Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Insemineren 22-jarige merrie die reeds veulen kreeg

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Onze KWPN merrie is net 22 en we zouden zeer graag een veulentje van haar hebben omdat ze een prachtkarakter heeft en ook omdat ze zeer mooi is. Ze kreeg 1 veulen toen ze 5 was. Dat is haar enige veulen. Ik las dat het afgeraden wordt om oudere merries die eerder nog geen veulen hadden te laten insemineren, maar zij kreeg er 1, wel al 17 jaar geleden, of maakt dat niet uit en blijft die opening? Zij is in zeer goede conditie, maar wordt niet meer bereden omwille van artrose in het kootgewricht. Blijkbaar heeft ze voor haar 5 de jaar veel gesprongen. Ze staat 24/7 buiten op de weide met schuilstal, samen met onze niet opgeleerde 3-jarige waar zij reeds 2 jaar bij staat.

Graag jullie advies i.v.m. het eventuele insemineren. Dankjewel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 02:01 



 
Profiel   

Overleg het met je dierenarts zou mijn advies zijn. Zo vanaf een scherm is dat heel moeilijk in te schatten. Op zich als de merrie in goede conditie is en de verwachting is dat ze het ook qua artrose aankan (er komt natuurlijk wel een zwaardere belasting op de benen), zou ik zeggen waarom niet. Weet je ook hoe die vorige dracht is verlopen?
Maar nogmaals, ken het paard en de achtergrond niet.

En wat als het veulen er straks is, het fijnst is toch wel om minimaal 2 veulens bij elkaar te hebben, om mee te spelen ed. Is dat een mogelijkheid of groeit het veulen de eerste (minimaal 6) maanden alleen op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 02:29 



 

Dan kan ze in goede conditie zijn, maar dracht is zwaar en dat in combi met leeftijd en artrose, nee dat zou ik het dier niet meer aan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 08:06 



 
Profiel   

Ik zou het niet doen. Ze is al 22 en haar laatste veulen is 17 jaar geleden. Dat is nogal een tijd. En daarbij nog artrose

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 08:14 



 
Profiel   

Ik zou daar niet voor kiezen. Ik vind het wat anders bij fokmerries die jaarlijks een veulen krijgen maar in jouw situatie zou ik het risico gewoon niet nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 08:16 



 
Profiel   

Ik zou het ook niet doen, o.a door de artrose.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 08:38 



 
Profiel   

Ik zou in ieder geval eerst de dierenarts laten komen en kijken hoe de baarmoeder ervoor staat. Als deze bijvoorbeeld vol zit met cystes, dan wordt drachtig krijgen en houden best lastig. Dan hoef je er verder ook niet meer over na te denken.

De ene artrose is de andere niet natuurlijk.
Hoeveel last heeft de merrie van de artrose? Trekt ze gerust nog een sprintje of 2-3 en is ze daarna oké of staat ze dan op 3 benen? Hou je haar met opzet rustig door op afgezette stukken te staan of kan ze ook echt de ruimte pakken?
Met een veulen gaan ze toch meer bewegen, achter het veulen aan enzo. Dat moet ze wel gewoon kunnen doen zonder pijn. Anders is dat echt niet eerlijk.
En ook het artrose gedeelte voor leggen aan de dierenarts, als die er dan toch is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 08:51 



 
Profiel   

Juist door de artrose zou ik het niet doen. Het extra gewicht / belasting van een dracht op de benen moet je niet onderschatten.
En na de bevalling achter het veulen aan, opvoeden etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 08:53 



 
Profiel   

De dierenarts om advies vragen lijkt mij stap 1, vind er nog een eisprong plaats en hoe is de kwaliteit van haar baarmoeder?

Realiseer je wel dat de risico dat er iets met een merrie van 23 gebeurd groter is dan bij een jonge merrie en, is het bevordelijk voor haar artrose? Ik zou dit niet doen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 08:59 



 
Profiel   

Bedenk wel dat een paard van 22 eigenlijk al bejaard is.
Dat alleen zal al mijn vraagtekens zetten
Als de merrie zo bijzonder is dan is het wellicht een idee een embryo te spoelen en een draagmoeder het zware werk te laten doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 09:35 



 
Profiel   

Wij hebben met dezelfde vraag gezeten een tijdje terug, merrie was toen 18 en had eerder veulens gehad toen ze jong was. Besloten om het niet te doen vanwege de verhoogde risico's (niet alleen leeftijd maar ook vanwege medisch verleden van de merrie). Goede kans dat het goed zou gaan, maar ook een kans dat het niet goed zou gaan met de gevolgen voor merrie en/of veulen van dien. Die risico's wilden we niet aangaan. Als je het graag wilt zou ik inderdaad goed advies inwinnen bij je dierenarts en dat in je besluit meenemen. Zelf zou ik het niet doen in jouw geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 09:50 



 
Profiel   

Je weet dat artrose ook erfelijk kan zijn?
Merries van 22 jaar kunnen nog veulens krijgen maar vaak alleen als ze elk jaar opnieuw gedekt worden. Grote kans dat je haar nu niet meer drachtig krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 10:06 



 
Profiel   

De dierenarts is de enige die het goed kan beoordelen maar nee, ik zou het ook niet dien. Hou er rekening mee dat ze waarschijnlijk al 23 is als ze gaat bevallen. Op basis van de leeftijd zou ik het niet doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 10:15 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Juist door de artrose zou ik het niet doen. Het extra gewicht / belasting van een dracht op de benen moet je niet onderschatten.

Precies dit. Ik zou zelf nooit een ouder paard dat al met pensioen is omdat ze fysiek niet meer goed genoeg is om bereden te worden een veulen laten krijgen. Onderschat niet wat dat met een lijf doet. Dat moet je imo niet willen voor je merrie.

Maar je dierenarts kent jouw paard dus daar zou ik zeker ook advies inwinnen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-21 10:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen