Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Klinische keuring merrie

 
Profiel   

Hallo!

We kunnen een leuk paard kopen, maar ze moet nog bevallen.
Na de bevalling en afspenen van het veulen willen we haar klinisch laten keuren, maar nu hoorde ik dat dat niet kan omdat de uitslag afwijkend kan zijn?
Wat is jullie ervaring hiermee, we willen natuurlijk niet een paard "op de gok" kopen.

Groetjes Marielle
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 15:04 



 
Profiel   

Ik heb in dezelfde situatie gezeten en heb haar toen ongeveer een maand na de bevalling klinisch laten keuren.
Kreeg inderdaad het advies om het niet te snel na de bevalling te doen, heb eigenlijk niet gevraagd naar de reden want ik had toch geen haast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 15:31 



 
Profiel   

maitestar23 schreef
Ik heb in dezelfde situatie gezeten en heb haar toen ongeveer een maand na de bevalling klinisch laten keuren.
Kreeg inderdaad het advies om het niet te snel na de bevalling te doen, heb eigenlijk niet gevraagd naar de reden want ik had toch geen haast.

Hoi!
Een maand na de bevalling moet lukken. Het veulen moet toch nog afgespeend worden en dat duurt dan nog even.
Bedankt voor je reactie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 16:13 



 
Profiel   

FireAndIce schreef
maitestar23 schreef
Ik heb in dezelfde situatie gezeten en heb haar toen ongeveer een maand na de bevalling klinisch laten keuren.
Kreeg inderdaad het advies om het niet te snel na de bevalling te doen, heb eigenlijk niet gevraagd naar de reden want ik had toch geen haast.

Hoi!
Een maand na de bevalling moet lukken. Het veulen moet toch nog afgespeend worden en dat duurt dan nog even.
Bedankt voor je reactie!


Ik zou wel keuren op eigen terrein. Niet de stress van een vreemd terrein.

merries met veulen aan de voet kunnen wat hoger in adrenaline staan en dus minder snel een onzuiverheid tonen bij een buigproef is mijn ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 16:19 



 
Profiel   

Dat zal de dierenarts dan wel bedoelen.
Uiteraard zal ze dan in haar eigen vertrouwde omgeving gekeurd worden.
Bedankt voor je reactie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 06:42 



 
Profiel   

FireAndIce schreef
Hallo!

We kunnen een leuk paard kopen, maar ze moet nog bevallen.
Na de bevalling en afspenen van het veulen willen we haar klinisch laten keuren, maar nu hoorde ik dat dat niet kan omdat de uitslag afwijkend kan zijn?
Wat is jullie ervaring hiermee, we willen natuurlijk niet een paard "op de gok" kopen.

Groetjes Marielle


Wanneer moet de merrie bevallen? is het een optie om haar daarvoor klinisch te keuren? na de bevalling kan ook als het lichaam weer een beetje bijgetrokken is maar mocht de uitslag niet goed zijn dan kun je er vrij weinig mee wbt koop ongedaan maken oid tenzij je alles zwart op wit laat zetten in een rechtsgeldig koopcontract.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 09:40 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
FireAndIce schreef
Hallo!

We kunnen een leuk paard kopen, maar ze moet nog bevallen.
Na de bevalling en afspenen van het veulen willen we haar klinisch laten keuren, maar nu hoorde ik dat dat niet kan omdat de uitslag afwijkend kan zijn?
Wat is jullie ervaring hiermee, we willen natuurlijk niet een paard "op de gok" kopen.

Groetjes Marielle


Wanneer moet de merrie bevallen? is het een optie om haar daarvoor klinisch te keuren? na de bevalling kan ook als het lichaam weer een beetje bijgetrokken is maar mocht de uitslag niet goed zijn dan kun je er vrij weinig mee wbt koop ongedaan maken oid tenzij je alles zwart op wit laat zetten in een rechtsgeldig koopcontract.

Ze is in april uitgerekend, dat is al snel dus ben bang dat een keuring voor de bevalling niet meer gaat lukken daar het veulen ook eerder kan komen.
We kopen haar dan alleen als we groen licht krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 10:55 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Het lijkt wel of ze een karperrug heeft.
Zou dat kwaad kunnen?
Mede daarom wil ik een klinische keuring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 11:03 



 
Profiel   

Of dit kwaad kan weet je niet zonder een foto te maken, een karperrug kan ontstaan door verschillende oorzaken. (waaronder een gebroken rug)

Nu zie je dit vaker bij tuigpaard gefokte dieren en aan het kruis te zien denk ik dat dit dier ook TP gefokt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 09:53 



 
Profiel   

Karper rug kan inderdaad verschillende oorzaken hebben.. wat is je doel met de merrie mocht de aankoop doorgaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 14:49 



 
Profiel   

MaaikeMarlou schreef
Karper rug kan inderdaad verschillende oorzaken hebben.. wat is je doel met de merrie mocht de aankoop doorgaan?

We willen graag recreatief door bos duin en op het strand rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 21:38 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik de rug op de foto zetten

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 21:59 



 
Profiel   

Ik zou er zelf vanaf blijven. Maar mocht het paard echt wat zijn voor je dan zou ik wel foto's van hals en rug laten maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 22:22 



 
Profiel   

Ik hou er persoonlijk niet van, maar zoals ik al zei; er kunnen meerdere oorzaken zijn.

Misschien heb je het al gelezen, anders is dit artikel misschien handig voor jou om te lezen.
https://www.bitmagazine.nl/medisch/karp ... ard/55769/

Het paard hoeft er dus geen pijn aan te hebben en kan, helemaal voor recreatief gebruik, best geschikt zijn. Echter zou ik dit persoonlijk laten uitsluiten door een dierenarts (ook daarover staat een stukje in bovenstaand artikel).

Succes in ieder geval met je keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 08:33 



 
Profiel   

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 18:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen