Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Fokkerservaringen gezocht: veulen met behoorlijke overbeet

 
Profiel   

Wat zijn de ervaringen van de hier aanwezige fokkers met een veulen met een aanzienlijke overbeet?

Ik heb het dan over een forse overbeet, in dit geval van meerdere centimeters, die geopereerd móet worden, anders maakt het veulen geen schijn van kans om gezond op te groeien. Laat staan een sportpaard te worden.

Werkt de operatie? Is er sprake van terugval, of groeit een geopereerd veulen er later heel goed doorheen? Kan zo'n veulen een geschikt sportpaard worden? Dierenartsen zeggen natuurlijk altijd dat ze het wel een kans geven, maar zou je dat achteraf bezien weer doen?

Vanuit de klinieken wordt er wel wat informatie gegeven, maar ik ben vooral op zoek naar fokkers die dit in de praktijk hebben meegemaakt en mij kunnen vertellen of dit een zinvol traject is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 17:05 



 
Profiel   

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar er is op internet veel informatie over te vinden. In het Engels heet het een parrot mouth. Bijvoorbeeld: https://ker.com/equinews/parrot-mouth-foals-solutions/

Onderzoek bij 73 veulens:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26582741/

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 17:22 



 
Profiel   

Vraag nimber eens. Zij had een veulen die dat had. Degene die hem gekocht heeft heeft iets met een beugel gedaan. Ik weet er het fijne niet van, maar het dier is volgens mij goed opgegroeid. Eigenaresse heet Flabbergasted, maar weet niet of zij nog op Bokt komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 17:44 



 
Profiel   

Ik weet dat wij op de kliniek wel meerdere keren veulens/jonge dieren aan het gebit geopereerd hebben. Genas vaak erg fijn en snel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 22:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen