Swab merrie uitslag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14056
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Swab merrie uitslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 13:15

Dit jaar, na alle ellende, besloten om mijn merrie te laten dekken. Uitvoerig overleg met hengstenhouders en uiteindelijk de match gevonden.

Voor vers sperma was een swab nodig. Deze is 31 maart 2021 genomen. Vandaag de uitslag pas gekregen. Deze is als volgt:

Gynecologie
E2-3, C3
E2-3
Liov: 45 (afgelijnd, onregelmatig)
Reov: pts
Kleine hoeveelheid ff thv bifurcatie + bifurcatie Merrie dicht bij ovulatie. Mooi hengstig.
Bij swabname: cervix is gekronkeld.

Wat dit betekent weet ik ook niet

Afbeelding

Daar de hengst enkel vers sperma aanbiedt in april en mei zal het een andere hengst worden. Ik verwacht nog een uitgebreider rapport en mijn vaste dierenarts Iko Hoogerbeets luistert nog even na.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ze hadden het over spoelen (voor/na de inseminatie)

Iko Hoogerbeets heeft contact gehad met het lab. Het is ‘slechts’ 1 sterretje en dat valt mee. Goed op te lossen.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Swab merrie uitslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:24

Goed dat je een swab hebt laten nemen, ik ken het alleen bij een natuurlijke dekking of als de merrie 3x niet heeft gepakt, om uit te sluiten dat ze vuil is.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Swab merrie uitslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:48

Van een bepaalde hengst (of verdunningsmateriaal wat de hengstenhouder gebruikte) maakte mijn merrie veel vocht aan in haar baarmoeder. Zij moest daarom ook gespoeld worden in de dagen na inseminatie om het innestelen van het ei wel de best mogelijke kans te geven.

Balou_k

Berichten: 14056
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 16:49

StalDiefdijk schreef:
Van een bepaalde hengst (of verdunningsmateriaal wat de hengstenhouder gebruikte) maakte mijn merrie veel vocht aan in haar baarmoeder. Zij moest daarom ook gespoeld worden in de dagen na inseminatie om het innestelen van het ei wel de best mogelijke kans te geven.


De hengstenhouder van de hengst van keuze nu stelt dat de merrie aanstaande hengstigheid gespoeld dient te worden en pas geïnsemineerd in de volgende.

Dat gaan we dan maar zo doen denk ik. Morgen even bellen met de kliniek.

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Swab merrie uitslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:09

Volgens mij staat hier 'gewoon' dat er streptokokken zijn aangetroffen toch? Swabs van mijn dierenarts zagen er anders uit.
Maar met streptokokken zou ik idd ook eerst spoelen en volgende cyclus pas dekken. Verder zit er volgens mij een mooi groot ei op links. Die gekronkelde baarmoederhals heb ik nog nooit van gehoord, dat zou ik even navragen.

Balou_k

Berichten: 14056
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Swab merrie uitslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 23:12

Wellicht interessant om te weten.
Mijn merrie heeft een kleine week op de kliniek gestaan. Hier is ze meerdere dagen achtereen gespoeld.

Spoelen + lokale antibiotica.

30-04 krijgt ze Dunolytic toegediend, 03/05 zal ze weer naar de kliniek gaan voor een swab en eventueel direct insemineren.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9309
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Swab merrie uitslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 23:24

Heeft je eigen dierenarts ook de swab afgenomen want je zou toch zeggen dat ze dan ook weet waar ze op getest heeft en wat de volgendw stap is etc.

Balou_k

Berichten: 14056
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 23:32

kyrkelover schreef:
Heeft je eigen dierenarts ook de swab afgenomen want je zou toch zeggen dat ze dan ook weet waar ze op getest heeft en wat de volgendw stap is etc.


Ik laat alles via de kliniek doen. :)
Dit is voordeliger dan meerdere keren visite, consult en spoelen. Het heeft dus geen meerwaarde om thuis ook een swab te laten nemen.

Balou_k

Berichten: 14056
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 15:03

Helaas, nog geen schone swab. Andere bacterie is weg, maar er zit nu weer een andere. Iemand ervaring met deze bacterie?

Balou_k

Berichten: 14056
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Swab merrie uitslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 15:04

Afbeelding