Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 5 [ 119 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats een nieuw onderwerp

Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

 
Profiel   

StellaMay schreef
Captain schreef
Ik vind het jammer dat er zo kinderachtig op sommige gereageerd wordt. Ik ben echt niet tegen KI an sich, maar dat hele gedoe er omheen (hengstig spuiten o.a.) daar mag best wel over nagedacht worden. Kijken we nog echt naar de merrie of is geld belangrijker?

Dat het tegenwoordig normaal is, betekent niet dat er niet over dingen nagedacht moet worden..


Helemaal met je eens! Ik heb vaker hier op bokt vraagtekens bij bepaalde topics, en houd dan toch maar mijn mond, maar merries die geïnsemineerd worden, terwijl het veulen nog aan de voet loopt. Merries die enorm zware bevallingen achter de rug hebben, waarbij het bijna fout ging, en dan toch weer worden geïnsemineerd voor het volgende seizoen. Als je dat bij honden zou doen, krijg je nog net niet de hele goegemeente op je dak, bij paarden hoort het zo?


Ik ben zelf geen fokker, maar denk dat dit ook te maken heeft met het oog op de lengte van de dracht. Een hond draagt zo’n 2 maanden. Dus er zou niet voldoende hersteltijd zijn vooraleer de volgende dracht terug ‘zwaar’ wordt.

Bij paarden is de dracht 11 maand waarvan zeker de eerste 6 maand niet veel voorstellen. Die hersteltijd is er dus en het veulen is netjes afgespeend tegen dat de dracht ook maar iets begint te eisen van de merrie. Zo heeft de natuur het netjes geregeld. Ik kan er dus wel inkomen.

Maar dat er hier en daar best wat ethische vraagstukken spelen bij ik mee akkoord. Merries die problemen hebben met de bevallingen, slechte moeders blijken, ... evenals bij katten en honden, ik kan bvb niet begrijpen dat een kattin niet uit de fok wordt gehaald na een keizersnede.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 14:43 



 
Profiel   

Qimm schreef
Het is natuurlijk een nogal ethische discussie. Mag je omdat het om veel geld gaat en omdat je verder goed voor je dames zorgt ze regelmatig een veulen "opdwingen"?

(Ik stel het als vraag, niet als (mijn) mening)

Ik wordt gek van mijn merries zodra ze in de buurt van mijn hengst komen meteen hengstig. Zijn zijn nu afgelopen jaar leeg gebleven en sommige al een aantal jaar leeg maar dit jaar gewoon weer dekken, helaas niet mijn eigen man erop, teveel familie maar met ki, maar de dames willen zeker wel en zijn ook altijd fijn drachtig en gelukkig met hun kind. Heb er ook wel eens die drachtig zijn en bevallen maar niets vinden maar die wel veulens jatten of die liever gewoon sporten, dat is ook prima als ik dat weet.

Ik moet altijd hier aan denken, als ik ze niet opdring, dat jatten ze ze wel.
Emely 2 jaar oud gaf melk aan haar jaar jongere zusje elles en divana een andere jaarling.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 14:48 



 
Profiel   

Hoe kan twee jarige melk geven? Daarvoor moeten ze toch eerst drachtig voor geweest zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 15:36 



 
Profiel   

Babootje schreef
Utixo schreef
Ik vind dit topic per post meer bijzonder worden. Paarden verliefd, een natuurlijke dekking beter dan KI, een hengst die zijn kindjes herkend. Draaien jullie niet een ietsiepietsie door?


Ik vind het hier hilarisch :D Als ze 1 topic zouden uitlichten als "typisch voor Bokt" zou het deze moeten zijn. _O- _O- _O-

Ik dacht precies hetzelfde :')
Sowieso het toedichten van menselijke gevoelens aan paarden wordt breed toegepast op bokt. Steeds meer mensen met een paard dan paardenmensen maar dat terzijde.

Over de ethiek, als je het aan de paarden zelf overlaat dan zal het de hengstige merrie een worst zijn hoe de hengst eruitziet. Als hij op dat moment de enige is die in haar buurt is dan schuift ze haar kont zo onder hem, óók als ze pas een hele heftige bevalling heeft gehad. Zo zit de natuur nou eenmaal in elkaar. Voortplanten = overleving van de soort en zo zit dat instinct in elkaar.
Het bloemige weiland is vooral ideaal om te grazen met je veulen aan de voet.

TS,
Ik heb begrepen dat je de rietjes inmiddels verkoopt. Mocht je toch ooit weer diepvries of in ieder geval KI willen proberen dan kan ik je een hele goede arts aanraden. Ook jouw nu behoorlijk getraumatiseerde merrie (wat een verschrikkelijk lompe arts had jij. Die had van mij zijn eigen vuist in zijn eigen hol gekregen als hij dit zo bij mijn merrie had gedaan -:(- ) krijgt hij geinsemineerd. Die man is de rust zelve en zal je merrie altijd met respect behandelen, zoals het ook hoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 16:01 



 
Profiel   

Júist omdat ik geen menselijke gevoelens toedicht aan paarden ben ik tegenstander van KI. ;)
KI is namelijk gemaakt voor de menselijke gevoelens, dit topic staat vol met voorbeelden daarvan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 17:52 



 
Profiel   

Palmera schreef
Júist omdat ik geen menselijke gevoelens toedicht aan paarden ben ik tegenstander van KI. ;)
KI is namelijk gemaakt voor de menselijke gevoelens, dit topic staat vol met voorbeelden daarvan.


Leg uit... wat heeft minder risico op ziektes en blessures en minder stress door transport, andere omgeving etc met menselijke gevoelens te maken? Ik zie geen enkel nadeel tov natuurlijke dekking, noch theoretisch noch gevoelsmatig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 18:07 



 
Profiel   

Palmera schreef
Júist omdat ik geen menselijke gevoelens toedicht aan paarden ben ik tegenstander van KI. ;)
KI is namelijk gemaakt voor de menselijke gevoelens, dit topic staat vol met voorbeelden daarvan.


Juist niet.

Ik ben hele grote voorstander van welzijn en denk enorm aan mn merrie MET trauma. Maar ik heb meer paarden uit 1 bloedlijn, dus weet hun kwaliteiten.

Ik kan het hek open zetten en dan kan mn merrie natuurlijk zelf op zoek gaan naar een hengst. Staat toevallig heel dichtbij eentje, maar denk dat baasje me wat aandoet, als mijn merrie daar geheel zelfstandig aanklopt bij meneer de hengst.

KI heeft NIKS met menselijke gevoelens te maken. In Nederland leven merries en hengsten niet samen, kiezen ze zelf niet elkaar uit.

Als we het paarden bestand in leven willen houden, kan je niet anders dan als mens keuzes maken. Net als wij hun plek van huisvesten kiezen, hun voeding, wel of niet buiten of binnen, dekens etc etc. Allemaal keuzes van de mensen.

We zijn mensen en kunnen ontwikkelen, dus wij weten wat beter is, hoe we gezonde paarden kunnen fokken en hoe we risico's kunnen vermijden.

Ik kies geen hengst met menselijke gevoelens of als penny meisje welke hengst het mooiste is, de leukste kleur heeft of wat je erbij wil verzinnen.

Ik kies een hengst op eerst; gezondheid, dan karakter, bewegen, bouw, maat en bloedlijn, want wil niet in lijn.
En dat is maar goed ook, want als mn ruin geen ruin was, zouden de merries het met hun zoon en broer doen........

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:38 



 
Profiel   

En voor de mensen die denken dat anderen vermenselijken; Het blijkt echt wel vaker dat zowel merries als hengsten voorkeuren hebben.

Ze doen het echt niet allemaal lukraak met elkaar.

En als overrijpe penny kan ik wel vertellen dat er binnen familie's wel echt herkenning is. Ik weet niet of ze elkaar echt als familie herkennen, maar ze vinden duidelijk iets herkenbaars.
Dat hebben wij nu 2x ervaren en heb ik gedeeld met andere mensen die dat herkennen. Maar onze paarden leven 24/7 samen en kan ze ook samen observeren. Totaal andere situatie dan een uurtje samen staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-21 22:44 



 
Profiel   

Captain schreef
Ik vind het jammer dat er zo kinderachtig op sommige gereageerd wordt. Ik ben echt niet tegen KI an sich, maar dat hele gedoe er omheen (hengstig spuiten o.a.) daar mag best wel over nagedacht worden. Kijken we nog echt naar de merrie of is geld belangrijker?

Dat het tegenwoordig normaal is, betekent niet dat er niet over dingen nagedacht moet worden..


Helemaal eens, maar dat werkt dan wel twee kanten op. Als je iedereen die een merrie via KI een veulen laat krijgen een verkrachter noemt (jij niet he, maar zoals eerder in dit topic gebeurde), dan maai je elke genuanceerde discussie al van tafel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 00:42 



 
Profiel   

Ik ben ook niet voor al het ingrijpen. Lees dat merries nu al hengstig waren gespoten en snap echt niet dat veeartsen dat doen.

Maar stel dat het 3 cyclussen niet pakt, dan vind ik het te overwegen. Ook kan je onnodig veel scannen weer voorkomen als een veearts heel goed weet wat ie doet.

Embryo transfer vind ik ook discutabel. Ik snap wel waar het vandaan komt, maar vind het 99 van de 100 keer echt niet nodig. Er zijn prima merries. De argumenten van presterende merries vind ik ook niet echt sterk. Vroeger kon het niet en moest je keuzes maken.

En ja, ik heb een grapje gemaakt om embryo transfer te doen met moeder en dochter. Moeders is 28 en heeft tot 12 jr geleden prachtige veulens gegeven. Ik heb er 2 en ken er nog wel 3.
Maar heb dus haar dochter en die vind ik ook geweldig.
Maar toen ik moeders 8jr geleden terugkocht, had ik echt graag nog 1 nakomeling van haar gewild. Dus het geeft een kriebel dat het kan, maar ik zou het never doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 02:49 



 
Profiel   

superpony schreef
Embryo transfer vind ik ook discutabel. Ik snap wel waar het vandaan komt, maar vind het 99 van de 100 keer echt niet nodig. Er zijn prima merries. De argumenten van presterende merries vind ik ook niet echt sterk. Vroeger kon het niet en moest je keuzes maken.


Na 3 veulens is je sportmerrie niet zo sport meer. Dus ja ik snap het wel als je een merrie hebt uit een mooie stam met kwaliteiten, maar ze doet het ook goed in de sport. Dat je dan voor een draagmerrie gaat.
Dat het vroeger niet kon, vind ik ook weer geen argument om het niet te doen.
Als ik graag nog een veulen van haar zou willen, denk ik dat ik daar ook voor kies. Ze doen toch een "jas" uit als rijpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 08:15 



 
Profiel   

Palmera schreef
Júist omdat ik geen menselijke gevoelens toedicht aan paarden ben ik tegenstander van KI. ;)
KI is namelijk gemaakt voor de menselijke gevoelens, dit topic staat vol met voorbeelden daarvan.


KI is ontwikkeld voor de fok van koeien. En als stierensperma bij toeval niet ongelooflijk taai was, zodat je er mee kunt gooien en smijten zonder dat het dood gaat, was het hele begrip KI vermoedelijk nooit van de grond gekomen.

Al het andere inclusief KI voor mensen kwam héél veel later.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 08:26 



 
Profiel   

Babootje schreef
superpony schreef
Embryo transfer vind ik ook discutabel. Ik snap wel waar het vandaan komt, maar vind het 99 van de 100 keer echt niet nodig. Er zijn prima merries. De argumenten van presterende merries vind ik ook niet echt sterk. Vroeger kon het niet en moest je keuzes maken.


Na 3 veulens is je sportmerrie niet zo sport meer. Dus ja ik snap het wel als je een merrie hebt uit een mooie stam met kwaliteiten, maar ze doet het ook goed in de sport. Dat je dan voor een draagmerrie gaat.
Dat het vroeger niet kon, vind ik ook weer geen argument om het niet te doen.
Als ik graag nog een veulen van haar zou willen, denk ik dat ik daar ook voor kies. Ze doen toch een "jas" uit als rijpaard.


Dat zijn de argumenten ja. Maar dat wil niet zeggen dat we er gebruik van moeten maken omdat het kan.

En dat je een sport merrie niet gelijk 3x op een rij een veulen laat krijgen, snapt iedereen wel. Herstel tijd geven, kan al schelen.
Maar sowieso gaat er zoveel mis met fokken en veulens naast de merrie, dat daar al veel verbetering mogelijk is.

Laatst zei iemand ook weer dat ze veulens vroeg afspenen als het de merrie leegzuigt. Kan gebeuren en natuurlijk kan je het zien aan de merrie, maar mager worden is echt niet nodig. Als mensen vroeg afspenen om de merrie weer de sport in te krijgen, zie ik dat onder vermeerderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 10:48 



 
Profiel   

Ik ben geen principiële tegenstander van ET of ICSI, maar vraag me af en toe wel af waar we mee bezig zijn .... het is een hoop gewroet en gedoe in zowel de donor als de draagmerrie(s).
Als het dan nog gaat om zeer bijzondere merries of soms hengsten waarvan nog maar zeer beperkt sperma beschikbaar is snap ik het nog. Maar ondertussen zijn er ook merries die in de basissport lopen (en daar ook blijven) waarvan de eigenaar er blijkbaar het geld voor over heeft om via ET/ICSI een (of meerdere) veulens te krijgen. Ik snap daar echt helemaal niks van. Niet als fokker, niet als ruiter en niet als paardenhouder....

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 14:28 



 
Profiel   

superpony schreef
Ik ben ook niet voor al het ingrijpen. Lees dat merries nu al hengstig waren gespoten en snap echt niet dat veeartsen dat doen.

Maar stel dat het 3 cyclussen niet pakt, dan vind ik het te overwegen. Ook kan je onnodig veel scannen weer voorkomen als een veearts heel goed weet wat ie doet.

Embryo transfer vind ik ook discutabel. Ik snap wel waar het vandaan komt, maar vind het 99 van de 100 keer echt niet nodig. Er zijn prima merries. De argumenten van presterende merries vind ik ook niet echt sterk. Vroeger kon het niet en moest je keuzes maken.

En ja, ik heb een grapje gemaakt om embryo transfer te doen met moeder en dochter. Moeders is 28 en heeft tot 12 jr geleden prachtige veulens gegeven. Ik heb er 2 en ken er nog wel 3.
Maar heb dus haar dochter en die vind ik ook geweldig.
Maar toen ik moeders 8jr geleden terugkocht, had ik echt graag nog 1 nakomeling van haar gewild. Dus het geeft een kriebel dat het kan, maar ik zou het never doen.

Ik had het gedaan. Sterker nog, ik heb het gedaan :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 14:48 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Palmera schreef
Júist omdat ik geen menselijke gevoelens toedicht aan paarden ben ik tegenstander van KI. ;)
KI is namelijk gemaakt voor de menselijke gevoelens, dit topic staat vol met voorbeelden daarvan.


KI is ontwikkeld voor de fok van koeien. En als stierensperma bij toeval niet ongelooflijk taai was, zodat je er mee kunt gooien en smijten zonder dat het dood gaat, was het hele begrip KI vermoedelijk nooit van de grond gekomen.

Al het andere inclusief KI voor mensen kwam héél veel later.

Mwah, niet heel veel later. Mensen in NL in 1948 maar in Amerika al in 1884.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 14:49 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
superpony schreef
Ik ben ook niet voor al het ingrijpen. Lees dat merries nu al hengstig waren gespoten en snap echt niet dat veeartsen dat doen.

Maar stel dat het 3 cyclussen niet pakt, dan vind ik het te overwegen. Ook kan je onnodig veel scannen weer voorkomen als een veearts heel goed weet wat ie doet.

Embryo transfer vind ik ook discutabel. Ik snap wel waar het vandaan komt, maar vind het 99 van de 100 keer echt niet nodig. Er zijn prima merries. De argumenten van presterende merries vind ik ook niet echt sterk. Vroeger kon het niet en moest je keuzes maken.

En ja, ik heb een grapje gemaakt om embryo transfer te doen met moeder en dochter. Moeders is 28 en heeft tot 12 jr geleden prachtige veulens gegeven. Ik heb er 2 en ken er nog wel 3.
Maar heb dus haar dochter en die vind ik ook geweldig.
Maar toen ik moeders 8jr geleden terugkocht, had ik echt graag nog 1 nakomeling van haar gewild. Dus het geeft een kriebel dat het kan, maar ik zou het never doen.

Ik had het gedaan. Sterker nog, ik heb het gedaan :D


Ik heb er in onze situatie met de moeder en dochter waar ik het over heb, vooral gevoelsmatig problemen mee.

de merrie van 28 was een super moeder. Je moet haar toch drachtig krijgen. Dat zal vast lukken, want de hengstigheid is nog top. Maar ze zit wel vol cystes, dus of het makkelijk wordt dan om de embryo te spoelen?

En voor mijn gevoel weet ze dan even dat ze drachtig is en dat vind ik echt een grote drempel.

Daarnaast vind ik het onprettig naar haar dochter. Waarom zou zij een kind van haar moeder moeten dragen? Ja, om ons nog 1 nakomeling te geven. Maar de dochter zelf is ook een prima merrie. Die zou natuurlijk jaar erop nog een keer kunnen, maar qua gevoel zit het me niet lekker.

Wat heb jij gedaan? Ook van een oude merrie??

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 01:54 



 
Profiel   

Ik heb het van een oude merrie gedaan en in haar dochter gestopt. Dat heeft een paard echt niet in de gaten. En je spoelt al voordat het eitje innesteld dus drachtigheidsgevoel hebben ze ook niet. Als ze dat al hebben.

Spoelen met cystes hoeft geen probleem te zijn als de DA vantevoren in kaart brengt waar ze zitten dan kan hij wel zien of er een ei zit. En een cyste spoel je er niet uit want die zit vast. Als er een embryo is dan is dat het enige wat er uit komt.

Je moet er wel rekening mee houden dat het niet altijd lukt om 2 merrie’s synchroon te krijgen en dan zit je alsnog vast aan een huurmerrie. Is ook niet erg maar dat je het weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 06:58 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Ik heb het van een oude merrie gedaan en in haar dochter gestopt. Dat heeft een paard echt niet in de gaten. En je spoelt al voordat het eitje innesteld dus drachtigheidsgevoel hebben ze ook niet. Als ze dat al hebben.

Spoelen met cystes hoeft geen probleem te zijn als de DA vantevoren in kaart brengt waar ze zitten dan kan hij wel zien of er een ei zit. En een cyste spoel je er niet uit want die zit vast. Als er een embryo is dan is dat het enige wat er uit komt.

Je moet er wel rekening mee houden dat het niet altijd lukt om 2 merrie’s synchroon te krijgen en dan zit je alsnog vast aan een huurmerrie. Is ook niet erg maar dat je het weet.


Nee, daarom zei ik ook; het is echt mijn gevoel dat het niet lekker zit.

Moeder en dochter lopen 24/7 samen en zijn synchroon hengstig.

Qua cystes weet ik niet of er nog bij zijn gekomen, maar weet van andere merrie ooit tijd terug dat scannenop dracht lastig was.

En dan krijg je toch de discussie; Een 28 jarige meerdere keren scannen. En waarom is het nodig? Ja, leuke nakomelingen, maar ik heb er 2 en dochter is ook prima.
Je moet je er ook bij neerleggen dat het op een gegeven moment ophoudt en de volgende generatie aan de beurt is.

Daarbij worden quarter vanaf 25jr dood gemeld, tenzij je iets doet. Dat heb ik niet gedaan, dus officieel is ze overleden en moet ze eerst weer op papier tot leven gewekt als je papier bij veulen wilt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 5 [ 119 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen