeuring...
Wat is nou het verschil tussen thuiskeuren en een stamboekkeuring op locatie? (Behalve dat de bij de stamboekkeuring los moeten en bij de thuiskeuring niet).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Beste standfoto die ik heb, als 2 jarige hier
Afbeelding

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:38

Ik zou dit jaar ook graag gaan met mijn bijna 4 jarige merrie.

Electron x Charmeur

Is helaas vorig jaar niet zo fijn uit de opfok gekomen waardoor ze echt nog wel moet bijkomen. En ze is niet zo heel groot 1.61 wel heel fijn bewegen en een hele goede moederlijn. Moeder is Imale L.E.

Selente
Berichten: 1861
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:59

Via een thuiskeuring kunnen ze geen ster worden tenzij ze als een IBOP of EPTM gehaald hebben. Dan worden ze enkel opgenomen als stamboek exterieur. Om ze officieel ster te laten worden dien je ze echt aan te bieden op een stamboekkeuring of dus een IBOP/EPTM te laten lopen.

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:21

Selente schreef:
Via een thuiskeuring kunnen ze geen ster worden tenzij ze als een IBOP of EPTM gehaald hebben. Dan worden ze enkel opgenomen als stamboek exterieur. Om ze officieel ster te laten worden dien je ze echt aan te bieden op een stamboekkeuring of dus een IBOP/EPTM te laten lopen.


Dankjewel voor de uitleg! Dan heeft dat helaas niet zoveel zin :)

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:20

Ik heb het nog even opgezocht op de site van het KWPN.

Merries met een sportpredicaat in dezelfde richting als waarin ze zijn opgenomen en een bovenbalkscore van minimaal 70 punten voor exterieur kunnen automatisch volledig worden opgenomen in het stamboek en ook ster worden verklaard.

Ik heb nu toch contact opgezocht met het KWPN omdat ik een Gelderse heb en de keuring van een Gelderse alleen in Ermelo is. Is voor mij best een stuk rijden voor even 5 minuten je merrie te laten lopen. Gezien ze toch het sport predicaat heeft kan ze dus wel het ster predicaat erbij krijgen met een thuiskeuring.

isa_parel
Berichten: 14
Geregistreerd: 12-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:47

Ik heb me ingeschreven vandaag voor de stamboek keuring in Appingedam. We gaan het maar proberen :)

Iemand nog advies voor een goede voorbrenger uit regio Groningen?