Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:23

Ik heb een Duits gefokte merrie. van bijna 4 jaar oud.
met haar wil ik ook naar de keuring maar omdat alles best ver weg is in Duitsland
besloten om haar bij het kwpn te keuren.
Vind dat best wel een gok het is in type echt duits paard en in Duitsland zal ze het zeker goed doen maar weet niet hoe ze haar vinden bij het kwpn.
Ga haar zelf trainen dat heb ik bij mijn andere merries ook zelf gedaan.

En waarschijnlijk moet ze ook in nederland PROK gekeurd worden om eventueel predikaten te krijgen.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:31

Misschien dat iemand het weet hier...
Mijn merrie is sterk maar geen keur ivm een iets toontredende voorstand.

Heeft het dan nog zin om een Ibop te rijden of naar de CK te gaan?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:39

Ik lees ook graag mee.

We willen dit jaar mijn 4 jarige merrie naar de keuring doen. Een springgefokte Dollar de la Pierre x Zambesi.

Ik lees even mee.

KWPN lidmaatschap mocht ik trouwens 120 euro voor aftikken.. := Prijzig geintje.

PROK hebben we ook voor haar aangevraagd, dus als het goed is zit dat stickertje er binnenkort ook op. :)

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:42

IBOP is altijd van toegevoegde waarde, dit wordt ook gewoon toegevoegd aan je stamboekpapier. Dit zegt iets over de sportaanleg van je merrie.

Begrijp ik nu dat ze al eens aangeboden is om voorlopig keur te worden en dat ze dit niet is i.v.m. toontredend? Of denk je dat ze niet voorlopig keur wordt i.v.m. toontredend?

Upendo,
Ligt eraan hoeveel je gebruik gaat maken van de diensten. Opzich is een goed predicaat natuurlijk wel wat meer waard dan die 120 euro maar daarvoor moet je 'm wel eerst krijgen uiteraard.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:45

Ja, voor dit jaar ben ik sowieso lid, heb haar al op naam laten zetten en PROK aangevraagd. Het zou mooi zijn als ze zich fijn laat zien op de keuring, is toch een plus op het papier.

IBOP heeft ze gelopen maar kwam te vroeg. Net 3 maand zadelmak en een binnenvetter, dus ze zette zich wat vast in de lendenen en opende daardoor niet meer mooi achter op de sprong.

Daarom de keuze om het via de gewone keuring te gaan doen. Niet de stress erbij van onder het zadel moeten lopen.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:10

Selente schreef:
IBOP is altijd van toegevoegde waarde, dit wordt ook gewoon toegevoegd aan je stamboekpapier. Dit zegt iets over de sportaanleg van je merrie.

Begrijp ik nu dat ze al eens aangeboden is om voorlopig keur te worden en dat ze dit niet is i.v.m. toontredend? Of denk je dat ze niet voorlopig keur wordt i.v.m. toontredend?

Upendo,
Ligt eraan hoeveel je gebruik gaat maken van de diensten. Opzich is een goed predicaat natuurlijk wel wat meer waard dan die 120 euro maar daarvoor moet je 'm wel eerst krijgen uiteraard.


Ik ben op de keuring geweest en daar is ze ster geworden (In het stamboek stond ze al)
Daarna mocht ik naar de centrale keuring maar daar geen keur geworden door iets te toontredend in de voorstand.

Dus vraag me af of keur nu helemaal niet meer haalbaar is.....

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:28

Nou ik heb antwoord van het KWPN. Ik kan mijn merrie gewoon thuis laten keuren, stap en draf aan de hand en exterieur. Als ze voldoende punten weet te behalen kan ze wel meteen het ster predicaat krijgen omdat ze het sport predicaat al heeft. Nu moet ik alleen nog na denken over het voorbrengen.
Wellicht toch handig om te weten voor mensen die dat ook zouden willen.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:18

Kiss1990 schreef:
Nou ik heb antwoord van het KWPN. Ik kan mijn merrie gewoon thuis laten keuren, stap en draf aan de hand en exterieur. Als ze voldoende punten weet te behalen kan ze wel meteen het ster predicaat krijgen omdat ze het sport predicaat al heeft. Nu moet ik alleen nog na denken over het voorbrengen.
Wellicht toch handig om te weten voor mensen die dat ook zouden willen.


Waar zit je ergens?

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 15:24

November108 schreef:
Kiss1990 schreef:
Nou ik heb antwoord van het KWPN. Ik kan mijn merrie gewoon thuis laten keuren, stap en draf aan de hand en exterieur. Als ze voldoende punten weet te behalen kan ze wel meteen het ster predicaat krijgen omdat ze het sport predicaat al heeft. Nu moet ik alleen nog na denken over het voorbrengen.
Wellicht toch handig om te weten voor mensen die dat ook zouden willen.


Waar zit je ergens?


In Twente

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 19:21

Kiss1990 schreef:
November108 schreef:

Waar zit je ergens?


In Twente


Oh nee zo ver weg weet ik niemand :')

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 07:34

In Twente[/quote]

Oh nee zo ver weg weet ik niemand :')[/quote]

Ah oké. Iig bedankt voor het meedenken ;)

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 08:48

Wat leuk dat ik dit topic tegenkom! Ik twijfel nog om mijn bijna 3 jarige aan te melden voor de stamboekkeuring van het NRPS. Als veulen heeft ze een 1e premie en 5e plaats op de NK behaald.

Ik vind haar nog wat iel en overbouwd. Daarnaast is het de vraag of ze een E-pony blijft of toch nog een paardje wordt met haar huidige 1.56 :')
Afbeelding

Afbeelding

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 11:42

Wanneer is de keuring van het NRPS Binau? Ik zou deze zeker nog een half jaar de tijd geven om in alle opzichten nog te groeien. Misschien beter volgend jaar aanbieden? Wel leuk dier hoor!

Mijn 3 jarige is gelukkig goed op de foto en gesedeerd op 1.60 gemeten. Dus wakker zal er nog wel wat bij komen. Neig nu naar IBOP eind van het jaar en gelijktijdig stamboekkeuring.

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:30

Ja, ze is nog erg puppy hè? Daarom ook mijn twijfel.

Exacte datum kan ik niet vinden, maar meestal zijn de regionale keuringen eind juni/ begin juli dacht ik.

Doen jullie het klaarmaken zelf? En met of zonder ijzers?

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:14

NRPS is meestal juni of juli inderdaad.

Ik doe ze zelf klaar maken. Doe eigenlijk niet heel veel voorbereiding. Gewoon trainen zoals ik normaal zou doen en ze leren draven aan de hand.
Dat heb ik bij het NRPS als voldoende beschouwd na 1 keur merrie, 1 ster ruin en een regionaal veulenkampioen. Laatste is dit jaar aan de beurt. Als ze normaal in conditie zijn voor hun leeftijd mogen ze best wat jeugdig zijn.
Afbeelding

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:30

Kiss1990 schreef:
Nou ik heb antwoord van het KWPN. Ik kan mijn merrie gewoon thuis laten keuren, stap en draf aan de hand en exterieur. Als ze voldoende punten weet te behalen kan ze wel meteen het ster predicaat krijgen omdat ze het sport predicaat al heeft. Nu moet ik alleen nog na denken over het voorbrengen.
Wellicht toch handig om te weten voor mensen die dat ook zouden willen.


Het voorbrengen met een thuiskeuring, kan iedereen zelf.
Als ze het sportpredicaat al hebben, dan kijken ze grotendeels alleen naar de correctheid tijdens de thuiskeuring!
1/2 keer heen en weer stappen op een rechte lijn.
1/2 keer heen en weer draven op een rechte lijn.

En wel belangrijk, is wanneer je omdraait, je rechtsom draait en niet zoals we in het dagelijks werk doen, linksom.

Gewoon een paar keer oefenen.


Edit;
Ik ben benieuwd naar komend seizoen. Heb de Cursus bij het NRPS als jury afgerond en als dit seizoen alles door gaat, voor het eerst als jury erbij!

Mijn partner is jury bij het kwpn, dus we zitten er wel redelijk in!
Mocht je vragen hebben, altijd welkom!

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:53

Leuk Lotte! Wie weet komen we elkaar dan nog tegen. Of nouja, mag jij mijn beestjes beoordelen haha.

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:18

Myrthee_ schreef:
Leuk Lotte! Wie weet komen we elkaar dan nog tegen. Of nouja, mag jij mijn beestjes beoordelen haha.


Inderdaad! Zou leuk zijn!

Laten we hopen dat we een beter seizoen krijgen als vorig jaar.
Toen ging er heel veel niet door ivm Corona.

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:13

_lotteeee schreef:
Kiss1990 schreef:
Nou ik heb antwoord van het KWPN. Ik kan mijn merrie gewoon thuis laten keuren, stap en draf aan de hand en exterieur. Als ze voldoende punten weet te behalen kan ze wel meteen het ster predicaat krijgen omdat ze het sport predicaat al heeft. Nu moet ik alleen nog na denken over het voorbrengen.
Wellicht toch handig om te weten voor mensen die dat ook zouden willen.


Het voorbrengen met een thuiskeuring, kan iedereen zelf.
Als ze het sportpredicaat al hebben, dan kijken ze grotendeels alleen naar de correctheid tijdens de thuiskeuring!
1/2 keer heen en weer stappen op een rechte lijn.
1/2 keer heen en weer draven op een rechte lijn.

En wel belangrijk, is wanneer je omdraait, je rechtsom draait en niet zoals we in het dagelijks werk doen, linksom.

Gewoon een paar keer oefenen.


Edit;
Ik ben benieuwd naar komend seizoen. Heb de Cursus bij het NRPS als jury afgerond en als dit seizoen alles door gaat, voor het eerst als jury erbij!

Mijn partner is jury bij het kwpn, dus we zitten er wel redelijk in!
Mocht je vragen hebben, altijd welkom!


Heel erg bedankt voor de tips!

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:57

Leuk Lotte! Zit er nu nog veel verschil in hoe de paarden bekeken worden tussen NRPS en KWPN? Kan het me nauwelijks voorstellen eigenlijk?

Waar letten jullie bij het voorbrengen op als jury? Ik wil mijn merrie graag zelf voorbrengen, maar dat bekijk ik tzt wel of dat daadwerkelijk gaat gebeuren. Voorbereiden doe ik sowieso zelf, maar eigenlijk gewoon met de insteek dat ze ook dressuurmatig aan het werk moet. Dus paar x per week longeren en rustig zadelmak maken met oog op de IBOP. Ga haar voor opname stamboek en IBOP wel op een ijzertje zetten voor trouwens.

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:13

@Mloui

In principe is er weinig verschil tussen het nrps en het kwpn.
Exterieurmatig incorrectheden zijn incorrectheden.

Nu is het fokdoel van het kwpn; het fokken van een sportpaard op het hoogste niveau.
Het fokdoel bij het nrps; zowel paarden als pony’s, is een allround bruikbaar paard voor iedereen.

Beide moeten overigens exterieur-matig wel correct in elkaar zitten natuurlijk!

Bij het nrps is springen en dressuur ook niet zo extreem gesplitst als bij het kwpn.

In het fokdoel zit dus wel een groot verschil, in het beoordelen zit er dan ook wel een verschil mbt gangen etc.
Het kwpn verlangt daarin simpelweg meer als het nrps.
Maar dat is ook direct het verschil tussen de fokdoelen.


Bij het voorbrengen word er niet specifiek ergens opgelet.
Het is natuurlijk belangrijk om je pony/paard zo optimaal mogelijk voor te stellen.

Bij het kwpn komen ze eerst op het straatje (stap+draf) en daarna los in de baan.
Door dit thuis te oefenen, is het voor het paard op de keuring vaak makkelijker, omdat ze weten wat er verwacht word.

Bij het nrps komen ze niet altijd los. Dan is het dus als voorbrengen van belang om ze zo optimaal mogelijk voor te stellen.

En bij beide is het belangrijk, om ze goed op te stellen! Zodat ze goed beoordeeld kunnen worden op exterieur.
Dit word vooral bij het nrps nog wel is vergeten. Terwijl dit ook thuis goed te oefenen is!

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:55

Ik heb totaal geen verstand van keuringen, dus hoop dat iemand hier mijn vraag kan beantwoorden!

Vorig jaar is mijn papierloze merrie opgenomen in het hulpstamboek van de nrps. Er zijn dus geen ouders van haar bekend. Ze had geen bijzonder hoge punten, maar moet zeggen dat ik er zelf niks aan heb gedaan qua klaar maken en dat ze op dat moment 0 spier had.

Haar veulen is toen ook gekeurd, eerste premie. Hengstveulen.

Ik wil vooral de merrie meer 'waard' maken. Ik wil namelijk nog een veulen van haar fokken en een hengstveulen zou verkocht worden. Merrieveulen wil ik zelf houden om op voort te borduren qua fokkerij.

Dus, heeft het zin om haar nogmaals aan te bieden? Of om haar inmiddels jaarling aan te bieden?

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Merrie keuringen 2021 info tips sparren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:55

Ik denk dat het sowieso moeilijk word om haar veel ‘waard’ te laten worden. En haar nakomelingen ook. Mischien als ze het echt heel erg goed gaat doen in de sport. Dat doet denk ik meer dan een paar punten op de keuring zonder ouders bekend. Ik denk dat fokken met deze merrie je meer gaat kosten dan opleveren. Dus als je het puur voor jezelf en je plezier doet is het natuurlijk prima. Maar als je denkt er wat aan over te houden zou ik het niet doen.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:35

Amy223 schreef:
Ik heb totaal geen verstand van keuringen, dus hoop dat iemand hier mijn vraag kan beantwoorden!

Vorig jaar is mijn papierloze merrie opgenomen in het hulpstamboek van de nrps. Er zijn dus geen ouders van haar bekend. Ze had geen bijzonder hoge punten, maar moet zeggen dat ik er zelf niks aan heb gedaan qua klaar maken en dat ze op dat moment 0 spier had.

Haar veulen is toen ook gekeurd, eerste premie. Hengstveulen.

Ik wil vooral de merrie meer 'waard' maken. Ik wil namelijk nog een veulen van haar fokken en een hengstveulen zou verkocht worden. Merrieveulen wil ik zelf houden om op voort te borduren qua fokkerij.

Dus, heeft het zin om haar nogmaals aan te bieden? Of om haar inmiddels jaarling aan te bieden?


Meestal heeft het weinig meerwaarde om een merrie nogmaals aan te bieden zonder dat er iets is veranderd. Dan blijft het eerste oordeel toch vaak staan.
Wellicht dat als de merrie zich in de sport bewijst het daarna zin heeft haar nogmaals aan te bieden, maar zonder dit niet denk ik.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:02

Heeft iemand tips voor me?
Ik heb een kwpn merrie van 2005.
Hoogdrachtig van haar 1e veulen.
De merrie is een Flemmingh x onyx
En ze is drachtig van Fürst Jazz.

Op stamboompapier staat er vb dus nooit naar de keuring geweest.
Ik was net Z2 gestart toen ze geblesseerd raakte. Inmiddels bijna 2 jaar geleden: behandelingen, operatie, behandeling, revalidatie, drachtig etc.
Onduidelijk of ik de merrie nog terug de sport in kan krijgen (daar hoop ik wel op, tevens proberen Z2 met wp ook voor sportpredicaat)

Het veulen is voor mijzelf als opvolger vd merrie.

Ik zat te denken over thuiskeuring want keuring op locatie is met een veulen aan de voet niet wenselijk.
Daarnaast ben ik bang als ze los in de bak moet bewegen dat ze misschien knetter word en zich weer blesseert.
Maar heeft thuiskeuring zin als ze nog geen wp in Z2 heeft?
Ze heeft iets wat neerwaartse romp en staat voor wat toontredend. Maar heeft 3 goede gangen met veel ruimte en tact.

Deze foto is van nu. Hoogdrachtig (330 dagen)
Afbeelding