Pretendent

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jo87ke
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-10-19

Pretendent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 07:49

Ik lees veel over de nakomelingen van Pretendent dat ze schrikkerig en lastig kunnen zijn. Hij heeft flink wat nakomelingen en ik vraag me af waarom er zo mee werd gefokt als je van die rillerige paarden krijgt waar ik niet heel veel positiefs over lees.
Zelf heb ik een nakomeling van deze hengst en ik ben opzoek naar meer info.
Wie kan mij meer informatie geven??

Moska

Berichten: 3399
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Pretendent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 08:58

Heb je het hier over de Pretendent (v. Le Faquin) uit 1974 of een andere?

Jo87ke
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-10-19

Re: Pretendent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 09:00

Klopt, over die pretendent heb ik het.

Suzanne F.

Berichten: 49245
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:10

Daar zullen niet veel of geen directe nakomelingen meer van zijn. Hij heeft veel gebracht voor de dressuurfokkerij. En zeker voor Van Norel. Zijn hele fokkerij is erop gebouwd.
Zie hier meer info: https://pretendenthoeve.com/historie/

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 68I8ligE6K

Voerde veel volbloed en stond misschien in die tijd daarom bekend om wat rillerigere paarden. Maar voor zover ik weet waren het fijne en werkwillige dieren. Vanitas en Vincent zijn twee goedgekeurde zonen van hem. Maar hij heeft in de moederlijnen nog veel meer gedaan in de tweede en derde generaties.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 21-03-21 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Jo87ke
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-10-19

Re: Pretendent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 10:16

Mijn ruin is een zoon van Pretendent.

Suzanne F.

Berichten: 49245
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:24

Jo87ke schreef:
Mijn ruin is een zoon van Pretendent.


Dan zal hij wel oud zijn en 1 van de laatsten. Volgens mij was zijn laatste dekjaar ergens begin jaren 90.

Moska

Berichten: 3399
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:27

Ik weet onvoldoende van de nafok van deze hengst, maar ik zie dat hij een hoog % volbloed voert. Dat was denk ik voor die tijd vooruitstrevend en zal de nodige invloed hebben gehad op de nafok. En blijkbaar beviel de nafok wel, ondanks het rillerige en lastige. Daar zijn er tegenwoordig ook genoeg voorbeelden van. Denk aan de nafok van Jazz waar dit ook over gezegd wordt (zelf geen ervaring mee) en er zijn ook redelijk wat springhengsten te noemen die niet al te fijne karakters en rijdbaarheid vererven (meestal geen amateurpaarden), maar die bij de juiste persoon wel tot aansprekende resultaten komen en dusdanig veel kwaliteit laten zien, dat men de rest voor lief neemt. Dus blijft men er mee fokken.

Jo87ke
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 10:30

Ik ben zelf helemaal nooit bezig geweest met ouders enz. Fijn paard is een fijn paard voor mij, maar mijn paard is ook erg onzeker, schrikkerig enz dus ben me er wat in gaan verdiepen.

Jo87ke
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 10:30

Suzanne F. schreef:
Jo87ke schreef:
Mijn ruin is een zoon van Pretendent.


Dan zal hij wel oud zijn en 1 van de laatsten. Volgens mij was zijn laatste dekjaar ergens begin jaren 90.



Hij is nu 7

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:36

Suzanne F. schreef:
Jo87ke schreef:
Mijn ruin is een zoon van Pretendent.


Dan zal hij wel oud zijn en 1 van de laatsten. Volgens mij was zijn laatste dekjaar ergens begin jaren 90.



1993 als ik horsetelex zo zie.. die zijn dan al 28 jaar, wat daar nog van leeft tenminste

Jo87ke
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 10:38

1993 als ik horsetelex zo zie.. die zijn dan al 28 jaar, wat daar nog van leeft tenminste[/quote]

Nee hoor. Imagine is er nog als laatste uit 2013

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Pretendent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:42

van Norel had nog wat zwemmers in het vat zitten dan denk ik

Jo87ke
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 10:43

Flevolander schreef:
van Norel had nog wat zwemmers in het vat zitten dan denk ik


Ja nog eentje en dat is de mijne

Suzanne F.

Berichten: 49245
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:50

Ik zie het op Horsetelex inderdaad. In 2013 is er nog eentje geboren. Van Norel had nog wat in de diepvries waarschijnlijk. Uit een Oscar merrie. Bijzonder. Daar had hij denk ik een merrie uit gehoopt te fokken vermoed ik.

SjonnieZ

Berichten: 2338
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Pretendent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 11:08

[F-AM] Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Heb je dit topic al gelezen? Hierin staat best veel info.

Er is een tijd geweest dat men de kwpn-er kruiste met een volbloed om te komen tot verbeteringen van het ras.
De eerste fok ronde stond er om bekend dat het vaak niet de gemakkelijkste paarden waren.

Maar alles is relatief. Ik heb zo’n kruising gehad van de volbloed hengst Tangelo xx
Idd geen gemakkelijke dame maar ik kon met haar lezen en schrijven. En haar veulens waren juist heel fijne eerlijke paarden met veel uithoudingsvermogen.

Jo87ke
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 11:33

Suzanne F. schreef:
Ik zie het op Horsetelex inderdaad. In 2013 is er nog eentje geboren. Van Norel had nog wat in de diepvries waarschijnlijk. Uit een Oscar merrie. Bijzonder. Daar had hij denk ik een merrie uit gehoopt te fokken vermoed ik.



Ja hij is inderdaad embryotransplantatie, maar dus wel nog een levende zoon haha.
Het is een super lief dier, maar zo onzeker. Gaat stapje voor stapje iets beter, maar is geen makkelijk dier.

Jo87ke
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 11:34

SjonnieZ schreef:
[F-AM] Wie kent de KWPN hengst Pretendent?

Heb je dit topic al gelezen? Hierin staat best veel info.

Er is een tijd geweest dat men de kwpn-er kruiste met een volbloed om te komen tot verbeteringen van het ras.
De eerste fok ronde stond er om bekend dat het vaak niet de gemakkelijkste paarden waren.

Maar alles is relatief. Ik heb zo’n kruising gehad van de volbloed hengst Tangelo xx
Idd geen gemakkelijke dame maar ik kon met haar lezen en schrijven. En haar veulens waren juist heel fijne eerlijke paarden met veel uithoudingsvermogen.



Ik ga dat eens even lezen. Dankje

Moska

Berichten: 3399
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Pretendent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:50

Wel leuk dat je dan de jongste nakomeling hebt!

Jo87ke
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 15:01

Moska schreef:
Wel leuk dat je dan de jongste nakomeling hebt!



Ja toch! Ik kende pretendent helemaal niet omdat ik me nooit in papier verdiep. Paard is paard als hij goed doet wat ik zoek.

Maar na zijn papier een keer beter te hebben bekeken werd ik nieuwsgierig en vind ik het wel interessant wat ik kan vinden.

Suzanne F.

Berichten: 49245
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Pretendent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 15:05

Zeker! Je hebt de allerlaatste Pretendent.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:53

Jo87ke schreef:
Ik lees veel over de nakomelingen van Pretendent dat ze schrikkerig en lastig kunnen zijn.


waar lees je dit?

Jo87ke
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 17:06

fokfanaat schreef:
Jo87ke schreef:
Ik lees veel over de nakomelingen van Pretendent dat ze schrikkerig en lastig kunnen zijn.


waar lees je dit?


Op deze site heb ik dat gelezen

Jo87ke
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 09:50

fokfanaat schreef:
Jo87ke schreef:
Ik lees veel over de nakomelingen van Pretendent dat ze schrikkerig en lastig kunnen zijn.


waar lees je dit?


Weet je hier meer over dan hoor ik het graag. Ik heb er geen verstand van (van de lijnen wat doorgegeven wordt) dus zocht naar meer ervaringen /meningen over wat ik heb gelezen.

Anoniem

Re: Pretendent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:13

Ik heb een Flemmingh X Pretendent. Dat telt waarschijnlijk niet helemaal als een "echte" Pretendent. Hij is nu 24. Absoluut geen lastig of schrikkerig paard en ook nooit geweest.

MarjanB

Berichten: 16463
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Pretendent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:35

Ik denk dat onzekerheid vaak weg komt uit hoe een paard behandeld is. Ik heb er 1 die ongelooflijk nuchter is voor iedereen die d’r zo ziet maar ondertussen is het een enorm gevoelig en onzeker dier. Nu ik weet wat er allemaal mee gebeurd is als jong paard vallen de puzzelstukjes in elkaar.

Wat hier goed heeft gewerkt is zorgen dat het paard de tijd krijgt om dingen te verwerken.