Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:45

ElCamino schreef:
QIMM: Dan mag toch niemand meer een paard fokken ???
Ook iemand die 1 veulen fokt laat paar keer opvoelen, scannen, insemineren, 18 dagen scan, 30 dagen scan, nog 1 op 4 maanden.... is iedereen die een veulen fokt dan verkeerd bezig ???
En alle koeien op de wereld ???
En alle varkens ????

Kom op zeg, laten we wel normaal blijven doen!!! Een professionele fokker mag het niet ? en iemand prive wel????

Ik vind dit echt wel een beetje vreemde reacties worden in dit topic....


Honden en katten niet te vergeten :o

Gisteren nog een nieuwe ruin bij de groep... merries spontaan hengstig... volgens mij heeft het echt meer met instinct/overlevingsstrategie te maken dan met ‘verliefd worden op de hengst’ en wat voor fantastische dingen ik hier nog allemaal lees.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:46

Paarden zijn in feite onze slaven.We hebben ze gekocht en nu zijn ze ons eigendom.Hoe iemand daarmee omgaat is ieders eigen beslissing en eigen geweten.Ik heb liever een vriend dan een slaaf. Ik hoef er ook geen geld mee te verdienen. Koeien en varkens zijn nog veel slechter af dan paarden.Tegenwoordig schijnt zelfs bij honden KI toegepast te worden.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:52

anjali schreef:
Paarden zijn in feite onze slaven.We hebben ze gekocht en nu zijn ze ons eigendom.Hoe iemand daarmee omgaat is ieders eigen beslissing en eigen geweten.Ik heb liever een vriend dan een slaaf. Ik hoef er ook geen geld mee te verdienen. Koeien en varkens zijn nog veel slechter af dan paarden.Tegenwoordig schijnt zelfs bij honden KI toegepast te worden.


Ik weet niet goed hoe ik dit moet vertalen naar de realiteit. Ja elk dier heeft in principe een eigenaar en dient te bewegen binnen bepaalde grenzen, in ruil voor voedsel en verzorging. Dat mag je filosofisch benaderen, maar zover denkt een dier niet.

Honden weet ik niet, maar wij hebben thuis af en toe een nestje raskatten (erkend met HTK nummer en stamboom). Onze 3 kattinnen leven in huis en voelen zich zeer zeker geen slaaf. Al zullen ze het volgens je benadering wel zijn, want we hebben ze gekocht en ze zijn niet vrij om de wijde wereld in te trekken. Worden ‘natuurlijk gedekt’ omdat er in de kattenwereld niets anders bestaat. Maar goh... die reis naar die katers, het verblijf daar... de dekking zelf (katten hebben een pijnprikkel nodig + worden in de nek vastgehouden)... moest KI bij katten bestaan zou dat echt zo veel beter zijn voor hun. Nog los van alle risico’s qua verwonding en ziektes ed.
En als merrie-eigenaar zou ik daar net zo instaan. Ik ben ontzettend blij dat insemineren kan en vind dat ook voor de merrie veel prettiger. Compleet los van geld of hebberigheid.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:59

Mijn merrie is vanaf dat ze bij mij was en ik graag een veulen wilde aan huis gevoeld, gescand en geinsemineerd. Alles in rust en vriendelijkheid en met een grote bak voer voor haar neus. Vastzetten niet nodig, zolang ze eten had mocht de arm er in, de camera en wss had ze de monitor ook best gevonden. De inseminaties heeft ze ook zeker nooit als vervelend ervaren. Ze kromde haar rug wat bij het binnengaan en dat was het, ze at er geen hapje minder om.
Waarom KI? Omdat ik een paard heb dat zeer gestressed raakt als ze van huis moet en ze geinsemineerd zou worden met zaad van een ponyhengst.
Mijn merrie heeft naar mijn idee het totaal niet als gedwongen ervaren, ze vecht als een duivel als je probeert haar te dwingen om orale medicatie te nemen. Zodra ze degene zag die de gehele drachtigheidsbegeleiding deed liep ze haar box al in en ging bij de voerbak staan.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:02

anjali schreef:
Een paard is geen machine.Ik vind het treurig dat sommigen ermee omgaan alsof dat wel zo is.Dat zal vaak om zakelijke reden zijn.Of dat mensen die empathie naar dieren echt missen.Wel zie ik de steeds kunstmatigere voortplantingsmethodes voornamelijk bij de dure sportpaarden.


Onzin. Je kent mensen ook helemaal niet.

Wij behandelen onze paarden absoluut niet als machines en hebben denk ik meer empathie dan jij of menig ander hier.

Fokken kost alleen maar geld. Vorig jaar natuurlijk gedekt. Maar ook toen moeten scannen wanneer ze naar de hengst kon en daarna op dracht en evt tweeling dracht. Of neem jij gewoon het risico, want dat is de natuur?
Met de kennis en mogelijkheden die we hebben, kunnen we dus dode veulens en merrie voorkomen.

Sowieso zijn er echt heeeeeeeeel weinig mensen die er dik aan verdienen. Maar daar bovenop merries en of veulens kwijtraken, is wel een extra verlies en daarmee ook zeker wel financieel een klap.

Toen ik mn eerste merrie drachtig kocht voor heel veel geld, had ik niet zomaar even een andere kunnen kopen. Een paard is zeker niet vervangbaar, maar wil ik mijn sport of hobby uitoefenen heb ik daar toch levende paarden voor nodig.

En echt, we hadden hier al duizenden uitgegeven voor de paarden, zodat zij ene prettig leven hebben. En wij camperen in een oud huis. Dus niet oordelen over andere mensen, omdat jij een mening hebt die ook redelijk kortzichtig is.

Je kan ook niet fokken, maar dan hebben we straks OF geen paarden meer rondlopen OF paarden met vele problemen, omdat mensen de hengst van om de hoek moeten kiezen zoals jij het graag wil zien.

Ik denk dat je geen enkel idee hebt wat er bij netjes dekken en bewust fokken komt kijken.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:04

Elk dier is weer anders net zoals elke mens.Sommigen hebben helemaal geen problemen met dit soort zaken en anderen wel.

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:08

Blussem schreef:
Daantj__ schreef:
Ik moest om het dikgedrukte een beetje lachen. Uit onderzoek is gebleken dat alleen mensen en dolfijnen paren voor genot. Bij de rest is er dus weinig romantisch aan, gaat het soms ook grof aan toe, maar daar is het dus meer een noodzaak uit overlevingsdrang etc.

Sorry dat ik het zeg, maar zo intelligent zijn de meest dieren niet dat ze weten dat ze sex moeten hebben om zich voor te planten.


Ehm.. Nee, sorry. Het is niet voor niks dat mannetjes en vrouwtjes van welke diersoort dan ook zodra ze geslachtsrijp zijn worden gescheiden. En dat heeft niets met genot of verliefdheid te maken. Ook niet met intelligentie trouwens.
Is allemaal al heel netjes voorgeprogrammeerd door Moeder Natuur :D
Maar ik moet zeggen, Blussem, dat ik hartelijk om jouw uitleg heb moeten lachen :)

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:12

bigone schreef:
Word steeds leuker, zo leer ik nog eens wat. Maar paarden ? Verliefd ? Er is in de natuur een hengst bij de kudde, dat is de sterkste en die dekt de merries. Die wijven zijn niet verliefd maar slim. Laten ze zich door een hengst dekken die ronddwaalt of komt er halverwege het dekseizoen een andere hengst aan de leiding dan is namelijk de kans heel groot dat alle veulens die door een andere hengst dan de leider verwekt zijn door hem worden gedood. Dus al dat romantische gedoe over dekken en liefde in de vrije natuur is gewoon zorgen dat je in leven blijft.

Vetgedrukte gedeelte: Daar geloof ik dus geen zak van.
Ik zie bij vele shetland fokkers iedere paar jaar een andere hengst in de kudde lopen. Nog nooit gehoord dat zo'n hengst dan de veulens die de merries hebben of krijgen in de groep en die niet door hem zijn verwekt, dood maakt.
Dat verhaal heb ik wel eens over leeuwen gehoord, maar bij paarden echt nog nooit gezien.

Als wij als mensen al niet weten van wie de verwekker van een kind is als er meerdere contacten zijn geweest, waarom zou een hengst dat dat wel weten...

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:15

Dat zowel mensen als dieren sexs hebben is hormonaal geregeld en geeft een lekker gevoel waardoor men dit doet.

Net als eten van lekker dingen je goed gevoel geeft. En niet eten een slecht gevoel (honger).
Er komt hier niks van intelligentie bij kijken.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:19

@anjali, wat wil je daar dan mee zeggen?
Je kunt ook denken in termen van symbiose - dat er wederzijds voordeel is aan het houden van dieren.
Het loslaten van dat principe leidt tot veel misverstanden, bijvoorbeeld dat een natuurlijk bestaan voor een paard per definitie ook een prettig bestaan is. Forget it.
Je zou maar onderaan staan in de kudde .... wat fijn dat er mensen zijn die toch goed voor je zorgen.
Dat gedoe over KI vind ik achterhaald. Als er géén KI is, heeft dat meestal geen principiële maar een praktische achtergrond. Een hengst die weinig dekt, angst voor fraude, de hogere kosten van KI, enz.

ICSI en embryotransplantatie vind ik overigens van een andere orde, maar dat heeft vooral te maken met risico van te kleine bloedspreiding.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:27

Ik vind dit topic per post meer bijzonder worden. Paarden verliefd, een natuurlijke dekking beter dan KI, een hengst die zijn kindjes herkend. Draaien jullie niet een ietsiepietsie door?

OT, DVsperma is echt een vak apart. Wist je dit van te voren? Ik kan mezelf voorstellen dat als je gewend bent natuurlijk te dekken, dat je daar niet zo over nadenkt.

Sowieso een andere DA zoeken waar je een goed gevoel bij hebt. Als je toch voor het DV wil gaan, moet je haar naar een kliniek brengen. Vertel erbij wat er is gebeurd en het komt wel goed.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:31

Infanticide bij paarden is niet gelinkt aan overname van een kudde.

Ik zit echt met verbazing mee te lezen in dit topic. Om de paardenhouderij en fokkerij te gaan vergelijken met verkrachting en slavernij vind ik ronduit disrespectvol en ongepast, en getuigt van een bizar wereldbeeld.

Paarden zijn ontzettend duur geworden om te kopen en te houden en men is veel meer op het exterieur, de gezondheid en het bewegingsapparaat gaan letten. Reden zat om de risico's van natuurlijk dekken niet te nemen.

De pony van TS vindt de DA nu eng omdat die gewoon veel te ruw met haar is omgegaan. Dan wordt het tijd om een andere DA te zoeken en dat vertrouwen weer lekker op te bouwen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 12:41

Blussem schreef:
Dat zowel mensen als dieren sexs hebben is hormonaal geregeld en geeft een lekker gevoel waardoor men dit doet.

Net als eten van lekker dingen je goed gevoel geeft. En niet eten een slecht gevoel (honger).
Er komt hier niks van intelligentie bij kijken.


Eehh kijk eens naar katten... daar is juist een pijnprikkel nodig, helemaal niets aangenaams aan.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:39

anjali schreef:
Elk dier is weer anders net zoals elke mens.Sommigen hebben helemaal geen problemen met dit soort zaken en anderen wel.


Het gaat om de keuzes die je hebt om gezonde paarden EN veilig te fokken.

Ik vind het scannen ook niet fijn, maar als ik ene gezonde, goede nakomeling wil, zal ik echt moeten. Ik heb niet zelf een hengst, dus kan niet schouwen.

Reizen naar een hengst betekent de merrie uit haar vaste kudde van familie halen en geeft ook stress. 100% want vorig jaar heeft ze 4 weken ergens anders gestaan. Leek zich goed te gedragen, maar totaal andere situatie en thuis liet ze het wel merken. Was ook leeg ondanks 3 dagen aan de hand dekken, gewillig, zonder gedoe.

Ik heb haar moeder van 28 en het eerste veulen daaruit van 22. Ik ken de rest van de nakomelingen ook. Onze merrie van 14 heeft 1 nakomeling, maar ik vond de match niet geheel geweldig. Ze stond toen wel bij die hengst op stal, maar was niet van ons.

Ga ik kijken naar een gezonde quarter kom ik veel ellende tegen en dat begint al in de basis. Veulens die alleen lopen met de moeder, weinig buiten komen, te vroef afgespeend, teveel mee gedaan is, slechte voeding etc.
Heel veel paarden hebben een mankement.

Dus ja, je hebt een merrie en kan met een goede keus je best doen op een gezond veulen. Dat is niet puur natuur, want dan gaan de mindere gewoon dood, maar goed, we zijn mensen, paarden worden gehouden en waarom zou ik risico nemen op een ongezond veulen?

Dat die hengsten dus verder weg staan, doe je niks tegen. Daarheen reizen kan dus niet. En ze worden niet voor natuurlijke dekking aangeboden.

Na het insemineren scannen doe je ten eerste om zeker te zijn van dracht en om tweeling dracht te voorkomen. Prima dat jij dat risico wilt nemen, want dat is de natuur, maar een veulen verliezen of 2 is ook dramatisch voor een merrie. Daarbij kan je de merrie ook kwijtraken.

Scannen op een hartslag is ook belangrijk, zodat je weet dat alles goed gaat. Weer om nare dingen uit te sluiten. Niet leuk voor de merrie, maar al dat andere is echt veel erger.

Dat jij scannen of insemineren aan sex of verkrachten koppelt is jouw issue. Ik zal er niet op in gaan en zal prive zijn, maar niemand denkt of kijkt er op die manier naar.
Een hengst doet zijn ding, maar heb een merrie nooit zien klaarkomen, of ik mis dan wat. Ook goed..........

Maar ik weet heel goed van vroeger en een hengst tussen de merries laten lopen, dat de merries vooral bepalen wanneer de hengst mag of kan. Het is team work, maar de gewillige merrie biedt zich wel aan en wil echt wel.
Hoe ze dat voelen weten we nooit 100%, want wij zijn nooit paard geweest.

En ja, ik weet ook hengsten die niet zo netjes omgaan met merries. Dan is begeleiding van de mens of ingrijpen noodzakelijk om de dieren te sparen.

maar stel dat ze ook sex zouden willen voor het plezier, dan is dat zo. Is ook natuur. Dat hebben meer dieren.

Mijn oude merrie werd 2jr terug nog smoor verliefd op een nieuwe ruin en bood zich echt non stop aan. En nu heb ik broer en zus die vaak verliefd zijn en moeder en zoon. Tja....Er gebeurt niks, maar ruinen komen sws niet voor in de natuur, dus weten zij veel.......

Als je niet wil begrijpen waarom mensen die heeeeeeeeel zuinig zijn op hun paarden, kiezen voor Ki en bijbehorend scannen, denk ik dat je ook weinig begrijpt van paarden. En juist dan heb je weinig empathie. Jij ziet ze liever kapot gaan, elkaar wat aandoen, veulens verliezen, veulens die merries verliezen etc etc. Want DAT is de natuur.

Goed scannen duurt geen uren, wordt gedaan met veel glijmiddel en beschadigd een veearts als het goed is niks mee.

Leuk is het niet nee. Zou ik het anders doen als ze morgen met echo meer kunnen, ja zeker. Maar veiligheid en gezondheid gaat echt voor alles.

En nog een keer over geld; geen veulen, niks, leeg, en wel honderden kwijt al. Juist scannen kost geld en goede begeleiding, goed zaad etc etc.

Zomaar een merrie bij een hengst gooien is goedkoper, makkelijker en dan kan je evt winst maken. Als je wat verlies links en rechts daarmee kan dekken.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:56

ElCamino schreef:
QIMM: Dan mag toch niemand meer een paard fokken ???
Ook iemand die 1 veulen fokt laat paar keer opvoelen, scannen, insemineren, 18 dagen scan, 30 dagen scan, nog 1 op 4 maanden.... is iedereen die een veulen fokt dan verkeerd bezig ???
En alle koeien op de wereld ???
En alle varkens ????

Kom op zeg, laten we wel normaal blijven doen!!! Een professionele fokker mag het niet ? en iemand prive wel????

Ik vind dit echt wel een beetje vreemde reacties worden in dit topic....


ELCAMINO

Qimm schreef:
(Ik stel het als vraag, niet als (mijn) mening)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:07

candalisa schreef:
anjali schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat bij Engelse Volbloeden alleen met natuurlijke dekkingen gewerkt wordt.Is dat ook zo,er zitten enkele kenners van dit ras op Bokt meen ik.

Dat klopt alleen volbloeden die door “live cover” worden gedekt kunnen opgenomen worden in het ren register dit om vals spel uit te sluiten want dekkingen van volbloeden kunnen 100 000en euro’s kosten dan willen ze zeker weten dat het van die hengst is
Dat kun je ook met DNA vaststellen — als je net bijna twee ton voor een kwakje van Frankel hebt neergeteld, kan dat geld voor die DNA-test er ook nog wel vanaf. :)) Het heeft vooral te maken met traditie en commercie (en nog wat andere, in mijn ogen niet-steekhoudende argumenten).

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Pony doet te moeilijk bij inseminatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:15

Als je érgens mee kunt sjoemelen is het natuurlijke dekkingen. Welke hengst was het ook al weer die geen schimmels wilde dekken, en dan greep de hengstenhouder gewoon een andere hengst?

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:09

Ibbel schreef:
Als je érgens mee kunt sjoemelen is het natuurlijke dekkingen. Welke hengst was het ook al weer die geen schimmels wilde dekken, en dan greep de hengstenhouder gewoon een andere hengst?

Ik hoorde dat er dan een deken over de merrie werd gegooid zodat de hengst de kleur niet zag.

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:15

Utixo schreef:
Ik vind dit topic per post meer bijzonder worden. Paarden verliefd, een natuurlijke dekking beter dan KI, een hengst die zijn kindjes herkend. Draaien jullie niet een ietsiepietsie door?


Ik vind het hier hilarisch :D Als ze 1 topic zouden uitlichten als "typisch voor Bokt" zou het deze moeten zijn. _O- _O- _O-

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:17

anjali schreef:
Ibbel schreef:
Als je érgens mee kunt sjoemelen is het natuurlijke dekkingen. Welke hengst was het ook al weer die geen schimmels wilde dekken, en dan greep de hengstenhouder gewoon een andere hengst?

Ik hoorde dat er dan een deken over de merrie werd gegooid zodat de hengst de kleur niet zag.


Toont ook wel aan hoe ‘verliefd’ die paarden zijn natuurlijk als dat soort kunstjes nodig zijn

Captain

Berichten: 21375
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:24

Ik vind het jammer dat er zo kinderachtig op sommige gereageerd wordt. Ik ben echt niet tegen KI an sich, maar dat hele gedoe er omheen (hengstig spuiten o.a.) daar mag best wel over nagedacht worden. Kijken we nog echt naar de merrie of is geld belangrijker?

Dat het tegenwoordig normaal is, betekent niet dat er niet over dingen nagedacht moet worden..

StellaMay

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:34

Captain schreef:
Ik vind het jammer dat er zo kinderachtig op sommige gereageerd wordt. Ik ben echt niet tegen KI an sich, maar dat hele gedoe er omheen (hengstig spuiten o.a.) daar mag best wel over nagedacht worden. Kijken we nog echt naar de merrie of is geld belangrijker?

Dat het tegenwoordig normaal is, betekent niet dat er niet over dingen nagedacht moet worden..


Helemaal met je eens! Ik heb vaker hier op bokt vraagtekens bij bepaalde topics, en houd dan toch maar mijn mond, maar merries die geïnsemineerd worden, terwijl het veulen nog aan de voet loopt. Merries die enorm zware bevallingen achter de rug hebben, waarbij het bijna fout ging, en dan toch weer worden geïnsemineerd voor het volgende seizoen. Als je dat bij honden zou doen, krijg je nog net niet de hele goegemeente op je dak, bij paarden hoort het zo?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:34

Captain schreef:
Ik vind het jammer dat er zo kinderachtig op sommige gereageerd wordt. Ik ben echt niet tegen KI an sich, maar dat hele gedoe er omheen (hengstig spuiten o.a.) daar mag best wel over nagedacht worden. Kijken we nog echt naar de merrie of is geld belangrijker?

Dat het tegenwoordig normaal is, betekent niet dat er niet over dingen nagedacht moet worden..

Captain, jij hebt dan meer over ethische zaken, niet over bepaalde Penny opmerkingen. Discussies over hoever de maatschappij wel of niet mag gaan op medisch gebied (denk klonen ed) die kunnen best interessant zijn.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:38

StellaMay schreef:
Captain schreef:
Ik vind het jammer dat er zo kinderachtig op sommige gereageerd wordt. Ik ben echt niet tegen KI an sich, maar dat hele gedoe er omheen (hengstig spuiten o.a.) daar mag best wel over nagedacht worden. Kijken we nog echt naar de merrie of is geld belangrijker?

Dat het tegenwoordig normaal is, betekent niet dat er niet over dingen nagedacht moet worden..


Helemaal met je eens! Ik heb vaker hier op bokt vraagtekens bij bepaalde topics, en houd dan toch maar mijn mond, maar merries die geïnsemineerd worden, terwijl het veulen nog aan de voet loopt. Merries die enorm zware bevallingen achter de rug hebben, waarbij het bijna fout ging, en dan toch weer worden geïnsemineerd voor het volgende seizoen. Als je dat bij honden zou doen, krijg je nog net niet de hele goegemeente op je dak, bij paarden hoort het zo?

Insemineren met merrie aan de voet of natuurlijk dekken met merrie aan voet zie ik weinig verschil tussen.
Bij alles zou de gezondheid van merrie en toekomstige veulen prioriteit moeten hebben.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:42

In de natuur wacht de hengst ook niet tot het veulen gespeend is. Die dekt ook gewoon terug terwijl de kleine er naast staat. Veulenhengstigheid bestaat niet voor niets. Met een dracht van 11 maanden en wachten tot het kind gespeend is zou een wilde kudde vlug uitgedund zijn in een natuur met roofdieren. Dus 'laden en lossen' is niet tegennatuurlijk.

Al het kunst en vliegwerk er rond in de moderne fokkerij, daar kunnen idd vragen bij gesteld worden.