Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

James R/White head Gelderse hengst

 
Profiel   

Zijn er mensen die fokken met de Gelderse hengst James R?

Waarom zou je hem wel of niet kiezen?

Veulens worden geregistreerd bij het AES voor zover ik begrepen heb.

Wat ik interessant aan de hengst vind is dat hij eigenlijk gewoon hobbymatig gereden wordt en dus een vrij cool karakter lijkt te hebben en tevens veelzijdig is.
De bovenlijn had wat sterker ontwikkeld kunnen zijn. Hij lijkt iets neerwaarts gebouwd.
Maar bij mij zou karakter de doorslag geven. Als ik nog ga fokken wil ik een veelzijdig en braaf paard.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 22:14 



 
Profiel   

Niks ten nadele van de hengst, maar waarom zou je kiezen voor een niet KWPN goedgekeurde hengst. Er zijn genoeg Gelderse hengsten die wel goedgekeurd zijn. Of is je merrie ook geen KWPN paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 22:17 



 
Profiel   

Bokker Cheytjuh heeft nu een veulen van deze hengst ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 22:21 



 
Profiel   

Ik ben ook heel benieuwd naar nakomelingen van hem. Lijkt me een heerlijk paard! Sowieso is hij qua looks al helemaal mijn type.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 22:33 



 
Profiel   

Ik heb mijn bonte nrps merrie met hem gedekt. De merrie is een Silvio en van moederkans quater. Merrie kan erg fijn springen en heeft een heel fijn karakter, ze is 1.60 groot. Ik wilde graag een hengst die ook fijn springt en een goed karakter heeft, wellicht dat hij een paar cm groter geeft. Ik had ook voor een bonte hengst kunnen kiezen maar gezien zijn sabino gen moet er wel apartigheid aankomen.

[ img ]
[ img ]
[ img ]


Laatst bijgewerkt door littleroosie op 12-05-21 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 23:04 



 
Profiel   

pillow schreef
Niks ten nadele van de hengst, maar waarom zou je kiezen voor een niet KWPN goedgekeurde hengst. Er zijn genoeg Gelderse hengsten die wel goedgekeurd zijn. Of is je merrie ook geen KWPN paard.


Het KWPN had hem er graag bij willen hebben. Maar door beloftes vanuit het KWPN naar de eigenaar toe die niet werden nagekomen is de hengst terug getrokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 23:05 



 
Profiel   

littleroosie schreef
pillow schreef
Niks ten nadele van de hengst, maar waarom zou je kiezen voor een niet KWPN goedgekeurde hengst. Er zijn genoeg Gelderse hengsten die wel goedgekeurd zijn. Of is je merrie ook geen KWPN paard.


Het KWPN had hem er graag bij willen hebben. Maar door beloftes vanuit het KWPN naar de eigenaar toe die niet werden nagekomen is de hengst terug getrokken.

Ja dat weet ik wel. Maar dat neemt niet weg dat hij niet goedgekeurd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 23:29 



 
Profiel   

Hij is bij het AES goedgekeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 00:08 



 
Profiel   

Hij is uit het kwpn, maar gewoon een goedgekeurde hengst toch

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 00:43 



 
Profiel   

Ik vraag me af waarom hij niet gewoon ‘even’ voor de wagen gezet kon worden en dan had hij gewoon goedgekeurd kunnen worden bij het Gelders, lijkt me voor het paard ook niet nadelig of dergelijke maar goed :D

Ik vond het ook een intressante hengst maar haak af omdat hij niet ggk is bij het KWPN

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 00:56 



 
Profiel   

littleroosie schreef
pillow schreef
Niks ten nadele van de hengst, maar waarom zou je kiezen voor een niet KWPN goedgekeurde hengst. Er zijn genoeg Gelderse hengsten die wel goedgekeurd zijn. Of is je merrie ook geen KWPN paard.


Het KWPN had hem er graag bij willen hebben. Maar door beloftes vanuit het KWPN naar de eigenaar toe die niet werden nagekomen is de hengst terug getrokken.

Je kunt er AES papier bij vragen. Ik zit totaal niet in het AES, dus weet ook niet of ze dan ook aan veulenkeuringen e.d. doen, want dat vind ik dan wel leuk om er bij te doen. Maar papier doet er voor mij weinig toe in de zin dat het stamboek niet uitmaakt. Maar de afstamming zelf wil je wel weten.

De reden dat ik over deze hengst nadenk is omdat hij wel bij mijn merrie past vind ik. Ik heb een kwpn springpaard, maar wil het rustige karakter van mijn merrie dan behouden. Deze hengst kan ook springen. Hij had een wat sterkere bovenlijn mogen hebben, want dat is bij mijn paard in de hals ook wel een beetje een zwakker punt, maar aan de andere kant, zowel Recruut als Elegant hadden dat niet, dus het kan ook zo weer terugkomen en een generatie overslaan.
Ook is het dekgeld voor mij betaalbaar (Henkie vind ik bijvoorbeeld te duur), en zijn de registratiegelden bij het AES een stuk lager dan bij het kwpn. Fokken blijft gokken en daarom ga ik zeker niet voor een dure hengst. Maar ik zoek wel een vaderdier wat past.
Ik ben zelf ook al meer dan 10 jaar niet meer lid van het kwpn, dus voor mij maakt het papier ook niet uit. En als ik met een kwpn Gelderse ga fokken, dan moet ik ook kiezen welke fokrichting het veulen wordt (gelders of sp).

Verder is mijn merrie ook klassiek gefokt (Lennard X Zeoliet X Pele), en zou dus zeker passen bij een Recruut. De galop van zowel White Head als mijn merrie zijn goed. De stap is bij beiden qua kwaliteit ook vergelijkbaar. Ik heb alleen nog niet echt de draf van White Head gezien, maar ik kan gewoon langskomen om de hengst in real life te bekijken als ik dat wil.

Qua springtechniek lijkt het een kalme hengst in het parcours. Hij springt ook niet met overmacht over de hindernissen en gooit er ook niets af. Zuinig zonder lichaam te slopen zeg maar.

Mijn merrie is ook nog steeds ondanks haar 18 jaar spijkerhard op de benen. Het betekent echter wel dat als ik nog wil fokken ik hooguit nog 2 jaar de tijd heb.

Het niet voor de wagen zetten heeft de eigenaar een reden voor, dat mag je hem zelf vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 07:30 



 
Profiel   

pillow schreef
Niks ten nadele van de hengst, maar waarom zou je kiezen voor een niet KWPN goedgekeurde hengst. Er zijn genoeg Gelderse hengsten die wel goedgekeurd zijn. Of is je merrie ook geen KWPN paard.

De kwalificatie; want het is een KWPN hengst, is nogal aan slijtage onderhevig.
De huidige collectie gelderse hengsten bij het KWPN is m.i. bedroevend slecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 08:01 



 
Profiel   

Ik vond nog een ander filmpje van James R en daarin lijkt de bovenlijn heel anders dan op een aantal standfoto's. En de bovenlijn is daar juist een stuk mooier. Dus gunstig voor mij dan ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 08:02 



 
Profiel   

Na bovenstaande toelichting van TS zeg ik, gewoon doen. Het is een leuke hengst met een fantastische afstamming. Ik vind het ook erg jammer dat hij niet naar het verrichtigingsonderzoek van het KWPN is gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 08:32 



 
Profiel   

Je kunt de veulens gewoon bij t nrps inschrijven en mag je ook naar de keuring toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 10:14 



 
Profiel   

germie schreef
Het niet voor de wagen zetten heeft de eigenaar een reden voor, dat mag je hem zelf vragen.


Dat begrijp ik, heb de hele facebook heisa ook gelezen maar daar gaat het nu even niet om. Ik bedoelde meer dat de hengst voor mij bijvoorbeeld dan dus afvalt omdat hij niet bij het KWPN goedgekeurd is.

Edit; Maar als ik jou was en je toch niet zoveel waarde aan het papier hecht zou ik zeker met deze hengst dekken! Hij viel mij ook al op :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 11:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen